Jump to content

oppstarts map til haltech e11v2


hår ball

Recommended Posts

jeg fikk ikke signal i heletatt med hall mode på vr sensorene..

Men nå er både veiva og fordeleren byggde om til hall effect, og bilen starter og går helt flott, hele turen til gitt turtalls sperre, tidliger så har det stoppa seg på rundt 4000rpm, men nå virker det som alt er på stell, og trigger signalene ser flotte ut..

ny time til volden, neste fredag. :)

Det var ikke overraskende.

Sier du hva du har gjort?

Erstattet T25 triggerhjulet med Sierra triggerhjul?

Montert T25 "fordeler"?

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 111
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det var ikke overraskende.

Sier du hva du har gjort?

Erstattet T25 triggerhjulet med Sierra triggerhjul?

Montert T25 "fordeler"?

 

har kun byttet ut sensorene.

Altså jeg bruker fremdeles det 36-1 hjulet, men har erstattet sensoren med en slik hallsensor_med.jpg borra bare opp den orginale trigger braketten.

 

bruker fremdeles den orginale men modda fordeleren min :P

 

gjorde det ikke værre en og montere en slik hallthreaded_med.jpg.

Borra bare hull i siden av "fordeleren", da en t25 fordeler er omtrent umulig og få taki til en riktig penge.

Link to comment
Share on other sites

Ta nå for all del med deg det nedover da Ball ! Så dere har noen flere muligheter! Kommer nedover en tur å titter litt fredagen tenker jeg.

Edited by ford-racing

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

har kun byttet ut sensorene.

Altså jeg bruker fremdeles det 36-1 hjulet, men har erstattet sensoren med en slik:

borra bare opp den orginale trigger braketten.

 

bruker fremdeles den orginale men modda fordeleren min :P

 

gjorde det ikke værre en og montere en slik:

Borra bare hull i siden av "fordeleren", da en t25 fordeler er omtrent umulig og få taki til en riktig penge.

Ok.

Får håpe at det holder seg stabilt over tid.

 

har orginalt drev, om det viser seg å bli et problem :)

Støtter forslaget om at du tar det med deg og evt. legger til rette for ett lett bytte dersom du skulle få problemer.

 

Jeg VET at enkelte sprut har problemer med å takle så mange HALL impulser (ikke Haltech vel å merke, men dog) og når SierraCos2wd i tillegg har erfaring med at giveren kan være ustabil, så er det smart å legge tilrette for ett raskt bytte til en alternativ og driftsikker løsning.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ok.

Får håpe at det holder seg stabilt over tid.

 

 

Støtter forslaget om at du tar det med deg og evt. legger til rette for ett lett bytte dersom du skulle få problemer.

 

Jeg VET at enkelte sprut har problemer med å takle så mange HALL impulser (ikke Haltech vel å merke, men dog) og når SierraCos2wd i tillegg har erfaring med at giveren kan være ustabil, så er det smart å legge tilrette for ett raskt bytte til en alternativ og driftsikker løsning.

 

det meste ble gjort enkelt denne gangen, så alt kan skiftes om hværandre, om det skulle være nødvendig.

jeg har god trua på at dette er løsningen, men d vet man jo egentlig aldrig.

Link to comment
Share on other sites

ny time til volden, neste fredag. :)

Ja? Nå er det spennende. ^_^

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Du tok turen ja?

Akkurat. Vel, "heia" mulittooth som er "svære greier". :smartass:

Dessverre mister han verdifull mappetid. :(

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Du tok turen ja?

Akkurat. Vel, "heia" mulittooth som er "svære greier". :smartass:

Dessverre mister han verdifull mappetid. :(

 

ja, det gikk ikke så veldig godt den gangen hær heller gitt..

Alt i alt koker det vell igrunn ned til at det er di kjempe bra MSD coilene som kuker det til.

Om biln får stå en liten halv time/times tid, så går det første/2 første pullene kjempe fint.

Men på resten av pullene så får vi noe form for spikes eller brud på 0,92 i ladetrykk..

 

ble gjort om på på trigger hjule på veiva, så nå er det 2 + cam home, ble vesentlig forskjell i signalet

Etter anbefalling av volden, så blir det og prøve audi coiler..

 

Men skall vi være litt positive, så fikk vi rundt 280 hk på 0,8 lad, litt mer mapping, og en kilo til så tenker jeg det blir bra :D

Link to comment
Share on other sites

Må virkelig anbefale Volden, han er ikke typen som gir opp!

