Jump to content

Garrett gtx 3071r


Janna

Recommended Posts

Kan 72ar Cosworth style huset være en synder her?

 

Er det egentlig noen som har bremsa med 72 huset å fått resultat med bedre spool?

 

Jeg har 72 Cosworth style hus, 60mm eksosvifte altså full sice, derfor jeg bekymrer meg å lurer..

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 66
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Max effekten er på høyere turtall. Vil ha en del å si det.

Joa, men etter papirene på di 4 forskjellige motorene jeg har bremset, så utgjør det ikke noe mer enn 20 hk, når du kommer så høytt på registeret.

 

Kan 72ar Cosworth style huset være en synder her?

 

Er det egentlig noen som har bremsa med 72 huset å fått resultat med bedre spool?

 

Jeg har 72 Cosworth style hus, 60mm eksosvifte altså full sice, derfor jeg bekymrer meg å lurer..

 

Jeg trodde jeg kjørte rundt med gt30 turbo.( Med sånn coworth style eksoshus)

Men det viste seg att jeg hadde gt35, skiftet til tial A/r82 eksoshus, men byttet også til e85. Fikk samme spoolup og 110hk mer på nav på litt mindre trykk.

 

GTX 3071 er oppgitt til 560 motorhester ihvertfall, på vanlig bensin.

 

Men leser du ser du at turboene sannsynligvis ikke er identiske, kammene er ikke like, og heller ikke toppen.

 

Ja, vi får se når han får sjekket turboen :)

Link to comment
Share on other sites

Bare å sette lommeboken på vidt gap og reise til Polly. Han kan jo alt.

 

Er ikke polly :rolleyes:

F4020kit.jpg

Bruksbil: 2005 E-61 Bmw 535dat M-Sport

Under bygging: Escort F-40 4x4 1Uzfe Twin Efr 6258 WRC understell, Quaife Seq q-69 + masse grommt På passionford

 

Dette forumet mangler styring......

Link to comment
Share on other sites

Kan 72ar Cosworth style huset være en synder her?

 

Er det egentlig noen som har bremsa med 72 huset å fått resultat med bedre spool?

 

Jeg har 72 Cosworth style hus, 60mm eksosvifte altså full sice, derfor jeg bekymrer meg å lurer..

Om du vil ha ett .63 5 bolt hus har jeg straks ett til overs til GT3071R. GT ell GTX du har? Eksoshusa like vel?

internalgate_option.jpg

'78 Ford Escort Mk2 Gp.2 spec. med YB maskinist

 

eb00ad32.jpg

Link to comment
Share on other sites

Handler alt om trim av yb motor her på forumet om å ha 300 hk på 4000 rpm eller hva dere snakker om?

Har en ikke det så virker det som om det er bare dritt

 

Ja, det er visst en del som mener det er bare dritt hvis ikke.

 

Bilen går bra, virker som den skal, og merker ikks så mye til den ketchup effekten. Kan jo være jeg er blitt for vant til bilen :)

 

Men klart hvis det er relativt enkle grep som skal til for å endre spool up er jeg jo int i det og.

Link to comment
Share on other sites

Handler alt om trim av yb motor her på forumet om å ha 300 hk på 4000 rpm eller hva dere snakker om?

Har en ikke det så virker det som om det er bare dritt

 

 

hehe..ja....... folk "forlanger" vel litt andre kurver med garret sine kulelagre turboer... Etter som det har blitt snakka så mye drit om de "treige" e46,e60 netics turboene.

-91 Sierra Cosworth 4wd, 0-402 12,039 187,5 kmt ,P500.Focus RS
-ST.orange/svart hiace. trekkbil :)

www.markisemannen.no

 

Link to comment
Share on other sites

Handler alt om trim av yb motor her på forumet om å ha 300 hk på 4000 rpm eller hva dere snakker om?

Har en ikke det så virker det som om det er bare dritt

 

I mine øyne er denne tankegangen som RS1000 har fått inn blant medlemmene her inne veldig bra. Som med alt annet er det hva det skal brukes til som avgjør hvordan man bygger en motor, men i en gatebil ønsker man en god og kjørbar motor med en bred og flat dreiemomentkurve. Jo bredere den er og jo tidligere spoolup du har, jo mer kjøreglede. Alle har lov til å mene sitt, men dette resultatet er ketsjup-delux i forhold til hva det kunne ha vært.

 

Med porta topp burde dette oppsettet produsert mye bedre effekt lenger nede, så her er det eventuelt for slapp wastegate, gal kamtiming, eller en kombinasjonen av komponenter som grenrør, innsug og kammer.

 

Hva slags innsugs- og eksosmanifold er montert? Og hvor sterk aktuator? Det kan nok hende den er for slapp. Hiv opp et bilde av motorrom? :)

 

Kan 72ar Cosworth style huset være en synder her?

