Jump to content

Oppgradere stereo i Focus 2005, masse bilder! Nå også alarmmontasje!


Spock

Recommended Posts

Har visst glemt å skrive at jeg oppgraderte alarmen til Defas nye:

 

IMG_8610web.jpg

 

Den er mye enklere å montere enn den gamle, den henter en del signaler fra bilens can-bus. I tillegg går den av og på med den originale fjernkontrollen :)

 

Også er den blinkende blå:

 

IMG_8677web-1.jpg

 

 

Stereoen låter fremdeles meget bra, om ikke bedre, siden høytalerene har løsnet skikkelig :)

 

Jeg har i løpet av høsten tømt 6 bokser med rustbeskyttelse fra Biltema på undersiden av karrosseriet og er veldig spent på hvordan støyen blir når piggdekkene kommer på - om ikke lenge.

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Blir bare deprimert av all vinterdekksnakken :( buhuu..

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Kanskje greit med en liten oppdatering i denne tråden. Mye av årsaken til at stereobyggingen tok såpass av, var for å prøve å gjøre noe med støyen i bilen, særlig med piggdekk på - og dører som verken gikk å åpne eller låse i kuldegrader.

 

Når det gjelder støyen er jeg meget fornøyd - det er nå helt greit å kjøre med piggdekk, støyen har gått fra helt ****** til meget akseptabel.

 

Og alle dørene fungerer perfekt uansett temperatur.

 

Lyden i bilen synes jeg bare blir bedre og bedre. Stadig litt småjustering på lyden - noe spilleren er suveren på når det gjelder delefrekvenser og nivåer på utgangene. Via mikrofonen så justerer spilleren automatisk en del parametere - blant annet avstanden til hver høytaler, balanse osv. Når det gjelder balansen så har jeg stilt denne litt mer i senter. Denne ble stilt automatisk slik at lyden ble sentrert i bilen. Slik at for eksempel vokalen oppleves som den kom fra senter i bilen, akkurat som om sangeren sto midt på dashbordet - som man sier. Dette synes jeg ble litt rart etterhvert - så jeg har heller stilt nivået nesten like høyt på begge sider, da oppleves lydbildet litt mer skjevt, men opplever samtidig at det spilles like sterkt fra hver side - det blir mer hifi av slikt.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt senter justering på alt av sterobygg, blir feil for de som sitter på om du stiller inn for sjåfør

Spiller du kun med frontsett og sub?

Har lyst på ny spiller da jeg ikke får stilt 150hz til 12000hz skikkelig

På orginal spiller, er bare liw medium og hi. Funger greit men mangler litt justerings muligheter fra mellomtone opp til diskant

Link to comment
Share on other sites

Har kjørt senter justering på alt av sterobygg, blir feil for de som sitter på om du stiller inn for sjåfør

Spiller du kun med frontsett og sub?

Har lyst på ny spiller da jeg ikke får stilt 150hz til 12000hz skikkelig

På orginal spiller, er bare liw medium og hi. Funger greit men mangler litt justerings muligheter fra mellomtone opp til diskant

 

Det blir litt feil for alle unntatt meg uansett - da jeg har stilt inn avstand til alle elementene til min hode (det er tidsforsinkelsen man justerer i millisekunder - på min gjøres dette automatisk med mikrofon) - dette gir en presisjon og plassering av instrumenter som er ganske så rå.

 

Jeg har frontsett og sub - 3-veis i stereo liksom :) Kan anbefale Pioneer spilleren jeg har eller tilsvarende - du kan justere frekvensområder og nivå på hvert element enkelt på spilleren og har dermed full kontroll.

 

Har ikke den ganske så avanserte forsterkeren din muligheter for slik justering?

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

Har hi og lowpass, så har den en FSA justering, vet ikke helt hva denne gjør.

Om det går og koble til noe utstyr for justering vet jeg ikke.