 

Vart vell nesten 01.30 igjen i natt før vi pakka sammen å kjørte 35 mil heim :lol:

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

ja, det gikk ikke så veldig godt den gangen hær heller gitt..

Alt i alt koker det vell igrunn ned til at det er di kjempe bra MSD coilene som kuker det til.

Om biln får stå en liten halv time/times tid, så går det første/2 første pullene kjempe fint.

Men på resten av pullene så får vi noe form for spikes eller brud på 0,92 i ladetrykk..

 

ble gjort om på på trigger hjule på veiva, så nå er det 2 + cam home, ble vesentlig forskjell i signalet

Etter anbefalling av volden, så blir det og prøve audi coiler..

 

Men skall vi være litt positive, så fikk vi rundt 280 hk på 0,8 lad, litt mer mapping, og en kilo til så tenker jeg det blir bra :D

Det var synd, men sånn er det. "Veien til suksess er bratt og lang" og slik jeg har sett det blir den ekstra bratt og lang når man krongler det til med "Multi".

Det er skummelt å se hvor mange som sliter pga "oppgradering" til "Multitooth" og multicoil.

Når man har "standard trigger" så bør Hallgiver vurderes på det aller sterkeste. Drister meg til å strekke det så langt som til en anbefaling her. ^_^

MSD har mange meget og svært gode coiler, men jeg synes ikke LS1 coilene er blandt dem.

 

Når det fusket så var det selvsagt ikke alle coilene som fusket likt eller samtidig heller, ikke sant?

Da blir spørsmålet hvilke(n) er problemet og hvorfor?

Å feilsøke på dette ender nok med:" Å sånn går nu dagan."

 

Jeg mener at mulitcoil er en løsning som er valgt pga at det er billigere for fabrikanten enn fordeler, og det er godt nok til en bruksbil med lite dreiemoment pr. sylinder.

Det er likevel ingen grunn til å betvile Voldenracing og mange andre sine anbefalinger i forhold til bruk av Audi 1,8T coilene.

Man skal imidertid være klar over at noen av Audigutta selv velger å oppgradere disse, (grunnet startvansker pga svak gnist) så noe fantasktiske vidundergreier er disse originalmonterte hvermansen coilene tross alt IKKE.

 

280 hk målt på NAV indikerer at maks potensialet er rundt 435 hk målt på NAV med 1,8 BAR ladetrykk. :)

 

Nå er så mye feil, mangler og "fancy oppgraderinger" etterhvert ryddet av veien at "neste gang" blir det nok suksess skal du se. ;)

 

Må virkelig anbefale Volden, han er ikke typen som gir opp!

 

Vart vell nesten 01.30 igjen i natt før vi pakka sammen å kjørte 35 mil heim :lol:

Ja det avslører en fantastisk service og innstilling. Det er tross alt ikke hans feil eller problem at bilen ikke fungerer når den leveres til mapping. Likevel bruker han altså så mye ekstra tid og krefter på å hjelpe kunden som har reist langt.

Det står det respekt av.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ett kraftigere alternativ til MSD LS coiler finner du bla her om det er ønskelig. Orginalt 4+2, eventuelt 4+1 triggermønster gir mye av de viktigste fordelene som f.eks 36-1 og 60-2 har. Så om E11v2en viser seg å være allergisk mot triggerhjul med flere tenner så kan du bruke orginalt reimhjul med god samvittighet :) Dette begyner jo også å bli ett gamelt sprut, så avhengig av algoritmen det bruker så trenger ikke fordelen være større eller nevneverdig større med mange flere tenner enn 4 på veivhjulet.

Og så vet man at Volden skal vurderes til finmapping når/om man får bygd twinturbo :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Det er nok selve triggerhjulet og triggeren som er problemet, ikke selve Haltech sprutet.

Det som viser seg gang etter gang er at "de store gutta" som bygger seriøst, de velger selvsagt bare GODE og VELFUNGERENDE løsnininger.

 

Spm. Hvilket tenningsanlegg velges f.eks hvis man kjører 2000 ccm dyser og 8500 o/min på en 6 syl. motor som lader 3,4 BAR og tar ut 1200 bhp og 1300 Nm for 8,79 sek og 257 km/t på 402 M.

