Jump to content

Garrett gtx 3071r


Janna

Recommended Posts

Vel, dette er for å finne hva det faktiske maksimale ladetrykket er, og har ingenting med hvordan en turbo spooler å gjøre, noe jeg også er interessert i!

Nja.

Det er mange grunner til jeg jeg er opptatt av effekten på 4000 o/min.

Dersom ett gitt oppsett klarer 300 hk på 4000 o/min når man holder motoren igjen på dette turtallet, så vil respons og spool up ALLTID være god.

Motoren klarer ikke å levere dette i praksis på de lavere gearene uansett, men responsen vil være god når potensialet ligger så høyt.

Hvis man drar 2. gear helt ut så er turtallet høyere enn 4000 o/min når man legger 3. gear, men de 300 hk v/ 4000 vil gi svært god spool up på alle turtall.

Grunnen er at 1993 ccm x 4000/2 O/min produserer nok eksos til 2,0 BAR + ladetrykk. ;)

 

Selv en gammeldags, stor, tung og treg turbo som en original RS500 turbo har knallhard spool up da. ;)

 

Hvis man derimot ikke klarer mer enn 200 hk på 4000 o/min når man holder motoren igjen her, da vil responsen alltid være elendig i forhold selv om den moderne kulelagerturboen (tenk med STOORT turbinhus.) spooler aldri så hardt på høyere eksosfløde og motorturtall.

 

Kurvene som produseres ved 600 - 800 o/min pr. sek akselerasjon i en benk er ubrukelig til å avsløre den hele og fulle sannhet om spool up.

 

Unntaket er om man klarer å få en ladetrykkspeak før 4000 o/min slik som i eksempelet over.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg kan ikke svare for alt mulig her for jeg har ikke jobbet på den måten før.

Syntes det interesant og har mye å lære her. Det som er litt synd er den negative holdningen. Ser noen kommer med konkrete forslag til bedringer og det er bra.

 

Blir litt forvirret av hva som er motor og hjul hk!

 

Mener dere at en motor som klarer 400 hk på 4000 også bør klare 700hk? Snakker vel om motor hk da?

 

Har et par motorer som lager 600hk på 1.6 bar i motoren.Dette er i benk hos V.S. Det ga kun 475whp på 1.6 bar. 400 whp kom på 5250 men dette er med dårlig cooler og 4x4. Jeg ønsker faktisk motor som har effekten høyt oppe pga utveksling.

Link to comment
Share on other sites

Med riktig oppsett får man dreimomenttoppen på rundt 3500rpm og holder 1.6bar(eller mer) helt til sperra på 7-7500rpm. Velger man feil turbo, feil kammer, ikke porta topp, svak aktuator, restriktivt innsug(2wd uten omsveising) og lignende vil ladetrykket falle som en stein opp mot sperra.

Skal være mulig å få 250-350hk på 4000rpm og samtidig få over 600hk på topp, for å ta noen tall ut fra luften

Link to comment
Share on other sites

Jeg kan ikke svare for alt mulig her for jeg har ikke jobbet på den måten før.

Syntes det interesant og har mye å lære her. Det som er litt synd er den negative holdningen. Ser noen kommer med konkrete forslag til bedringer og det er bra.

 

Blir litt forvirret av hva som er motor og hjul hk!

 

Mener dere at en motor som klarer 400 hk på 4000 også bør klare 700hk? Snakker vel om motor hk da?

 

Har et par motorer som lager 600hk på 1.6 bar i motoren.Dette er i benk hos V.S. Det ga kun 475whp på 1.6 bar. 400 whp kom på 5250 men dette er med dårlig cooler og 4x4. Jeg ønsker faktisk motor som har effekten høyt oppe pga utveksling.

Følgende er svinghjuls BHP.

Å klare 400 hk v/ 4000 o/min og samtidig 700 + hk fra 6000 - 8000 o/min fra en liten 4 syl. Cosworthmotor er i praksis umulig for 99% av folket, men det har blitt gjort:

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=4240

 

Å prøve å kopiere dette resultatet er bortkastet tid, men poenget er at man bør bruke dette til å tenke gjennom hvor ekstremt viktig dreiemomentKURVEN er for det praktiske sluttresultatet.

 

Hvis du har makseffekt på så lavt turtall som 5250 o/min så er man avhengig av å ha fullt ladetrykk = dreiemoment på 3000 o/min for å bilen skal være rask. Grunnen er at 500 Nm i snitt på svinghjul mellom 4000 - 7000 o/min. med 3,64:1 diff. = 3000 - 5250 o/min med 2,73:1 diff. og ett snitt på 665 Nm.

 

Dette er da helt motsatt av hva du har.