 

Er det egentlig noen som har bremsa med 72 huset å fått resultat med bedre spool?

 

Jeg har 72 Cosworth style hus, 60mm eksosvifte altså full sice, derfor jeg bekymrer meg å lurer..

 

Jeg mener nei. Du bør absolutt prøve ut .72 huset ditt før du gjør noen endringer.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

I mine øyne er denne tankegangen som RS1000 har fått inn blant medlemmene her inne veldig bra. Som med alt annet er det hva det skal brukes til som avgjør hvordan man bygger en motor, men i en gatebil ønsker man en god og kjørbar motor med en bred og flat dreiemomentkurve. Jo bredere den er og jo tidligere spoolup du har, jo mer kjøreglede. Alle har lov til å mene sitt, men dette resultatet er ketsjup-delux i forhold til hva det kunne ha vært.

 

Med porta topp burde dette oppsettet produsert mye bedre effekt lenger nede, så her er det eventuelt for slapp wastegate, gal kamtiming, eller en kombinasjonen av komponenter som grenrør, innsug og kammer.

 

Hva slags innsugs- og eksosmanifold er montert? Og hvor sterk aktuator? Det kan nok hende den er for slapp. Hiv opp et bilde av motorrom? :)

 

 

 

Det er ikke jeg som skrur og monterer, så ikke sikkert mine svar er 100% :)

Men kammer er ikke justert etter montering, så de står vel i 0 ?

 

WRC 8 dysers innsug med standart 2wd ytterlokk.

 

Orginal 2wd manifoil, med spacer i skjøten for å få plass til turbo.

 

31 actuator.

 

 

motorrom_zps4d6e658e.jpg

Edited by Janna
Link to comment
Share on other sites

Det er ikke jeg som skrur og monterer, så ikke sikkert mine svar er 100% :)

Men kammer er ikke justert etter montering, så de står vel i 0 ?

 

WRC 8 dysers innsug med standart 2wd ytterlokk.

 

Orginal 2wd manifoil, med spacer i skjøten for å få plass til turbo.

 

31 actuator.

 

Bilde må bli etter helgen tror jeg.

 

Okey, da er det enten for slapp wastegate (noe galt med aktuator), lekk wastegate, lekkasje i trykksystemet eller gal kamtiming. Hva kammene er klokket inn på må du høre med mekaniker om, de skal justeres til korrekt løft på TDC; men det er her flere måter å gjøre dette på. Hvor mye advance / retard du har på kammen definerer hvor mye overlapp du har på TDC, dvs hvor mye luft du blåser forbi uten å direkte utnytte den = pumpetap.

 

Jeg antar at det mekaniske er gjort riktig, dvs at kammene er satt i null-posisjon utifra spec, så jeg holder en knapp på trykksystemet ditt er lekk, eller en feil med wastegaten.

 

Det kommer til å bli vesentlig bedre enn dette til slutt hvertfall :)

 

Se der ja, uendelig lange vakumslanger til aktuator. Du bør starte med å redusere på lengden på disse som første prioritet. Så lange slanger er oppskrift på trøbbel, men dette utelukker likevel ikke andre feil.

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Okey, da er det enten for slapp wastegate (noe galt med aktuator), lekk wastegate, lekkasje i trykksystemet eller gal kamtiming. Hva kammene er klokket inn på må du høre med mekaniker om, de skal justeres til korrekt løft på TDC; men det er her flere måter å gjøre dette på. Hvor mye advance / retard du har på kammen definerer hvor mye overlapp du har på TDC, dvs hvor mye luft du blåser forbi uten å direkte utnytte den = pumpetap.

 

Jeg antar at det mekaniske er gjort riktig, dvs at kammene er satt i null-posisjon utifra spec, så jeg holder en knapp på trykksystemet ditt er lekk, eller en feil med wastegaten.

 

Det kommer til å bli vesentlig bedre enn dette til slutt hvertfall :)

 

Se der ja, uendelig lange vakumslanger til aktuator. Du bør starte med å redusere på lengden på disse som første prioritet. Så lange slanger er oppskrift på trøbbel, men dette utelukker likevel ikke andre feil.

 

Slik jeg forstod det, så er de ikke timet, men satt i nullpos ut fra spec ja.

 

Får begynne med å flytte bleed ventil for å korte ned slangene da. Men noe lengde vil det jo bli fra innsug.

Link to comment
Share on other sites

Du bør ikke hente vakum fra innsugsmanifolden da dette ladetrykket vil være lavere enn hva turboen leverer. Det er ladetrykket turboen leverer du er interessert i ettersom det er dette som definerer om du er på den trygge siden i forhold til turboen eller ikke. Slangene blir da minimalt lange, og responsen mot aktuator blir påfølgende raskere (som er det du vil).

