Jump to content

Synlig forskjell på 2wd/4wd intercooler?


Slåstad RS

Recommended Posts

på 2wd er det bend på dump utgang, mens 4x4 er bein. + 4x4 er større ja...

Det stemmer.

I tillegg har 4x4 intercooleren 7 stk. kjølepasasjer, 2WD intercooleren har bare 6 stk.

 

4x4 intercooleren er ca. 12,5 cm høy og ca. 12,5 cm dyp. Tallene for 2wd intercooleren er 10 cm.

 

I kjølekapasitet tilsvarer 2 stk. 4x4 intercoolere 3 stk. 2WD intercoolere og begge løsningene kjøler bedre enn den vanlige RS500 løsningen. ;)

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Hvor gode er orginal coolerene egentlig? Ift en 500 cooler av god kvalitet. Nå finnes jo disse i både 40, 50, 60 og 70mm tykkelse da men la oss ta utgangspunkt i en på 40mm.

Orginal RS500 er vel 40mm har jeg lest ett sted.

88 Sierra RS Cosworth. Hvit<br />

92 Sierra DOHC 4x4 Turbo. Sølv *DØD*<br />

Prosjekt tråd til alle bilene: <a href='http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/61088-sierra-dohc-4x4-turbo/'class='bbc_url' title=''>Prosjekttråd</a>

Link to comment
Share on other sites

ja, det blir jo meget bra å smi sammen org intercoolere, en annen ting er vekta, men på en vanlig gate bil har det ikke det noe å si, 3stk 4x4 coolere som jeg har sveisa sammen veier vel rundt 15kg (vill tipping,skal veie dem) mot en 50mm pace "rs500" cooler som veier 2-3 kg.

"Don`t find fault, find a remedy; anybody can complain"

 

~Henry Ford

Link to comment
Share on other sites

En intercooler med mye alu., turbulatorer og høy vekt kjøler bedre og lengre enn en lett intercooler fordi ladeluften bruker lang tid for å varme opp denne massen.

 

Pacedrittet er lett bl.a. fordi det ikke har turbulatorer i kjølepassasjene. Luften passerer altså lett igjennom uten å være i kontakt med alu og derfor uten å gi fra se varme.

Ett revva produkt som jeg mener bare bør brukes som radiator.

 

I motsetning til Auditullet så har Fordene god vektfordeling så problemet er ikke spesielt stort, men hvis man er så oppegående at man velger å bruke flere originale intercoolere, så er man sannsynligvis såpass "med" at man flytter batteriet bak i bilen og monterer lettere panser. ;)

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Pass på at du ikke lager tankene like idiotisk store som det man vanligvis ser. Det er ingen fornuft i å lage 4-kantede tykke tanker slik som bl.a. Norris har gjort. 3-kantede tanker halvérer volummet og i tillegg kan høyden minimeres kraftig ute i endene. ;)

 

Det er mye å lære av F1 bilene her.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...