Tipper jeg knaller i en 7" pioneer etter hvert.

Hvis jeg ikke finner en eaqulizer jeg kan koble inn en plass.

Link to comment
Share on other sites

Ok,

 

Min spiller har automatisk eq som den justerer via mikrofonen. Slik at man får en så rett og balansert frekvenskurve kurve som mulig. Etterpå justerer jeg nivået på diskantene og bassene etter min personlige smak og musikktype. Jeg beholder mellomtonen (wooferne i dørene) fast innstilt. Det er en genial måte å justere anlegget på. Skulle ønske jeg hadde et slikt opplegg på stereoen i stua.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

15000-30000 alt etter hvilke komponenter man velger.

Jeg har demping for ca 2500 i min kun gulv og front dører som er dempet

Amp 4500

Sub 3000

Komponentsett 3000

Kabler å div tilbehør 1500

Jeg har ikke byttet spiller.

10-15 timer i min focus 2012

Edited by Huti
Link to comment
Share on other sites

Stemmer bra det - kom på 25k og da har jeg utelatt nytt batteri, rustbeskyttelse under og alarm.

 

Tidsbruken er vanskeligere å beregne. Men man kan uten tvil gjøre det mye enklere og raskere enn på den måten jeg gjorde. Men min bil var kjørbar hver eneste morgen gjennom hele prosessen. Selv om det ble litt Mad Max med kun stoler foran, stål i tak og gulv og åpne dørene ved hjelp av wirere noen ganger :lol:

Edited by Spock

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

takk for en nyttig oppgradering, var hyggelig å lese om dette prosjektet da jeg har kjøpt en 2006 1.6hdci, min er nok desverre en 3dørs utgave men støyen er om mulig enda verre en 5dør's og, nei støydempningen i diesel er ikke mye mere en det som du har bilder av.

 

sitter igjen med noen spm:

er det plass til å bruke 4mm butyl matter i dører og eventuelt noe armacell/noise dampner?

 

er det fortsatt noe lekasje av støy fra dashbordet? ser at det er noen områder som er svært vanskelig å få dempet ordentlig (center av konsolen feks) og tenkte litt kreativt med tanke på å dempe fra motor rommet med høytemp bestandig matter og lignende

 

fikk du sjekket hvilken spenning som bilen lader med med tanke på om den klarer å toppe ut et sølv kalsium?

min er levert med et ford merket standard batteri etter hva jeg klarte å finne så jeg lurer på å flytte over sølv kalsiumen fra gamle peugoten(97mod 406 stv, 2,1td) før jeg selger den

 

som et lite tips, sjekket du at pigtailen som er koblet til dynamo ikke sitter spent opp? min satt som en stram og ikke fult så god piano streng, generelt sett lite imponert over bygge kvaliteten på elektriske tilkoblinger av det som jeg har sett så langt rundt lykter og batteri fra ford sin side

Edited by Javer
Link to comment
Share on other sites

takk for en nyttig oppgradering, var hyggelig å lese om dette prosjektet da jeg har kjøpt en 2006 1.6hdci, min er nok desverre en 3dørs utgave men støyen er om mulig enda verre en 5dør's og, nei støydempningen i diesel er ikke mye mere en det som du har bilder av.

 

sitter igjen med noen spm:

er det plass til å bruke 4mm butyl matter i dører og eventuelt noe armacell/noise dampner?

 

er det fortsatt noe lekasje av støy fra dashbordet? ser at det er noen områder som er svært vanskelig å få dempet ordentlig (center av konsolen feks) og tenkte litt kreativt med tanke på å dempe fra motor rommet med høytemp bestandig matter og lignende

 

fikk du sjekket hvilken spenning som bilen lader med med tanke på om den klarer å toppe ut et sølv kalsium?

min er levert med et ford merket standard batteri etter hva jeg klarte å finne så jeg lurer på å flytte over sølv kalsiumen fra gamle peugoten(97mod 406 stv, 2,1td) før jeg selger den

 

som et lite tips, sjekket du at pigtailen som er koblet til dynamo ikke sitter spent opp? min satt som en stram og ikke fult så god piano streng, generelt sett lite imponert over bygge kvaliteten på elektriske tilkoblinger av det som jeg har sett så langt rundt lykter og batteri fra ford sin side

 

Hyggelig at du likte tråden.

