Jump to content

Evig feilsøking på kutting på 2wd..


fence

Recommended Posts

Holder på med en evig kamp med feilsøking på min 2wd(360chip, grønndyse oppsett hovedsaklig).

 

Har gjort endel, uten hell.. Har igjen å legge opp ny strømforsyning til b.pumpe, sjekke åpning på veivsensor, Måle pluggkabler.. Kutter av og til når den får bra med pådrag (når den passerer 1 bar og opp..) Prøver å luke ut alt før jeg eventuelt må rive ut hele motor nettet.

 

Har en misstanke om at det er fucka etter at jordingen til hjernen ble svidd pga. dårlig jord til motor. Men hva skjer om tenningsmodulen er mongo? Noen som har opplevd noe med den?

 

Har sjekket/byttet:

 

Prøvd annen Bensinpumpe.

 

Alle følere + map sensor ny.

 

Ny rotor/fordeler.

 

Nye bcr8es med 0,5 åpning.

 

Ny tørrcoil

 

Prøvd annen hjerne.

 

Prøvd annen chip.

 

Som jeg kommer på.. Mange takk til dem som har en god ide..

Link to comment
Share on other sites

Hvis du har samme problem med annen hjerne så hadde eg konsentrert meg om:

 

Veit du om chip er for 2 eller 3bar map?

Sjøl om alle følere er nye så er det desverre ingen garanti for at de er i orden!

Er bensinfilter byttet?

Bensintrykk regulator kan ha satt seg.

Den blå føleren kan gi slike symtomer..

de52342a-1-1.jpg

The Golden era.. 1986-1987-1988

Link to comment
Share on other sites

Har du sjekket med multimeter at alle ledninger har kontakt med hjernen?

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Kan like godt være at du blåser gnisten, hva ligger ladinga di på? altså fra dynamo/batteri, yb`n er kravstor på gnisten sin..

Vingebilen min er helt lik, 1,2 så blir det bare tull, ett sett nye plugger, samt ned banket til 0,5, så holder den seg ei lita stund.

 

Dritt på veivsensor kan det også være..!

 

aldrig opplevd en delvis fucka tenn modul, som regel eneten eller..

Link to comment
Share on other sites

Mange gode innvendinger her.. Takk for det:-)

 

Bensinfilteret er nytt.

 

Vanskelig for meg å vite hvilken mapsensor chip'n skal ha. Bilen ble kjørt på 1,6 i det jeg kjøpte den. Vet ikke hvor mye en kan lade på en 2 bars jeg? Har ivertfall prøvd 3stk. mapsensorer, 2stk. 3bars, og en 2,5bars. Og orginal chip, en pukkelchip som er lik den jeg har nå, men med fetere blanding. Men ingen forandring.

 

Veivsensor er ny å ren.

 

Kjørte med 0,7 åpning på plugga, kakka de ned til 0,5. Ingen forskjell. Har ikke målt ladingen(dynamo), men det skal jeg gjør.

 

 

Men det jeg er redd, er at hoved jordingen til hjernen har smelta inn i en føler ledning en plass, som kødder det til. Men bør vel få ohmet ledningsnettet, har bare ohmet jordingene til hjernen ennå..

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde delvis føkka tenningsmodul på min. Den tålte svært lite pådrag. Kutta å fjuska så fort jeg ga litt gass. Var nok noe gæli med stikkene ut fra modulen. Bytta modul og alt var tipp topp. Jeg tror du har dårlig jording en plass.

89-Ford sierra Doch - Solgt. 90-Sierra cosworth 4x4 - Solgt

97-Bmw 325 tds touring - Solgt. 07-Jeep Commander

88- Sierra sedan IST 272 Hk - vraka

75- Escort Mk2 1600 x-flow

Link to comment
Share on other sites

Du kan teste denne her, sjekk at alle gap på sensorer er OK (både phase = 0.25mm og TDC=0.6mm)

 

BASIC FAULT FINDING GUIDE FOR COSSIE ECUS by Simon @ SECS

 

NOTE: Some of these results can be affected by an alarm system or immobilizer. I have assumed the car has a 2.5 bar/3.0 bar map sensor.

If SECS monitor is fitted, unplug it! (A faulty monitor or incorrectly fitted can cause engine not to run)

 

1) Ensure ignition is OFF.

