Jump to content

Trimming av 2.3


to far gone

Recommended Posts

ok. Thats it? Med standard ohc stempler som er tatt ut av en brukt motor? De stemplene som sitter i lavkomp ohc motorer er noe lavere enn de som sitter i høykomp versjonene. Det kan kanskje bli enda lettere å bruke de da?

Ja , men da har du fortsatt problem med mye friksjon /brede stempelfjærer.

Nytt er nytt , og på Summitt får du mye bedre alternativer til en utrolig behagelig pris.

 

Bygde meg en slik motor på slutten av 80 tallet , og kan skrive under på at resultatet blir morsomt.

Jeg brukte den gangen :

2,3 blokk med 2,6 veiv, råder,stempler og topper.

Høvlet toppene ca 1,3- 1,5mm tror jeg, 2,8 inj ventiller, porting, trimkam og stivere ventillfjærer.

Brukte 2,8 innsug med en 3,0 forgasser (Weber 38/38)

Janspeed grenrør , og justert tenningskurve på stiftfordeler.

 

Resultatet blir så hissig at en absolutt bør ha turtallsperre! Drog rett ut turtelleren i min Taunus den gangen.

 

Hvis en fjerner litt av 8 tallet, og deretter sandblåser innsuget , så står det 2,3 der..

Edited by Slåstad RS

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Ja , blir det , men hvor mye må man betale for gode stempelfjærer til ohc her i Norge ? ca 1000? , og hvis de bare kommer i sett , så må man kjøpe 2 sett for å få nok til en 6'er.

Da kan man alt ha passert prisen av 6 stk komplette stempler i fra USA.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Bare for å slenge innpå erfaring om Summit. Billig, raskt og solid :)

MY13 Mustang Shelby GT500
MY20 Volvo V60 T8, MY12 MB C63 AMG, '66 Mustang HT ProTouring
'15 Ranger Wildtrak ,'80 Mazda RX-7 13bt, '88 Sierra Sedan Cosworth 2wd, - '90 Sierra Sedan DOHC - '81 Ford Granada 2.3L

Link to comment
Share on other sites

ok. Thats it? Med standard ohc stempler som er tatt ut av en brukt motor? De stemplene som sitter i lavkomp ohc motorer er noe lavere enn de som sitter i høykomp versjonene. Det kan kanskje bli enda lettere å bruke de da?

Jepp, That´s it.

Anbefaler nye stempler hvis budsjettet rekker til det og ja, Transitt stemplene er noe lavere. Jeg vil anbefale at du bygger 0,8 mm klemspalte og 10 - 10,5:1 i kompforhold.

 

Ja , men da har du fortsatt problem med mye friksjon /brede stempelfjærer.

Nytt er nytt , og på Summitt får du mye bedre alternativer til en utrolig behagelig pris.

 

Bygde meg en slik motor på slutten av 80 tallet , og kan skrive under på at resultatet blir morsomt.

Jeg brukte den gangen :

2,3 blokk med 2,6 veiv, råder,stempler og topper.

Høvlet toppene ca 1,3- 1,5mm tror jeg, 2,8 inj ventiller, porting, trimkam og stivere ventillfjærer.

Brukte 2,8 innsug med en 3,0 forgasser (Weber 38/38)

Janspeed grenrør , og justert tenningskurve på stiftfordeler.

 

Resultatet blir så hissig at en absolutt bør ha turtallsperre! Drog rett ut turtelleren i min Taunus den gangen.

 

Hvis en fjerner litt av 8 tallet, og deretter sandblåser innsuget , så står det 2,3 der..

Dette er ett glimrende oppsett å kopiere og evt. oppgradere med enda større veiv.

Jeg ser for meg at du hadde mye morro med denne. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jepp, That´s it.

Anbefaler nye stempler hvis budsjettet rekker til det og ja, Transitt stemplene er noe lavere. Jeg vil anbefale at du bygger 0,8 mm klemspalte og 10 - 10,5:1 i kompforhold.

 

 

Dette er ett glimrende oppsett å kopiere og evt. oppgradere med enda større veiv.

Jeg ser for meg at du hadde mye morro med denne. :)

 

 

Budsjettet strekker til hvis resultatet er overlegent bedre. Hvis det har mindre å si vil jeg kanskje prøve noe annet før jeg kjøper nye stempler.

