Jump to content

Bytte foring i bakstilling


robbe

Recommended Posts

Lurer på om noen her inne vet hvor mye jobb det er med å bytte foringer i bakstillingen på mkIII 2,0tdci stv.

Ford verksted mente det var på tide å bytte en foring på ene siden bak(husker ikke i farten hvilken foring, men det stod nedre høyre side) skal finne ut hva de skrev litt senere, men lappen ligger i bilen og den er hjemme idag, mens eier er på jobb.

 

De antydet en pris på 5-6000,- noe som er hinsides for å bytte en foring. Har heller ikke merket at det er noe klunkelyder bak, men lenkearmer foran skal jeg bytte når jeg legger om til sommerdekk. Det skal være en enkel jobb :)

Link to comment
Share on other sites

Er sikkert fremmre foring på bærearmen. de får man ikke kjøpt løs, og må skifte hele armen. Er en del skruing, men går som oftest greit. Kan være uheldig med at boltene sitter fast i foringene på staga du må løyse.

Link to comment
Share on other sites

får de foringene løse, må bruke foringer til mk2 mondeo st vogn.

 

Regner med at bærearm og "hovedarm" som ford skrev er det samme? Kan man virkelig benytte foring fra tidligere generasjon mondeo? Passer de og lar det seg gjøre å "presse ut foringen i bærearmen" sist men ikke minst hvor mye jobb er det egentlig, har skrudd litt bil, men det er leeeenge siden jeg orket å tenke på slik selv. Kanskje pusse støv av kunnskapen med de verkstedprisene :) Er vel også andre verksteder som kan fikse dette for meg, må vel ikke på Ford.....

Link to comment
Share on other sites

Regner med at bærearm og "hovedarm" som ford skrev er det samme? Kan man virkelig benytte foring fra tidligere generasjon mondeo? Passer de og lar det seg gjøre å "presse ut foringen i bærearmen" sist men ikke minst hvor mye jobb er det egentlig, har skrudd litt bil, men det er leeeenge siden jeg orket å tenke på slik selv. Kanskje pusse støv av kunnskapen med de verkstedprisene :) Er vel også andre verksteder som kan fikse dette for meg, må vel ikke på Ford.....

Går fint å presse de foringene, har gjort det flere ganger på jobben. må slippe ned bakstillingen et stykke da.

01 Mondeo 2,0 16v

89 Volvo 240

92 Audi S4

65 Chevrolet Caprice

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hatt min Mondeo Mk3 2004 modell på Eu kontroll og fikk anmerkning på fremre foring på bærearm bak. Regner med det er denne foringen det er snakk om:

Meca

 

Såvidt jeg har forstått det er dette foringen som står i den langsgående armen som hjullageret er festet i.

Regner med Ford ikke leverer disse løs. De gjorde iallefall ikke det på Focus dengang jeg hadde bruk for foring der.

 

Må man ha av armen for å bytte den , eller klarer man det med armen montert på bil?

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Jeg har også hatt min Mondeo Mk3 2004 modell på Eu kontroll og fikk anmerkning på fremre foring på bærearm bak. Regner med det er denne foringen det er snakk om:

Meca

 

Såvidt jeg har forstått det er dette foringen som står i den langsgående armen som hjullageret er festet i.

Regner med Ford ikke leverer disse løs. De gjorde iallefall ikke det på Focus dengang jeg hadde bruk for foring der.

 

Må man ha av armen for å bytte den , eller klarer man det med armen montert på bil?

 

Det lurer jeg også på, tenker at om armen må av, så kan den like gjerne byttes de er vel ikke så innmari dyre, tror jeg da :) om man derimot kan få fikset det uten å demontere så er dette interessant :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil anta at de armene koster en del. På focus koster løs foring 250,- mens hele armen kostet 1600,- i 2005. Regner med prisene ikke har gått ned siden den gang. Men det tar sikkert en del tid å skifte disse foringene vil jeg tro.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

På Mekonomen har de tverrgående bærearm. Den går fra hjulet og inn mot midten av bilen. Den koster rund 1000,- Den armen må ikke forveksles med trailing arm som er den langsgående armen som hjullager og calipper er boltet fast til. Foringen jeg linket til sitter i fremre ende av langsgående arm. Ford mente at disse kostet 89,- inkl moms...

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Hva er symptomene når den foringen er dårlig?

 

Det lurer strengt tatt jeg også på, kan ikke helt finne noe galt med hvordan bilen oppfører seg. Lenkearmene foran er en helt annen greie, der klakker det bra

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var jeg innom ett lite verksted og fikk sjekket foringene.

