Jump to content

Fartsperre.


Dolk

Recommended Posts

bare tull!!!!! bortkasta skattekroner på noe som blir reelt dyrt å prøve å holde kontroll på og få i gang... må da vere bedre å bruke tid og energi på å få bygget opp eit skikkelig vegsamband i norge i stede... jevla staten prioriterer bare på nye måter å få tatt folk og sysselsatt flest mulig i statlege organ på, i stede for å legge til rette til ein meir effektiv trafikksitvasjon med beine breie gjerne 2felts veger som hadde vert "trygt å øke hastigheit betraktli på utifra fartsgrenser i dag... selv om staten har tid å sove langs veien betyr det ikkje att aller har det... eg skal som regel fra A til B fordi eg har noe å gjøre på plass B og så skal eg tilbake til A for når eg er fredig, eg har som regel nokk anna å gjøre enn å måtte bruke masse tid på å komme fremm.

 

så bare i biler til unge MENN hva f... her skriker politikerne om likestilling i norge...

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er tull, jeg tror det kan ha noe for seg. Men jeg ønsker at dem går lengere og ser på hva ungdommer under 25år kan ha av effekt på motoren. Jeg tror maks 50hk fra da man er 18år og opptil 25år kan være veldig smart.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor ikke bare forby bruk av kjøretøy med en gang. Så slipper man hele problemet med trafikkulykker

 

Nå syns jeg at du er usaklig, selvsagt må vi ha bil, men man kan gjøre noe for og få ned antall drepte i trafikken uten at det går utover den vanlige mann i gata.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Jeg er 20 og kan ikke vise til verken trafikkulykke, eller noen fartsbøter. Hvorfor skal alle unge dras under samme kam da?

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Haha ja lykke til med å komme og montere startsperre på alle ungdomsbilene :P

 

Noe så latterlig :lol:

 

Den eneste gruppen de tenker på er ungdommen? ut ifra det eg har sett på veien på mine 2 år så er de gamle MYE verre!!! de kjører sakte og det kan skape farlige forbikjøringer og de kjører inni rundkjøringer/vikeplikt kryss med lukkete øyner, er så mange situasjoner jeg har sett der det er rart at liv ikke går tapt pga mangel på dyktighet.

 

SÅ start med litt likestilling og ikke ta aldergruppen 18-25 under samme kam så kan de åpne kjeften sin.

 

Det at ungdommen kjører gris på veiene er jo fordi det er så dårlig tilrette lagt for oss som liker bil og ikke fotball, de bygger jo fotball baner oppå hverandre her i Bergen, istedenfor å la litt av pengen gå til en skikkelig bane der vi kan utfordre oss selv, jeg kan si med engang at vist jeg hadde fått tilgang til å kjøre på en bane fast 1 gang i uken for en billig penge så hadde ihvertfall eg garantert blitt mettet på tingene jeg gjør på veien...

 

Jeg tror at løsningen er å ikke bare gi ungdommen skylden, men også straffe de gamle som er minst like gale og bygg noen flere baneanlegg til ungdommen så blir vi enda bedre sjåfører ;)

Da vil nok dødstallene gå ned!!

Edited by Fredrik92
Link to comment
Share on other sites

Jeg er 20 og kan ikke vise til verken trafikkulykke, eller noen fartsbøter. Hvorfor skal alle unge dras under samme kam da?

 

Hvis du kjører pent og forsiktig vil du ikke merke noe til hk sperre eller fartssperre.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror ikke det er tull, jeg tror det kan ha noe for seg. Men jeg ønsker at dem går lengere og ser på hva ungdommer under 25år kan ha av effekt på motoren. Jeg tror maks 50hk fra da man er 18år og opptil 25år kan være veldig smart.

 

Fordi dette ikke rammer deg så støtter du forslaget? Hvordan kjørte du når du var ungdom? hadde ikke du trimmet Ford med bakhjulstrekk og pinne stivt chassi for å ligge brei over alt?