 

3-dørs burde være lettere å dempe - dørene er det verste. I tillegg ser Focus veldig mye bedre ut i 3-dørs. Ikke mye å kalle dessverre synes jeg :)

 

Det er god plass til dempematter i dørene - opptil 10mm og mer burde ikke være noe problem. Jeg synes det hjalp med dempingen jeg gjorde på torpedoveggen, men nå har jeg bensin og støy fra motor er et lite problem - hvordan det blir med diesel vet jeg ikke. En bra ide å dempe mer i motorrommet enn det jeg gjorde - kan være vanskelig å komme til? Ser frem mot å lese erfaringer hvis du gjør dette.

 

På min bil er hjulstøyen verst, den er veldig redusert nå - men jeg har noen tanker om å legge på et lag med dempemateriale for høyere frekvenser (Silent Coat Noise Isolator) på hele gulvet og hjulhus. Vi får se til våren.

 

Jeg har volt meter på både Defa Warmup tidsuret og Pioneer spilleren - og lade spenningen ligger som regel +-14V. I tillegg lades batteriet av Defa laderen stadig. Utenom dette kommer jeg til å toppe jeg batteriet en gang med Biltema Calsium laderen et par ganger i året - det er planen. Noe mer kommer jeg ikke å foreta meg med det. Et Ford standard batteri burde være kalsium eller sølv kalsium?

 

Det med den stramme ledningen på laderen - og et par steder til - på Focus har jeg lest om andre steder, en eller annen gang. Men jeg har glemt å sjekke på min, skal se over det snarest.

 

Når det gjelder elektrisk så er det ikke så ille? Mine synspunkter kan farges litt av at mine 2 tidligere biler er en Fiat og Alfa Romeo :lol: Enig med frontlyktene - dekslene på begge mine frontlykter har ødelagte snap fester - har festet de med strips. Så faktisk at Biltema har frontlykter til Focus II, mulig det blir å handle et par der.

 

Håper du starter en egen tråd hvis du skal bygge stereo :)

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

3dørs er ikke så kult med tanke på passasjerer

 

hmms okies blir nok å få fatt på armacell plater (brukes av isolatører på inntaks luft til ventilasjon) så de koster en brøkdel av silent coat noise isolator men det er lagd av samme materialet :-) std tykkelser er 10mm-15mm-20mm

 

ja jeg er nok litt mer en normalt bortskemt med støydempning i bil, bilen som jeg skifter ut var tidligere eid av en som drev med billyd så dører med mer er lett modifisert, måtte gud ha nåde med den stakkaren som kjøper den da låsekasse med mer ligger bak byggskum. men desverre peugot er skru selv og skru ofte eller selg dævelskapen

 

er ikke så altfor værst med disel lyder, er mere å bli kvitt turbo/eksos lyder, samt generelt dempe lyden i bilen,

 

+-14v er litt lavt for sølv-kalsium lade spenning for å toppe standard batterier til 100% er 14,4v ved 20grader c, ved -1grader c så er det 15,2v som er riktig

fant denne ved et kjapt søk på ups batteri leverandørerns side

http://www.tekrispower.com/pdfs/xantrex/Batteries%20-%20Temperature%20Compensated%20Charging.pdf

 

mitt synspunkt på ledningsnettet er ikke på kvadratene som er brukt det er på koblingspunkter og jordingen som skrus til på div lakerte deler med skrue uten kontakt fett eller annet for å holde god kontakt etter at rusten har kommet for å hilse på=mindre bra gjenomført

 

lyktene blir nok til etter montering med 2700k xenon, og kjappe drivere på langlys så skifter jeg heller pærer etter 2år siden det knekker dem noe fortere, eventuelt å finne et sett med dobbel linse og h7 sokler.