Det var den foringen som er øverst mot karosseriet og i følge verksted må hele broa da byttes.

 

Ser at det ble linket til en foring lenger opp i tråden min og da lurer jeg på om det virkelig er slik at en foring fra mkII passer på mkIII og om jeg likevel må få demontert broen?

 

Noen tips til verksteder som ikke er helt rå på priser på slikt i Drammen og omegn? Synes fortsatt det er mye penger å legge igjen, men foringen bør vel være hel :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet nettopp foringen på den armen som går i lengderetningen på bilen. Foringen er ca 60mm i ytterdiameter, og sitter i forkant av armen opp mot karosseriet. Jeg betlte ca 90 kroner pr foring hos Ford. Det gikk med ca 3 timer på å skifte en foring. Hadde da av skive, calipper, hjullager og løsnet alle armene for å få den langsgående armen med meg til arbeidsbenken.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Noen som har noen ide om verksteder i Drammensregionen som kan slikt "rimelig"

 

Forsøkte meg å sende forespørsel til sverige, men tror ikke helt verkstedet der forstod helt hva jeg mente.

 

Er ikke så bevandret i det svenske navnet på denne hovedarm/bærearm/ eller hva den nå til syvende og sist heter :whistling:

 

Klarer det sikkert selv også, men da må jeg ut å kjøpe presse osv, noe jeg egentlig ikke har lyst å bruke tid og penger på.

Link to comment
Share on other sites

Noen som har noen ide om verksteder i Drammensregionen som kan slikt "rimelig"

 

Forsøkte meg å sende forespørsel til sverige, men tror ikke helt verkstedet der forstod helt hva jeg mente.

 

Er ikke så bevandret i det svenske navnet på denne hovedarm/bærearm/ eller hva den nå til syvende og sist heter :whistling:

 

Klarer det sikkert selv også, men da må jeg ut å kjøpe presse osv, noe jeg egentlig ikke har lyst å bruke tid og penger på.

får kjøpt verktøy på ebay til denne jobben :)

Link to comment
Share on other sites

får kjøpt verktøy på ebay til denne jobben :)

 

Er vel muligens enklere å bare bytte hele armen og ikke styre med dette pressestyret.

Klart det blir billigere å bare presse foringen, men om jeg skal løpe ut å kjøpe presse osv, så blir det i allefall ikke spart inn igjen før jeg har byttet alle foringene på bilen. Armen koster rundt 2500,- tilbud jeg har fått på montering tilsier at de tar drøye 3000,- for å sette den på, noe som vel kanskje er rundt 3 timer?

 

Må man ha 4 hjulskontroll etter å ha byttet denne armen?

Link to comment
Share on other sites

Jeg byttet nettopp foringen på den armen som går i lengderetningen på bilen. Foringen er ca 60mm i ytterdiameter, og sitter i forkant av armen opp mot karosseriet. Jeg betlte ca 90 kroner pr foring hos Ford. Det gikk med ca 3 timer på å skifte en foring. Hadde da av skive, calipper, hjullager og løsnet alle armene for å få den langsgående armen med meg til arbeidsbenken.

 

Noen idè om hvor mye pes det er å demontere de tingene, vurderer å kjøpe meg en billig presse da jeg helt sikkert får bruk for det senere en gang.

Er lissom ingen verksteder som har lyst å gjøre det slik, alle mener man må bytte armen og dette med å bruke foringen fra forrige generasjon Mondeo har de "aldri" hørt om engang. Ett verksted kan fikse det, men det er laaaaaangt unna :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte foring til min 04 modell hos Ford. jeg oppga årsmodell og fikk foringer til den modellen. Null pes.

Selve arbeidet med demontering av armen er grei skuring, det tar ca en times tid med jevnt arbeid. Montering tar også en times tid. eneste en skal være obs på er at en må jekke opp armene slik at bilen nesten letter seg fra bukken før en teiter til foringene ellers blir de stående med vridning nå bilen står på hjulene.

Å presse ut foringen går fint med en vanlig litt solid ters, men å få de inn igjen tar litt mer tid med mindre en har presse. Jeg brukte skrustikke, og det er egentlig ikke å anbefale. Det tok en time å få foringen på plass på den måten.

Jeg ville kjøpt foringene hos Ford, og kanskje fått et verksted til å presse ut og inn foringene. Du må jo da skaffe deg transport, men det kan vel lønne seg alikevel.

Mvh. GeirS

Granada 1976, MkI 2.6 GL
Hyundai i40 2011 mod.

Volvo V90 T6 2021

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...