Jump to content

Byttet fjærer bak scorpio


ragman

Recommended Posts

Skiftet fjærer bak på min -94 scorpio.

 

Søkte på nettet etter snarveier til denne jobben da den skal være omfattende med løsning av drivaksler, senking av bakstilling osv.

Dette treffet på søket var imidlertid interessant;

 

http://no.alt.bilprat.narkive.com/4ChV2ubj/ford-scorpio-bytte-fjaer-bak

 

Jeg tok sjansen, jekket opp bilen, løsnet støtdemperen nede og kuttet den gamle fjæren opp i 3-4 deler.

Så "skrudde" jeg inn den nye, ikke så lett selvsagt, men med bruk av tenger og brytejern gikk det fint.

 

På venstre side måtte jeg skru løs den firkantede plastboksen med slanger på.

 

Det er vel ikke så mange som eier og vedlikeholder scorpio lenger,

men skulle det være noen som tenker på å prøve seg er denne metoden verd et forsøk.

 

Underveis oppdaget jeg selfølgelig at en drivakselmansjett var røket, typisk.

Blir vel å ta en tur på Mekonomen og kjøpe ny mansjett + lynlim.

 

Har prøvd dette tidligere, delte den nye mansjetten på langs med en skarp kniv, plasserte den på akslingen og limte skjøten med superlim.

Link to comment
Share on other sites

 

Har prøvd dette tidligere, delte den nye mansjetten på langs med en skarp kniv, plasserte den på akslingen og limte skjøten med superlim.

 

Hahah, og akuratt hvor lenge holdt dette?? :whistling: :rolleyes:

Hvor mye fett fikk du i?

 

Hvorfor ikkje bare gjøre det skikkelig?

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Når jeg bytter fjører bak så er det bare store foring, demper lsøne ene boltene på stabstaget og løsne på diff opphenget så er fjøra bare til å vippe ut og vippe i den nye igjen

1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w
1977 Ford Granada 2,3L Automatic 
1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD
1998 Ford Explorer 4,0

Link to comment
Share on other sites

På venstre side løsnet jeg den store foringen, dvs. vridde av en skrue underveis og hadde derfor ikke veldig lyst til å gjøre det samme på motsatt side.

Syns forøvrig ikke det ble særlig bedre plass så lenge stikkakslingen fortsatt satt på.

 

Mener å huske at på granada'n var det bare å løsne demperen og plukke ut fjæren, kunne nesten skifte med kaffekoppen i ene hånda..

 

Flere bilmerker leverer delte mansjetter som reservedel, på en annen bil tror jeg jeg kjører på tredje året med den limte mansjetten..

 

Poenget mitt var altså å ikke vri av mange fastrustede skruer.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...