Jump to content

2,9 12v generelt/trimming.


jakob

Recommended Posts

Hvor mye kan man trygt borre en 2.9-blokk?

Det er flere som har sagt at 96 mm går fint. Da kan man tilpasse Volvo B230 stempler.

Man tar disse motorene opp til 3,7 L med borring og stroking.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak på en 2,8 efi manifold igår. Var ute i garasjen og prøve å tilpasse dette idag. Men virket som om mange hull var veldig feil, spesielt dem 4 fremste. Og at det nesten ikkje engang nytter å file/borre dem opp.. :glare: Har du noen bilder av manifolden du modifiserte rs1000? :)

 

Edit: Om eg filer så mye at hulla passer så vil det jo heller ikkje vere noe annleggsflate som boltene/mutterne kan klemme nedpå.. :blink:

Edited by jakob

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

har ikke motoren i noen bil nå, men hadde vært gøy å hatt den i en escort eller noe :D

 

men hva tror dere om en slik manifold?

17067.jpg

 

og satt gassere eller throttle bodies på den?

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Fikk tak på en 2,8 efi manifold igår. Var ute i garasjen og prøve å tilpasse dette idag. Men virket som om mange hull var veldig feil, spesielt dem 4 fremste. Og at det nesten ikkje engang nytter å file/borre dem opp.. :glare: Har du noen bilder av manifolden du modifiserte rs1000? :)

 

Edit: Om eg filer så mye at hulla passer så vil det jo heller ikkje vere noe annleggsflate som boltene/mutterne kan klemme nedpå.. :blink:

Hvis dette var "bare-bare" hadde alle gjort det og 2,9 motoren hadde hatt ett helt annet performance rykte enn det som er tilfellet i dag. ;)

 

Hvis dette skal gjøres 100% skikkelig så må manifolden sveises eller aluloddes etter at hullene er utvidet til å passe 2,9 motoren.

Hvis man bare vil teste så kan man for enkelhets skyld bruke store skiver og epoxy, kemisk metall eller pakningstoff i stedet som en midlertidlig løsning.

Jeg har ikke tatt bilder av manifoldene mine, men hvis du har filt opp hullene i din manifold slik at du kan tre den nedpå 6 stk. gjengstag som du setter på motoren, så er din manifold identisk til mine. :)

 

har ikke motoren i noen bil nå, men hadde vært gøy å hatt den i en escort eller noe :D

 

men hva tror dere om en slik manifold?

17067.jpg

 

og satt gassere eller throttle bodies på den?

I praksis er det slik at bedre enn den der blir det ikke.

Påmontert en motor med høyt kompresojonsforhold tillater en slik manifold og 6 gasspjeld innmontering av så vill kam som du ønsker uten unødvendige ulemper. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takker for det. Får sende dem en mail

 

Plutselig et olje spørsmål igjen..

Jeg har 5 liter stående med Mobil1 Rally Formula 5W-50, fullsyntetisk

Denne har API SJ/SL/SM/CF SCEA A3/B3,A3/B4

 

Er denne bra for den gamle V6'n ?

 

 

Hvor får man kjøpt denna da?

Link to comment
Share on other sites

Esso om du ikke bryr deg om pris.

 

Har handlet denne olja fra Stjerneservice til ok pris tidligere, sjekk med MB-spesialiserte utsalg, siden MB kun anbefaler mobil1.

 

 

Takk for det :)

 

132kr litern på Stjerneservice.

Edited by SierraCL
Link to comment
Share on other sites

Sjekk nøye at det er 5W/50 og at du finner bokstavene SJ i nærheten av bokstavene API.

SL og SM er ikke godt nok til en gammel støtstangsmotor.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Sjekk nøye at det er 5W/50 og at du finner bokstavene SJ i nærheten av bokstavene API.

SL og SM er ikke godt nok til en gammel støtstangsmotor.

