Jump to content

Behandling av karosseri før lakk...?


Recommended Posts

Hei. Har et Mustang prosjekt som skal hel-lakkeres, også innsiden og motor rom.

Bilen har vært pussa ned før, men har kommet noe overflaterust rundtom som skal tas først.

 

- Hva behandler jeg metallflatene med der jeg har pussa (utvendig, gulv og motorrom) ? blir å pusse med fiberrondell/negerkuse. Har hørt at syregrunning er det beste, men kan det lakkeres rett på?

 

- Bakskjermer skal byttes i noen NYE, som da er svarte, typisk spraylakka med et eller annet fra fabrikk. Skal dette pusses ned før lakk eller behandles på noen måte?

 

- sandblåsing og pulverlakk av understell, skal foringer og slikt være montert når dette gjøres?

 

- Polering; tid skal man polere bil etter lakk (når den begynner å falme??) og tid kan man vaske bilen etter lakk? har en sierra som jeg polerte nylig, og da jeg vasket den med avfetting og høytrykk et par dager etterpå så den nesten ut som før poleringa igjen så tror jeg dreit meg litt der... :P

 

takker for svar

Edited by Etern1ty

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Syregrunning på bare flekker og så kjøre på med epoxy grunning ;) da har du et fint utgangspunkt og fortsette med ;)

 

Hvor er dette greit å få tak i? :)

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Ang. vaskinga så er det avfettinga som er problemet. Ingen problemer å vaske bil etter polering så lenge man holder seg unna avfetting og sterk såpe.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tror syregrunning tar knekken på rust så er du nok på ville vidder. Syregrunning bruker man fordi det gir bedre heft på annet materiale som skal på, f.eks sprøytesparkel. Syregrunning bruker man der man har pusset ned til metall.

-Rs Cosworth-

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tror syregrunning tar knekken på rust så er du nok på ville vidder. Syregrunning bruker man fordi det gir bedre heft på annet materiale som skal på, f.eks sprøytesparkel. Syregrunning bruker man der man har pusset ned til metall.

 

Jeg pusser såklart rusta først til metallet, jeg leter etter grunning som kan lakkeres oppå, det er det jeg spør om.

1990 Ford Sierra 2.0 OHC bruksbil

1974 Ford Mustang Fastback D1 V8 (kompressorprosjekt)

1974 Ford Mustang Mach 1 (delebil)

1984 Ford Granada 2.3L Jubileum (vraket) Delesalg

1969 Ford Taunus 12M (solgt)

1993 Ford Escort RS2000 (solgt)

Link to comment
Share on other sites

Matter du ned resterende lakk og bart stål så legger du på denne.Syregrunning er bare tull på vanlig blekk, det er for bedre heft til galvanisert og aluminium osv.. slip denne og eventuell sparkel og legg på grunning, våtslip og lakk.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tror syregrunning tar knekken på rust så er du nok på ville vidder. Syregrunning bruker man fordi det gir bedre heft på annet materiale som skal på, f.eks sprøytesparkel. Syregrunning bruker man der man har pusset ned til metall.

 

Er det noen som bruker sprøytesparkel lengre da?

Link to comment
Share on other sites

Jeg sprøyta min 3 dørs her tidligere i våres, og da med samme fremgangsmåte jeg lærte på skola, syregrunning der der det har vært rust, og evt sparkel. Jeg vil anbefale nye glassfibersparkelen de selger på norbond (handla alle produkter her) denne er så fin så det ikke trengs finsparkel over igjen. Etter å ha avslutta sparkelslipinga (p320 i mitt tilfelle) så la jeg en slipfyller over der det har blitt gjort sparkling.

I ditt tilfelle ville jeg rett og slett lagt denne fylleren over hele bilen, om du har slipt ned hele bilen ned til stålet med fiberdisk, så vil jeg aldri tru at bilen er 100% platerett, så da ville jeg ha kosta på litt av denne fylleren og rettslipt denne med 600 f.eks (alt etter hvor pent fylleren er sprøyta og avslutta med p1000. Dette er langt ifra gjort på en kveld om man står hjemme i garasjen, så her må det til med tålmodighet og pirkearbeid:)

 

Krem jobb! Hehe :P

Ford Sierra 5dr '87 2.0i

Ford Sierra 3dr '86 2.9i

Dodge Dart '73 slant six

Prosjekttråd Brødrene Wernberg

Link to comment
Share on other sites

Matter du ned resterende lakk og bart stål så legger du på denne.Syregrunning er bare tull på vanlig blekk, det er for bedre heft til galvanisert og aluminium osv.. slip denne og eventuell sparkel og legg på grunning, våtslip og lakk.

 

Man kan med fordel bruke syregrunning for og få ekstra heft til epoxygrunninga da;)

Link to comment
Share on other sites

Man bruker jo syregrunning før vanlig grunning fordi den hefter godt på metall...

Epoxy derimot kan du bruke alene uten noe grunning over igjen. den sitter også godt på metall.

 

syregrunning før epoxy.. du gjør vel ikke noe galt med det.. men det skal ikke være nødvendig.

Edited by Maarius
Link to comment
Share on other sites

Hva med epoxygrunning som er syregrunning? Jeg har hatt epoxygrunning med syre som jeg brukte til noen alufelger.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hva med epoxygrunning som er syregrunning? Jeg har hatt epoxygrunning med syre som jeg brukte til noen alufelger.

Det er vel sånn som er ment til aluminium det?Er det sånn med felg sølv i?Brukt det litt før,men trodde ikke man fikk tak i det lengre jeg?

Link to comment
Share on other sites

Hva med epoxygrunning som er syregrunning? Jeg har hatt epoxygrunning med syre som jeg brukte til noen alufelger.