Som alltid for meg så er jo kjøre økonomi viktigst. Hva lønner seg i forhold til det?

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Budsjettet strekker til hvis resultatet er overlegent bedre. Hvis det har mindre å si vil jeg kanskje prøve noe annet før jeg kjøper nye stempler.

Som alltid for meg så er jo kjøre økonomi viktigst. Hva lønner seg i forhold til det?

 

 

Etter å ha lest her og sett pris blir det NYE stempler :smartass: noe annet er i grunn bare tullete ... 1000 (minimum ) kr i fjærer og det blir max 2000 for nye stempler antagelig billigere .. lite penger ,, og man får ett resultat som blir gull ... motor går mye lettere og det vil ha posetiv virkning i alle områder .. vel andvente 700-800 kr ekstra ..

i tillegg slipper man rengjøring og kontroll av gamle stempler ..

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Ja det er i grunn sant det. Da må jeg bare få kjøpt meg en motor eller to så jeg har noe å bygge på :)

 

 

Men man må ha 2.6 råder da eller funker 2.3/2.8 råder like godt? Er litt teskjekjerringa jeg så det hender jeg må ha ting forklart ned i minste detalj for å skjønne ting.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Bare for å slenge innpå erfaring om Summit. Billig, raskt og solid :)

 

 

kansje du kan svare på denne ??

 

følge det med stempelringa i prisen på summitstempela?

 

 

denne fyren vet vel det :-)

 

Ja det er i grunn sant det. Da må jeg bare få kjøpt meg en motor eller to så jeg har noe å bygge på :)

 

 

Men man må ha 2.6 råder da eller funker 2.3/2.8 råder like godt? Er litt teskjekjerringa jeg så det hender jeg må ha ting forklart ned i minste detalj for å skjønne ting.

 

 

jeg trodde rådene hadde forskjellig lengder men så jo rs 1000 skrev at det var stemplene som var forskjellen ..

 

 

i så fall er rådene like men dette skal jeg sjekke ut når motorer er demontert og :-)

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Men man må ha 2.6 råder da eller funker 2.3/2.8 råder like godt?

Rådene er de samme så det spiller ingen rolle hvilke du bruker. Det som imidlertid MÅ påregnes er nye ARP rådebolter og nye forsterkede lagre.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Rådene er de sammme så det spiller ingen rolle hvilke du bruker. Det som imidlertid MÅ påregnes er nye ARP rådebolter og nye forsterkede lagre.

 

 

Enig med deg :smartass: man må heller ikke glemme turtalls sperre da motor Slåstad Rs bygde endte opp med skjev veiv etter å ha varvet nærmere 9000 omd :whistling:

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Enig med deg :smartass: man må heller ikke glemme turtalls sperre da motor Slåstad Rs bygde endte opp med skjev veiv etter å ha varvet nærmere 9000 omd :whistling:

Alle V6 motorenes tall tilsier at dette er såkalte "screamer engines." Man skjønner da at Ford har gjort litt av en jobb for å kvele dem sålangt ned at de originalt oppleves som bunndragsterke dreiemomentmotorer. :(

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

følge det med stempelringa i prisen på summitstempela?

 

Hvis du leser det som står beskrevet om stemplene på Summitt , så vil du se at noen er komplette med fjærer , og på andre må de bestilles utenom.

Viktig å ta seg god tid da en skal bestille , og være sikker på alle mål.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Alle V6 motorenes tall tilsier at dette er såkalte "screamer engines." Man skjønner da at Ford har gjort litt av en jobb for å kvele dem sålangt ned at de originalt oppleves som bunndragsterke dreiemomentmotorer. :(

 

 

ja enig her og ..skammelig å ødelegge en potent motor sånn .. men de tåler jo ikke for mye turtall over lengre tid da .. man bør generelt passe seg for å passere 7000 omd

 

 

og er de rett bygd vil de jo gjerne mer :whistling: hehe

 

Men rekke seks til bmw 24 v vanos motoren (150 hk ) er jo skammelig dårlig på mellomregister .. :angry2: fuglene vett å de har gjort med den for å få den slik ..