Tenk litt før du skriver at 50hk hadde vært en fin max grense til ungdommen, hadde du likt det på din tid?

Link to comment
Share on other sites

enig med mange av dere ;) men hvordan skal de uansett få dette til da? er jo bare og selge bilen ijen da. og kjøpe en ny en. tror ikke helt det og sitte fatssperre vil hjelpe.

flere gode baner hadde vært noe i bergen. og samtidig bedre veier.

Link to comment
Share on other sites

Kan med en gang si at en fartsperre vil nok føre til mer vondt enn godt.

Hva med når den gruppen dette rammer skal ta en forbikjøring? Jeg foretrekker å kunne komme opp i litt fart ved forbikjøringer så jeg slipper å sitte med en diger klump i halsen ved slutten av strekka og be til vår fader om at det IKKE skal komme en trailer rundt den svingen. Og vi har ikke så fryktelig mange strekker rundt om her på landet til å kjøre forbi Mr. Engstelig når han er ute å putrer i 70 i 80 sonene.

 

 

Og dette forslaget du hadde, dolk, om å begrense bilene til 50hk. Hva med vi som trekker henger i blant? Hva med oss som har hatt eller har banebil fordi vi har mulighet for å komme oss på bane og kjøre fra oss der? Skal vi måtte bli trafikkfarlige fra hjemmet og til banen?

Ikke vondt ment dolk, men den siste kommentaren din var nok veldig lite gjennomtenkt.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man har fått lappen på bil og sikkert har betalt 30.000kr for den så bør man få kjøre akkuratt den bilen man vil.

 

Man får jo lappen fordi man kan kjøre bil, mange kjøreskoler som har rimelig raske biler uten at det er noe problem.

 

De som driter i farstgrenser driter i fartsperrer og. Rammer bare den stakkeren som skal forbi en idiot som har lagt 20km/t under fartsgrensen i 20min. Og når du da skal komme deg forbi han så har du en max hastighet på 80 Km/t og motor med 50hk de skaper nokk ikke farlige situasjoner.

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med dere 2 siste og alt det vi betaler inn i bompenger, årsavgifter osv som skal brukes til å forbedre veiene rundt om og de sa faktisk lage et bedre miljø for bil entusiaster, de pengene har ikke jeg sett noen virkning på her i Bergen. Lover og lover, men blir aldri noe av...

 

Kan nevne et eksempel på grådighet, E39 Bergen-Oslo der har det skjedd for mange dødsulykker, de har sett på mulighetene til forbedring ifjord og de skulle starte bygging av bedre vei og mer autovern så fort som mulig for å få ned dødstallene... SIST UKE! ny dødsulykke på samme strekk...

 

JO mer de drøyer jo mer stiger dødstallene på veien...

Edited by Fredrik92
Link to comment
Share on other sites

 

De som driter i farstgrenser driter i fartsperrer og. Rammer bare den stakkeren som skal forbi en idiot som har lagt 20km/t under fartsgrensen i 20min. Og når du da skal komme deg forbi han så har du en max hastighet på 80 Km/t og motor med 50hk de skaper nokk ikke farlige situasjoner.

 

De unge under 25år som blir tatt uten fartssperre eller hk-sperre mister jo selvsagt lappen for ett år eller to, så jeg tror ikke det blir noe stort problem med det.

 

Og hvorfor skal ungdommen kjøre forbi ha som kjører i normal hastighet for akkurat den veien. Han eldre vet nok best når det kommer til trafikksikkerhet.

Edited by Dolk

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Det er nok dessverre ikke alltid slik at de eldste vet best i alle tilfeller. Selv om en person har hatt lappen i 20 år betyr det ikke at han har like mye kjøreerfaring som en som "bare" har hatt lappen i 5 år. Antall kilometer spiller nok veldig mye inn her.

