Jump to content

Stramme håndbrekk på Sierra..


haakon333

Recommended Posts

Hei

 

Har hatt Sierraen (90' ohc is sedan) på EU nå, og fikk en toer-feil. Brekket.. Har noen veldig lyst til å lage en liten step-by-step på hvordan jeg får stramma brekket? Har vært med på dette en gang før, men det er to år siden, og jeg er ikke verdens mest drevne mekaniker.

Link to comment
Share on other sites

trenger ikke en how to på dette, ;) under bilen vil du se 2 vaiere som en av dem går til vær side. den ene har en justering som du skal skru på for at det blir bedre ;) tror det var venstre side den justeringen holder plass.

Link to comment
Share on other sites

trenger ikke en how to på dette, ;) under bilen vil du se 2 vaiere som en av dem går til vær side. den ene har en justering som du skal skru på for at det blir bedre ;) tror det var venstre side den justeringen holder plass.

 

 

Stemmer, men riktig måte blir og slakk opp wiren og stramme etter banda i tromelen, og så stramme wiren til den er ca riktig:)

Link to comment
Share on other sites

Gjør som cossymann skriver og ikke som kjellcorp skriver.

 

Man løsner opp håndbrekk wire og starmmer båndene inne i trommelen, så strammer man håndbrekk wire til dødgangen forsvinner på håndbrekket.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Å stramme bare på wiren er helt poengløst. Det korrekte er å gjøre som Cossyman85 sier. I tillegg kan man skrubbe over båndene med grovt sandpapir eller stålbørste å smøre alle anleggsflater med kobberpasta. Hjulsylindre kommer med lekasje som standard på sierra så de er det greit å sjekke evt bytte samtidig.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

For å tilføye litt til de gode tipsene her. Sierra har selvjustering av bremsene bak.

Om håndbremsen blir for dårlig eller for slapp så skyldes det en eller to av to ting.

1. Vaier har strekt seg og blitt for lang.

2. Selvjusteringen fungerer ikke som den skal.

 

Om nr1 er problemet så kan du stramme litt på vaieren. Men mest sansynlig er problemet nr2, og da utsetter du bare problemet ved å stramme vaieren, og forårsaker faktisk at selvjusteringen fungerer enda dårligere.

Jeg bruker å gjøre grundig rent i selve tromel og bremsebånd og mekanisme. Eventuelt smøre litt med varmebestanding smøring om det er nødvendig på de bevegelige delene. Før jeg monterer på tromlene bruker jeg å justere ut bremsebåndene manuelt slik at de nesten ligger på mot tromel når den er montert.

 

Sist jeg fikk 2er feil på håndbrems på Sierra så var det faktisk pga vaieren var for stram, og i tillegg hadde hekta seg fast i selvjusteringa.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

LOL. Har strammet vaieren på min jeg. funket fint det. Hvordan kan det være feil det skriver ? han spurte jo bare etter det, og jeg svarte...

 

 

Du er vel ikke bilmekaniker?

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

nei. hva var poenget ditt ? men joda, er fult klar over at det lønner seg å stramme opp bånda som cossyman sier. og ja, vaieren kan å ha strekt seg, så sier ikke at det er løsning.

men poenget var vel å svare på det han spurte etter.

Edited by Kjellcorp
Link to comment
Share on other sites

nei ? er ikke mekaniker heller. men når man spør etter hvordan man gjør det, så er det normalt å svare på hvordan man gjør det.

 

 

Jo det er helt normalt, men man må komme med korrekt måte å gjøre ting på.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

nei. hva var poenget ditt ? men joda, er fult klar over at det lønner seg å stramme opp bånda som cossyman sier. og ja, vaieren kan å ha strekt seg, så sier ikke at det er løsning.

men poenget var vel å svare på det han spurte etter.

 

Alle vi andre har nå fortalt hvordan man strammer brekket, altså det trådstarter spurte om. Så lenge vaier ikke er strukket så strammer man ikke brekket ved å stramme vaier, skjønner?

Om man kunn strammer vaier trenger ikke håndbremsen ta noe bedre, og den blir på sikt mest sansynligvis dårligere.

Den korrekte måten å justere på er slik som Dolk beskriver. Slakke litt på stramminga av vaier slik at den ikke aktiverer bremsene, stramme opp på justeringa inne i trommel, og til slutt stramme opp vaier kunn det som er nødvendig for å få rett vandring.

Om man med litt erfaring ser at bremsene ikke er aktivert av brekket så kan man eventuelt hoppe over trinnet med slakking og stramming av vaier.

Framgangsmetoden med skiver bak er nesten helt lik.

Uten at det er noe å skryte av så har jeg fagbrev som bilmekaniker :smartass: Ettersom jeg har jeg har jobbet svært lite med det de siste 8 årene...

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Noe som er helt vanlig feil på trommelbremser, på sierra. er bremsepumper som sitter eller lekker. håndbrekk armen på bremsebåndet sitter rusta fast. selve selvstrammeren kan være rustet fast eller ha utslitte tenner. og derfor virker dårlig. sjekk også at håndbrekkvaierene går lett og ledig. Dvs. at vaieren skal gå tilbake uten problem.

 

så ta en titt/sjekk.

Link to comment
Share on other sites

For å tilføye litt til de gode tipsene her. Sierra har selvjustering av bremsene bak.

Om håndbremsen blir for dårlig eller for slapp så skyldes det en eller to av to ting.

1. Vaier har strekt seg og blitt for lang.

2. Selvjusteringen fungerer ikke som den skal.

 

Om nr1 er problemet så kan du stramme litt på vaieren. Men mest sansynlig er problemet nr2, og da utsetter du bare problemet ved å stramme vaieren, og forårsaker faktisk at selvjusteringen fungerer enda dårligere.

Jeg bruker å gjøre grundig rent i selve tromel og bremsebånd og mekanisme. Eventuelt smøre litt med varmebestanding smøring om det er nødvendig på de bevegelige delene. Før jeg monterer på tromlene bruker jeg å justere ut bremsebåndene manuelt slik at de nesten ligger på mot tromel når den er montert.

 

Sist jeg fikk 2er feil på håndbrems på Sierra så var det faktisk pga vaieren var for stram, og i tillegg hadde hekta seg fast i selvjusteringa.

 

Den selvjusteringa har funket utrolig dårlig på de sierraene jeg har hatt. Har som regel vært nødt til å etterjustere litt en gang i året eller så. Selv med nye band å fullt bevegelige deler. Det skal dog nevnes at jeg er nok over snittet pirkete med bremsene å har de uansett oppe minst en gang i året for kontroll. Det værste som finns er biler med dårlig pedal eller defekt håndbrekk o.l. Jeg har alltid brukt kobber pasta på alle kontaktflater(untatt mellom bånd å trommel selvfølgelig) også har jeg brukt noe som penetrerer bedre der jeg ikke kommer til med pasta.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Når jeg tenker meg om så kan jeg faktisk ikke huske å ha brukt kobberpasta i trommelbremser. Jeg bruker derimot å vaske grundig.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hva anbefaler du da?

 

Jeg anbefaler at man vasker grundig rent, og ser over at alle bevegelige deler fungerer slik dem er tiltenkt. Monterer det tørt inn, rett og slett fordi bremsestøv ikke skal brenne seg fast, noe det gjør når man bruker kobberpasta og annet lurium.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du nå? Aldri hatt problemer med dette. Å dette er jo noe jeg har lært mens jeg har jobbet på div bilverksteder å på skolen den gang man gikk der.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...