Jump to content

Erfaring med Kuga 2013


Campist

Recommended Posts

Endelig har min kommet til landet - nå håper jeg det er skilt på den i løpet av to uker:-)

 

Er det noen som har rukket å gjøre seg noen erfaringer med den nye bilen?

Reis med verdens eneste camping og slottside:

www.campist.no

S-Max AWD 180 HK Powershift 2017

Fiesta 1.0 100 hk powershift 2014

Før:Kuga 2013 Titanium TDCi 140 hk powershift

Før: Mondeo 2009 Titanium TDCi X 2,2 175 hk

Før:Mondeo 2007 Titanium TDCi 2,0 130 hk...og en Fendt Opal 540 SG 2013 til å trekke rundt på

Link to comment
Share on other sites

Er nok få som har erfaringer enda. Den første bolken (bortsett fra Ford's egne demoer) skal være klare i slutten av neste uke. Da har jeg fått bekreftet levering av min. Gleder meg!

Hilsen
Cortina2000GT
1. bil: Ford Cortina 1300 70-mod
2. bil: Ford Cortina 2000 GT 72-mod
3. bil: Ford Granada 2,3 GL 81-mod
4. bil: Nissan Prairie 2,0 92-mod
5. bil: Mitsubishi Spacewagon 96-mod
7. bil: Mitsubishi Grandis 05-mod
8. bil: Ford Kuga 2,0 Titanium, PowerShift,13-mod

9. bil: Ford Kuga 2,0 Titanium, PowerShift,18-mod

Link to comment
Share on other sites

:closedeyes:

Jeg er veldig klar over at det er få, jeg bestilte min for tre måneder siden. Men noen få er levert ut. Min har nå kommet til butikk og venter på å bli klargjort. Da er det ikke lenge før jeg selv kan få prøvd ordentlig ut :)

Reis med verdens eneste camping og slottside:

www.campist.no

S-Max AWD 180 HK Powershift 2017

Fiesta 1.0 100 hk powershift 2014

Før:Kuga 2013 Titanium TDCi 140 hk powershift

Før: Mondeo 2009 Titanium TDCi X 2,2 175 hk

Før:Mondeo 2007 Titanium TDCi 2,0 130 hk...og en Fendt Opal 540 SG 2013 til å trekke rundt på

Link to comment
Share on other sites

:closedeyes:

Jeg er veldig klar over at det er få, jeg bestilte min for tre måneder siden. Men noen få er levert ut. Min har nå kommet til butikk og venter på å bli klargjort. Da er det ikke lenge før jeg selv kan få prøvd ordentlig ut :)

 

Håper du blir fornøyd. Hvilken farge og utstyrspakke valgte du?

Link to comment
Share on other sites

Håper du blir fornøyd. Hvilken farge og utstyrspakke valgte du?

 

Hentet min nye Kuga i går. Hadde tidligere en 2010-modell. Bilen er skikkelig oppgradert, kan nesten ikke sammenlignes med den gamle. Tok en testtur med campingvogna i formiddag. Det var en flott opplevelse. Automatkassa koste seg med vogna på slep. Dere som har ny Kuga i bestilling kan bare glede dere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg var raskt ute med å prøve den nye Kugaen.. Meget fin bil å kjøre, Automatkassen girer fint, og motoren er meget god.. Jeg har hørt at 1.6 Ecoboost ikke er å satse på hvis man er ivrig på å trekke henger :)

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Grcossie,

Har hatt bilen i en uke, men ikke klart å kjøre mer enn 400 kilometer fordi jeg dessverre har måtte bruke fly på jobbreise denne uka:(

Utstyrspakke, spør du om. Den ser slik ut:

 

Titanium 140 powershift

Adaptiv fartsholder

Parkeringspakke 2

Førerassistent(blindsone og sånt)

Navigasjon med ryggekamera

Stylingpakke (rails og mørke ruter)

Full skinn og elektriske førersete

Multicolor LED

Familiepakke (230 W kontakt og elektrisk barnelåser)

Avtagbart hengerfeste

 

Tror det skulle være alt. Det eneste jeg valgte vekk fra utstyrslista er takluka, simpelthen fordi jeg trenger de fire centimetrene den stjeler. Eller så skulle jeg gjerne hatt den.

