Jump to content

Mondeo mk3. liste med feil


siggmur

Recommended Posts

Jeg har altså en Mondeo mk3, Ghia.

 

Har en del småfeil og det plager vettet av meg, for bilen er nesten i "perfekt" stand, så perfekt som en bruktbil kan bli hvertfall :) Bilen har gått 100k km.

 

Frontspyleren

 

Fungerer ikke, men har funnet en løsning. Hvis jeg holder den inne og kjører over en fartshump så starter den. Evt, det jeg bruker å gjøre er å holde inne lyktespyleknappen og starte bakviskeren, da spyler vinduet og lyktene. Er det en lett løsning på dette? Noen som har vært borti?

 

Passasjersete

 

Under passasjersetet mangler det en plastikskinne. Den skinnen som setet er festet i har en plastikkskinne over, på den ene siden mangler denne. Det gjør at setet vakler litt. Er det bare å få tak i ny eller må hele setet ut?

 

Ekstra nøkkel

 

Har bare en nøkkel, har fått pris på 1 500,-. Er det dyrt eller? :)

 

Ulyd

 

Har en tikkelyd når motoren går på tomgang, høres ut som om det er i toppen i motorrommet. Den kommer og går litt. Virker som det har en sammenheng med en annen lyd, når jeg kjører i hump/fartshump kommer det en lyd akkurat som om noe er løst. Noe mer info som trengs for å kanskje fastsette hva det kan være?

 

Vifte

 

Venstre midtvifte kan ikke lukkes, det er da midtviften. Har prøvd å dra og slite litt, men tror jeg er å tur å knekke noe. Forslag?

 

Lys

 

På sist EU kontroll fikk jeg en ener feil om at nærlysene stuper i bakken. Ghia modellen har en automatisk sensor for å justere høydene på lysene og mistenker at det er noe med den som er galt. Noe vanlig feil her?

 

 

Det var MYE, men håper noen erfarne folk kan lese og gi sine meninger.

Link to comment
Share on other sites

Ekstra nøkkel - Nei, det er ikke så halvgærent, iforhold til hva enkelte nye nøkler koster idag. En kompis av meg hadde en 2000 Passat, og da skulle møller ha 2000 kr for nøkkelen + programmering om jeg ikke tar helt feil..

 

Men, skal du f.eks til Danmark eller lignende i sommer så kan det lønne seg å bestille opp nøkkel der :) Morfaren min gjorde det for noen år siden til en 2000 MK2(samme nøkkel som MK3) og betalte bare 800 DKK for den :)

Edited by Stian MH

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret, var 1500 inkl programmering, så tror det var en veldig ok pris da. Bra tips med danmark :)

 

Noe jeg derimot syntes var latterlig dyrt, 1500,- for lyktespyledekslet. 200,- for selve dekslet og 1300 for lakkering... Sick!

Link to comment
Share on other sites

Takk for svaret, var 1500 inkl programmering, så tror det var en veldig ok pris da. Bra tips med danmark :)

 

Noe jeg derimot syntes var latterlig dyrt, 1500,- for lyktespyledekslet. 200,- for selve dekslet og 1300 for lakkering... Sick!

 

Det er nok pga prisen på lakken som må blandes tenker jeg

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Er det bensinmotor eller diesel?

 

LYS:

 

Sjekk staget som sitter på venstre bærearm foran. Denne skal regulere høyden på nærlyset ettersom hvor mye den er lastet. Evt sjekk for ledningsbrudd/ ir. Det er også justering på lyktene, sjekk at disse ikke har blitt skrudd ut, slik at mekanismen har hoppet av.

 

EKSTRA NØKKEL:

 

Det er ca vanlig pris dette. Det koster som regel 750,- kr kun for å koble på diagnoseapparatet, så kommer pris på sliping + selve nøkkelemnet med PATS (startsperre).

 

ULYD:

 

Den tikkelyden du nevner, kan være reimstrammer (multiremstrammeren). Det kan også være slakke spjeld i innsugsmanifolden. Det går en aksel gjennom hele manifolden som disse spjeldene sitter på, denne går bort til en vakumklokke - lignende sak som sitter helt til høyre på manifolden. Sjekk om det er slakk i denne akselen.

 

Ellers trenger jeg en bedre beskrivelse av hva ulyden kan være.

 

FRONTSPYLEREN:

 

Har vært borti lignende på disse modellene, og da har det vært bryteren/hendelen til vinduspusseren ved rattet som har vært synderen.

Edited by Christer_Martinsen

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

nøkkel kjøper du på ebay. har gjort det selv. den må jo selvsagt programmeres av noen som kan det. (om du kjøper slik med knapper, så husk å kjøp med innmat, får også kun kjøpt uten innmaten) også må den slipes. alt dette for langt unna 1500 kr. etter det jeg har hørt.

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg tror nok det kan hjelpe en hel del :) blir som på et verksted, vanskelig å bedømme utifra lyder personen lager og peking :) hehe.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...