armani Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 (edited) Som dere sikkert vet er jeg med i Formula Student hvor vi skal bygge en liten racerbil med 600cc motor.Det jeg er på jakt etter er forslag til hvordan vi kan utnytte energien fra bilen/motoren mest mulig effektivt? Eller andre faktorer? Tenker da på f.eks kjøre eksos ut foran bakdekkene for å få opp dekktemperatur osv. Det er ikke lov med eksterne dekkvarmere, og banen er relativt kort så dekktempen blir aldri skikkelig bra. Radiatorutløp foran det andre bakdekket f.eks. Tips, tanker og ideer? Her er hvordan bilene ser ut. Andreas Edited December 16, 2011 by armani 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 hva er regelverket for bilene? Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted December 16, 2011 Author Share Posted December 16, 2011 maks 610cc, restriktor på 20mm, størrelsemessig innenfor de rammene du ser der, ikke lov å dekke over hjul.. ikke lov med systemer for oppvarming av dekk. osv. 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
grcossie Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Hvor blir disse testet da? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra"2.0iS Posted December 16, 2011 Share Posted December 16, 2011 Blir nok ikke riktig å bruke eksosvarme til dekka, øker bare overflatetemp, men det er tempen etpar mm inn i dekket som betyr noe.På en liten motor som dette er reduksjon av friksjon og pumpetap merkbart og derfor viktig.Originalt har denne GSX-R600 motoren et sekundærluftsystem som ved hjelp av eksospulsene suger luft fra luftfilter boksen inn i noen kanaler i eksosporten, hvor det også sitter en reedventil, på hver sylinder, dette kun for å etterbrenne og dermed redusere skadelige avgasser.Men dette kan utnyttes ved å koble slangen, som egentlig skal på luftfilterboksen, inn på veivhusventilasjonen, helst med en catch tank i serie. Går også å koble opp en elektrisk vakumpumpe på dette systemet, om det er tillatt.Pumpetapet reduseres med dette.Går også an å redusere spennet på stempelringene ved å slipe av på baksiden av ringen og redusere friksjonstap.Finnes også lagerskåler i flere tykkelser å få slik at man få optimal lagerklaring. Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted December 16, 2011 Author Share Posted December 16, 2011 grcossie; kjører på en kjeglebane i en av langsvingene på Silverstone, er akstest, 8-tall (G-test), sprint og endurance. Jan, du mener å bruke de kanalene til å suge vakum i veivhuset? Vi skal bruke tørrsump med 2 stegs scavenge pumpe, så tror det blir vakum der med den. De kanalene tenkte vi å plugge igjen? All varme i et dekk kommer utenfra da? 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
alelys Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 kommer det ikke urenheter ut av eksosen som kan gjøre veigreppet mindre om eksosen går rett på dekket? Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted December 17, 2011 Author Share Posted December 17, 2011 Kan være, derfor jeg lufter tankene 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
k3nn37 Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 (edited) hva med å se på f1 og hva som er blitt bannet for å være for effektivt? slik som dette feks.. This car was another example of the innovation of Lotus founder Colin Chapman. He had been experimenting with ideas on low drag air penetration and the early principles of fluid dynamics, which confirmed his theory that a shaped underbody and the side pod attachments would massively increase downforce. The side pods were therefore shaped like inverted aerofoils, reducing the air pressure under the car and creating a partial vacuum, sucking the car onto the track. When the '78 was reliable it was almost uncatchable: it scored seven victories across the 1977 and '78 seasons. jeg vet ikke hvordan hastigheter den bilen deres skal kjøre i, men å kjøre "varm" luft ut foran hjulet vil nok ikke hjelpe.. vil nok bare få masse griseri på dekkene og unødvendig turbulens rundt bilen.. Edited December 17, 2011 by k3nn37 Link to comment Share on other sites More sharing options...
RS 1000 Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Tips, tanker og ideer? Tenker minimal vekt på kjøretøyet inkl. fører.Sjekke alle 12 dekktemp. og evt. etterjustere hjulvinkler og dekktrykk.Redusere ALL friksjon så mye som mulig. Lurium smøremiddler på motor, gear, diff, hjullager. Optimalisering av motor. Bearbeiding av stempler for konkurranse i motorsport, sørge for vakum i bunnpannen, montere fuel-cooler, Extrude honing og Coating av det meste, oppgradering av ventilfjærer, Total seal gapless racing lavfriksjons stempelringer, optumalisere Squish, oppgradering av tenningsanlegg slik at man kan kjøre gedigen pluggåpning, finne de dysene som funker best på DENNE motoren, finne beste dyseplassering og innsprutsvinkel og utvikle resten av mappet i benk.Hvilke begrensninger er det på drivstoffet? Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra"2.0iS Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 grcossie; kjører på en kjeglebane i en av langsvingene på Silverstone, er akstest, 8-tall (G-test), sprint og endurance. Jan, du mener å bruke de kanalene til å suge vakum i veivhuset? Vi skal bruke tørrsump med 2 stegs scavenge pumpe, så tror det blir vakum der med den. De kanalene tenkte vi å plugge igjen? All varme i et dekk kommer utenfra da? Om dere skal bruke tørrsump blir det annerlades, da kan ikke sekundæruft systemet brukes. da er det bare å plugge kanalene.Ang. dekktemp så kommer en god del av temperaturen av bevegelsen i dekket og dette avhenger også av dekktrykket.Når man måler temp med et dekkpyrometer bruker man en spiss som går 2-3mm inni dekket, overflaten blir avkjølt av underlaget.Siden dere kommer til å bruke så liten innsugs restriktor, har der regnet på kanaltverrsnitt?Har dere brukt flowbenk på toppen? Eller bare simulert? Link to comment Share on other sites More sharing options...
armani Posted December 17, 2011 Author Share Posted December 17, 2011 Mange gode tips her! Toppen er flowtestet og dataene brukes i simuleringer. Videre skal det kjøres i benk med forskjellige runnerlengder (vi freser ut forskjellige lengder og dyseplasseringer på runnerne). Vi skal bruke total seal ringer, keramisk coatet "alt", dekktempsensorer.Drivstoffet vi skal kjøre denne sesongen er blyfri 98 / 99. Dette var ikke min beslutning, da jeg gjerne skulle kjørt E85. Med E85 reduseres restriktor til 19mm. Vi har flowdata på restriktoren også 2wd sierra cosworth Link to comment Share on other sites More sharing options...
2.8i TIC Posted December 17, 2011 Share Posted December 17, 2011 Nå har ikke dette noe med energiutnyttelse, men hva med en innrettning på setet som flytter tyngdepunktet utover mot ytterste dekker i sving?? Mer tyngde på dekkene som skal gjøre jobben = mer grep. Bare med tanke på go cart har det jo vanvittig mye å si å lene seg til "feil" side i sving.. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sierra"2.0iS Posted December 18, 2011 Share Posted December 18, 2011 (edited) Når det gjelder drivstoff så kan en slik 600 motor fint kjøres med komp forhold på 13,5-14:1 uten problemer med 99oktan bensin, og med redusert fylling pga restriktor, ennå høyere. Edited December 18, 2011 by Sierra"2.0iS Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now