Så lenge fartsgrensen er 80, føret og veien tilsier at man fint kan holde 80, så er det titt og ofte man ender opp bak folk som ligger 10-20 under. Selv om disse skulle være eldre har jeg mine tvil på at de er så fryktelig mye flinkere bak rattet enn de som kommer bak i 80.

Link to comment
Share on other sites

 

Så lenge fartsgrensen er 80, føret og veien tilsier at man fint kan holde 80, så er det titt og ofte man ender opp bak folk som ligger 10-20 under. Selv om disse skulle være eldre har jeg mine tvil på at de er så fryktelig mye flinkere bak rattet enn de som kommer bak i 80.

 

Ingen problem, ungdommen har ikke behov for og kjøre forbi.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Ingen problem, ungdommen har ikke behov for og kjøre forbi.

 

 

Håper dette er ironi... Men det funker dårlig på et forum....

Granada MK1 Sta.Vogn Chevy V8 1977mod

Capri MK1 1300GT 2.0 Cosworth 1969mod

Chevy Silverado pickup 6.6TDI 2001mod

Chevy Corvette Stingray L82 1976mod

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hvordan type fartsperre de ser for seg jeg. Greit at en bil med ny elektronikk er enkel og gjøre det på.

Men eldre biler uten elektronikk. Hva skjer der? Og hvem skal betale for det? Om dette gjelder kun nye biler. Skal de da forby eldre biler over en viss alder for de yngre?

Noe som igjen gjør at så og si ingen har råd til og kjøpe en bil de kan kjøre når de er 18 år uten hjelp fra mamma og pappa.

Er så mye som de ikke har tenkt igjennom her som igjen aldri vil kunne bli gjennomført på dagens bilpark i norge.

 

Er mye bedre og ta forsikrings politikken til UK f.eks. Som f.eks at du MÅ registere bilen på deg selv og ingen andre, og du MÅ ha under ett visst motorvolum og hk.

Jeg tror dette vil gjøre det bedre, jeg sier ikke at det er det beste. Men man vil iallefall kunne forhindre at de aller fleste kjører rundt i en bil som har 400hk når man er 18 år.

91' Sierra Cosworth 4x4 Moondust
50% eier av en 74' Consul coupe 2.0L med 80 talls hjemmelaget styling i stål.
 

Link to comment
Share on other sites

HJELPE MEG! har mange gloser, men de blir bare sensurert alikavell..

 

Det å si at en gammel fyr med hatt ligger i 50 i en 80 sone vil ikke si at han VET BEST FOR **** Er noe annet vist det snør og er glatte veier, men nå snakker vi tørre veier der ikke noe annet tilsier at du må tilpasse farten etter forholdene....

 

Nå skal jeg ta et eksempel til din aldersgruppe DOLK! 40-50 år MYE fyllekjøring... En legetest hvert år på de i 60 årene og blåseprøve for å få start på bilen kan få ned dødstallene mer enn en fartsperre!!

Link to comment
Share on other sites

De unge under 25år som blir tatt uten fartssperre eller hk-sperre mister jo selvsagt lappen for ett år eller to, så jeg tror ikke det blir noe stort problem med det.

 

Og hvorfor skal ungdommen kjøre forbi ha som kjører i normal hastighet for akkurat den veien. Han eldre vet nok best når det kommer til trafikksikkerhet.

 

Jeg tror at du hadde stryki på oppkjøringa om du hadde tatt den om igjen nå gitt ;)

 

Jeg er 18 år, ikke fått noe bot eller hatt noen ulykker.

MEN er ofte noen menn eller damer i 40 årene som tror de er mestre til å kjøre bil og som ikke holde vikeplikten sin rett som det er. Ikke alle, men noen gjør det. og da går det vel opp for det at noen i hver aldersgruppe driter seg ut?

 

Om vi skulle hatt en bil med maks 50 hester så hadde jo alle kjørt rundt i bobble?

 

Du burde heller kritisere de laste bil sjåførene som ligger så tett oppi rompa på bilen at eksosen ikke kommer ut..

