Jump to content

Mondeo 2001 rust på døra


Recommended Posts

Hadde vinter klargjøring på bilen i går, lakk rens å polering.

Ble oppmerksom på mye rust i lakken som så ut til å komme bak lakken.

Vet att de på ford kommer til å skylde på steinsprut, men d virker rart att d skal ruste på den måten.

Har jo steinsprut på panseret, men der er d ikke bobbla i lakken.

Noen som kan forklare dette, eller har mening på om dette er noe ford må ta ansvar for?

 

Høyre bak dør:

181120111553.jpg

181120111551.jpg

181120111546.jpg

181120111554.jpg

 

Høyre dør framme:

181120111525.jpg

 

Resultatet av kvelden :)

181120111543R.jpg

181120111533R.jpg

181120111526R.jpg

181120111521R.jpg

Edited by KennethJohnsen
Link to comment
Share on other sites

Ser for meg ut som det har rustet fra innsiden.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Ser for meg ut som det har rustet fra innsiden.

 

Jeg vil jo au si att d ser sånn ut.

Men etter å ha vert på Ford med lignende problem flere ganger, så vil de skylde på ytrepåvirknnger, i dette tilfelle steinsprut.

D er utrolig surt. Greit bilen er 11 år gammel, men jeg vurderer sterkt å handle den nye mondeoen fra 07+ men frister lite hvis jeg kan forvente meg d samme problemet, å samme unskyldningene.

Link to comment
Share on other sites

Du får akkurat samme svaret på BMW, MB, Peugeot, Hyundai, VW, Audi og sikkert de fleste andre. Rustgaranti har etter finanskrisen blitt en stor vits

Det er flaut å måtte nekte kundene garantiutbedringer på sviktende grunnlag, og jeg ser egentlig frem til at noen tar dette til retten. Forhandlerene sitter mellom barken og veden

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

kjedelig med rusten.. har akuratt kjøpt en 02mod stv mondeo, er samma flekkene på den men har litt nede på dørene og på bagasjeluka ;) er din panter black? fin farge ;) pirka vekk en blemme på min og det er ikkje gjennomrusta men bare lakken som har bobbla ;)

02mod ford mondeo stv type konebil

86mod ford F-250 XLT 7,3 V8 trekker/ arbeidshest

Link to comment
Share on other sites

Du får akkurat samme svaret på BMW, MB, Peugeot, Hyundai, VW, Audi og sikkert de fleste andre. Rustgaranti har etter finanskrisen blitt en stor vits

Det er flaut å måtte nekte kundene garantiutbedringer på sviktende grunnlag, og jeg ser egentlig frem til at noen tar dette til retten. Forhandlerene sitter mellom barken og veden

 

Jeg syntes d er latterlig å reklamere med 12 års rustgaranti, også finner de alle mulige måter å vri seg unna på.

Virker mye bedre å investere litt tid å penger i å få til noe mer holbart noe, enn å ha d rykte på seg att lakken henger ikke fast, å vrir seg unna garantien osv.

 

kjedelig med rusten.. har akuratt kjøpt en 02mod stv mondeo, er samma flekkene på den men har litt nede på dørene og på bagasjeluka ;) er din panter black? fin farge ;) pirka vekk en blemme på min og det er ikkje gjennomrusta men bare lakken som har bobbla ;)

 

Panter svart ja :) fin når den er ren, grå å trist skitten hehe.

 

Der hvor d har rusta med speilet (siste rust bildet)

Den dør ble lakket i fjor sommer, men de lakket den bare opp til lista, bare litt irriterende.

 

Skal prøve å få vist den for de på ford til uka, så venter litt med å pirke i sårene :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg syntes d er latterlig å reklamere med 12 års rustgaranti, også finner de alle mulige måter å vri seg unna på.

Virker mye bedre å investere litt tid å penger i å få til noe mer holbart noe, enn å ha d rykte på seg att lakken henger ikke fast, å vrir seg unna garantien osv.

 

 

Selvfølgelig, helt enig med deg. Men de har jo forsåvidt gjort noe med det også. F.o.m. faceliften, 2004 er problemet så og si borte, henger igjen litt på bakluka bare, og på mk4 har ikke jeg hørt om problemer.

Rustproblemene på 2001-2004 kom nok noe overraskende på Ford, og de har brukt mange milliarder på utbedring. De første årene ble alt utbedret uten spørsmål, men så kom finanskrisen, og alle bilmerker skrudde igjen krana maksimalt. Mye av det som skjer fortiden er på kanten av loven og jeg tror enkelte importører/fabrikker vil måtte krype til korset snart.

