Jump to content

Dieselbesvær!


kimsa

Recommended Posts

Haff... Da er vi i gang igjen. Kulda kommer og Opel Comboen starter ikke.

 

Begynner å tro denne 1.3L dieselen er en skikkelig møkka motor. Ikke starter den, og skulle den nå starte så drar den jo overhode ikke.

 

 

I fjor var den på verksted 3 ganger.

Vi har byttet dieselfilter. Glødeplugger 2 ganger, eger ventil og oppdatert motor styring.

 

Bikker det serlig under -15 er bilen så og si død. I skrivende stund er det 25 her på jobb. Gudene må vite om den starter da.

 

Er det noen som har råd, tips eller erfaringer de vil dele omkring diesel i kulda må de gjerne dele de her.

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 77
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Fryser diesel i røra som på de fleste vag-bilene ?

Sett at diesel kommer frem til filter ?

Det er jeg faktisk ikke helt sikker på, men jeg anntar den ikke gjør det siden bilen til slutt kan starte på tross av att jeg har forsøkt å få liv i den på opp mot 20 minutter.

 

Det er diesel varmer på denne, men kun som slår inn når motoren først har begynt å gå.

 

Diesel varmeren er forøvrig svært lite effektiv. Etter 45 minutter kjøring i forhold mellom 22 og 26 minus til jobb i dag hadde jeg fortsatt 0 utslag på termostaten, og knapt nok noe varme i bilen.

 

Er veldig skuffet over denne bilen. Ja det er er en ræva motor, og en billig bil, men den er tross alt fra 2006. Den burde takle såppas. Den brukes jo gjevnlig. Kjøres ca 16.000km på en vinter med bruk hver dag, og minst 2 langturer (1time pluss uten stopp) i uken.

Link to comment
Share on other sites

Pass på å ha så mye diesel på tanken til enhver tid, mindre sjangs for at dieselen fryser.

Alltid godt batteri, og glød gjerne 3-4 ganger før første startforsøk..

Du kan og gjerne fylle litt parafin i tanken ved hver fylling, hjelper å rengjøre dyser samt lettere start i kulda. Edit, parafin er ikke bra på en så ny bil som du har..:P

Edited by 2.8i TIC
Link to comment
Share on other sites

Brukt langt tid på disse da kverna? =P

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Problemene dine tyder egentlig på at den ikke gløder, mål at det faktisk er 12v på pluggene.

 

Høres egentlig også ut som om dieselvarmeren din ikke fungerer.

Hører du at den går, ser du røyk ved oppstart?

Bil- og Industrimekaniker

 

Ford Connect 1,8 TDCI - 2008

Ford Mondeo 2,0 TDCI Stv. - 2005

Isuzu D-Max 3,0 TD - 2012

Link to comment
Share on other sites

Wee. Fikk start i dag og. Etter mye risting, og 15 minutter med gløding og kjøring av starteren. Alt i dæsjen lyste. Motorfeil lampa, oljefeilslampa og bremsefeilslampa.

 

I dag var det 25 minus. Og jeg kunne høre att det rant diesel frem til motoren. Var nok rene slusjen for det var veldig lett å høre lyden.

 

Er ganske sikker på att bilen gløder, lampa lyser og slukker som den skal. Og en kan merke på motoren om den har blitt glødet eller ikke. Selv om bilen bare har stått noen minutter starter den ikke velvillig uten gløding.

 

Er temmelig sikker på att diesel varmeren ikke går. Normaltsett har vi kunnet høre denne. Nå er den tyst. Vi har også en egen bryter for å kunne slå den av om sommeren og det er ikke anntydning til att noe skjer om vi slår den av eller på.

 

Kan også virke som termostaten har røket. Dama sier att her om dagen når hu hadde fått start på den så fløy opp og nede hele tiden. Siden det har vi ikke fått utslag på den.

Link to comment
Share on other sites

Den opelen høres ut som en genuin drittbil, ihvertfall når det er alt for kaldt.

 

Idag var det -19 hos meg, og må si jeg ble imponert over at Focusen enda ikke har sviktet eller hatt antydning til å slite med å starte. Enda jeg har hatt dieselvarmer på hver morgen siden midten av oktober.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Den Opelen står ikke veldig høyt i rang hos meg heller. Men dama vil ikke bytte den ut, for den er god å kjøre og bruker sinnsykt lite drivstoff.

 

Ser ut som det blir merkeverksted tur på den i helga. Snakket med de i sta og de tror det har vært en overladning som har tatt noe elektronikk.

 

Her om dagen når vi prøvde å få start på den gikk nemmelig den ene lyspæra med ett pang. Det i kombinasjon med en termostat som hoppet opp og ned mente de kunne skyldes elektrisk overladning.