 

2wd innsuget begrenser ikke spoolup på måten som vises i disse papirene.

Edited by armani

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Slik jeg forstod det, så er de ikke timet, men satt i nullpos ut fra spec ja.

 

De skal være satt opp med et gitt løft på TDC for at dette skal funke. Dersom de kun er montert med kamdrevene på 0-merket, kan jeg nærmest garantere at de er satt feil. Disse drevene du har er faktisk timet feil i nullposisjon i forhold til de originale kamdrevene. Spør om de er satt opp med måleur; hvis ikke så krev penga tilbake for den arbeidstimen ;)

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Handler alt om trim av yb motor her på forumet om å ha 300 hk på 4000 rpm eller hva dere snakker om?

Har en ikke det så virker det som om det er bare dritt

Når ett 25 år gammelt RS500 GR.A oppsett klarer 535 Nm v/ 4000 o/min (dvs 300 hk) og de dyktigste i England tar ut 400 hk på 4000 o/min (og 700 + hk på topp) i dag så avslører det hvor nivået ligger.

 

Hvis man som Cosworthmotorbygger etter 2010 ikke klarer 250 hk v/ 4000 o/min når man effektmåler KORREKT!!! så synes jeg at man rett og slett er litt inkompetent og dum med mindre budsjettet er lavt.

Dette gjelder hovedsaklig hvis Cosworthen går med normal gearkasse og "normal" diffutveksling.

 

Å bare hente ut ett høyt maks effekt tall er med dagens teknologi så enkelt at hvem som helst klarer det. Prestasjonen ligger derfor nært 0 med mindre motoren bevisst er bygget slik pga helt spesielle omstendigheter.

 

I mine øyne er denne tankegangen som RS1000 har fått inn blant medlemmene her inne veldig bra. Som med alt annet er det hva det skal brukes til som avgjør hvordan man bygger en motor, men i en gatebil ønsker man en god og kjørbar motor med en bred og flat dreiemomentkurve. Jo bredere den er og jo tidligere spoolup du har, jo mer kjøreglede.

Takk.

Presis!

Med porta topp burde dette oppsettet produsert mye bedre effekt lenger nede, så her er det eventuelt for slapp wastegate, gal kamtiming, eller en kombinasjonen av komponenter som grenrør, innsug og kammer.

Kan du forklare meg hvorfor en mann som du har så urokkelig tro på at disse papirene viser den hele og fulle sannheten?

 

Du bør ikke hente vakum fra innsugsmanifolden da dette ladetrykket vil være lavere enn hva turboen leverer. Det er ladetrykket turboen leverer du er interessert i ettersom det er dette som definerer om du er på den trygge siden i forhold til turboen eller ikke. Slangene blir da minimalt lange, og responsen mot aktuator blir påfølgende raskere (som er det du vil).

 

2wd innsuget begrenser ikke spoolup på måten som vises i disse papirene.

Hvis man tar en kort slange fra turboen, bort til en bleed ventil og så bort til actuatoren så skjønner vi at ladetrykket raskt kommer frem til actuator og regulerer wg klaffen.

 

Når man tar trykket fra innsugsmanifolden så vil ladetrykket her alltid være lavere enn ut fra turbo. Det vil også ta lenger tid før ladetrykket når frem til actuator og regulerer wg klaffen, sant?

 

Det man da kan oppleve er en overboosting og ladetrykkspeak i spool up fordi wg ikke klarer å åpne i tide.

Her ett typisk eksempel på bevisst utnyttelse av dette.

GRAPHFOROrjanGatbeeanVolvo242B23AT2.jpg

 

Dette er helt motsatt av resultatet her.

 

Cosworthracing1 fikk tidenes dårligste resultat med typisk norsk oppsett når han var hos EBB.

Når nå 3 av 3 som har papirer fra samme sted har samme problem og resultat, hvorfor er det INGEN som reagerer og stiller spørsmål???

 

Jeg PÅSTÅR IKKE at alt er feil, men finner det underlig at alle bare svelger dette rått.

 

GT3071R A/R0,63 er en fantastisk turbo og GTX er en oppgradering. Er det sannsynlig at denne fungerer dårligere enn en 40 år gammel Roto-Master T4??

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Kan du forklare meg hvorfor en mann som du har så urokkelig tro på at disse papirene viser den hele og fulle sannheten?

 

Jeg har ingen erfaringer fra EBB, så det er fullt mulig papirene her ikke stemmer. Såvidt har jeg fått med meg at EBB har en relativt ny dynapack, så derfor diskuterer jeg papirene som fremlegges. Dersom det som du antyder er noe feil med dynapacken så bør han jo få penga tilbake. Problemet er da; hvem av testkjøringene er korrekt?