Bare husk at det er fabrikken som setter garantikravene, ikke kundemottagere hos verkstedene.

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig, helt enig med deg. Men de har jo forsåvidt gjort noe med det også. F.o.m. faceliften, 2004 er problemet så og si borte, henger igjen litt på bakluka bare, og på mk4 har ikke jeg hørt om problemer.

Rustproblemene på 2001-2004 kom nok noe overraskende på Ford, og de har brukt mange milliarder på utbedring. De første årene ble alt utbedret uten spørsmål, men så kom finanskrisen, og alle bilmerker skrudde igjen krana maksimalt. Mye av det som skjer fortiden er på kanten av loven og jeg tror enkelte importører/fabrikker vil måtte krype til korset snart.

Bare husk at det er fabrikken som setter garantikravene, ikke kundemottagere hos verkstedene.

 

Ja okay var ikke helt kjent med att d er mer eller mindre fikset på 04+

Men leste en tråd her just om en som hadde handla seg 07-08 mondeo, hvor lakken hadde flasset av på kanalen.

Da tror jeg d var fler som hang seg på å hadde opplevd d.

Selvfølgelig er d kun kanalene som er problemet nå, så er d jo effektive tiltak for d.

 

Vi har fått in noen VW på jobb, de er iallefall på tur når d kommer til rust.

La spesielt merke til att touranene var hardt utsatt for rust.

Fant rust så si på alle karosseri platene der, noen av bilene var knapt 2år gamle hehe.

 

Ford har rust problemer, sammen med mange andre merker.

Men VW har ett litt større problem enn resten ser d ut som.

Link to comment
Share on other sites

Selvfølgelig, helt enig med deg. Men de har jo forsåvidt gjort noe med det også. F.o.m. faceliften, 2004 er problemet så og si borte, henger igjen litt på bakluka bare, og på mk4 har ikke jeg hørt om problemer.

Rustproblemene på 2001-2004 kom nok noe overraskende på Ford, og de har brukt mange milliarder på utbedring. De første årene ble alt utbedret uten spørsmål, men så kom finanskrisen, og alle bilmerker skrudde igjen krana maksimalt. Mye av det som skjer fortiden er på kanten av loven og jeg tror enkelte importører/fabrikker vil måtte krype til korset snart.

Bare husk at det er fabrikken som setter garantikravene, ikke kundemottagere hos verkstedene.

 

må nok desverre skuffe deg med at de ruster som f.... etter 04også desverre både focus og mondeo transit også ....

Link to comment
Share on other sites

må nok desverre skuffe deg med at de ruster som f.... etter 04også desverre både focus og mondeo transit også ....

Stål ruster, det er helt logisk det. Men jeg jobba på Ford til for et år siden, og vil ikke si at det er et problem på hverken Focus 05-, Mondeo 04- eller Transit. På de Transit jeg har sett med rust skyldes det dårlig/fraværende vedlikehold.

Kjører forøvrig Mondeo 06 selv. 372000 km på meteret, og bare litt flassing på kanaler

 

Ja okay var ikke helt kjent med att d er mer eller mindre fikset på 04+

Men leste en tråd her just om en som hadde handla seg 07-08 mondeo, hvor lakken hadde flasset av på kanalen.

Da tror jeg d var fler som hang seg på å hadde opplevd d.

Selvfølgelig er d kun kanalene som er problemet nå, så er d jo effektive tiltak for d.

 

Vi har fått in noen VW på jobb, de er iallefall på tur når d kommer til rust.

La spesielt merke til att touranene var hardt utsatt for rust.

Fant rust så si på alle karosseri platene der, noen av bilene var knapt 2år gamle hehe.

 

Ford har rust problemer, sammen med mange andre merker.

Men VW har ett litt større problem enn resten ser d ut som.

Lakkflassing er ikke det samme som rust. Men bilprodusentene generelt har noen utfordringer om dagen. Alt skal være miljøvennelig. Resirkulert stål, miljøvennelig lakk og grunning, høye produksjonskostnader og mye slit for å få ting til å holde sammen. Kjemikalier kan reagere med hverandre etter flere års bruk, samtidig som tempraturforskjeller på 70C og mye salting her oppe i nord gjør ting værre.

Forøvrig veldig merkelig at bilprodusentene må passe en haug med miljøkrav, men når bilene kommer ut på veien går de i en seig masse som ingen kjemikalier egentlig klarer å fjerne, og dette sprøytes det ut flere tusen tonn av hver vinter direkte på naturen.