 

stereo blir skiftet, så jeg tar med meg frontenheten+ front høytalere+ekstern dab+ antennen fra 406'n, bak høytalere får jeg tenke litt på men det blir nok ikke en stor installasjon i denne bilen.

et sett med ok kvalitet

Link to comment
Share on other sites

Hehe, byggeskum i dørene... Intressant det du skrev om armacell plater - det kan jo være litt å spare på det.

 

Ja, du har helt rett i det med Kalsium batterier. Focusen har ikke optimal ladespenning for disse batteriene. Men det skal vi nok være glade for, det er masse utstyr i bilen som ikke ville tålt over 15V i særlig lang tid. Derfor har de nok programmert inn en mellom ting. Høy nok ladespenning til at batteriet tar i mot nok strøm - samtidig som utstyret i bilen ikke blir skadet.

 

Noe av det beste med kalsium batterier er jo at det tar i mot mye mer strøm under kalde forhold enn vanlige batterier - så denne fordelen blir beholdt. Men jeg lurer på om det ikke kan være en drivstoff relatert side ved dette - som er årsaken til at Ford har valgt kalsium batterier, bedre ladeegenskaper i (særlig i kulde) vil medføre lavere drivstofforbruk. At bilene er utstyrt med strømslukende oppvarmede frontruter kan også være en detalj de har tatt hensyn til. Det er uansett et bra elektrisk system for oss bileiere, særlig i Norge med mye kaldt vær. Men husk å kun bruke Kalsium eller Sølv-Kalsium batterier i bilen!

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

da var div deler og dempematter bestilt, 16m3 med silent noise dempematter, og nok noise absorber til å dekke til plast panelene i bilen, armacell brukes istedenfor noise isolator 12

 

jeg fikk det jeg trengte av armacell matter mot en tjeneste som elektriker :-)

 

endte med infinity four (på tilbud hos bilstereo.no nå i januar)

høytalere blir enten jbl eller infinity reference, skal ta og høre litt mer med en kompis som har bygd lyd-i-bil før jeg velger

kabling blir gjordt når dempe mattene skal inn, så får vel ta gamle bilen mens focusen står i garasjen, oppvarmet garasje er definitivt digg ved jobbing på bil i vinter halvåret

Link to comment
Share on other sites

da var div deler og dempematter bestilt, 16m3 med silent noise dempematter, og nok noise absorber til å dekke til plast panelene i bilen, armacell brukes istedenfor noise isolator 12

 

jeg fikk det jeg trengte av armacell matter mot en tjeneste som elektriker :-)

 

endte med infinity four (på tilbud hos bilstereo.no nå i januar)

høytalere blir enten jbl eller infinity reference, skal ta og høre litt mer med en kompis som har bygd lyd-i-bil før jeg velger

kabling blir gjordt når dempe mattene skal inn, så får vel ta gamle bilen mens focusen står i garasjen, oppvarmet garasje er definitivt digg ved jobbing på bil i vinter halvåret

 

Virker som du er godt i gang :) Håper du knipser litt og viser fremgangen etterhvert.

 

Kan anbefale Infinity Four, etter min erfaring er dette en meget bra forsterker til denne prisen.

