Jump to content

lufting kjølevann eller gåen toppakning?


jab

Recommended Posts

har en taunus 20m ht med 2,8 motor som jeg endelig fikk startet opp og tusler med om dagen

men det kommer reine geirsiren opp av radiatoren når jeg prøver og lufte den ,satt i bratt bakke og alt etter kunstens regler

men det bobler og bobler over

 

det som er rart er at det går greit når jeg kjører på litt turtall men så fort jeg setter den på tomgang begynner faenskapet

 

i mitt hode skulle det renne/boble over radiatoren jo høyere turtall jeg drar på???

Edited by Stianwang
dette er ikke en ønskes kjøpt tråd
Link to comment
Share on other sites

tok ut termostaten i dag og kokte opp med steketermometer i vannet. åpner ved 80 gr og gir full åpning så da er det utelukket

får se hvordan gjennomgang det er i radiatoren da men det renner rett gjennom den så da sitter jeg igjen med luft eller toppakning - tviler på luft for det bobler over så veldig

 

som sagt gir jeg litt gass holder vannet seg nedi slakker jeg til tomgang kommer det

:angry: :wacko:

Edited by jab
Link to comment
Share on other sites

Prøv å ta ut tempgiveren , for det høres ut som det er kun luft som er problemet.

Hjelper ikke å ta av varmeapp.slangen ved der giveren sitter , for det går ett rør ca 5cm ned i vannkanalen der , og da blir det tilsvarende luftlomme.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

kanskje jeg fyller for mye mens jeg lufter?? skal det under den plata men ser et rundt hul i bare??

Får ikke fylt for mye.

Må ha ut tempgiveren til instrumentet for å få ut lufta.

 

Forsto ikke hva du mente med plate og hull?

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

nedi radiatoren ser man ei plate et par tre cm nedi med et rundt hull

mener du og lufte/varmefølern med radiatorlokket på da??

 

en kamerat som spurte om den dro inn luft et sted men da ville det vel sprute ut der??

Edited by jab
Link to comment
Share on other sites

nedi radiatoren ser man ei plate et par tre cm nedi med et rundt hull

mener du og lufte/varmefølern med radiatorlokket på da??

 

en kamerat som spurte om den dro inn luft et sted men da ville det vel sprute ut der??

 

Skal stå over hullene i radiatoren ja.

lufter uten å ha på radiatorlokket.

 

"en kamerat som spurte om den dro inn luft et sted men da ville det vel sprute ut der??"

 

Ja.

På generelt grunnlag så bør en vite hva kameratene faktisk kan føre en skal følge deres forslag....

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

mulig jeg er litt kort men hva mente du med siste setningen?? at det kan være mulighet for at den drar in luft noen plass??

 

sett at det stemmer så er det strengt tatt en lekasje som det burde sprute ut av??

Link to comment
Share on other sites

En del av sekserne har eg måttet fylle vann i øvre v.app.slange, tar tid, men det funker, andre bare fyller man radiatoren. Lurer på om det kan være termostat som er vridd feil vei så luftehullet peker nedover som gjør det. Eks. en 8/81 2.8 svartmotor var det aldri noe trøbbel med lufting, men en `84 2.3 gråmotor så fikk eg ikkje luftet utan å fylle i øvre v.app.slange. Fyller der til det kommer ut gjennom registeret igjen.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Et triks er å klemme på nedre radiatorslangen mens motoren går, da går luften ut av radiatoren...

Et annet er å borre et 2mm hull i termostaten...

 

Hadde mye luft i systemet på min 2.3 Capri i sommer etter bytte av termostat...

På min klemte jeg på nedre slangen..

Forsatt merkelig oppførsel på den, den skvetter ut ca 1.5 desiliter når den blir varm, men funker fint i 50 mil etter det...

Men hver gang den blir varm så spytter den ut vann..

 

Så når den er kald mangler det alltid litt vann øverst i radiatoren....

 

Har ikke hatt dette problemet på noen av de andre 6 V6 bilene jeg har hatt (5x Capri og 1x Sierra XR4X4I)

94' Mondeo 2.0GLX Stv

01' Mondeo 1.8 125hk

78' Capri Mk3 2.3S

Link to comment
Share on other sites

Da tipper eg du mangler ekspansjonstank på denne.

 

Det skal være en ekspansjonstank koblet til overløpet på radiator, når den spytter ut en skvett under oppvarming, så går det i overløpet og op i denne tanken, når den kjøler seg ned igjen, så suger den det inn igjen via envegsventilen i radiatorlokket.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Prøv å jekk opp bilen så høyt fu får det til, mener det faktisk skal være 45 grader i følge Ford selv.

 

Fyll så opp en 1.5 liters flaske å sett på hue nedi, da vil lufta få et veldig høyt " høyeste punkt "

 

Dette har funger til meg mange gange på sære motorer, ford V6 å BMW sin M20 er i en egen klasse over motorer det er forbanna vannskelig å lufte.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

hmmm så strengt tatt burde jeg kanskje vurdere og få tak i en lukket radiator med ekspansjonstank fra fks granada???

 

skal prøve med en tank jeg har fra volvo penta v8 min og se om det hjelper

 

jeg har hatt bilen veldig høyt

en 2,6 eller 2,3 i taunus m har ikke ekspansjonstank org meg bekjent??

kanskje at det er 85 mod granada 2,8 motor så er det noen forskjeller på kjølesystemet pumpe e.l ??

Link to comment
Share on other sites

og det bobler og bobler

satt i sammen igjen og fylte opp øverste registerslange osv men det gulper og gulper

 

har fått lekasje i radiator igjen ......... aaaaaaaaaaaarg

 

lurer litt på om det er mye muffens her - lurer på om det kan være en 2,3 også - sitter ikke peilepinnen bakerst på 2.8motoren??

 

det er byttet bunnpanne det ser jeg for det er helt annen farge men, for at 2.8 maskin skal gå i taunusen må man sette på 2,3 taunusbunnpanna for og snu sumpen - da passer jo ikke peilepinnen overens??? min sitter i forkant

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

har byttet alle slanger og radiator etc etc men det bobler og bobler

satt ei flaske opp ned med avskåret bunn så vannet hadde noe og ekspandere i men det går ikke

så i flaska etterpå og det var igjen et brunt sotbelegg så det er nok eksos i kjølevannet

 

så da er det bare og rive dritten fra verandre

den har nok gått seg meeeeeeget varm i.o.m den var tom for kjølevann pga lekkasjen i radiator så toppene er vel vridd eller sprekt

noen sjanse for at blokka kan være gåen eller ??

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da har feilen åpenbart seg - var eksos på toppakninga mellom 2 sylindre og ut i kjølevannet

har fått tak i 2 brukte topper og fikk tak i forsterket pakning og bolter av BR Racing V6 her på forumet

skal bli spennende og sette det sammen igjen snart - og endelig få prøvekjørt bilen - fikk bare prøvd den 10 min når jeg hentet den og da fusket den som pokker i tilegg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da var det i orden gett :D

må få justert litt tenning og blanding etc

Justering av ventiler var ikke så enkelt ,syntes det ble forskjellig hver gang jeg tittet over løsne stramme løsne stramme .....

litt usikker på om det ble helt greit - kjedelig med brente ventiler da

983896_10200529682938136_1548795204_n.jpg

Edited by jab
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...