 

Nå har jeg akkurat inne etter litt Passat skruing, og vil vel si at rust ikke er det eneste problenet VW har... :whistling:

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Mazda har rust problemer, som er mye værre enn Ford sine. Er ikke få bakskjermer, som har vært skifta på Mazda 6 hos oss, de ruster på deler, som er sveist fast og noen biler er skadene så store, at kundene har fått byttet bil. Det som er merkelig, er at det karosseri kittet, som vi ikke fikk bruke mer på Ford, det skulle Mazda forsatt bruke.

Kanal rust er regnet som slitasje, og kommer på stort sett alle biler nå til dags. Vannbasert lakk, er ikke like slitesterk, som den gode gammle. Vw har og en del rust problem på taket, rundt rail fester, ikke noe kjekt

Link to comment
Share on other sites

Nei rust vil jo alltid være ett problem så lenge d er metal inn i bildet, men d som er så dumt er att når folk skal handle en ny bil, så kommer prisen fort opp på 350-400 000.

Da er d jo veldig synd å finne rust på den etter ett år, å gjærne måtte krangle med forhandler om å få d dekket.

Link to comment
Share on other sites

På de Transit jeg har sett med rust skyldes det dårlig/fraværende vedlikehold.

 

Sier meg enig i dette med manglende vedlikehold som en av årsakene til at en del biler begynner å ruste.

Har en 05' Focus. Ingen rust. Denne har blitt tatt godt vare på av de to som kjøpt denne ny. Det har kommet meg til gode.:)

 

Når det kommer til bilfabrikkantene sin håndheving av rustgaranti, så har heldigvis ikke jeg noe kjennskap til dette. Ser for meg at det blir litt skjønnsmessig vurdering i hvert enkelt tilfelle når bilene kommer opp i en viss alder.

Link to comment
Share on other sites

Nei rust vil jo alltid være ett problem så lenge d er metal inn i bildet, men d som er så dumt er att når folk skal handle en ny bil, så kommer prisen fort opp på 350-400 000.

Da er d jo veldig synd å finne rust på den etter ett år, å gjærne måtte krangle med forhandler om å få d dekket.

 

Det er ikke forhandler, som står ansvarlig ovenfor garanti rusta. Vi må søke Ford Motor Norge, på hver eneste bil, og det er de, som må ta det videre opp i Ford systemet. Vår og kundens jobb, er å dokumentere best mulig. Det er ikke alltid så enkelt.

Surt er det uansett ja, rust er det værste, som finnes på biler

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har en mondeo 2004,som har vært inne til utbedring av alle dører,pga rust i nedkant av dører.

De har vistnok slutta og skifte ut dørene,og begynt å "reparere".

 

Nå har det gått omtrent akkurat et år,og det bobler,og flasser i nedkant på dører igjenn.. :(

Ford har jo tydeligvis tatt på seg ansvaret for skadene,siden jeg har fått dekket rep.

 

Så hvis ford tilbyr seg å reparere rustdørene deres,så blir det IKKE bra,til info

 

Noen som vet om jeg kan legge inn krav på nye dører,og evt hvordan kjøpsloven er ang arbeid som ikke blir bra?

Link to comment
Share on other sites

skal inn nok engang med 07 focusen til kjerringa, lakke bakluke IGJEN, innerkant på dør venstre bak, lakke oppigjen begge forskjermer, gnag/rust mot sideskjørt, har også kranglet meg til at de skulle "se" på kanaler da eg meinte dette var for ræva at lakk/gummimasse flasser av etter kun 4 år, har vert ****** lang behandlingstid også, var til rustkontroll i sommer nå skal de ta bilen, har faktisk tatt så lang tid at det har dukket fram mere bobler i mellomtida, på insteg ved kant av kanalskjørt og ved hjulbue ned mot fanger begge sider bak :mad2: :mad2: , er mildt sagt ****** skuffet over den dårlige kvaliteten, man har jo gamle forder til å pusse rust på, var ikkje tenkt å holde på med slikt på den nye

 

mitt råd er å stå på krev å få det reparert,

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

fikk igjen bilen i dag ser i første øyekast bra ut :) , de hadde rettet opp alt eg hadde klaget på, og faktisk litt mere... :blink:

 

det lønner seg tydeligvis å klage å sei at det ikkje er bra nok når ting begynner å ruste etter så kort tid, da er det bare å håpe at det holder at det ikkje blir en ny runde neste år :glare:

 

stå på og krev det du mener er unormal slitasje dekket.... som bak forhjul mmm

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...