Jump to content

Skifte girkasse og drivknute på mondeo mk2


kimsa

Recommended Posts

Da bilen desverre begynner å merke alder og km stand så alt for tidlig tror jeg både drivknute og girkasse må byttes.

 

Finnes det noen how to for disse operasjonene på mondeo mk2?

 

Jeg tror jeg har tilgang på en ok kasse, så jeg lurer rett og slett på hvordan og vanskelighetsgraden for jobben.

 

Om noen kjenner noen, eller selv har lyst til å hjelpe til med byttet, da selvfølgelig for en påskjønnelse er det bare å skrike ut.

 

Alternativt vurderer jeg å kvitte meg med bilen, da med tårer i øyekroken.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

For å se positivt på det. Du sparer mye jobb ved å bytte begge deler samtidig.

 

Det finnes kanskje howto på bytte av clutch? Ellers har jo Haynes ganske greier forklaringer.

 

Jeg har bare demontert Mondeoer. Jeg mener det er gjennomførbart for en hobbymekaniker, men det er ikke noe mang gjør alene på en kveld.

Det virker som hjelperamma må ned for å få ut kassa, da må motoren henges opp i noe annet i mellomtiden. Mye av forstillinga må også demonteres, noe følger med hjelperamma og spindlene må et stykke utover for å få løs akslingene.

Mk6 XR3i Cab. || Mk1 XR2 CVH || Escort mk3 Zetec || Fiesta mk1 Kent Mikuni || Og en Puma :unsure:
'11 BMW 525d || '13 Yamaha XJ6N
Originaldeler, remixed.

Link to comment
Share on other sites

Har begynt å sjekke litt delepriser osv.

 

Ser ut som jeg må ut med ca 10.000kr for cluth, utløser lager, drivknute og olje til kassa. Så kommer kassa i tilegg, samt att jeg enda ikke har funnet ut av hvorfor motoren min drar dårlig.

 

Jeg er usikker på om jeg klarer å gjøre jobben selv, så nå helle jeg mest mot å kjøre bilen frem til neste EU kontorll. Mai 2013, og så selge bilen i deler etter det.

 

Dette er en så si rustfri mk2, med kun en ørliten dørslagsbulk, og hele fangere. Synes det er ett vanskelig valg, men med en brukt verdi på kanskje 30.000kr ved rett kjøper, og påkost for nærmere 15.000 + det som må til for å få motoren til å dra slik den skal igjen tror jeg ikke det er butikk å begynne å reparere dette???

 

 

Kom gjerne med inspill på hva dere mener.

Link to comment
Share on other sites

Del gjerne hvor du har de prisene fra?

 

Mondeo er ikke verdt stort lengre dessverre, men å selge i deler er en langvarig affære der du blir sittende igjen med mye drit.

Men jeg er sikker på at jeg hadde klart å gjøre jobben billigere enn 10lapper. Koste på en mk2 15tusen hadde ihvertfall vært uaktuelt.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke sjekket Ford priser enda, men sammenliknet Meca og Bilxtra og da var Meca billigst.

 

Clutchsett: 2 395,-

Utløser lager: 1 942,-

Girolje: ca 600,-

Drivknute: 1 882,-

Girkasse: 2 500,- (med forbehold om att denne er ok i donor bilen, ikke testet enda)

Sum: 9 319,-

 

Også må jeg beregne å betale noe i leie for verksted plass, samt att jeg trolig må ha med meg en hjelper som vil ha noen lapper for jobben. Tror det er realistisk å tippe mellom 13 000 og 15 000,-

 

 

Har ikke all verdens erfaring med å skru, og har heller ikke mangfold med verktøy. Erfaringsmessig kan noe, men ikke mye. Byttet fjører, bremser og endeledd på Opelen vår for noen uker tilbake. Det var null stress, har også byttet topp en gang og litt annen små skruing, men å løfte på noe motor har jeg aldri bedrevet.

Link to comment
Share on other sites

du får vel mer igjen for den om du selger den istedenfor å vrake den.

 

når det er sagt så vil jeg tru du klarer å bytte disse delene selv hvis du får en kompis til å være med å løfte ut å inn girkassa.

 

å den donorbilen. er dette en bil du kjøper for å få girkassa? isåfall får du jo igjen vrakpant for bilen å da blir jo ikke tapet så stort. kanskje drivknuta er bra på den også, å kanskje clutchen. da trenger du bare bytte utløserlageret så er du i mål. masse penger spart. kjenner du noen med verksted så hjelper de deg sikkert hvis du spanderer mat å litt drikke mens dere jobber :)

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Har faktisk ikke tenkt på att jeg kan kjøpe brukt drivknute, så det var ett godt tips.

 

Clutch'en vriker ikke slitt i mine øyne. Er det noen mulighet for å sjekke dette? Den slurer ikke med tung henger og pedalen i bånn i hvertfall. Selv på lavt turtall.

Har liksom hørt att en alltid bør bytte clutch når en bytter kasse, så derfor forventet jeg liksom den utgiften, men syntes det var himla dyre deler.

 

 

Kassa kommer fra en donor bil som den "faste" mekanikeren min har stående. Kan sikkert få drivknute fra den også.

 

Har ett håp om att jeg skal kunne deale med noen i forhold til byttet. Aner ikke hvor mye jobb det egentlig er men er det gjort på en dag om utstyret er i orden?

 

 

Jeg kan jo ikke skru :rolleyes: men er god på å tone ruter, så tenker att det må da være en bil mekker i oppland en plass hvor jeg kunne byttet rute toning jobb mot hjelp til å bytte girkasse og drivknute.

 

 

Noen frivillige Hedemark eller Opplendinger her inne???

Link to comment
Share on other sites

Søk opp Rosland Bil på Facebook, vet at han akkurat har eller skal bytte girkasse +++ på min gamle MK2. Han er rimelig og rask, har skrudd på alle mine biler oppigjennom og kan anbefales. Holder til i Porsgrunn :)

05 Mondeo 2.2 TDCI Titanium X

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...