ragman Posted January 31, 2013 Posted January 31, 2013 Skiftet fjærer bak på min -94 scorpio. Søkte på nettet etter snarveier til denne jobben da den skal være omfattende med løsning av drivaksler, senking av bakstilling osv.Dette treffet på søket var imidlertid interessant; http://no.alt.bilprat.narkive.com/4ChV2ubj/ford-scorpio-bytte-fjaer-bak Jeg tok sjansen, jekket opp bilen, løsnet støtdemperen nede og kuttet den gamle fjæren opp i 3-4 deler.Så "skrudde" jeg inn den nye, ikke så lett selvsagt, men med bruk av tenger og brytejern gikk det fint. På venstre side måtte jeg skru løs den firkantede plastboksen med slanger på. Det er vel ikke så mange som eier og vedlikeholder scorpio lenger, men skulle det være noen som tenker på å prøve seg er denne metoden verd et forsøk. Underveis oppdaget jeg selfølgelig at en drivakselmansjett var røket, typisk.Blir vel å ta en tur på Mekonomen og kjøpe ny mansjett + lynlim. Har prøvd dette tidligere, delte den nye mansjetten på langs med en skarp kniv, plasserte den på akslingen og limte skjøten med superlim.
jakob Posted January 31, 2013 Posted January 31, 2013 Har prøvd dette tidligere, delte den nye mansjetten på langs med en skarp kniv, plasserte den på akslingen og limte skjøten med superlim. Hahah, og akuratt hvor lenge holdt dette?? Hvor mye fett fikk du i? Hvorfor ikkje bare gjøre det skikkelig? Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt
twin turbo Posted January 31, 2013 Posted January 31, 2013 hehe trur eg brukte under 30min totalt begge sider sist eg bytta på sierra, som er det samme... er ikkje akkuratt heksekunst vis det gjeres riktig... trehjulsykel
Granada 2.8 Ghia Posted January 31, 2013 Posted January 31, 2013 Er det stort verre enn granada? `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
Slåstad RS Posted January 31, 2013 Posted January 31, 2013 Hadde du løsnet hele bakstillinga ved den store foringa på ene siden i tillegg til støtdemper og bremseslange , så hadde du sluppet tullet med vinkelsliper.Slipper å tvangsskru inn igjen fjære også. Aldri noe godt uten at det er galt for noe.
mr_scorpio Posted January 31, 2013 Posted January 31, 2013 Når jeg bytter fjører bak så er det bare store foring, demper lsøne ene boltene på stabstaget og løsne på diff opphenget så er fjøra bare til å vippe ut og vippe i den nye igjen 1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w 1977 Ford Granada 2,3L Automatic 1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD 1998 Ford Explorer 4,0
ragman Posted January 31, 2013 Author Posted January 31, 2013 På venstre side løsnet jeg den store foringen, dvs. vridde av en skrue underveis og hadde derfor ikke veldig lyst til å gjøre det samme på motsatt side.Syns forøvrig ikke det ble særlig bedre plass så lenge stikkakslingen fortsatt satt på. Mener å huske at på granada'n var det bare å løsne demperen og plukke ut fjæren, kunne nesten skifte med kaffekoppen i ene hånda.. Flere bilmerker leverer delte mansjetter som reservedel, på en annen bil tror jeg jeg kjører på tredje året med den limte mansjetten.. Poenget mitt var altså å ikke vri av mange fastrustede skruer.
Granada 2.8 Ghia Posted February 1, 2013 Posted February 1, 2013 Løsne demper og plukke ut fjær med spett på granada ja... Men uansett, sjekk ut fjærklemmer til MB. `82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now