Jump to content

Feilkode P2584


Mast

Recommended Posts

Hei.

 

Fikk opp 2 feilmeldinger en "motor system feil" Denne har dukket opp hver gang jeg har startet bilen en stund og for noen dager siden så lyste også motorlampa orange.

 

Puttet i en OBD2 avleser og fikk opp feilmeldingen P2584 x 2, slettet så alle feilmeldinger og satt på tenningen og fikke opp den samme koden P2584 x1 tok der etter en kjøre tur på ca 1 mil og når jeg parkerte luktet det svid/brent rundt bilen.

 

Etter et kjapt google søk så blir Disel Partikel filtret nevnt og at det bør byttes på ca 120000 focusen min har nå gått 93000, skulle ha hatt storservice nå men økonomien sier noe annet så må bilen vente (har byttet både svinghjulet og dynamoen det siste året)

Noen som har noe erfaringer og komme med her.

 

Focus 20006 / 1.6 TDCI

Link to comment
Share on other sites

Har det blitt fylt på tilsetningstoff for DPF på tidligere service? Jeg tror p2584 skyldes tilsetningstoff (EOLYS) for PDF. Det du nevner at det lukter brent av bilen, er antageligvis at bilen har kjørt eller prøvd å kjøre en statisk regenerering av DPF.

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar folkens, ikke lett og vite om det er fylt på med tilsettingstoff på tidligere servicer.

Innbililer meg at verkstedene fort kan glemme og fylle på og bytter hele dpf'en.

 

Visst du har brukt Ford verksted, så kommer det fram på service skjema, du vil nok se det på din faktura også, visst de ikke gjør det, men fakturerer og kviterer på at det er gjort, så er de ikke mye seriøse

Link to comment
Share on other sites

Bilen har stått på Mekonomen de 2 siste gangene og jeg har sett på pappirene etter service der står det ikke noe om EOLYS eller dpf!

Jeg vet heller ikke hvor ofte det skal fylles på med EOLYS eller hva det nå heter.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Hei igjen

 

Da starter ikke bilen, som har stått noen uker da jeg ikke har villet kjøre så mye med motor feil.

Når jeg lukker opp døren og setter nøklen i tenninga og vrir om kommer det en hel masse knirking og spraking inne i dashbordet, vrir om og prøver og starte bilen men motoren drar ikke rundt, alt strøm skrur seg av og på flere ganger (avhening hvor lenge du prøver) men ikke noe liv i motoren.

 

Kan selvfølgelig være at computeren i bilen leser av feil og at det er noe annet problem en DPF'en i bilen.

 

Batteritet er ca 2 år gammelt, dynamoen ca 1 år, svinghjulet og drivreima ca 6 mnd. !!

Ringte bilverkstedet og de var usikker på om man måtte bytte katalysatoren og DPF'en samtidig eller bare DPF'en,er det sånn at Dpf'en sitter sammen med katalysatoren? og må man bytte begge 2??

Hørtes litt rart ut.

 

Noen som har en eller annen ide på hva jeg må gjøre der ute??

Link to comment
Share on other sites

Hmm, kanskje batteri er deffekt, fikk opp en spinning på batteriet noen dager før bilen ikke startet på 13.6 V skal måle det en gang til hvis det da viser lavere så må det være batteriet eller eller dynnamoen.

Link to comment
Share on other sites

Haha Batteri 10,2 volt. :smartass:

 

Vel og merke målt med en billig batteritester i fra biltema men svaret er nå ganske åpenlyst allikevel.

I og med batteri er 2 år så bytter jeg likesågreit.

 

Litt rart at et batteri lader seg ut på ca 6 timer men men..

Edited by Mast
Link to comment
Share on other sites

Vanlig feil når man ikke bruker merkeverksted. Har vært borti to tilfeller av mangelfullt utførte servicer bare denne uka.

 

Har samme erfaring med mange slike tilfeller dessverre.

Skjønner ikke hvorfor merkeverksted kommer som andrevalget.

Det er ikke dyrt å ta service på et Ford-verksted, langt i fra.

Og med på kjøpet får man jo kunnskap om slike ting som dette.

Skjønner det jo viss det er ekstremt langt til nærmeste merkeverksted, men hadde uansett foretrukket det allikevel.

 

Første bud på en ny bil idag er å ha strøm på bilen.

Har man ikke det, vil man få haugevis av feil på de fleste systemer.

Bare ved oppstart med lite strøm på batteriet slik at man får et dupp i spenningen,

så genereres en feilkode-liste så langt som et vondt år.

Å sjekke om dynamoen fungerer etter et friskt batteri er kommet på plass er jo en veldig grei sak på 1,6tdci.

Man kommer greit til B+ kontakten på dynamoen slik at man får kontrollert ladingen.

 

Men et 2år gammelt batteri blir jo ikke ødelagt av seg selv.

Men det er langt i fra barebare å få tilstrekkelig strøm igjen på desse batteriene når de har vært langt nede. For å oppnå dette må det enten lades av dynamo i riktige forhold slik at den lader skikkelig. Eller så må det brukes veldig kraftige ladere.

Så sant det står riktig type batteri i denne da, slik den skal ha.

Silver calsium batteri som er laget for kokelading, for å holde følge med smartcharge ladesystemet på bilen.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Ford har vel prisgaranti på servicen har de ikke ?

 

Forespurte på snapdrive ang service, de lagde da separate jobber for alt som skulle byttes og tok egentlig ikke den "komplette" servicen Ford gjorde.

 

For ikke å glemme rustkontrollen de utfører hver gang som er gjeldende ved rust reklamasjoner.

 

Ikke var det vansklig å prute på servicen heller...

S-Max AWD 2016


 

Link to comment
Share on other sites

Ford har prisgaranti generelt sett, også på service'er.

Og det er som du sier, en komplett service er ofte mer inngående.

Og siden man har god erfaring med kjente problem, er desse også enklere å luke ut i forbindelse med service'en.

Ja, for å opprettholde rustgarantien må man jo innom en gang i året hos Ford-verksted uansett så..

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...