 

Hvis man tar en kort slange fra turboen, bort til en bleed ventil og så bort til actuatoren så skjønner vi at ladetrykket raskt kommer frem til actuator og regulerer wg klaffen.

 

Når man tar trykket fra innsugsmanifolden så vil ladetrykket her alltid være lavere enn ut fra turbo. Det vil også ta lenger tid før ladetrykket når frem til actuator og regulerer wg klaffen, sant?

 

Det man da kan oppleve er en overboosting og ladetrykkspeak i spool up fordi wg ikke klarer å åpne i tide.

Her ett typisk eksempel på bevisst utnyttelse av dette.

GRAPHFOROrjanGatbeeanVolvo242B23AT2.jpg

 

Dette er helt motsatt av resultatet her.

 

Helt enig med deg. Anbefalte kun dette på grunnlag av akkurat dette du sier, hvis jeg blandet dette med noe annet beklager jeg det :)

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaringer fra EBB, så det er fullt mulig papirene her ikke stemmer. Såvidt har jeg fått med meg at EBB har en relativt ny dynapack, så derfor diskuterer jeg papirene som fremlegges. Dersom det som du antyder er noe feil med dynapacken så bør han jo få penga tilbake. Problemet er da; hvem av testkjøringene er korrekt?

 

Helt enig med deg. Anbefalte kun dette på grunnlag av akkurat dette du sier, hvis jeg blandet dette med noe annet beklager jeg det :)

Samme her. Jeg bare observerer og stiller spørsmål.

Spørsmålet man kan stille er: "Hva bør en motor tåle?" "Hvor lenge skal operatøre tørre å holde motoren igjen?"

0,02 sek. pr. turtall?

1 sek?

8 sek?

Tenk at du kjører avgårde på 4500 o/min, slipper gassen og på 4000 o/min tramper du gassen raskt i bunn i 0.2 sek og slipper den. Turboen vil ikke klare å spoole og loggen vil vise 0 ladetrykk, ikke sant?

 

I noen bilers instruksjonsbøker står det en fin fremgangsmåte for hvordan kan skal kontrollere nivået på ladetrykket. Man skal kjøre med full gass mens man holder turtallet stabilt med å venstrebremse i 3 - 5 sek.

 

Turbo og wg må selvfølgelig få anledning til å stabilisere seg før de blir dømt nord og ned, eller?

 

Hvis man har valgt så høyt kompresjonsforhold at dette ikke lar seg gjøre, vel......

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Samme her. Jeg bare observerer og stiller spørsmål.

Spørsmålet man kan stille er: "Hva bør en motor tåle?" "Hvor lenge skal operatøre tørre å holde motoren igjen?"

0,02 sek. pr. turtall?

1 sek?

8 sek?

Tenk at du kjører avgårde på 4500 o/min, slipper gassen og på 4000 o/min tramper du gassen raskt i bunn i 0.2 sek og slipper den. Turboen vil ikke klare å spoole og loggen vil vise 0 ladetrykk, ikke sant?

 

I noen bilers instruksjonsbøker står det en fin fremgangsmåte for hvordan kan skal kontrollere nivået på ladetrykket. Man skal kjøre med full gass mens man holder turtallet stabilt med å venstrebremse i 3 - 5 sek.

 

Turbo og wg må selvfølgelig få anledning til å stabilisere seg før de blir dømt nord og ned, eller?

 

Hvis man har valgt så høyt kompresjonsforhold at dette ikke lar seg gjøre, vel......

 

Jeg er enig i at en motor bør tåle slik testkjøring som du beskriver, men jeg mener effkten som oppleves under normal drift og akselerasjon ikke måles korrekt i testkjøringer der treghetsmomentene stabiliseres og neglisjeres. Vi er alle interessert i hvor raskt en turbo spooler på et gitt oppsett, og testkjøringen du snakker om vil da gi direkte feilmåling.

 

Samtidig må motoren kunne takle en statisk belastning ved f.eks slak oppoverbakke (som da vil realisere resultatene fra testkjøringen DynaPack anbefaler) ved at det må gis mer fuel på samme turtall som ved et pull..

 

Det er kanskje en mellomting mellom disse to testkjøringene, men jeg prøver å belyse problematikken med begge deler.

 

I noen bilers instruksjonsbøker står det en fin fremgangsmåte for hvordan kan skal kontrollere nivået på ladetrykket. Man skal kjøre med full gass mens man holder turtallet stabilt med å venstrebremse i 3 - 5 sek.

 

Turbo og wg må selvfølgelig få anledning til å stabilisere seg før de blir dømt nord og ned, eller?

 

Vel, dette er for å finne hva det faktiske maksimale ladetrykket er, og har ingenting med hvordan en turbo spooler å gjøre, noe jeg også er interessert i!

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...