 

 

Mobil 1 5W-50 anbefales til alle typer moderne kjøretøyer, særlig med høytytende kompressor- og turboladede flerventils bensin- eller dieselmotorer av den typen som finnes i personbiler, lette varebiler og lette lastebiler.

 

ACEA A3,B3,B4 API SL,SJ,CF

MB 229.3 VW 505.00

 

 

Ser SL er med der, men blei nå bestilt noen liter i går. Helt kurant pris igrunn så.

Link to comment
Share on other sites

Mobil 1 5W-50 anbefales til alle typer moderne kjøretøyer, særlig med høytytende kompressor- og turboladede flerventils bensin- eller dieselmotorer av den typen som finnes i personbiler, lette varebiler og lette lastebiler.

 

ACEA A3,B3,B4 API SL,SJ,CF

MB 229.3 VW 505.00

 

 

Ser SL er med der, men blei nå bestilt noen liter i går. Helt kurant pris igrunn så.

Ser flott ut dette. Så sant man finner SJ og helst slipper unna SM så er det gode greier.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Spørsmål!

 

Motoren min med gammel fuelrail og brune dyser, dem spyler bare stråler.

Jeg har en delemotor med nyere fuelrail og grønne dyser. Har disse et finere sprøytebilde ?

 

Tok dem av delemotoren nå nettop og selve dysa, -der bensina kommer ut... ser ganske likt ut, Så da lurer jeg på om disse også bare spyler stråler..

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Spørsmål!

 

Motoren min med gammel fuelrail og brune dyser, dem spyler bare stråler.

Jeg har en delemotor med nyere fuelrail og grønne dyser. Har disse et finere sprøytebilde ?

 

Tok dem av delemotoren nå nettop og selve dysa, -der bensina kommer ut... ser ganske likt ut, Så da lurer jeg på om disse også bare spyler stråler..

Så godt som alle gamle dyser er såkalt "Pintle" dyser som spyler slik. Disse ble designet på en tid hvor "ingen" motorer hadde 4V topper, ingen sprut var sekvensielle og "ingen" miljøkrav da problematiske.

Da var Pintle dyser godt nok til hvermansen. Det er derfor tvilsomt at det hjelper å bytte fra noen gamle pintle dyser til noen andre gamle pintle dyser.

 

Det er de moderne og tynne Bosch design3 dysene som er det som "alle" objektive dyseeksperter anbefaler i dag.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvormye må man regne med å gi for en grei2.9 motor egentlig.

Skal taes en god sjau på uansett, så den bør være bra i blokk, veiv-etc og topper, Så en motor som går uten større ulyder og ikke er varmkjørt er bra nok....

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Så godt som alle gamle dyser er såkalt "Pintle" dyser som spyler slik. Disse ble designet på en tid hvor "ingen" motorer hadde 4V topper, ingen sprut var sekvensielle og "ingen" miljøkrav da problematiske.

Da var Pintle dyser godt nok til hvermansen. Det er derfor tvilsomt at det hjelper å bytte fra noen gamle pintle dyser til noen andre gamle pintle dyser.

 

Det er de moderne og tynne Bosch design3 dysene som er det som "alle" objektive dyseeksperter anbefaler i dag.

 

Ok da var det som jeg tenkte, når jeg sjekka ut de "nyere" dysene.

Nei da er det ingen vits i å bytte dem ut nei :)

 

Ikke at jeg har noen problem med de som står i nå..

Men det er jo som du sier, det er jo ikke et sekvensielt sprut, dem åpner vel tre og tre i slengen.

Så da blir jo bensina liggende bak en stengt ventil av og til uansett, så d spørs hvor mye det har for seg og bytte til dyser med et finere sprøytebilde...

Link to comment
Share on other sites

Men det er jo som du sier, det er jo ikke et sekvensielt sprut, dem åpner vel tre og tre i slengen.

Så da blir jo bensina liggende bak en stengt ventil av og til uansett, så d spørs hvor mye det har for seg og bytte til dyser med et finere sprøytebilde...