2) Remove rear of ecu plug cover and insert plug back into ecu.

3) Turn ignition back on (do not start engine)

4) MAIN POWER CHECK: Check for DC voltage of at least 11.5V between ecu pins 19 and 20.

5) REFERENCE CHECK: Check for DC voltage of around 4.8 to 5.2V between pins 11 and 30.

6) MAP SENSOR CHECK: Check for DC voltage of approx 1.8 to 2.5V between pins 11 and 15.

7) THROTTLE CLOSED:

4x4: Check for DC voltage less than 0.5V between pins 11 and 17.

2WD: Check for DC voltage greater than 4.5V between pins 11 and 17.

8) THROTTLE FULLY OPEN:

4x4: Check for DC voltage greater than 4.5V between pins 11 and 17.

2WD: check for DC voltage less than 0.5V between pins 11 and 17.

9) Turn ignition off, unplug ecu, and turn ignition back on (don’t forget immobilizer if fitted)

10) CRANK SENSOR: Check resistance between pins 3 and 4 between 300 and 1200 ohms.

11) CRANK SENSOR: Check AC voltage on pins 3 and 4 while cranking engine - should be at least 2V.

11) PHASE SENSOR: Check resistance between pins 5 and 23 between 300 and 1200 ohms.

12) PHASE SENSOR: Check AC voltage on pins 5 and 23 while cranking engine - should be at least 1.5 - 2V.

12) INJECTOR: Check resistance from pins 18 to 20 should be 2 to 5 ohms.

13) INJECTOR: Check resistance from pins 35 to 20 should be 2 to 5 ohms.

14) INJECTOR: Check resistance from pins 33 to 20 should be 2 to 5 ohms.

15) INJECTOR: Check resistance from pins 32 to 20 should be 2 to 5 ohms.

NOTE: INJECTOR TESTS MAY NEED MAIN RELAY ENERGISED ON L1 and L6 ecus (link pins 1 and 10 first)

16) IGNITION TRIGGER: Read voltage between pins 24 and 25, should be at least 4.5V.

17) IGNITION TEST: BEWARE DANGEROUS VOLTAGES ON PLUG/COIL LEADS.

Quickly link pins 24 and 25 on and off this will FIRE the ignition coil. Rotate dizzy by moving car in gear to point rotor arm at one plug lead and remove spark plug (earthing it on chassis or engine) to see spark. Try for each plug in turn. Or remove king lead at dizzy and place end within 1 centimetre of earth to see a big spark.

18) Place a temporary wire link from pin 1 to pin 10 (energises ecu power relay) - you should hear a click.

19) Quickly link pins 19 to 28 to test fuel pump runs.

20) COOLANT TEMP: Check resistance pins 29 and 11 for 800 ohms to 5000 ohms (depends on temp)

21) CHARGE TEMP: Check resistance pins 31 and 11 for 800 ohms to 5000 ohms (depends on temp)

 

Unplug the ecu and turn the ignition on. If the fuel pump runs the relay has been wired to run permanently or the relay is jammed.

However, if the pump is running continuously, this WILL NOT stop the car from starting.

 

Some chips don’t drive the fuel pump relay output properly as this is used for other features like ALS etc.... (PECTEL/AHMED chips mainly). In these situations, the pump is rewired to run continuously.

 

If however, the pump is wired correctly and working properly, if it runs continuously when the ecu is plugged in only, then the ECU and/or chip may have failed.

 

The pump is ok to run continuously

 

Litt andre ting;

 

Pluggene er ca 0.6mm standard fra fabrikk. De skal ikke være over dette med mindre du har tenningsforsterker. 0.6 fungerer bra på Cosworth når alt er i orden.

 

Sjekket gap på phase sensor? Er det god kontakt på blå føler bak innsuget på toppen?

 

Sikker på at batteripolene dine er skrudd til skikkelig?-Prøv med noe kobberfett på polene.

 

Tilstand på batteri? Ladespenning OK?

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

prøv å mål tps sensor. hadde noe lignende kødd med min.

Du skrur av tpssenor, så måler du en av hjørestikkene så tror jeg at når sensoren var helt lukket så gav den 5v så skal den bli lavere jo mer du åpner, mener det var sånn vi gjorde det.