 

derfor bruke den mer bensin enn nødvendig hvis man belaster den .. tung bil ,henger osv ,

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

ja enig her og ..skammelig å ødelegge en potent motor sånn .. men de tåler jo ikke for mye turtall over lengre tid da .. man bør generelt passe seg for å passere 7000 omd

 

 

og er de rett bygd vil de jo gjerne mer :whistling: hehe

 

Men rekke seks til bmw 24 v vanos motoren (150 hk ) er jo skammelig dårlig på mellomregister .. :angry2: fuglene vett å de har gjort med den for å få den slik ..

 

derfor bruke den mer bensin enn nødvendig hvis man belaster den .. tung bil ,henger osv ,

I praksis er ikke kontinuelig høyt turtall ett problem for en motor som står i en gatebil.

Ang. BMW er det enkelt. Så på motorvolum, kamtiming (og derfor praktisk sylindertrykk) ved Vanos, slaglengde og rådeforhold. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Rådene er de samme så det spiller ingen rolle hvilke du bruker. Det som imidlertid MÅ påregnes er nye ARP rådebolter og nye forsterkede lagre.

 

Godt godt :) Hvor havner turtallsperra med disse oppgraderingene? Kunne kanskje ha noe for seg å utføre letting å polering av råder.

 

 

 

 

Alle V6 motorenes tall tilsier at dette er såkalte "screamer engines." Man skjønner da at Ford har gjort litt av en jobb for å kvele dem sålangt ned at de originalt oppleves som bunndragsterke dreiemomentmotorer. :(

 

Ja jeg har trua på at disse kan virkelig fungere godt å med langt register hvis de bygges rett. Ford har vel alltid vært flinke til å lage motorer med ett stort potensiale nedkvalt av diverse plomberinger.

 

 

Hvis du leser det som står beskrevet om stemplene på Summitt , så vil du se at noen er komplette med fjærer , og på andre må de bestilles utenom.

Viktig å ta seg god tid da en skal bestille , og være sikker på alle mål.

Jeg hadde ikke lest nok for jeg hadde ikke fått med meg det.

 

ja enig her og ..skammelig å ødelegge en potent motor sånn .. men de tåler jo ikke for mye turtall over lengre tid da .. man bør generelt passe seg for å passere 7000 omd

 

 

og er de rett bygd vil de jo gjerne mer :whistling: hehe

 

Men rekke seks til bmw 24 v vanos motoren (150 hk ) er jo skammelig dårlig på mellomregister .. :angry2: fuglene vett å de har gjort med den for å få den slik ..

 

derfor bruke den mer bensin enn nødvendig hvis man belaster den .. tung bil ,henger osv ,

 

Hadde jo vært gull å fått de til å fungere opp mot 8000prm ihvertfall da.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har trua på at disse kan virkelig fungere godt å med langt register hvis de bygges rett. Ford har vel alltid vært flinke til å lage motorer med ett stort potensiale nedkvalt av diverse plomberinger.

 

 

 

Jeg hadde ikke lest nok for jeg hadde ikke fått med meg det.

 

 

 

Hadde jo vært gull å fått de til å fungere opp mot 8000prm ihvertfall da.

 

 

 

 

 

Da må du kjøpe andre råder ... og alt må sendes til avballansering ,noe som er smart uannsett da .. hmm tror 8000 rpm er MYE for selve konstruksjonen men

 

 

det må du gjerne teste ut :-)

Edited by to far gone

HAR MYE FORD DELER SIERRA/TAUNUS PM VED SPØRSMÅL

Link to comment
Share on other sites

Ja det skal sikkert mer til enn ett sett nye stempler for at de skal tåle det over lengre tid. Hvis alt er i balanse å veier så lite som det kan så skulle det ikke by på store problemer med 8000 rpm trur jeg. Dog er nok det langt unna min prisklasse.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

En liten morsom ting angående å bygge Screamer motor av v6'ere. 2,9 motoren har vel 72mm slaglengde, en Integra type R som drar fint til sperra på 8500 omdreininger har 87 mm slaglengde :P

'84 Sierra 2.3 GL Sjølpustende V6 prosjekt.

'03 Honda CR-V

 

If I could get back all the money I've ever spent on cars...I'd spend it ALL on cars!!!!

