Jump to content

slett


twin turbo

Recommended Posts

ja som topic, så må eg til med breathersystem på sedanen så da lurer eg på beste måte å lage dette til på... har sett litt på dei vanlege systema, men veit ikkje om dei blir gode nokk eller om det er noke bedre å lage til når ein først driver på.

 

lurer mest på dette første... men vet ikkje heil kor mykje jobb det blir å få tilpassa dette.

http://www.autospecialists.co.uk/Cosworth-Grp-A-Oil-separator--Catch-tank---Pro-Series-Satin-Black-Product-935.html

 

ellers er jo dette gode gamle kurant kansje...

http://www.burtonpower.com/parts-by-category/engine-components/engine-bay-tanks/bailey-oil-separator-tank-cosworth-mirror-image-bmost16-1.html

 

Nei det der holder ikke skal man tro motorsportsguruene..

 

wrc breatheren eller spec-r oppsettet skal være det "beste"

Men det koster..

 

Så kan man jo vente litt så erfaringene fra grombyggene her til lands kommer..

Link to comment
Share on other sites

Jeg klarte meg jo fint med den vanlige "mirror" tanken som sitter på andre dempertårnet. Med en slange fra toppen og en fra blokka. Dette gikk videre til en tank som samlet opp det som ble åndet fordi jeg kjørte på E85. Da rant ikke oljen tilbake på motor.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Er det ikke mulig å lufte fra begge sider på blokka au?

 

Jeg har fra begge sider av blokka, 16mm innvendig slanger som går i Baily mirror tank.

 

Har 25mm åndings filter, egen slange til tapping av evnt ånding.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Er det ikke mulig å lufte fra begge sider på blokka au?

To utluftinger. En på orginal plass under innsug og en i pluggen bak på blokk under eksosmanofoild.(AN12 slanger)

Retur av olje inn i bunnpanne under oljenivå.

Da har du et velfungerende luftesystem.

RS 3door 4wd cosworth

RS mk1escort cosworth

RS focus 09

Scorpio 24v cosworth

Bmw X5 09

Link to comment
Share on other sites

ja den GGR lurte eg litt på også, kor mykje maskinering er det på den 3port systemet?

 

Er ingen maskinering. Skru ut pluggen under eksos, der bankesensor ledningen er festet, kjøp nippel og skru inn der (kjøpte på tess)fjern org nyra, og slå inn nippel der (finner på ebay) og bruk org retur, som går under oljenivå i bunnpanna. Breatheren, har an koplinger hos meg

Link to comment
Share on other sites

Er ingen maskinering. Skru ut pluggen under eksos, der bankesensor ledningen er festet, kjøp nippel og skru inn der (kjøpte på tess)fjern org nyra, og slå inn nippel der (finner på ebay) og bruk org retur, som går under oljenivå i bunnpanna. Breatheren, har an koplinger hos meg

 

Er bare 4wd panna som har nippel for retur.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Jeg klarte meg jo fint med den vanlige "mirror" tanken som sitter på andre dempertårnet. Med en slange fra toppen og en fra blokka. Dette gikk videre til en tank som samlet opp det som ble åndet fordi jeg kjørte på E85. Da rant ikke oljen tilbake på motor.

 

Så lenge man ha skikkelig diameter på slangen fra blokka går jo dette fint det. Regner med du ikke dro 9500rpm som trådstarter tenker å gjøre. Å ånde fra toppen kan skape problemer da..

Link to comment
Share on other sites

Det er en kanal i bakkant av topp/blokk som gir en åpning direkte mellom toppen og veivhuset, så teoretisk sett så er det vel samme hvor man tar ut luftingen.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Tar man fra toppen kan det skapes undertrykk i veivhusventilasjonen som tømmer toppen for olje..

Dette har skjedd flere ganger faktisk og er værre med turtallet..

 

Hva GGR som brukte disse i racing sier..

 

Why do GGR breathe from the crankcase, & not the cam cover?

 

As explained above, most of the pressure is created in the cylinder block by piston ring blow-by. If the engine is vented from the top, the rush of crankcase pressure to the top of the engine will prevent the oil fed to the cylinder head from draining back into the sump. Admittedly, the oil vapour is more dense in the bottom of the engine, this is why we have the oil / air separators.

Link to comment
Share on other sites

ja men den er vel ikkje åpen inn til selve toppen?

Jo, den har direkte åpning rett inn i toppen.

 

Why do GGR breathe from the crankcase, & not the cam cover?

 

As explained above, most of the pressure is created in the cylinder block by piston ring blow-by. If the engine is vented from the top, the rush of crankcase pressure to the top of the engine will prevent the oil fed to the cylinder head from draining back into the sump. Admittedly, the oil vapour is more dense in the bottom of the engine, this is why we have the oil / air separators.

I mine øyne da, siden kanalen fra veivhuset har direkte åpning inn i toppen, så vil trykket være like høyt der om man tar ånding fra toppen eller ikke.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Jo, den har direkte åpning rett inn i toppen.

 

 

I mine øyne da, siden kanalen fra veivhuset har direkte åpning inn i toppen, så vil trykket være like høyt der om man tar ånding fra toppen eller ikke.

 

Mener å ha sett litt på den kanalen der før og kom til en annen konklusjon.. får sjekke neste gang motoren er i biter..

 

Din konklusjon er da at uten å ånde fra toppdekslet vil man sette toppen under trykk?

 

Edit.. Var å sjekket et toppdeksel nå og det hullet du snakker om går ikke inn i toppen men gjennom..

Edited by Tore_TJ
Link to comment
Share on other sites

Mener å ha sett litt på den kanalen der før og kom til en annen konklusjon.. får sjekke neste gang motoren er i biter..

Jeg har en topp liggende her, så kan ta bilder imorgen hvis det er ønskelig.

 

Din konklusjon er da at uten å ånde fra toppdekslet vil man sette toppen under trykk?

 

Så lenge det er åpent mellom veivhuset og toppen, så vil det jo være samme trykk der uansett om man har lufting fra her eller der.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...