Busskort.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Funnet ut av problemet?

har du BB lambda? har du sjekket så det ikke er noe med bensintrykkreg? legg opp evt en måler så du kan se bensintrykk under belastning, lader du 1 kilo så skal bensintrykket øke med 1kilo.

 

sjekk TPS`n som nevt her før;

It is used mainly to fine tune the fuel delivery for driveability and fuel economy, a faulty sensor could cause big problems though. The sensor indicates when the throttle is shut so that the ecu can take control of the engine speed using the idle speed control valve and also on deceleration, when the revs are high enough, the fuel can be shut off which helps mpg. It also indicates when a lot of throttle is being used, so the mixture can be made richer for maximum power. There are two types of sensor. The PF01 used on the level 1 and level 6 ecu and the PF09 used on the level 8 ecu.

 

PF01 - this is a variable resistor but with a switch in series with the wiper so that when the throttle is closed the output goes open circuit. The idea behind this is that the closed position is clearly defined. The sensor must be set up so the slightest movement will close the switch and the voltage will change from 5v to 4.4v.(the voltage decreases to 0.35v when the throttle is fully open). The disadvantage is that the most likely fault is an open circuit due to wear or a wiring problem, which cannot be identified by the ecu and so will not flag up a fault. A faulty output could cut the fuel during normal driving causing misfires or an engine which won't rev. The setting up of the switch position is critical as the throttle does not have to open very far for the revs to rise and the ecu must realize that it is the throttle controlling the revs and not the idle speed control valve, the result may be surges or stalling.

 

Sjekk at du har god jording til motoren og til hjernen.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Lenge siden jeg har brukt tråden nå. Har ikke hatt særlig mye tid å overskudd til feilsøking på en god stund. Men har feilsøkt endel i helgen. Har ohmet det meste å skjekket klaring på både phase og crank sensor. Lagt opp noen nye ledninger også.

 

Men lurer nå på om Tps er ødelagt. For når jeg ohmet den når jeg sakte trykte på gassn, bynte den jo å synke fra 600 ned til 170 ca, der snudde den å gikk opp igjen til ca 270. Før den bynte turen ned igjen. Det virka jækla snodi.. Det motsatte skjedde når jeg slapp gassen sakte ut. Den skal da vel ha en bein kurve hele veien vel? Noen som har noe peil?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lager stikkere mellom TPS å TPS kontakten, så mye enklere å måle korrekt da.

 

Du skal så nært 0 å 5V som mulig, 0.2 - 4.8 som et eksempel.

 

Om din skal ha 5-0 eller 0-5 kommer an på om du har L6 eller L8, 01 eller 09 TPS. Men det finner du fort utav om du leser av TPS.

http://www.bigturbo.co.uk/

 

 

Denne siden er genial, se i ditt tilfelle under Sensors

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Lenge siden jeg har brukt tråden nå. Har ikke hatt særlig mye tid å overskudd til feilsøking på en god stund. Men har feilsøkt endel i helgen. Har ohmet det meste å skjekket klaring på både phase og crank sensor. Lagt opp noen nye ledninger også.

 

Men lurer nå på om Tps er ødelagt. For når jeg ohmet den når jeg sakte trykte på gassn, bynte den jo å synke fra 600 ned til 170 ca, der snudde den å gikk opp igjen til ca 270. Før den bynte turen ned igjen. Det virka jækla snodi.. Det motsatte skjedde når jeg slapp gassen sakte ut. Den skal da vel ha en bein kurve hele veien vel? Noen som har noe peil?

 

Hørtes merkelig ut, forsøk en annen TPS :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg lager stikkere mellom TPS å TPS kontakten, så mye enklere å måle korrekt da.

 

Du skal så nært 0 å 5V som mulig, 0.2 - 4.8 som et eksempel.

 

Om din skal ha 5-0 eller 0-5 kommer an på om du har L6 eller L8, 01 eller 09 TPS. Men det finner du fort utav om du leser av TPS.

http://www.bigturbo.co.uk/

 

 

Denne siden er genial, se i ditt tilfelle under Sensors

Jeg har L6. Har målt volten også. Den så grei ut. Men det var ohmingen som var så rar.. Er jo så billig en ny TPS og..:-/

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...