Hvordan tror du ett sekvensielt sprut funker? ;)

Det er nok "liggende bak en stengt ventil", det som funker best vet du. ;)

Jeg monterte noen mer moderne dyser med finere forstøving fra en BMW og kraftigere coil på min 2,9 og fornemmet at motoren responderte positivt på dette.

 

Hvis du søker på youtube så ser du at i praksis påstås det at de aller fleste merker forbedring når de oppgraderer til Bosch design III dyser. :)

 

Hvor mye må man regne med å gi for en grei 2.9 motor egentlig.

Skal taes en god sjau på uansett, så den bør være bra i blokk, veiv-etc og topper, Så en motor som går uten større ulyder og ikke er varmkjørt er bra nok....

Jeg mottar tilbud i ny og ne om å kjøpe fungerende 2,9 motorer og prisen ligger rundt kr. 2000 - 2500,-

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan tror du ett sekvensielt sprut funker? ;)

Det er nok "liggende bak en stengt ventil", det som funker best vet du. ;)

Jeg monterte noen mer moderne dyser med finere forstøving fra en BMW og kraftigere coil på min 2,9 og fornemmet at motoren responderte positivt på dette.

 

Hvis du søker på youtube så ser du at i praksis påstås det at de aller fleste merker forbedring når de oppgraderer til Bosch design III dyser. :)

 

Nei jeg er litt usikker.

Jeg tenkte du mente med sekvensielt sprut at dysene åpner en og en.. :rolleyes: slik at dem åpna til mer korrekt tidspunkt.. Så tenkte jeg da videre at når sprutet åpner en og en dyse, at dem spruta inn bensinen når ventilen var åpen og lufta på vei inn.. og at dette ville gjøre at dusjen fra dysa hadde mer og si..

.enn slik det på min gamle traver med et gammelt innsprut der hvor flere åpner samtidig..

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg er litt usikker.

Jeg tenkte du mente med sekvensielt sprut at dysene åpner en og en.. :rolleyes: slik at dem åpna til mer korrekt tidspunkt.. Så tenkte jeg da videre at når sprutet åpner en og en dyse, at dem spruta inn bensinen når ventilen var åpen og lufta på vei inn.. og at dette ville gjøre at dusjen fra dysa hadde mer og si..

.enn slik det på min gamle traver med et gammelt innsprut der hvor flere åpner samtidig..

Du har iallefall helt rett. Det som blir det store diskusjonstema er hva som er "mer korrekt tidspunkt.."

La oss ta en 2,9 motor med 290 graders kam. 290 grader av 720 graders syklus betyr av ventilene er lukket 60% av tiden og at man sånn sett kan si at ventilene går med 40% duty.

Dette betyr at når dysene passere 40% duty så spyler de på baksiden av en lukket ventil uansett, ikke sant?

Ved maks effekt er dysenes duty ofte over 80% slik at halvparten av dette drivstoffet vil spyles på en lukket ventil og resten spyles på en åpen ventil - enig?

Sekvensielt eller ikke spiller liten rolle for ved 100% duty står alle dysene statisk åpen uansett - enig?

Sånn sett kan man si at dysene står åpen og så lukker de bare litt innimellom for å holde AFR oppe. Når i syklussen dysene lukker litt og om det er en av gangen eller flere samtdig har "ingen" praktisk betydning.

 

Jeg kjenner til flere som fraråder sekvensiel innsprøytning på høyeeffektmotorer av den enkle grunn at det tilfører flere og større potensielle problemer enn det er verd.

