Jump to content

Testing av K-jet dyser


86Sierra

Recommended Posts

Kan ikkje skjønne annet! De aller fleste bilmerker har brukt dette sprutet.. BMW har vell sikkert flest biler solgt med slik motorstyrng tipper eg :)

 

Edit:

Gjør det selv!

Edited by Tommen

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Hei.

 

Finnes det noen metode eller apparat som tester K-jet dysene til 2.8?

Sprutet selv er det beste utstyret til å teste dysene. Putt én dyse i hver sin flaske og løft opp platen i luftmengdemåleren. Dysene skal dusje i en jevn og fin kon og alle skal gi nøyaktig like stor mengde - alltid.

Bosch verksteder og Dieselpumpeverksteder er ett annet alternativ, men på generelt grunnlag er det fleste 20 - 30 år gamle dyser godt slitt og bør skiftes.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for linken!

 

Jeg kjenner jo folk som jobber på Bosch verksted. Er det da fort gjort for de og få testa disse?

 

Dysene koster jo en tusen lapp stk. Så det er for at jeg skal slippe og betale 6000 for nye dyser :)

1999 Mondeo 1.8
1984 Sierra xr4i
1978 Capri 2.0 S

1972 Pontiac Firebird 

Link to comment
Share on other sites

Dysene koster jo en tusen lapp stk.

Neida. ;)

http://www.summitracing.com/parts/BCH-0437502047/Application/?prefilter=1

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Når vi snakker om dyser og priser og sånt, så tenkte jeg å komme med en liten digresjon.

Jeg jobber i Norsk Scania og idag hadde vi en liten diskusjon ang kvaliteten på div ting, deriblant dyser på dieselmotorene vi hadde for en del år siden. En av underleverandørene lagde dyser etter sin beste maskineringsevne og kvalitetssikring og sendte vareprøver til Scania.

Scania testet disse nøye, sendte de tilbake med beskjeden at de var for dårlige... de lå utenfor deres toleranser.

Hva skjedde så med alle disse dysene? De gikk i en pall til andre forhandlere, type mekonomen, meca, bilekstra osv. Det jeg skal frem til er at selv om ting er like i form og utførelse både hos merkeforhandler og mekonomen, så kan kvaliteten være en helt annen.

Det er gjerne en grunn til at delen er billigere hos Biltema.

Link to comment
Share on other sites

Når vi snakker om dyser og priser og sånt, så tenkte jeg å komme med en liten digresjon.

Jeg jobber i Norsk Scania og idag hadde vi en liten diskusjon ang kvaliteten på div ting, deriblant dyser på dieselmotorene vi hadde for en del år siden. En av underleverandørene lagde dyser etter sin beste maskineringsevne og kvalitetssikring og sendte vareprøver til Scania.

Scania testet disse nøye, sendte de tilbake med beskjeden at de var for dårlige... de lå utenfor deres toleranser.

Hva skjedde så med alle disse dysene? De gikk i en pall til andre forhandlere, type mekonomen, meca, bilekstra osv. Det jeg skal frem til er at selv om ting er like i form og utførelse både hos merkeforhandler og mekonomen, så kan kvaliteten være en helt annen.

Det er gjerne en grunn til at delen er billigere hos Biltema.

 

Blir litt "rot" i dysetråden nå,..

jeg vil tro du har rett, og dette vil nok gjelde alle typer deler,

 

Men jeg snakte med en større deleleverandør her, og han påstod det var motsatt, att der produsenten hadde sin egen merking på deler/embalasje så var kvaliteten bedre.

 

Dette gjaldt da clutch, sachs vs sachs/vw, hvor flere sachs trykkplater jeg har kontrollert ikke er plan, men det er vw trykkplatene ;)

Ford Taunus mk1 2dr sedan 73modell.

Link to comment
Share on other sites

Hallo jeg brukte bare en boks forgasserrens og trykkluft.hadde en ny dyse og ei "røys" gamle.bilen gikk bare på 2-3 syl.

sprayet rens i den nye dysa og blåste luft fikk da en fin v tåke spray så gjorde jeg det samme med de gamle med veldig varierende spray. tok de 6 som var mest lik den nye dysa på spray/sprut.Da gikk bilen på alle 6 syl :)

Link to comment
Share on other sites

En "vanlig" Dysetester til bensin har mulighet for både test av sprøytebilde, mengde og åpningstrykk, ultralydbad for rensing har også den jeg brukte, dog litt knot med K-jet-dyser i ultralydbadet siden disse ikke åpner på el.

 

Mener Minges har dette, vet og om en skole i telemark som har.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...