Link to comment
Share on other sites

Godt godt :) Hvor havner turtallsperra med disse oppgraderingene? Kunne kanskje ha noe for seg å utføre letting å polering av råder.

Må helt ærlig innrømme at det VET jeg ikke, så jeg får resonere.

I ene katalogen hadde Kentcams en dynotest av en 2,8i motor. Det gikk det klart frem at de avsluttet pullet på 7000 o/min pga originale rådebolter og lager. Effektkurven var fremdeles på vei oppover.

 

Sven Pruett bygget 2,8 motor for mange år siden og hadde makseffekt på 285 hk ved 8500 o/min. Jeg forventer at turtallsperre var satt minst 500 o/min høyere.

Selv om dette var med bedre råder, lettere stempler osv osv så viser det hva veiven og motoren forøvrig kan tåle.

Oppgradert ser jeg ikke for meg at 7500 o/min skulle være problematisk for en vanlig V6 motor.

Ja jeg har trua på at disse kan virkelig fungere godt å med langt register hvis de bygges rett. Ford har vel alltid vært flinke til å lage motorer med ett stort potensiale nedkvalt av diverse plomberinger.

Enig med du der.

Hadde jo vært gull å fått de til å fungere opp mot 8000prm ihvertfall da.

Det er ikke ett problem i seg selv. Gode manifolder, korrekt porting og modifisering, vill kam og korrigert kompforhold gir dette resultatet.

 

Da må du kjøpe andre råder ... og alt må sendes til avballansering, noe som er smart uannsett da .. hmm tror 8000 rpm er MYE for selve konstruksjonen men

Oppgraderte råder er alltid å anbefale, men.....

I gamle dager når folk måtte kjøre dragracing med originale deler, så fant de ut mye rart.

Chevy og Ford V8 motorer har f.eks ingen problemer med 10 000 o/min hvis de bygges korrekt.

Hvis vi ser på svenske dragracere i 2011 og 2012 så drar de langt over 8000 o/min på helt originale Volvo råder, veiver, lager og stempler.

 

Hvis man bygger Ford 2,3 V6 og går for summit sine moderne 3,0 L stempler så ser jeg ikke for meg at rådene egentlig er ett stort problem i praksis på en gatebil. Det er stor forskjell på korte pull til 8000 o/min og kontinuerlig drift på 8000 o/min.

Polléring av råder, letting av stempler og kryssbolter og sist, men ikke minst, den essensielle avballanseringen må utføres.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette høres jo lovende ut da :) Driver å lukter på no kraftigere råder om dagen å ei 2.8 veiv som er polert å "bead blasted" Det er vel også snakk om en kam å no oppgraderte registerdrev. Må bare bli enig med selger om pris :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

En liten morsom ting angående å bygge Screamer motor av v6'ere. 2,9 motoren har vel 72mm slaglengde, en Integra type R som drar fint til sperra på 8500 omdreininger har 87 mm slaglengde :P

Så vidt jeg vet brukes 4V pr. sylinder + svære kanaler i toppen og i tillegg kjører de hysteriske kamprofiler. Uten Vtec systemet hadde en slik motor vært ubrukelig under ca. 5500 - 6000 o/min.

Honda S2000 med 280 hk ble betegnet som nærmest ubrukelig på gate selv MED Vtec. Da er det så ihjeltrimmet at det nærmest er dragrace motor.

 

Putter du en tilsvarende kamprofil i en Ford 2,3 V6 og porter toppene maks så drar den vel turtelleren til statosfæren.

 

Dette høres jo lovende ut da :) Driver å lukter på no kraftigere råder om dagen å ei 2.8 veiv som er polert å "bead blasted" Det er vel også snakk om en kam å no oppgraderte registerdrev. Må bare bli enig med selger om pris :)

Ditto. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

 

Ditto. :)

 

 

Godt godt. Håper å få sikret meg disse delene :) Har en 2.3 på hånda også så da mangler jo bare skikkelige stempler egentlig.

 

Så har jeg jo vært å kikket på bilen til k3nn37 å sett på det innsuget hans å jeg må jo si at det frister å lage noe lignende til v6'ern også. Men det er nok langt unna. Vil først ha en motor opp å gå.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...