Jump to content

Feil blokkeringsrekkefølge på cosworth.


Per Olav

Recommended Posts

Tenkte å teste bremsene på cosworthen litt i går, da det er greit å vite at dette fungerer som det skal.

Tråkket til i ca 60km.t og oppdaget ganske kjapt at bakhjulene blokkerte først! Testet flere ganger med samme resultat. Dette kan komme av? Klossene forran har vært med en stund, men er ikke utslitt. Samme bak. Bremsene tar bra, men ABS virker av en eller ana grunn ikke. ABS lampa i dashen har lyst jevnt siste året ell to.

Edited by Per Olav

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Du kan ha feil på trykkbegrensningsventilen til bakkretsen eller feil i selve bremsepumpa, ABS skal ikke fungere som balanse for bremsefordeling foran/bak.

Men ville likevel sjekket bremsekalipere foran og skiftet til nye, friske klosser, for å eliminere noe der.

Trykkbegr. ventilen til bakhjula har en tendens til å sette seg fast.

Ville også skiftet bremsevæske.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har samme problemer på min. Ved harde/nødbremsinger, så låser bak først. Jeg trodde dette var et resultat av at jeg har ap calippere foran og bak og at det kanskje ble feil med utveksling fra pumpa osv. Men når jeg leser her, så er jo min abs også deaktivert. Kanskje det faktisk har en sammenheng?

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

2wd har den vel ofte bak, ved venstre hjulbue/hjul en plass, mens 4x4 har den rett på ABS pumpa.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Nå er det ikke ABS'en som skal gjøre bremsekraft fordelingen, hva om sikringen til ABS'en røk, da ville jo bilen snurret under hard bremsing i sving.

nei, det skal jo ikke det, jeg bare reagerte på at symtomene var veldig like.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

nei, det skal jo ikke det, jeg bare reagerte på at symtomene var veldig like.

 

Er det ikke som at skrive hvad der kan ske hvis alt strøm til lygter forsvinder når man køre for stærkt på en mørk sognevej.

Håndbremsen er også bilens nødbremse hvis 1. Og 2. Kræs ikke virker.

 

Men hvis i finder løsningen, så kom med den. Vi er en del bare her i dk der har oplevet det samme bare ved defekt absføler

Men nu må en bil med abs, som så viser den er defekt, jo så ikke køre før det er lavet, sådan er det i danmark.

 

Jeg har samme problemer på min. Ved harde/nødbremsinger, så låser bak først. Jeg trodde dette var et resultat av at jeg har ap calippere foran og bak og at det kanskje ble feil med utveksling fra pumpa osv. Men når jeg leser her, så er jo min abs også deaktivert. Kanskje det faktisk har en sammenheng?

Jeg køre også ap 330mm 4pot sammen med 300mm og det virker perfekt. Så længe abs'en virker som den skal.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

min låser foran først og bak til slutt sist eg prøvde hard brems... org 2wd bremser og org ventil på pumpe og ingen abs... vis den låser bak først får den for mye trykk bak for tidli så enkelt er det... bremsesystemet skal ikkje vere avhengig av abs for å virke... eg har kobla uten den og begrensingsventilen på escorten min men den har eg ikkje prøvd enda, men der skal eg inn med mannuel justering så derfor brukte eg pumpe uten ventil.

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

min låser foran først og bak til slutt sist eg prøvde hard brems... org 2wd bremser og org ventil på pumpe og ingen abs... vis den låser bak først får den for mye trykk bak for tidli så enkelt er det... bremsesystemet skal ikkje vere avhengig av abs for å virke... eg har kobla uten på escorten min men den har eg ikkje prøvd enda, men der skal eg inn med mannuel justering så derfor brukte eg pumpe uten ventil.

Så enkelt kan det være, men ikke alltid. Ikke bare svart/hvitt med bremser. Kan være dårlig fram bremser, bakbrems som "kiler" istedenfor å bremse jevnt, blokkerte rør. Aner ikke om ABS pumpa har noe å si, men er mye leamikk i de som justere trykk frem og bak...

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så enkelt kan det være, men ikke alltid. Ikke bare svart/hvitt med bremser. Kan være dårlig fram bremser, bakbrems som "kiler" istedenfor å bremse jevnt, blokkerte rør. Aner ikke om ABS pumpa har noe å si, men er mye leamikk i de som justere trykk frem og bak...

 

 

hehe ja det er greit, blei bare litt skremt når eg såg att "anbefalinger" om absen skal kompensere for dårlige/feil på mekanske deler på bremser, selfølgelig må det gås over kalipere klosser skiver+++ er mye dritt å få kjøpt nytt av alle desse deler lovlig, men veldig varierende funksjon... så er mye å tenke på

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Havde ikke forventet at begge mine std cosworth og dem jeg kender som har prøvet det, alle skulle have defekte bremsesystemer, da de alle netop blokere i bag først ved defekt abs sensor. Vi snakker 5-6biler. Og åbenbart også nogle i norge. Alle defekte nok fra fabrikken.... Men man skal så bare justere noget selv for at få det til at fungere, kan der smides en guide op så alle de defekte cosworth biler kan bremse korrekt igen ?

Link to comment
Share on other sites

eg er så aldeles ikkje noe spessialist eller noe, men utifra det eg "kan" så er dette litt av det eg kan tenke meg...

her har eg ingen konkret fasit,

-men selfølgelig må trykk justeres etter hvilken bremser som er på ved montering av andre uorg bremsekit da desse som regel ikkje er tilpassa akkurat det understell og vektfordeling+++ på hver enkelt bil dei blir sat på her går det på balanse som ved alt anna.

-vis du har klosser som høgger tak bak og dårligere glasserte klosser foran så er det problemer.

-kalippere som henger både glidere og stempel+++ så den ikkje oppererer som det skal så er det problem

-ujavne skiver av dårlige ukjente legeringer

-tette rør kanaler+++ så trykk og mengde ikkje kommer fremm som det skal

-dårlige og feiljustert understell kan vel også få det til å bli ubalanse ved hard brems

-++++ mange ting som spiller inn, men reelt sett så bør bremser vere juster og fungere uten å vere avhengig av abs...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Det er nemlig det sjove, jeg kan med lethed lave en 200kmt+ nedbremsning med max greb på skiverne uden abs slår til ( har prøvet at blokere bremserne med 160km/t hvor abs blev aktiveret, 330mm bremser er meget effektive) så længe abs virker så er en max opbremsning fra 200 meget mere effektiv på min med 330mm ap og 300mm skiver i bag med std kaliber , den føles meget mere stabil, og den bliver ikke let i bag, så den slår med enden. Så alt i alt virker det som det skal.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...