Jump to content

ombygging til gasser, 2.9 efi


Fredriksierra

Recommended Posts

Hei, da har jeg hentet meg en 2,9 :)

planen for den:

- Er og ombygge den til forgasser

- Ny kam

- Grenrør

 

Det som står stilt er hvordan jeg skal gjøre det med:

innsug? (kan dette være noe? http://www.ebay.co.uk/itm/Ford-2-9-V6-EFi-injection-Inlet-manifold-Sierra-Granada-TVR-1986-onwards-/280824261160?pt=UK_CarsParts_Vehicles_CarParts_SM&hash=item41626e2a28 )

gasser? (får dyrt: http://www.burtonpower.com/parts-by-category/fuel-system/carburettors-kits/weber-carb-kit-40-dcnfx3-essex-v6-webpfo301.html )

tenning?

bensinpumpe?

 

 

kom med forslag :)

Link to comment
Share on other sites

Det er en god plan.

Det 2,9 motoren egentlig trenger er denne:

http://www.burtonpower.com/parts-by-fitment-type/parts-by-engine-ford/ford-taunus-cologne-v4-v6/inlet-manifold-3xdcnf-weber-carbs-2-9-v6-taunus-cologne-tv1445tw.html

 

Lavbudsjett alternativet er å file litt i en original 2,8 forgassermanifold og tilpasse den.

 

Når det gjelder tenning kan man modifisere en 2,3 - 2,8 fordeler, men man må også bytte oljepumpen og drivakslingen.

http://www.summitracing.com/parts/MEL-M87HV/

http://www.summitracing.com/parts/MEL-IS-87/

Kammen i 2,4 og 2,9 motorene går motsatt vei av de andre og drivakslingen til oljepumpen er oppgradert fra umbrako til torx.

 

Man kan bruke denne bensinpumpen:

http://www.burtonpower.com/parts-by-category/fuel-system/fuel-pumps-carburettor.html

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Effektøkning og trimming.

Ikke glem at 2,9 motor går med 2,4 innsugsmanifold. (Alt for liten og i tillegg dårlig.)

Det er flere i England som har byttet ut 2,4/2,9 innsugsmanifolden med 2,8 manifold og 3,0 forgasser samt grenrør og effektanlegg.

De snakkes om effekter på 175 - 185 hk. B)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det første du har funnet link til er ett orginalt innsug til 2.4/2.9, dette har du allerede på motoren.

 

Det neste du har funnet link til er ett komplett sett med 3x doble webere og innsug til 3.0 Essex, innsuget passer overhode ikke motoren din.

 

 

 

 

Som RS1000 sier, det letteste er å montere ett orginalt forgasserinnsug til 2.8, da kna du montere opptil 40mm dobbel forgasser på uten å modifisere flensen noe, får sikkert på mere også. Eks. weber 38DGAS eller 40IDF, evt. en standard Solex/Pierburd 38mm til 2.8.

 

 

For å montere innsug fra 2.8 på en 2.9, så er det litt modifikasjoner som må til.

 

-Fordeleren passer ikke, du må enten kjøpe en fordeler som passer til oppgaven, eller modifisere en fordeler og/eller oljepumpeaksel.

 

 

-Du må monter en ekstern termostat, siden det ikke er termostat i 2.8-innsuget, eks. termostat til BMW for slangemontering, noe hjemmelaget etc.

 

 

-Det er litt forskjell på noen bolter i fremkant mellom innsug og registerdeksel.

 

 

 

025.jpg

Forgasserinnsug i fronten

 

 

026.jpg

2.9-innsug i fronten

 

 

Flere bilder her.

 

Fordeler her.

 

 

BMW_stat.JPG

 

Termostat til BMW M10 motor f.eks.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Fordeler her.

 

 

BMW_stat.JPG

 

Termostat til BMW M10 motor f.eks.

Dette var glimrende og nyttige tips. B)

Det er akkurat slik man trenger for at folk skal få hentet ut det potensielet som ligger og sover i 2,9 motoren.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig innbiller jeg meg at 2.8 innsuget bør passe rett på 2.9 motor, målte en del i forbindelse med en konvertering til EFI på en PYA, og 2.9 innsug på 2.8 går ikke, men jeg skal ikke banne på dette.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Forøvrig innbiller jeg meg at 2.8 innsuget bør passe rett på 2.9 motor, målte en del i forbindelse med en konvertering til EFI på en PYA, og 2.9 innsug på 2.8 går ikke, men jeg skal ikke banne på dette.

 

2,8 innsug passer ikkje rett på 2,9 motor. Om du flytter hullene i 2,8 innsugsmanifolden så passer den rett på ;)

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

2,8 innsug passer ikkje rett på 2,9 motor. Om du flytter hullene i 2,8 innsugsmanifolden så passer den rett på ;)

Det dreier seg i større grad om å ovalisere de eksisterende hullene i 2,8 manifolden enn å lage nye.

 

Takktakk :) den fordeleren du linket til, passer den rett på 2.9 med 2.8 innsug uten å gjøre noe?

Jeg mener at denne fordeleren er det rette valget til en trimmet 2,9 motor uansett hvilken manifold man velger å bruke. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...