 

Svar:

:)

 

Ikke dårlig dette heller:

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke overraskende så ser jeg trigger på både veivhjul og kamhjul på den 6ern :) Triggerhjul og hall eller vr givere fungerer helt fint på mange andre datasprut og orginale sprut. Så jeg synes det er ei dårlig bortforklaring å skylde på triggerhjul pga sprutet er kresent og har mangelfult med alternativer for å korrigere problemet. Men jeg er enig i at slike coiler som er brukt her kan gi problemer. Kombinasjon brukt på 6ern med triggerhjul og fordeler med en kraftig enkeltcoil ser jeg på som ett bra alternativ på Cosworthmotoren her også :)

Det blir fort litt dyrere for 4 coiler med like god kraft som en god og dyr enkeltcoil beregnet for fordeler.

F.eks. den 60Kv coilen jeg har på min Cosworth kunne kanskje hjulpet på problemet som hårball har her :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

jeg er igrunn åpen for di fleste modifiseringene for og få tenninga på stell!

kostnads biten er jeg heller ikke "redd" for, da alt dette koster penger, audi coilene får jeg taki for en slikk og ingenting, og omtrent på dagen, så det kan bli en god løsning for og få den i gang fort.!

 

jeg begynner og bli lei alt i og rundt disse MSD coilene :shutup:

 

 

Jeg tror nokk haltech`n fint klarer 36-1 drevet, men som et siste nød skrik så prøvde vi med et moddet org drev, men det hjalp så si ingenting, bortsett fra at signalet ble bedre..

 

stifft tenning ble nokk nevnt opptill flereganger i går :whistling:

Link to comment
Share on other sites

Ikke overraskende så ser jeg trigger på både veivhjul og kamhjul på den 6ern :)

Enig med du, ikke overraskende, men likevel velger de å montere fordeler og én kraftig coil.

Må presisere at jeg ALDRI har sagt at det å hente triggersignal fra fordeleren er den løsningen som gir høyest nøyaktighet.

 

Triggerhjul og hall eller vr givere fungerer helt fint på mange andre datasprut og orginale sprut. Så jeg synes det er ei dårlig bortforklaring å skylde på triggerhjul pga sprutet er kresent og har mangelfult med alternativer for å korrigere problemet.

Hmm. En kompis hadde såpass store problemer med Hallgiver og mulittooth triggerhjul at han måtte oppgradere Autronicsprutet sitt før det funket.

Hvis du tør påstå at Haltech sprutet er mer kresent på trigger enn andre sprut så får det stå for din regning. Jeg betviler at det er korrekt. De rådene som er blitt postet er på generelt grunnlag og gjelder absolutt alle sprut, med unntak av Elektromotive selvsagt.

Men jeg er enig i at slike coiler som er brukt her kan gi problemer.

Kan legge til at en kar ikke langt herfra kjører Haltech E6X og 4 stk MSD LS1 coiler uten problemer så ting varierer. Saken er at det likevel er en dyr og dårlig løsning.

Kombinasjon brukt på 6ern med triggerhjul og fordeler med en kraftig enkeltcoil ser jeg på som ett bra alternativ på Cosworthmotoren her også :)

Senest i dag var jeg med på Test n´tune med en Cosworth med MSD6AL boks MSD coil. Funker helt glimrende på alle måter.

Det blir fort litt dyrere for 4 coiler med like god kraft som en god og dyr enkeltcoil beregnet for fordeler.

F.eks. den 60Kv coilen jeg har på min Cosworth kunne kanskje hjulpet på problemet som hårball har her :)

Nå er vi ved sakens kjerne. Det blir veldig dyrt å bygge ett slikt system. MSD forsøkte med sitt CPC system, men det ble så dyrt at "ingen" kjøpte det og da ble produksjonen avsluttet.

Vi kan imidlertid finne rester av systemet her og der.

En helt original coil, inkl. GM sin LS1 coil gir ca. 50 mA med strøm. MSD sine LS1 coiler gir 150 mA.

MSD sine CPC coiler er oppgitt til 800 mA!

http://www.summitracing.com/parts/MSD-8232/

MSD-8232.jpg

En kompis har, med godt resultat så langt, brukt og skal fortsatt bruke 4 slike CPC coiler + Autronic 500R boks på sin "3,0 BAR" turbomotor.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

En grunn til at Autronic har såpass suksess er at selgerene ikke gidder tull og så tjener de ekstra penger på å selge ekstra deler til kundene.