 

Man skal være litt forsiktig med å overvurdere sekvensielt og male alt rosenrødt. Det er fordeler og ulemper med det aller meste og hvis noe virker enkelt, da kan man vanligvis for lite om temaet. :)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Om man timer dysa til lukket eller åpen ventil kan faktisk variere ettersom type motor, hvor i registret man er, og hva man er ute etter å oppnå. For å ha det nevnt. Men det mest vanlige er at man sikter på å sprøyte på lukket ventil ja. På fult effektuttak skal man med sekvensiell innsprøytning ha veldig store dyser for at motoren skal jobbe i ekte sekvensiell modus. I overnenvte eksempel til RS1000 må man i praksis ha dyser som er dobbelt så stor som maks effekt tilsier for at motor skal jobbe i ekte sekvensiell modus hele tiden. Med kvassere kam så må dyser være enda større for å jobbe sekvensielt hele tiden. Jeg vet det har vært gjort bremseforsøk for å se om dysetiming har noe å si på makseffekt. Resultatet ble noe ala i underkant av 10hk forskjell på en 650hk motor, som i praksis kan skyldes noe annet og kan regnes som ubetydelig.

På lavere turtall og belastninger er det man har de store fordelene av sekvensiell innsprøytning, og spesielt med kvasse kamtider og innsug der pulsingen blir godt utnyttet. Man kan f.eks justere seg til en penere gange og bedre respons fra lavt turtall.

Etter å ha studert en del eec-iv ecuer så har jeg sett at selv om man som regel har 2 dysedriver transistorer, så får disse dysedriverne signal fra samme plass og åpner derfor samtidig.

Med v6 ecu husker jeg ikke, men i praksis er det ingenting i veien for å åpne alle 6 dyser samtidg med ett usekvensielt sprut.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Fytti He*vete å jeg hater PC`n, skreiv det lange innlegget, og plutselig var jeg i en annen tråd og innlegget var vekk....

 

Det er verdt å tenke seg at blandt vanlige standardinnsprut, så er det som spruter finest, K(E)-jetronic, det spruter kontinuerlig(med unntak av motorbrems over 2krpm på KE).

Dette systemet har vist seg å gi gode avgassverdier, fin gange, grei effekt, rett og slett god forbrenning, selv mot mere moderne elektroniske systemer, dette kommer selvfølgelig mye av god forstøvning, men hva skjer når man spruter bensin mot en lukket innsugsventil, jo bensina legger seg mot flater i topp og på ventilen, siden forstøvninga er god, bitte-bitte-små dråper, dette kjøler ned innsugskanalen og innsugsventilen, bensina fordamper og blir en del av lufta som ligger der, det er vel dette man kaller forgassning. Så tenker man jo også, hvor lenge er ventilen lukket, i tid, ved X-antall rpm.

 

Hva skjer når dysa spruter mot åpen ventil, selvfølgelig på innsugstakten:

 

Luft suges inn, det er undertrykk forbi dysa(venturieffekten), perfekt forgassning skjer ikke, men bensina blander seg med en jevn andel luft, dog mistenker jeg at undertrykket forbi dysa kan ødelegge forstøvning noe. Bensina kommer rett inn i sylinder.

 

Hva skjer etter innsugsventilen stenger, jo stemplet går oppover, det er god lunk inni der, luft/bensinblanding komprimeres ca 10 ganger sitt opprinnelige volum, dette vil selvfølgelig hjelpe til å blande bensin/luft og gi bedre forgassning, dess mere turbulens inni der, dess bedre forgassning av bensin og blanding av bensin/luft.

 

Med forgassning, mener jeg at bensina går over til gassform og blir ett med lufta.

 

Min teori er at en blanding av innsprøytning mot lukket og åpen ventil er det beste.

 

2 innsprøytninger per syklus, på V6 kjører man dyse 1/5, 4/3 og 2/6 på hver sin dysebank(rett meg om feil, skal være sylindre med motsatt syklus).

 

Man setter det opp så dyse spruter så den slutter før innsugsventilen lukker, om man begynner på sylinder 1 i innsugstakt, så spruter dysa kanskje litt før innsugstakten starter, men ikke etter at den slutter, samtidig spruter dysa til sylinder 5 mot en lukket innsugsventil, når man kommer til innsugstakten på sylinder 5, så ligger det forgasset bensin der, klart til å suges inn, er motoren på hard belastning starter innsprøytninga fra dysa nå, er den på lav belastning suges luft/bensinblandinga som ligger ved vntilen inn, så begynner dysa å sprute inn sammen med innsugslufta som går rett inn i sylinderen/forbrenningskammeret.