 

Jeg har vært litt skuffet over navigasjon før jeg fikk den, fordi jeg hadde 7" allerede på Mondeo i 2007, men er faktisk så langt positivt overrasket. Den er tilnærmet refleksfri - og det er nesten uvurderlig. Jeg bruker navigasjon en del både på jobbreiser og på langtur nedover i Europa med campingvogna bak.

 

Motoren kunne godt ha vært en smule større, men når jeg glemmer min gamle Mondeo, blir nok det bedre. Girkassa synes jeg er overraskende med på notene i forhold til hva jeg har lest - men så har jeg ikke store erfaringen ennå.

I forhold til min gamle bil krenger det mer, men ikke plagsomt. Dette har alltid vært mitt ankepunkt mot SUV-er, bortsett fra de som er ordentlig dyre, men jeg synes Kuga 2013 kommer godt ut av det likevel.

 

Jeg valte ikke å gå opp på felgstørrelsen, vil nøye meg med 17". Rett og slett fordi jeg har tilbrakt de siste årene på 235/40-18 som er glimrende i svingene- bortsett fra at komforten kan bli litt bedre.

Jeg kommer tilbake med litt mer når jeg har fått kjørt litt mer. Hittil ser vi ut til å bli bestevenner. Bortsett fra at jeg ennå ikke har fått koblet strøm på pinne 9 og 10 på hengerkontakten. Forstår ikke hvorfor Ford kan koble dem fra fabrikk...

Edited by Campist

Reis med verdens eneste camping og slottside:

www.campist.no

S-Max AWD 180 HK Powershift 2017

Fiesta 1.0 100 hk powershift 2014

Før:Kuga 2013 Titanium TDCi 140 hk powershift

Før: Mondeo 2009 Titanium TDCi X 2,2 175 hk

Før:Mondeo 2007 Titanium TDCi 2,0 130 hk...og en Fendt Opal 540 SG 2013 til å trekke rundt på

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra at jeg ennå ikke har fått koblet strøm på pinne 9 og 10 på hengerkontakten. Forstår ikke hvorfor Ford kan koble dem fra fabrikk...

 

Hvis du ikke har gjort det og funnet ut at det er ok, bør du sjekke om dynamoen din tåler at du kobler strøm på pinne 9 og 10 (Er den som skal lade ikke sant...?). Det er ofte en grunn til at denne funksjonen er utkoblet, og det er oftest at dynamoen ikke er dimensjonert for oppgaven. I beste fall betyr det "straumlaus" :-)

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Strutlur,

Jeg har bestilt bilen med påskrift i kontrakten om at jeg skal ha strøm på de to pinnene - fra Ford. Da får bilen tåle det :-) Jeg gjør ingenting selv, alt skal gjøres på Ford verksted.

Det er meningsløt å selge en bil med fabrikkmontert 13 pins kontakt om den ikke fikser oppgaven. For meg er det viktigst med konstant pluss på pinne 9, den skal brukes til denne boksen:

http://www.campist.no/utstyrstips/utstyrstips/153-alko-atc.

Den tar ikke mye strøm, i alle fall. Det er kun en liten elektromotor og en føler som måle sideveis bevegelse på tilhengeren. Når den når visse verdier, strekker den til bremsen rundt 15 prosent - akkurat nok til å strekke ut vogntoget. Det er sikkerhet ut over det som går via bilens ESP.

 

Pinne 10 er over tenningen, den skal kunne brukes til lading, men er ikke noe must for meg. Bortsett fra at jeg synes bilen burde klare det...

