Jump to content

Sporing og dårlige kjøreegenskaper


Ecobost

Recommended Posts

Hei

 

Kjøpte meg en Ford Focus STV 2012 i september i fjor, og har dermed kjørt på vinterdekk frem til nå. Etter jeg satt på sommerdekkene, med dimensjonen 215/50 R17, har bilen blitt helt forferdelig å kjøre, med mye sporing og generelt dårlige kjøreegenskaper. Er dette normalt med denne bilen og dimmensjonen ? Hadde den inne på sjekk, der tok de kun ut litt luft, og sa jeg skulle komme tilbake om det ikke ble noe bedre. Kjører rundt i Bergen by (ja, det er veldig sporete veier her).

 

Er det noen som har noen erfaringer eller tips?

Link to comment
Share on other sites

Det skjønner jeg, men det er en dramatisk forskjell i fra vinterdekkene som er 205/55 R16. Forbruket har også gått opp med over 1 dl på milen. Kan det være spissingen det er noe galt med ? Merker ikke noe særlig til vibrasjon i høye hastigheter, men ved brems trekker den til siden.

Link to comment
Share on other sites

Har samme dekkdim på min også, er nok mer dekkene enn bilen sin feil. Har du også michelin dekk?

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Har samme dekkdim på min også, er nok mer dekkene enn bilen sin feil. Har du også michelin dekk?

 

Har noen Michelin eco dekk ja. Syns bilen trekker mye mot venstre. både ved gasspådrag og ved hard bremsing. Forbruket har gått opp nesten 1 dl på mila også, iforhold til vinterdekka.

Edited by Ecobost
Link to comment
Share on other sites

Tror de dekka er ille på sporing, min også er sånn. Vinterdekkene(michelin det også) var en drøm i forhold :) men, for å forsikre deg, det er ikke bilen, det er dekkene som er problemet...

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Min 2013 Focus er også slik. Det er Bridgestone-dekk med samme dimmensjon. Den drar konstant mot venstre. Har vurdert å klage, da det virker rart at det skal være sånn. Slippper jeg rattet, så drar den somoftest rett over mot venstre i en ekstrem fart.

Link to comment
Share on other sites

litt vanskelig og si uten og set/prøvd bilen.

men selv har jeg en focus st 2006 model og kjører på 225/40 R18 og syns flere veier her i bergen er grusome. spesielt rundt sandviken. men veien til oslo og i oslo by er det mye bedre og kjøre.

 

men kan være behjelpelig med og se over bilen din om du vil.. bor i åsane

Mittsubishi colt mk1 (Drept 2 stk motorer, og hugd)

Mercedes benz 89 modell. (drept motor og karoserri)

Golf 3 94 (et karoserri drept, en gearkasse drept, en motor Drep så hugd)

Golf 3 96 (En motor drept og så solgt)

Smart Roadster Brabus (solgt)

Ford Focus ST225 DSCI Stage 4 (En motor blok drept)

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville startet med å byttet dekkmerke til et annet for å se om dette ville løst problemet. Om ikke ville jeg vurdert å bytte til større felg og dekk med lavere profil. Om du vil ha andre felger og litt mindre gummi ville jeg ha hoppet over første steget med en gang :P

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville startet med å byttet dekkmerke til et annet for å se om dette ville løst problemet. Om ikke ville jeg vurdert å bytte til større felg og dekk med lavere profil. Om du vil ha andre felger og litt mindre gummi ville jeg ha hoppet over første steget med en gang :P

 

På en ny bil??

 

Nei , reis til forhandler å krev at bilen skal være kjørbar!

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

På en ny bil??

 

Nei , reis til forhandler å krev at bilen skal være kjørbar!

Er vel ikke værre enn å formulere seg litt om da.

Reis og be om å få et annet dekkmerke. Om ikke dette fungerer ber du om å få prøve et 3. og siste merke før du ber om større felg så du får mindre profil på dekket.

Fungerer det fortsatt ikke spør du om de gidder å ta bilen inn og sjekke om alt av deler i understell er skrudd sammen.

Link to comment
Share on other sites

litt vanskelig og si uten og set/prøvd bilen.

men selv har jeg en focus st 2006 model og kjører på 225/40 R18 og syns flere veier her i bergen er grusome. spesielt rundt sandviken. men veien til oslo og i oslo by er det mye bedre og kjøre.

 

men kan være behjelpelig med og se over bilen din om du vil.. bor i åsane

 

Hadde vært supert å fått en annen mening om bilen, så står jeg ligg mer bredbent om jeg velger å klage til forhandler, selv om jeg nekter å tro at det er meningen at det skal være slik. Bor selv i Ytre Sandviken. Sender deg PM jeg :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis det er til hjelp, så kjørte jeg en audi Q5 istad med noen svære 19" ballongdekk, den også dro til venstre og høyre, avhengig av hvor rævva asfalten er.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Problemet er vel dem møkkaveiane i den potetåkern vi bor i!

Ikke fornærm potetene nå! :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Har en 2012 stv med 235/40/18

Sporer hvis det er litt spor i veien, merker litt ved maks pådrag fra 0-50

Kjører på conti dekk

Ellers på normal vei og greit på drag er det ikke merkbar sporing eller trekking til noen av sidene

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...