 

Når du kjører lett diff. utveksling og ønsker maks motoreffekt avgitt på høyt turtall så er du drømmekunden til enhver "flødekonge".

Alt må fløde godt for å klare dette.

1. Stort luftfilter på alutrakt.

2. Stor turbo.

3. High flow intercooler.

4. High flow innsug.

5. Godt portet topp, gjerne med store ventiler.

6. Til en Cosworthmotor, IKKE turbokammer!

7. Grenrør.

8. Minst 3,5" downpipe.

9. Utradisjonelt høyt kompresjonsforhold.

 

Det blir ikke mye motordreiemomnet av dette, men det ordner man med en 4,27:1 diff., register fra 4700 - 8200 o/min - og turtallsperre på 8700 o/min.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kjenner det kommer en skvett i buksen hver gang jeg ser de bremsepapirene hehe :lol:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Følgende er svinghjuls BHP.

Å klare 400 hk v/ 4000 o/min og samtidig 700 + hk fra 6000 - 8000 o/min fra en liten 4 syl. Cosworthmotor er i praksis umulig for 99% av folket, men det har blitt gjort:

 

http://www.fordclubnorway.no/forum/index.php?app=core&module=attach&section=attach&attach_rel_module=post&attach_id=4240

 

Å prøve å kopiere dette resultatet er bortkastet tid, men poenget er at man bør bruke dette til å tenke gjennom hvor ekstremt viktig dreiemomentKURVEN er for det praktiske sluttresultatet.

 

Hvis du har makseffekt på så lavt turtall som 5250 o/min så er man avhengig av å ha fullt ladetrykk = dreiemoment på 3000 o/min for å bilen skal være rask. Grunnen er at 500 Nm i snitt på svinghjul mellom 4000 - 7000 o/min. med 3,64:1 diff. = 3000 - 5250 o/min med 2,73:1 diff. og ett snitt på 665 Nm.

 

Dette er da helt motsatt av hva du har.

 

Når du kjører lett diff. utveksling og ønsker maks motoreffekt avgitt på høyt turtall så er du drømmekunden til enhver "flødekonge".

Alt må fløde godt for å klare dette.

1. Stort luftfilter på alutrakt.

2. Stor turbo.

3. High flow intercooler.

4. High flow innsug.

5. Godt portet topp, gjerne med store ventiler.

6. Til en Cosworthmotor, IKKE turbokammer!

7. Grenrør.

8. Minst 3,5" downpipe.

9. Utradisjonelt høyt kompresjonsforhold.

 

Det blir ikke mye motordreiemomnet av dette, men det ordner man med en 4,27:1 diff., register fra 4700 - 8200 o/min - og turtallsperre på 8700 o/min.

 

Mye surr med motor og hjul nå. Mye tap i gr.a bilen min.

 

4.44 utv på den. Ikke max hk på 5250 men det er da jeg har 400 på hjula

Link to comment
Share on other sites

Mye surr med motor og hjul nå. Mye tap i gr.a bilen min.

 

4.44 utv på den. Ikke max hk på 5250 men det er da jeg har 400 på hjula

 

For å si det sånn, er du overbevist om at det er drivverkstapet i bilen som er problemet?

Jeg våger å påstå at det ikke er der det ligger, men heller i motorbenken.

600hk på bare 1,6bar på en Cosworth motor krever maxeffekt på et veldig høyt turtall, evt. volumøkning, kjempeturbo med dertil dårlig motorkarakter etc.

Det er ikke bare du som har opplevd dette når motor har kommet i bilen, at det "mangler" effekt.

Kristian Løvland----------1989 Ford Sierra Cosworth 2wd Wolf               Prosjekttråd her
 

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke men tror VS sin benk er riktig:

Jeg har org esc cossie kjøler og det sverger til at det taper mye i bilen. Skulle ha bygget om men det drar med seg så mye om jeg bytter den ut :-/

Den går bra men jeg har trodd det er kassa sin skyld. Noe det sikkert også er men at det ikke kun er det alene!

 

Max hk er vel på 7500. Ikke stor men er en bra turbo. Comp turbo 58mm MQ

Link to comment
Share on other sites

Kjenner det kommer en skvett i buksen hver gang jeg ser de bremsepapirene hehe :lol:

Hvilken bil er dette?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Skal jo ikke mye til før du skvetter litt i buksene dine da ;)

Hehe :nerd:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Denne gikk ganske bra men det føltes litt traktor ut.

Takk for titten.

Vet ikke hva du mener med: "føltes litt traktor ut.", men det høres ikke positivt ut, men når kurvene ser slik ut i en motorbremsebenk så ser jeg for meg problemet i praksis når motor m/ tilbehør skal skohornes ned i en bil.

 

I praksis vil dette resultatet ikke kunne realiseres.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...