Jump to content

Tennpluggavstand På Cosworth


cosworth123

Recommended Posts

har eit lite problem me escort`n min. den soter bare ned pluggane tips til ka det kan vær ?

 

 

og hvordan finner jeg ut rette avstanden på tennpluggene mine på cosworth motor.

 

kjører MSD A6 tenning og NGK sine BCR8ES plugger

 

motor 475hk ved 1.9 bar, kjører på 1.6 i ladtrykk no, så må tåle 1.5 og opp til 1.9

noken som kan hjelpe meg ? :) :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

har eit lite problem me escort`n min. den soter bare ned pluggane tips til ka det kan vær ?

 

 

og hvordan finner jeg ut rette avstanden på tennpluggene mine på cosworth motor.

 

kjører MSD A6 tenning og NGK sine BCR8ES plugger

 

motor 475hk ved 1.9 bar, kjører på 1.6 i ladtrykk no, så må tåle 1.5 og opp til 1.9

noken som kan hjelpe meg ? :) :rolleyes:

MSD6 er en bra CDI boks, men ikke en GOD en.

Tør påstå at problemene du nevner er bensinrelatert og ikke tenningsrelatert.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Samme som mr 1000.

Ang elektrodeavstand så er 0,6 mm fint på gruppe a coil. Hva det msd greiene klarer vet jeg ikke. Prøv 0,8 f.eks. Fusker det så må du gå ned litt.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Quoter denne RS 1000 fra en tidligere post:

 

"A: Check your plugs after 100 miles of driving. The white porcelain around the electrode of a properly gapped plug should have khaki tan coloration. If the plugs look black, close the gap by .005 to .040. If the porcelain is white, open the gap by .005 to .050 to cool the operating temperature of the plug."

Edited by Ghost00
TbwraZY.jpg
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

 

 

Bcr8es er bcr8es, bruksområde er så meget..

 

Kjører konsekvent med NGK..

 

Som flere nevner, så er det nokk ikke pluggene eller tenninga di som kan til at du soter ned pluggene dine.

Er nokk bensinmengden som gjør det..

 

er det en chippa bil eller er det montert annen motorstyring?

Link to comment
Share on other sites

Bcr8es er bcr8es, bruksområde er så meget..

 

Kjører konsekvent med NGK..

 

Som flere nevner, så er det nokk ikke pluggene eller tenninga di som kan til at du soter ned pluggene dine.

Er nokk bensinmengden som gjør det..

 

er det en chippa bil eller er det montert annen motorstyring?

 

 

 

har fått ordnet problemet ;)

fjernet dumpventilen, da eg monterte den nokre daga før bilen begynte å sote ned plugga..

itte den blei tatt vekk igjen hakje eg hatt noke meir problem med bilen, gått i 2-3 veke no :)

 

men syns de e litt rart at dumpventilen skal kunne gjere til dette ?

nokre tips om ka eg kan gjer ???

har nettopp bestilt inn forge sin cosworth dump, håper på å kunne bruke den.. :wacko:

Link to comment
Share on other sites

vanskelig å si, men den kan ha lekket litt så det har blitt noe klus med det... men er mapsensor fra innsug som skal justere dette... men hvorfor skal du ha dump? dump er for homoer med lavt ladetrykk og tette org filter som kun er ute etter å showe til fjortiser... den går bedre, mye råere lyd++ med grpa luftfilter og ok ladetrykk...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

vanskelig å si, men den kan ha lekket litt så det har blitt noe klus med det... men er mapsensor fra innsug som skal justere dette... men hvorfor skal du ha dump? dump er for homoer med lavt ladetrykk og tette org filter som kun er ute etter å showe til fjortiser... den går bedre, mye råere lyd++ med grpa luftfilter og ok ladetrykk...

 

 

rå lyd e grett nok.

men kjekkare å ha ein turbo som varer lengre, enn at den må overhalast ofte ;)

blir mykje påkjenninga for dn.. :rolleyes:

Link to comment
Share on other sites

tviler egentlig litt på det, da når du slipper gass så stenger gasspjeld, så eksossida stopper likevel da den henger sammen med trykksidevifte... er vel aldri blitt påvist at dump har noe som helst dokumentert fordel, kun att ein mister litt respons da du må bygge opp trykket og fylle heile trykksystemet mellom hver gang du slipper opp gass... dei kom vel hovedsaklig for at folk ville ha "samme" lyd som rallybiler.. eg skal ivertfall heller overhale turbo noen dager før enn vis eg kjører med dump... er nok minimale fordeler i det store og heile.. trur nok det er meir tap...

 

har ein kompis som kjøpte seg escos fro ei stund sia, gå med 1,7bar++ eg sa han måtte plugge dump og prøve uten, og han sa han merka faktisk att bil gjekk mykje reinere og javnere med ein gang han fekk fjerna dump... også den råe lyden da...

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Svært uenig igrunn. Men svært uenig i at åpen dump med digre trakter er slikt som ungdomen lika.

Ser ikke fordeler med åpen løsning, men resirk løsning er det faktisk orginalmontert i de fleste biler.

Borg Warner turboene har faktisk dette innebygget som standard. Noe å tenke på?

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

Rallygutta har testet dette og etappetiden øker med bruk av små dumpventiler i korrekt størrelse.

Hvis vi ser på en original Cosworthintercooler så er innvendig Ø i nippelen til dumpventilen rundt 10 mm. ;)

 

Når ungdommen så går i gang på egenhånd så velger endel den største, blankese og "grommeste" :wacko: dumpen de finner. Denne gjør mer enn å fjerne den potensielt skadelige trykkpeaken og totaltømmer hele trykksystemet. Ventetiden på dreiemoment etter gasslipp er betydelig.

 

En populær, men revva løsning. :(

 

EFR har integrert dump, selvsagt med korrekt kapasitet som reduserer sjangsene for at eierene roter seg bort.

 

Videre; hvis man tar en blåsespiss og blåser på vingene i innsuget på turboen så setter den fart. Noen velger derfor å lede dumpluften tilbake til turboen på dette viset.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Rallygutta har testet dette og etappetiden øker med bruk av små dumpventiler i korrekt størrelse.

Hvis vi ser på en original Cosworthintercooler så er innvendig Ø i nippelen til dumpventilen rundt 10 mm. ;)

 

Når ungdommen så går i gang på egenhånd så velger endel den største, blankese og "grommeste" :wacko: dumpen de finner. Denne gjør mer enn å fjerne den potensielt skadelige trykkpeaken og totaltømmer hele trykksystemet. Ventetiden på dreiemoment etter gasslipp er betydelig.

 

En populær, men revva løsning. :(

 

EFR har integrert dump, selvsagt med korrekt kapasitet som reduserer sjangsene for at eierene roter seg bort.

 

Videre; hvis man tar en blåsespiss og blåser på vingene i innsuget på turboen så setter den fart. Noen velger derfor å lede dumpluften tilbake til turboen på dette viset.

 

Siste der var ikke dum!

2wd sierra cosworth

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...