Jump to content

Cosworth trubbel


sierra "cossi"

Recommended Posts

Har en ombygd sierra 4x4 cosworth med L6 ledningsnett, 330 oppsett, progresiv btr og GT3076 kopi turbo.

Nå til problemet den fjusker til et par ganger når jeg kommer til ca 5000-5500 så dør den ut og stopper (lite gunstig baklengs på isbane)

hvis jeg skrur av tenninga og starter den igjen så virker den normalt til neste gang det skjer, Lader ca 1 bar hvis det har noe å si.

Problem nr 2 er at bilen er litt tungstarta og at tomgangs motor mangler styring (15 strøm er i kontakten) gir jeg litt gass så starter den lettere.

Er det noen ute her som har opplevd noe av det samme?

Mvh Nils Erik

Link to comment
Share on other sites

3 bars grunntrykk ja.På et 330 oppsett med grønne dyser skal du ha 3,5 bar uten vakum på tomgang.Vil anbefale deg å ikke drive med aktiv grisekjøring før du har sjekket bensin/luft blandingen.

 

 

 

Oi....

Er en oppi dalen her som kunne fortelle meg at 3,5 bars grunntrykk var beregnet på det han omtalte som max ladetrykk på 330 oppsett ca 1,5 bar.

Ja vil ikke ha no mere motor ras ihvertfall... kosta en del kr den bunndelen jeg har nå..

Men minimum 3,5 grunntrykk da?

Mvh

 

Er chipen laget til den turboen??

 

Tror chippen er laget til helt "standar" 330 oppsett

Link to comment
Share on other sites

Oi....

Er en oppi dalen her som kunne fortelle meg at 3,5 bars grunntrykk var beregnet på det han omtalte som max ladetrykk på 330 oppsett ca 1,5 bar.

Ja vil ikke ha no mere motor ras ihvertfall... kosta en del kr den bunndelen jeg har nå..

Men minimum 3,5 grunntrykk da?

Mvh

 

 

 

Tror chippen er laget til helt "standar" 330 oppsett

 

Da er du dømt til å få problem og stor sjans for havari. Chipen leverer ikke nok bensin, til den turboen, vil gå magert og fare for stempel smelting. Aldri bruk en chip, som ikke er tilpasset din motor, dyser, turbo osv.

Link to comment
Share on other sites

Oi....

Er en oppi dalen her som kunne fortelle meg at 3,5 bars grunntrykk var beregnet på det han omtalte som max ladetrykk på 330 oppsett ca 1,5 bar.

Ja vil ikke ha no mere motor ras ihvertfall... kosta en del kr den bunndelen jeg har nå..

Men minimum 3,5 grunntrykk da?

Mvh

 

 

 

Tror chippen er laget til helt "standar" 330 oppsett

 

 

du skal ikkje justere bensintrykkregulator etter turbotrykk... er liksom det som er heile jobben til bensintrykkregulatoren... så få deg ein chip som passer til ditt totale oppsett.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Du må huske på at den turboen, leverer mer luft på samme trykk, enn en t3 eller t34, som chipen antakeligvis er laget til. Mer luft gir magrere blanding, siden dysene ikke vil gi mer pga map trykket er det samme. Slik som du har det nå, er vell noe av det som er største grunnen til havari. Jeg hadde ikke kjørt med den, før du får en tilpasset chip og rette dyser

Link to comment
Share on other sites

Du må huske på at den turboen, leverer mer luft på samme trykk, enn en t3 eller t34, som chipen antakeligvis er laget til. Mer luft gir magrere blanding, siden dysene ikke vil gi mer pga map trykket er det samme. Slik som du har det nå, er vell noe av det som er største grunnen til havari. Jeg hadde ikke kjørt med den, før du får en tilpasset chip og rette dyser

 

 

 

Lurte og litt på hvorfor den leverer mere luft og foresten?

Trykket er jo likt og ventilene er jo like stor uansett størelse på turbo så kanskje noen kan utdype det litt? : )

Link to comment
Share on other sites

Lurte og litt på hvorfor den leverer mere luft og foresten?

Trykket er jo likt og ventilene er jo like stor uansett størelse på turbo så kanskje noen kan utdype det litt? : )

 

En større turbo, leverer mer luft på samme turtall, enn en liten. Større kompressor leverer mer luft, selv om trykket er det samme. Sikkert noen som kan forklare det bedre enn meg her.

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål til her, hvilken av de 2 svarte kontaktene skal inn på fordeler? fant ei ledig kontakt som og passer på fordeler

men det var forskjellig låsinger på kontaktene..

Skal det sitte en føler i trykkrør imellom innsug og intercooler?

L6 ledningsnett.

 

Sannsynligvis til bankesensor, sjeldent i bruk, har du 4WD blokk (200 blokk), eller L8 nett?

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...