Autronic har innsett at VR/Reluctor trigger ofte skaper endel krøll og unngå problemet med det mange mener er markededs beste adapter/omformer:

http://www.mrm-racing.se/shop/product.php?id_product=40

Haltech har fulgt etter med denne: http://www.haltech.com/store/index.php/exportstore/accessories/ecu-inputs/dra-digital-reluctor-adaptor-inc-harness-converts-sine-wave-vr-sensor-output-to-digital-signal-ex.html

 

Når det gjelder mulitcoil så er det mulig å få det til, men kvalitet koster. I dette tilfellet i nabolaget 12 000,-

http://www.mrm-racing.se/shop/category.php?id_category=17

CDI coiler TRENGER i tillegg en slik:

http://www.mrm-racing.se/shop/product.php?id_product=24

 

Jeg mener at du bør gå for Hall giver på veiven, slik: http://www.haltech.com/store/index.php/default/accessories/red-single-channel-hall-effect-sensor.html

(Folk rundt her har gode, stabile og pålitelige resultater med dette).

Gjentar VR sensor er mer vrient og ofte trenger man omformer/adapter.

 

Når man få se hva ett mulitcoil tenningsanlegg som har samme prestasjoner som ett tenningsanlegg med fordeler faktisk koster i praksis, så ser man at fordeler er kuppet.

Man kan kjøpe seg ett fantastisk Accel PRO 7 anlegg og likevel spare mange 1000 ,-

 

Hvis du allerede har MSD6AL og en MSD coil så mener jeg at du definitivt bør vurdere å montere og bruke dette, ja.

 

Ta forøvrig en ekstra titt på side 34 i E8/E11V2 Manualen i forhold til dette med VR/reluctor trigger.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Da har man ikke muligheten for full sekvensiell innsprøytning. Etter min mening så blir det litt nedgradering fra orginalt sprut :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

hvorfor ikke bare kjøre så enkelt som jeg gjør med kun trigger på veiva og wasted spark uten cam sync? Fungerer knall :D

Hvis motoren er godt bygget slik at alle sylindre går med like god kjøling og like godt fløde inn og ut pga godt plenum så gir ikke dette noen problemer.

 

De færreste motorene er så godt satt opp og da er det en fordel med sylinder trim.

Noen sprut har godt utviklede systemer for å kompensere for forskjellen mellom de forskjellige sylindrenes driftstilstander.

 

Denne muligheten forsvinner helt hvis man ikke bruker camtrigger.

 

Wasted spark coilene funker jo, men de har sin egne utfordringer.

EDIT.

Fant forøvrig noe bekreftende info om coiler.

MSD sine CPC coiler. 55A !!

http://lh3.ggpht.com/-yGRi0_D_6vM/SVhw-PFi9QI/AAAAAAAACQ8/f8NeyJ7C2ys/s576/MSD_8232.gif

 

Chevy LS2 coil, 4 ms charge tid gir bare 10A. :(

Legg merke til at korrekt "charge time" er 3,5 - 3,8 ms. Hva har du i ditt "dwell table"?

Uansett, dette er rett og slett veikt. En original Ecort Cosworth coil gir mer enn dette!

http://lh5.ggpht.com/-Dpm0YuVVNLg/S3T1qGMoyUI/AAAAAAAADJY/EsHLLbgiq5w/s576/Chevy_LS2_12573190.gif

 

 

Så Audi/VW 1,8T coiler.

3 ms charge tid gir Ca. 18A. Dette er selvsagt en betydelig oppgradering i forhold til LS coilene, men 18A kan ikke sies å være en betydelig oppgradering i forhold til ett standard tenningsanlegg med fordeler og enkel coil. ;)

http://lh3.ggpht.com/-CLWq7pE4V-g/Rzf7lx7se6I/AAAAAAAAAGo/KJ3eK0EMuxM/s576/WV_18T.gif

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

jeg kjører 3,8 dwell time på ls coilene.

Blir nokk og rote fram en fordeler og bygge om, slik at en msd boks og coil kan ta plass.. når den omsider kommer fra andre siden av dammen :smartass:

 

har skaffet 4 audi coiler som skall testes i løpe av helga, bare for "testen" sin del, og posten trondheim er ekstremt flinke til og rote bort pakkene mine, så msd delen kommer vell til vintern en gang.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...