 

Når stemplet snur, innsugsventilen lukkes, så starter komprimeringa, forhåpentligvis blir det en viss turbulens inni der men ikke for mye, når gnisten kommer ved TDC antennesden delen som er bra forgasset momentant og presser stemplet nedover, den delen som ikke er fullstendig forgasset enda vil jo bli det pga varmen under forbrenninga, men vil antenne litt seinere, og dermed holde liv i forbrenninga litt lenger, så stemplet har press på seg mest mulig av forbrenningstakten, dette vil gi bedre dreiemoment(Dette er mye av grunnen til at en diesel har så mye dreiemoment).

 

Da mener jeg man får utnytta fordelene med begge deler, og en god fordampning og forgassing av bensin, samt en fordelaktig blanding av bensin og luft.

 

Skal man ha fullsekvensiell innsprøytning, så kan man kanskje kjøre en innsprøytning rett etter at innsugsventilen har lukket, men da taper man mye av dysas innsprøytningstid, men bensina får lenger tid til å fordampe.

 

Nå er det jo ikke ett pluss med lengst mulig tid stillestående mot innsugsventilen, men det er jo ikke snakk om mye tid når motoren går.

 

Ett annet lite pluss som jeg knapt har nevnt alt om, er at bensina kjøler ned innsugsventil og innsugskanal, det vil jeg kjøle ned toppen, det vil gjøre at innsugslufta holder en lavere temperatur og gi bedre fylling, neppe målbart, men iallefall ikke negativt.

 

Vil man kun gi bensin ved åpen innsugsventil og best mulig forgassning, så er nettopp en forgasser, eller enkeltpunkt/TBI-innsprøytning det om gir deg det.

 

Dette er mine tanker og teorier om dette, om er korrekte eller har noe for seg er ikke jeg rette mann til å avgjøre, men slik ville jeg gjort det for å få det best mulig.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder det bremseforsøket jeg nevnte som eksempel i mitt forrige innlegg der det ble ekperimentert med innsprøytningstid, så tror jeg konklusjon var att den lille ekstra effekten ble hentet på å sprøyte på åpen ventil. Teorien blir en del av den forgassingen du nevner. Hva skjer når bensin fordamper i innsugsporten på lukket ventil? Jo bensindampen fortrenger luft, slik at man får mindre fyllingsgrad av luft. Er forstøvinga fra dysa god, og formen på forbrenningskamret god, så er det ingen problem å ha all fordampinga der.

Sluttresultatet bli summen av regnestykke om hvor mye luft som fortrenges av fordampinga, hvor stor kjøleeffekt fordamping over lukket ventil vil ha, og hvor homogen man får luft/bensinblandinga ved begge metodene.

Man kan altså på en og samme motor benytte seg av begge prinsippene for å hente ut det beste på forskjellig del av arbeidsregistret :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Litt innsugsbilder:

 

025.jpg

Fremkant av innsug til 2.8(forgasser)

 

026.jpg

Fremkant av innsug til 2.9i

 

019.jpg

2.8 Forgasserinnsug undenifra, skimter 2.9-innsug over

 

020.jpg

2.9-innsug undenifra

 

023.jpg

024.jpg

030.jpg

Div bilder 2.9 innsug

 

029.jpg

028.jpg

027.jpg

022.jpg

021.jpg

Div bilder 2.8 gasserinnsug

 

043.jpg

044.jpg

045.jpg

2.8 EFI

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

nå fant jeg ikke igjen det innlegget jeg letet etter, men prøver meg her.

noen som vet hvor mye en 2.9 motor veier? f.eks kontra cosworth motor (som det var nevnt i det innlegget)

1982 Ford Capri 4.0 I6 turbo

1979 Ford Escort mk2 1600GL

 

Ålreigt Å Være Bilinterisert I Et Bilhatende Land

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...