Jump to content

Hjulbolter til RS-felger med flatt anlegg


bard

Recommended Posts

Jeg har et sett med Fiesta SuperSport-felger som jeg skal ta i bruk. Felgene har flatt anlegg til boltene (ikke kon) så jeg regner med jeg må skaffe meg bolter som passer. Jeg ser flere leverandører har har bolter til Peugeot/Citröen-felger på Ford. Disse har riktige gjenger og løs skive (ikke hylse). Blir dette riktig?

Jeg tror jeg har sett hylsemuttere til lignende felger på Escort mk1/2 o.l., men de vil ikke passe direkte på Fiestaen, siden den har innvendige gjenger i nav (ikke studs).

 

DSCF1402+_Custom_.JPGgry_peug_bolt_1_.jpg

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

det er jo utallige felger fra peugeot som har slike bolter så det må jo funke på disse felgene også. det mest intressante er jo det at senterhullet i felgen må være mer eller mindre akkurat så stor som navet hvis ikke blir det vel ikke skikkelig sentrert

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg plaget min helt på delelageret. Han fant lett riktig delenummer på sett og løse bolter, men det var selvfølgelig utgått for lenge siden. Det var kanskje noe på lager i Spania, men de ville ikke selge til Norge. Så vidt vi kunne se brukes disse boltene bare på akkurat disse felgene. Hvis jeg husker riktig ble SuperSport produsert i 5000 eksemplarer i 80-81.

 

Ut fra bildet ser det ut som det er løse skiver og ikke noe hylse som går inn i felgene. Det tyder jo på at Peugeot-bolter burde være like bra.

 

DSCF1408+_Custom_.JPG

 

Jeg sjekket også med et par felgbutikker, men de hadde ingenting brukbart.

 

Nå vurderer jeg å maskinere om til kon. Felgene har nok gods å ta av.

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Etter litt mer etterforskning har jeg funnet ut at felgen i første innlegg ikke er Supersport, det er "Series X" tilbehørsfelger. Det burde jeg egentlig forstått tidligere, siden felgene har 76-delenummer og Supersport kom ikke før i 1980.

Dypt inne i kjelleren fant jeg en ekte Supersport-felg. Den har 80-delenummer, kone seter og en enkel Ford-logo isteden for RS og Ronal. Det stemmer også med delekatalogen som viser at Supersport bruker samme bolter som Ghia. Man lærer stadig noe nytt.

 

DSCF1410+_Custom_.JPGdelekatalog+supersport+felg.png

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Venter på svar fra Speedshack nå. En på XRTwo-forumet hadde kjøpt bolter som ser greie ut derfra.

Nå har jeg målt hullene, de er 18mm i diameter. Da blir det kanskje litt romslig rundt M12 bolter selv om jeg bruker Ghia-varianten med stor krave (etter maskinering av seter). Hylse virker mer fornuftig.

 

Photo0348.jpg

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Nå ser det ut som jeg har funnet en brukbar løsning her.

Jeg kom frem til at bolten på bildet i første innlegg blir feil, siden bolten er mye smalere enn hullet i felgen og da blir det for mye belastning på en ganske tynn skive. Etter noen runder på Peugeot- og Citroën-forum fant jeg ut at Peugeot fra rundt 2000 kom med felger med større hull og flate seter. Det finnes spesielle bolter til disse som har et tykkere parti mellom gjengene og hodet. Dessverre klarte jeg bare å finne dem i M12x1,25 og Fiestaen har M12x1,5. Til slutt fant jeg overgangshylser som er beregnet til vanlige M12-bolter med kon. Det smale partiet på disse er 17mm utvendig og hullene i mine felger er 18-19mm. Litt romslig, men det breie partiet på hylsene er 27mm så det blir bra anleggsflate selv om boltene ikke blir helt sentrert.

Bolten på bildet er ca. 30mm lang. Felgen er 20mm tykk og hylsa stjeler 2-3mm, så det blir bare 7mm gjenger igjen. Regner med 35-40mm bolter blir bra. Det er lett å få tak i.

 

DSCF1426+_Custom_.JPG

DSCF1428+_Custom_.JPGDSCF1429+_Custom_.JPG

 

Speedshack har riktige muttere på eBay og de anbefaler disse med stud conversion på Fiesta. Jeg fikk aldri noe svar på mailen jeg sendte, så det ble ikke noe kjøp derfra.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Professor er vel å ta litt hardt i.

 

Det er mulig du kan bruke "Ghia bolter". Det er M12 bolter med kon for "M14 hull".

Jeg bruker noe lignende sammen med Mondeo-felger på Escort mk3.

 

BOLT2.jpg

 

Oppdatering:

Sjekket Mondeofelgene og de er også 20,5mm. Da mener jeg Ghia-bolter er løsningen. Det er vel Ghia-felger også?

Edited by bard

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...