Jump to content

Starter til 2.8 T9 - 2.9 mt75, forskjellige?


Caprinut

Recommended Posts

Skal snart igang med et 2.9 bygg og muligens MT75 kasse siden denne er sterkere..

 

Er starterene på 2.8 T9 og 2.9 MT75 like, eller er de forskjellige?

 

Skal brukes sammen med 2.8 svinghjul og clutch siden dette passer best på clutchpedal vandringa i en Capri..

Lurer på i samme slengen hvor man kan få kjøpt spacer for å fore opp avstanden mellom uløserlager på MT75 og 2.8 clutchen?

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Skal snart igang med et 2.9 bygg og muligens MT75 kasse siden denne er sterkere..

 

Er starterene på 2.8 T9 og 2.9 MT75 like, eller er de forskjellige?

 

Skal brukes sammen med 2.8 svinghjul og clutch siden dette passer best på clutchpedal vandringa i en Capri..

Lurer på i samme slengen hvor man kan få kjøpt spacer for å fore opp avstanden mellom uløserlager på MT75 og 2.8 clutchen?

Flott.

Slikt liker vi. :)

 

Starterene følger gearkassene og er helt uavhengig av hvilken motorblokk som brukes.

 

Jeg ser det slik at utløserlageret følger svinghjulet da 2,9 svinghjulet er ca. 10 mm høyere enn de andre svinghjulene, men har ikke målt fysisk selv om 2,8 lageret er 10 mm høyere enn de andre.

 

Når jeg byttet til 2,8 svinghjul på min 2,9 så valgte jeg å forlenge akslingen til kulen som clutcharmen hviler på.

20 mm er passelig.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspillwink.gif

 

Jepp, leste et sted på nettet hvor de forlenget akslen til kula med 10mm...

Men har helst lyst på spacer på utløserlageret.

 

Er alle MT75 utløser armene like?

Den kassa jeg vurderer å kjøp mangler nemlig denne...

 

I Capri anbefaler de å bruke 2.8 clutch siden 2.9 er såkalt lavløftende som passer bedre i Scorpio etc..

 

 

Lager også kanskje en byggetråd her på forumet hvis dere er snillelaugh.gif

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Takk for innspillwink.gif

 

I Capri anbefaler de å bruke 2.8 clutch siden 2.9 er såkalt lavløftende som passer bedre i Scorpio etc..

 

 

Lager også kanskje en byggetråd her på forumet hvis dere er snillelaugh.gif

Værsågod.

 

Hmm! Virker underlig. Hvilken forklaring har disse folkene på dette da??

Hvis du sjekker ettermarkedsclutcher så er lameller og trykkplater like til 2,8 og 2,9 motorene.

 

Det hadde vært greit ja.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Er vel bare en misforståelse av betydningen, da noen standard 2,9 clutcher er merket "low-lift". Noe som ikke betyr at de er "lavtløftende" men på grunn av litt annen trykkplate får man en pedal som krever mindre beinkraft. Altså en pedal med behageligere motstand.

 

Når det gjelder startere så er det på grunn av svinghjulet forskjell på 2,8 og 2,9. Mulig det går å bruke 2,9 starter med 2,8 svinghjul, men jeg har i allefall i praksis fått bekreftet at 2,8 starter med 2,9 svinghjul ikke går.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Er vel bare en misforståelse av betydningen, da noen standard 2,9 clutcher er merket "low-lift". Noe som ikke betyr at de er "lavtløftende" men på grunn av litt annen trykkplate får man en pedal som krever mindre beinkraft. Altså en pedal med behageligere motstand.

 

Er nettopp dette som gjør at 2.9 clutch passer bedre i Scorpio etc,

Trykkplata er konstruert med tanke på vandringa på pedalen i Scorpio etc.

 

Jeg er typen som liker de litt tynge pedalene, så 2.8 clutch og Capri pedal passer meg utmerket.

Hater "feelinga" som hydrauliske clutcher gir, derfor vil jeg aldri bygge om til slikt.

 

Nok om det...

 

2.8 svinghjulet er også lettere enn 2.9 (9kg vs 11.2) om jeg har lest riktig, dette gjør også motoren mer responsiv.

Jeg har en aktiv kjørestil, så gubbe svinghjul for crusing funker dårlig.

 

 

RS1000, det som ble sagt ovenfor er det en svensk Caprimann som har fortalt meg og han har drevet mye med forskjellig oppsett gjennom tidene..

Velger å tro på en sånn istedenfor folk som bare synser og er teoretikere, mye er fint på papiret, men fungerer nødvendigvis ikke i virklighetentongue.gif

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

RS1000, det som ble sagt ovenfor er det en svensk Caprimann som har fortalt meg og han har drevet mye med forskjellig oppsett gjennom tidene..

Velger å tro på en sånn istedenfor folk som bare synser og er teoretikere, mye er fint på papiret, men fungerer nødvendigvis ikke i virklighetentongue.gif

Ok.

Det er jeg enig i. :)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det kan være at jeg skaper forvirring. Fordi som RS1000 mener så følger starteren girkassa.

I mitt tilfelle byttet jeg fra T9 kasse og 2,8 svinghjul til MT75 kasse og 2,9 svinghjul.

Men jeg beholdt i første omgang starteren fra T9 kassa. Noe som ikke klaffet med startkransen.

Men det kan altå ha vært bytte av girkasse, og ikke svinghjulet som gjorde dette.

 

Når det gjelder clutch så har jeg montert en standard 2,9 clutch (type low-lift). Bilen er for ordens skyld en Granada med 2,9 24V motor. Erfaringen er at clutchen av og til begynner å skjelve/vibrere ved igangsetting, og av og til høres en stygg og uforklarlig lyd, også det ved igangsetting (akkurat like før clutchpedalen frigjøres.) Har aldri forstått hvorfor. Kan ha med at trykkplata ikke er tilpasset vandringa på Granada clutchpedalen? Men for det meste funker clutchen like fint som om den skulle vært standardmontert.

Det er ikke en ting jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

Kan være det har med Granada pedalen å gjøre ja....

 

En kamerat av meg kjører en Cosworth 24v i Capri sammen med T9 kasse, 2.8 svinghjul og clutch, rettere sagt Cosworth clutch som er litt sterkere.

Denne vribrerer også under igang setting, men dette kommer av at trykkplate ble skadet under montering slik at par av fingrene på trykkplata ble bøyd.

Dette skal han fikse til bilen er på veien neste gang, men han er ikke av verdens kjappeste til å få ting gjordt..

 

 

Fant på et engelsk Capri forum en som kjører med 24v, MT75 og 2.8 svinghjul, clutch og starter.

http://driftireland.com/forum/showthread.php?t=14705

Har sendt han en PM hvordan han løste problemet med avstanden mellom utløserlager og clutch.

Håper får snarlig svar fra han da jeg vil sette igang med prosjektet mitt snart.

Edited by Caprinut

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...