Link to comment
Share on other sites

Lurer på hvordan type fartsperre de ser for seg jeg. Greit at en bil med ny elektronikk er enkel og gjøre det på.

Men eldre biler uten elektronikk. Hva skjer der? Og hvem skal betale for det? Om dette gjelder kun nye biler. Skal de da forby eldre biler over en viss alder for de yngre?

Noe som igjen gjør at så og si ingen har råd til og kjøpe en bil de kan kjøre når de er 18 år uten hjelp fra mamma og pappa.

Er så mye som de ikke har tenkt igjennom her som igjen aldri vil kunne bli gjennomført på dagens bilpark i norge.

 

Er mye bedre og ta forsikrings politikken til UK f.eks. Som f.eks at du MÅ registere bilen på deg selv og ingen andre, og du MÅ ha under ett visst motorvolum og hk.

Jeg tror dette vil gjøre det bedre, jeg sier ikke at det er det beste. Men man vil iallefall kunne forhindre at de aller fleste kjører rundt i en bil som har 400hk når man er 18 år.

 

Ikke helt enig her heller, Vist du MÅ registrer på deg selv koster det ca. 12 tusen i året på en vanlig Sierra dohc med 120 sinte ponnyer ikke alle som har råd til å betale minst 25-30 tusen for lappen også en grei bil til 20 tusen + en forsikring på 12 tusen i året... Da må jo også foreldrene forsikre bilen sin som "brukere over 25år har lov å kjøre den"

Det og straffe ungdommen med MAX hk og motorvolum når de har betalt gull og grønne skoger for å få lappen blir for dumt...

 

Jeg tror at du hadde stryki på oppkjøringa om du hadde tatt den om igjen nå gitt ;)

 

Jeg er 18 år, ikke fått noe bot eller hatt noen ulykker.

MEN er ofte noen menn eller damer i 40 årene som tror de er mestre til å kjøre bil og som ikke holde vikeplikten sin rett som det er. Ikke alle, men noen gjør det. og da går det vel opp for det at noen i hver aldersgruppe driter seg ut?

 

Om vi skulle hatt en bil med maks 50 hester så hadde jo alle kjørt rundt i bobble?

 

Du burde heller kritisere de laste bil sjåførene som ligger så tett oppi rompa på bilen at eksosen ikke kommer ut..

 

Helt enig! Jeg er 20år og aldri krasjet der det var min feil, men har blitt påkjørt av en mann i 40årene som rygget rett ut i veien når eg kom kjørende og en trailer sjåfør som ikke holdte vikeplikten sin... Fått en fartsbot pga jeg lå i 92 i 80 sonen klokken 2 om natten... Sivilen lå bak og målte meg, de kjørte med parklys, er ikke det er like gale!?

Link to comment
Share on other sites

 

Det og straffe ungdommen med MAX hk og motorvolum når de har betalt gull og grønne skoger for å få lappen blir for dumt...

 

Hvorfor er det dumt?

 

Jeg syns det er helt riktig at Staten ser på den muligheten, og at det kommer hk og fartsperre for de under 25år. Og femti hk holder i massevis, man lærer å kjøre og beherske bilen og kraften med 50hk. Ok, man kan differensiere det enda mere, maks 30hk for de fra 18 til 23år, så 50hk for de fra 23-25år, da får man følt litt på kreftene før man slippes løs med normal motor.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Hvorfor er det dumt?

 

Jeg syns det er helt riktig at Staten ser på den muligheten, og at det kommer hk og fartsperre for de under 25år. Og femti hk holder i massevis, man lærer å kjøre og beherske bilen og kraften med 50hk. Ok, man kan differensiere det enda mere, maks 30hk for de fra 18 til 23år, så 50hk for de fra 23-25år, da får man følt litt på kreftene før man slippes løs med normal motor.

 

Jeg hadde nesten flere hester i lett sykkelen min..

 

Og den var orginal

Edited by Forden
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...