Ford Focus 1.6 Bensin Trend 2005

Link to comment
Share on other sites

hehe, neida blir nok brukt til bilen kun.

ja ja kjapp skriveleif i volumet på dempeplatene ser jeg

les hva spock har brukt så ser du hvorfor 16m2 ikke er veldig mye, hjulbuer vil få 2 lag jevnt over med armacell i mellom samt jeg planlegger litt mere jobb i motor/torpedovegg, om bilen legger på seg 30-50kg så betyr det svært lite

 

det blir til å gjøre en litt enklere jobb med høytalere/instillinger så blir 2 signal kabler til front og 2 til bakhøytalere, delefiltrene for bakhøytalere hadde jeg tenkt til å feste inn over dempetårnet, front delefilteren blir under single din rammen eller bak hanskerommet der er det også plass etter hva jeg kunne se

 

har sjekket på gjennomføringene og det er nok ubrukt plass i disse til at jeg skal få igjennom 4x1,5mm2 til hver dør fra delefiltret for å slippe skarpe kanter mot høytaler kablen, blir 4x2,5mm2 fram til delefilterne, da jeg har en liggende litt flatkabel av riktig type som jeg plukket ut av peugoten når jeg fikk den.

 

bestilte og 4 små led pærer som oppgradering av ryggelys "6w eagle eyes" blir til å montere de som en start og eventuelt sette inn en venstre hånds "uk" lampe hvis jeg ikke er fornøyd etter første runde

samme leds vil ende opp som montert i bagasjerom men da flush med plastikken etter litt jobb...

 

h7 nærlys xenon er og på vei over fra peugoten, men med sivilisert farge på 4300k, fjernlys blir til å bruke H1 halogen da reflektoren på fjernlyset er horribel med xenon kits

Link to comment
Share on other sites

hehe, neida blir nok brukt til bilen kun.

ja ja kjapp skriveleif i volumet på dempeplatene ser jeg

les hva spock har brukt så ser du hvorfor 16m2 ikke er veldig mye, hjulbuer vil få 2 lag jevnt over med armacell i mellom samt jeg planlegger litt mere jobb i motor/torpedovegg, om bilen legger på seg 30-50kg så betyr det svært lite

 

det blir til å gjøre en litt enklere jobb med høytalere/instillinger så blir 2 signal kabler til front og 2 til bakhøytalere, delefiltrene for bakhøytalere hadde jeg tenkt til å feste inn over dempetårnet, front delefilteren blir under single din rammen eller bak hanskerommet der er det også plass etter hva jeg kunne se

 

har sjekket på gjennomføringene og det er nok ubrukt plass i disse til at jeg skal få igjennom 4x1,5mm2 til hver dør fra delefiltret for å slippe skarpe kanter mot høytaler kablen, blir 4x2,5mm2 fram til delefilterne, da jeg har en liggende litt flatkabel av riktig type som jeg plukket ut av peugoten når jeg fikk den.

 

bestilte og 4 små led pærer som oppgradering av ryggelys "6w eagle eyes" blir til å montere de som en start og eventuelt sette inn en venstre hånds "uk" lampe hvis jeg ikke er fornøyd etter første runde

samme leds vil ende opp som montert i bagasjerom men da flush med plastikken etter litt jobb...

 

h7 nærlys xenon er og på vei over fra peugoten, men med sivilisert farge på 4300k, fjernlys blir til å bruke H1 halogen da reflektoren på fjernlyset er horribel med xenon kits

 

 

Skjønte nok det var en feil :) Men måtte jo bare utnytte meg av sjangsen :) Husk å legge ut bilder så vi får se galskapen :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

ca hvor mye vekt har du økt da bilen med ?

hvor fikk du tak i den boken? :) greit og ha når jeg selv skal gå løs på deler av bilen til og lyddempe :)

 

og ca hvor mange cm har du fra platen til vidusheisen ? ( med tanke på hvor dyp en høytaler kan være)

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

totallt så har vekten økt med ca 43kg, boken er en standard haynes manuall, kjøpt på biltema eller torshov, husker ikke i farten, det ligger an til mere jobb i sommer med understellsmasse da jeg fant noe gryende rust rundt om under bilen, men det er ikke jobb som egner seg til innendørs så det kan vente i 2-3mnd uten at det er noe problem

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...