Men jeg ser selvsagt poenget med å være strømløs. For meg handler det også om ikke å være strømløs på denne :

http://www.campist.no/utstyrstips/utstyrstips/151-nar-vogna-kjorer-alene

 

Men jeg ser poenget ditt:-)

Reis med verdens eneste camping og slottside:

www.campist.no

S-Max AWD 180 HK Powershift 2017

Fiesta 1.0 100 hk powershift 2014

Før:Kuga 2013 Titanium TDCi 140 hk powershift

Før: Mondeo 2009 Titanium TDCi X 2,2 175 hk

Før:Mondeo 2007 Titanium TDCi 2,0 130 hk...og en Fendt Opal 540 SG 2013 til å trekke rundt på

Link to comment
Share on other sites

Etter de første 1000 kilometerene har jeg en ting å si:

Fortsetter det sånn de neste 80-100 000 så er jeg veldig fornøyd!

 

Innbiller meg at powershift kassen følger bedre med enn i de Mondeoene og gamle Kugaene jeg har prøvd før. I alle fall gjør den stort sett jobben veldig bra.

Jeg kunne ønsket meg bilen ett hakk stivere, den krenger en liten smule mer enn jeg har blitt bortskjemt med på mondeoene. Men likevel, ikke noe i nærheten av hva som var vanlig på denne type biler for ti-femten år siden.

Er det ett utstyr du må velge, så velg den adaptive fartsholderen. Den gjør livet bak rattet til en ny opplevelse. Til og med når det ikke er biler foran deg. Den sørger også for at farten ikke øker når du kjører utforbakke. Det kan jeg like.

 

Jeg har setene i skinn for å få muligheten til å justere setet både i framkant og i bakkant hver for seg. Litt dumt å måtte betale over 11 000 ekstra for den muligheten, men det gjør det i alle fall litt mer behagelig å sitte bak rattet. Blir spennend å prøve den på lengre turer!

Reis med verdens eneste camping og slottside:

www.campist.no

S-Max AWD 180 HK Powershift 2017

Fiesta 1.0 100 hk powershift 2014

Før:Kuga 2013 Titanium TDCi 140 hk powershift

Før: Mondeo 2009 Titanium TDCi X 2,2 175 hk

Før:Mondeo 2007 Titanium TDCi 2,0 130 hk...og en Fendt Opal 540 SG 2013 til å trekke rundt på

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Har bare positiv erfaring med min :) Hadde Kuga 2010 og det er stor forskjell :) Stor oppgradering enig i det :)  19'' , panter black :) baby :) . Stabil og fin til å kjøre :) Kjøpte min i Oslo og kjørte helt ned til Kristiansand :) Det var en fin test. Gleder meg til Vinteren og snø :)  Merkelig henger pin for hengerfeste.

Link to comment
Share on other sites

Har bare positiv erfaring med min :) Hadde Kuga 2010 og det er stor forskjell :) Stor oppgradering enig i det :)  19'' , panter black :) baby :) . Stabil og fin til å kjøre :) Kjøpte min i Oslo og kjørte helt ned til Kristiansand :) Det var en fin test. Gleder meg til Vinteren og snø :)  Merkelig henger pin for hengerfeste.

 

Den 13'polede kontakten mener du ?

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Jeg syns den er helt genial. Hadde det ikke vært for at fadern og jeg deler henger, så hadde jeg bygd om el-anlegget på hengeren til 13 polet. Men da han ikke har det så gidder jeg ikke.

 

13 polet er vel strengt tatt ikke "nytt", jeg har det på min 06 A6, mener å huske at fadern hadde det på sin 00 Merce også.

 

Jeg foretrekker den, fordi du får ikke gjort noe galt, og kontakten sitter fast, det skal ganske bra med krefter til for at den skal løsne. Eneste negative er at koblingen ikke er 100% vanntett, det burde vært en pakning der for å gjøre den tilnærmet vanntett.

[] 07 Audi A6 Allroad 2.7 TDi Q, kvartsgrå.

[] 15 Ford Fiesta 1.0 Ecooboost titanium, candy blue

[x]10 VW Golf 1.6 TDi shark blue "sommerblå"

[x]11 Ford Focus 1.6TDCi Titanium, Candy Red

[x]01 Ford Mondeo 2.0L GHIA, pepper red

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...