Link to comment
Share on other sites

Så de innrømmer at bilen ikke tåler kulde med andre ord? Hehe.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Noe forskjell på en 2.5L og en 1.3L da :lol:

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Så de innrømmer at bilen ikke tåler kulde med andre ord? Hehe.

Tja. De inrømmer egentlig ingenting.

 

Men de mente glødepluggene måtte byttes att. Blir i såfall tredje gang på 8 måneder. Skulle nesten tro bilen var glødeplugg avhengig.

 

Glad jeg har dieselbil som starter hver dag selv uten motorvarmer. BMW'en er sikkert overdimensjonert så ingenting skal tette seg/fryse :)

Heldig du ja.

 

Men kan vel bli tull med din til slutt også. Veit ikke helt hvordan temperaturen er i Drammen, men hos oss så er det ikke unormalt med 30 blå. Da sliter vel det meste.

 

Mondeoen min starter lell den, men ting som display i radio osv pleier ikke å funke før bilen er blitt varm inni da. Merker også att lysene lyser en del dårligere i 30 blå.

 

Mondeoen er forsåvidt kjekk slik. Den starter like greit selv om kjølesystemet har fryst. Så står den der og koser seg mens frostveska tiner :whistling:

Link to comment
Share on other sites

jeg sier bare : grønn ledning i veggen..... :D

Har jeg på alle diesel bilene mine....

Blokk varmer og papp plate forran radiatoren, noe som har fungert i alle år :)

Motorvarmer er jo positivt, men noe som langt ifra skal være et behov for å få startet en bil fra 2006.

Papplate er også noe som er/var behov på gamle biler, og har gått greit ut på dato.

 

Dama sier att her om dagen når hu hadde fått start på den så fløy opp og nede hele tiden. Siden det har vi ikke fått utslag på den.

Termostaten flyr opp og ned? Hva menes med dette?

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Termostaten flyr opp og ned? Hva menes med dette?

Termostat måleren inne i bilen :smartass:

Snakket med frøkna i sta og hu hadde vist også kjent att luften var varm og kald avhengig av hvor nåla sto. Naturlig nok, men nogo rart skjedde da.

 

Motorvarmer er jo positivt, men noe som langt ifra skal være et behov for å få startet en bil fra 2006.

Papplate er også noe som er/var behov på gamle biler, og har gått greit ut på dato.

Motorvarmer har vært vurdert, men konklusjonen er att med en bil som er så mye i bruk er det kun ved start om morgenen vi får nytte av den. (pga tilgang på strøm) Og da står vi att med alle gangene vi har vært på jobb, på treningssenteret og på trening med hunden. En motorvarmer ville derfor kun løst ca 25% av alle gangene vi har problemet.

 

Bytt dritten ut i en Berlingo eller connect. Bedre å kjøre, de starter lett på vinteren og bruker like lite.

Har hatt berlingo som arbeidsbil siden eg var 18, gamle typen med 1.9 diesel.

Starter lett helt ned i 20- :)

Ohhh YES!!!!

 

Jeg er helt enig med deg i det, men prøv å fortelle dama mi det :P

 

Hu mener nemmelig att siden jeg er så glad i Ford så må hu kjøre noe annet, fordi Ford er mitt merke :wacko: :glare: :rolleyes:

Edited by kimsa
Link to comment
Share on other sites

Termostat måleren inne i bilen :smartass:.

TEMPERATURmåleren inni bilen ja, da er jeg med. :) Termostatmåler finnes ikke.

 

Motorvarmer har vært vurdert, men konklusjonen er att med en bil som er så mye i bruk er det kun ved start om morgenen vi får nytte av den.

Som sagt, motorvarmer er fint det, varm bil om morgenen, mindre utslipp og slitasje osv. Men lang ifra noe som skal være et behov/krav for at en såpass ny bil skal starte uten problemer.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Bytt dritten ut i en Berlingo eller connect. Bedre å kjøre, de starter lett på vinteren og bruker like lite.

Har hatt berlingo som arbeidsbil siden eg var 18, gamle typen med 1.9 diesel.

Starter lett helt ned i 20- :)

Da foreslår jeg at du legger frem dette for Dama til Kimsa som har inngått et kjærlighetsforhold til denne bilen :whistling: Kjenner jeg damer rett, så ønsker jeg deg lykke til :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg har faktisk gode erfaringer med min combo. 1,3 diesel. 5 min på tomgang så har jeg is frie ruter, og sterter lett.

hatt 26-27 minus her uten prob. 2. vintern nå.

eneste feil var at brekket hang seg på etter den hadde stått ei helg med det på, uten bruk.

Faktisk eneste Opelen jeg har hatt gode erfaringer med. og bruker lite ja.

Og bare så det er nevnt, JEG har ikke kjøpt den, jeg bare bruker den. :)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...