Jump to content

Valg av kompressor


Recommended Posts

1 eller3-fas?

Finnes flere alternativer men som alt annet, pris og kvalitet følger jo gjerne hverandre.

Ikke glem bruktmarkedet, mange verksteder og entreprenører etc som selger dette og dette er som regel meget gode kompressorer. http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/resultat?sort=5&page=1&ITEM_CONDITION=0&keyword=kompressor&SEGMENT=0&next_previous=&previous=41484413

Jeg kjøpte selv en brukt en for mange år siden og den fungerer fantastisk den dag i dag.

3 fas er å anbefale om du har tilgang til det, da får du gjerne en kompressor med nok kapasitet. Kjøp en stor med en gang, ikke noe å lure på. Lakk og blåsing krever mye luft, mer enn mange tror. Mye luft = stor kompressor og stor tank. Da får du best resultat.

Til airbrush så anbefaler jeg en slik minikompressor. Den til Biltema er helt grei om du bytter ut slangen til en skikkelig en. TESS kan hjelpe deg med det. Funker fjell og du er ikke avhengig av den store kompressoren og blir mer "mobil".

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

Nei da, trenger ikke, men sååå mye enklere med en liten tass av en kompressor en enn stor en. Husk at brush omtrent ikke trenger luft, får brukte jeg en gammel kjøleskapkompressor, men så kom disse billige minikompressorene på markedet så da kjøpte jeg en slik med en gang. Om du skal bruke en stor kompressor så må du ha en regulator som går langt nok ner og som er stabil på det lave trukket. En slik minikompressor er og fin til lufting av bremser!

Link to comment
Share on other sites

kjøp så stor og kraftig du har rå til er mitt beste tips. er ingenting som er meir iriterende enn ein kompressor som ikkje har kapasitet til det du driver med. mutterverktøy(muttertrekker, slipeutstyr og sprøyter krever mye luft, både trykk og mengde... men airbrush krever minimalt ja.

 

biltema sine største leverer ok for hobby, men er eit stort minus med dei og ein del andre av desse "billige" hobby kompressorene, og det er det h.. bråket dei lager, kan bare glømme å prøve å komunisere med noken andre fornuftigt mens dei går... så da er det isåfall å lage eit eige lydisolert rom å sette dei inni, men dei treng god tilgang på stabil kaldluft, både for å lade luft og kjøling.

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

biltemas største 1fas tåler ikke kontinuerlig drift, dette er det som står gjemt i bruksanvisningen under bruks egenskaper. Den leverer heller ikke nok luft til mer en 10sek per minutt med 1" muttertrekkeren som biltema leverer.... forbannet søppel er å være snill med trekkeren og kompressoren

kjøp heller brukt proff verktøy, det koster ca samme men det varer veldig mye lenger og yter svært mye bedre

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte faktisk ny kompressor fra Jula for noen uker siden. Den største 1 fase kompressoren de hadde. Den heter Stanley og er en gul sak med V-twin kompressor. Har ikke brukt den så mye enda. Men den ser ut til å ha god kjøling av både motor og sylindre. Kjøleviften blåser slik at den dekker begge sylindrene. Den kostet ca 2300,-. Den er overraskende stillegånde.

Fikk den anbefalt av en kompis. Har ikke brukt den så veldig mye enda. Men ettersom den lader 10 bar skal det nok gå å bruke den til litt sandblåsing. Har prøvd sandblåsing med 8 bars kompressor, som starter å lade først når den kommer under 6 bar. 6 bar er for lite trykk for å få nok effekt av sandblåsingen.

Lakkering med sprøyte ala proffsprøyten fra Biltema krever faktisk ikke så veldig mye luft. Jeg har lakkert mye med bare en 25 liters 8 bars kompressor. Bruker jo uansett langt fra fult trykk når jeg lakker.

Malingsprøyte av liten type er jo i grunn lakksprøyte med underliggende beholder, så den trenger heller ikke ekstremt mye luft.

1/2" muttertrekker bør ikke være noe problem med denne fra Jula. Det er i grunn bare sandblåsing jeg er usikker på om den klarer.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Vurderer å kjøpe meg en kompressor som skal brukes til litt slik alt mulig.

 

-mutterverktøy

-sandblåsing

-lakksproyte

-malingssprøyte

 

Og ikke minst airbrush.

 

Hvor stor osv må jeg ha? Og kan jeg velge en av de rimelige hos Biltema eller Jula?

Sandblåsing og luftverktøy, spesielt rettslipter som du sikkert kommer til å kjøpe etterhvert, krever kompressor med stor kapasitet. Det rette valget er derfor 3 fas. Jeg har ikke dette og måtte derfor kjøpe flere 1-fas kompressorer som tilsammen har 10 hk motorkraft.

 

Hvis du skal kjøpe de billigste 1 fas kompressorene så trenger du en hel haug før du er i 10 hk.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hvis man bare trenger mye luft i kortere perioder så finnes det andre frankenstein løsninger som gir vel så bra løsning som dyrere 3 fas kompressor

Utgått dykkertank med primær regulator, disse kan uten videre settes opp til å levere 10bar så lenge flasken har luft i seg, har 10L/300bar twin set som jeg bruker ved mutter trekker,6000l luft med leverings evne over 1000L/min

andre er 100-200liters varmtvans tank som er plugget tett og med 2x ventiler, sett på en ventil på inn/ut, bruk enveis ventil på kompressor siden, la kompressor stå og jobbe i 5min, 5min kjøling etc :-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...