Funker sikkert gull det, men hvorfor smør på flesk? Er det samme pris pr liter så ok, men ellers ville jeg kun brukt det der det er nødvendig. Av ren nysgjerrighet, hvilken erfaring har du med den, og hvilket merke?

Link to comment
Share on other sites

Jeg lakka en gammal toyota med kromfangere. Slipa over krommen og la på syregrunning -> vanlig grunning og lakk. Dette satt utrolig bra, selv om jeg bulka og kræsja bilen så hang lakken på fangerne.. ikke der det traff da, men det slapp ikke videre..

 

Ellers så lakka jeg en gammal påhenger som var irra og stygg, slipa den godt ned og la på epoxy -> base og klarlakk... dette satt og varte godt i de årene etter jeg hadde motoren.

 

Bare ment som erfaringer jeg har med produkter.

Link to comment
Share on other sites

Spurte etter lakk som kunne brukes til aluminium på den lokale lakkbutikken. Vanlig hvit/grå grunningsfarge. Er gjerne 5-6 år siden jeg kjøpte en sprayboks med dette, så om det fins å få kjøpt enda aner jeg ikke :P Husker desverre ikke hva den heter. Med felgene kom jeg så langt som at jeg fikk grunnet litt på noen av de. De har ikke blitt behandlet med noe mer siden da, og har heller ikke oksidert/korodert noe. Har for det meste brukt den på småting som jeg har sveiset, både vanlig stål og galvanisert. Og toppdeksel til Cosworthen min.

Når den først er påført er den svært vanskelig å få vekk igjen.

Er litt i samme stilling som trådstarter, ettersom jeg senere i sommer har tenkt å lakkere litt på Cosworhen etter litt rustsveising.

Om jeg har rester av denne boksen, eller får kjøpt en nye en, fungerer det bra underveis som grunning der det er sveiset? Altså fram til alt er ferdigsveiset og skal lakkes ferdig.

Eller er det like greit å gå til innkjøp av rein epoxygrunnig. Kanskje på sprayboks til bruk underveis, og på spann for å lakke med sprøyte når det er tid for sparkling og lakking?

Har svært liten erfaring med karosseriarbeid og lakkering på biler, så jeg tar åpent i mot alle gode tips :)

Har lakket en del, så det får jeg til. Men ikke med helt samme produkter man vanligvis bruker på bil.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Sprayboksprodukter er 1 komponent, altså uten herder.. dem er alltid en del svakere enn produkter med herder.

Du kan nok bruke det under en skikkelig grunning... som "isolasjon" til du får på en skikkelig grunning over senere.. men det er alt spør du meg.

 

Ta litt tynner på så løser du nok den grunninga di med en gang. Dette skjer ikke med et 2K produkt som har fått herda skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Den epoxy/syregrunninga på boks jeg nevner er ivertfall den kraftigste grunningen jeg har brukt. Har ikke prøvd 2k syre eller epoxygrunning fra spann, slik at jeg kan sammenligne.

Ivertfall hadde ikke tynner, lynol, aceton eller lakkfjerner noen virkning for å fjerne den. Høres i grunn for utrolig ut til å være sant, eller for giftig til å være lovlig :blink:

Har fått erfart hvor dårlig 1k lakk på boks kan være :P

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Den epoxy/syregrunninga på boks jeg nevner er ivertfall den kraftigste grunningen jeg har brukt. Har ikke prøvd 2k syre eller epoxygrunning fra spann, slik at jeg kan sammenligne.

Ivertfall hadde ikke tynner, lynol, aceton eller lakkfjerner noen virkning for å fjerne den. Høres i grunn for utrolig ut til å være sant, eller for giftig til å være lovlig :blink:

Har fått erfart hvor dårlig 1k lakk på boks kan være :P

 

PPG DP40 D834 e noe eg holder meg til(det som ligger unner lakken på min xr4i som ser nylakket ut etter 10år). Er lakken mattet og bart metall renslipt før sprøyting så er det intet som dukker opp med årene. Anbefales, men husk vanlig grunning over etter sliping og før lakk!

 

PPG DP40 D834

Edited by Skybert
Link to comment
Share on other sites

Takker :)

En tidligere reprasjon har vært gjort dårlig etterarbeid på, og må derfor tas på nytt nå. Om din metode holder så bra etter 10 år er det ivertfall ikke tvil om at det fungerer bedre enn den reprasjonen, som er gjort for kanskje 6 år siden.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Sprayboksprodukter er 1 komponent, altså uten herder.. dem er alltid en del svakere enn produkter med herder.

Du kan nok bruke det under en skikkelig grunning... som "isolasjon" til du får på en skikkelig grunning over senere.. men det er alt spør du meg.

 

Ta litt tynner på så løser du nok den grunninga di med en gang. Dette skjer ikke med et 2K produkt som har fått herda skikkelig.

Man kan få 2k på boks og men da begrenset bruks tid;)

Link to comment
Share on other sites

nye deler mattes ned ja, same måte som alt anna, slør med syre/heftgrunning anbefales på alt av metall, før anna 2k grunning, eller lakk... ja dei seier det er godt nok utan, men for å si det sånn så bytta vi lakklevrandør for rundt 5år sida og eg etterlyste syre/heftgrunning, men dette hadde vi ikkje bruk for fekk vi beskjed om, men så etter 3-4år(etter eg hadde slutta for så vidt) så kom det syregrunning da det hadde vist vist seg å ikkje vere godt nok likevel dei med kun andre "beste revolusjonerende osv" grunningene... akkurat som eg "amatøren" hadde sett frå dag 1...

så eg anser syre som eit must meir eller mindre uansett så lenge ein er gjennom til metall. men 1k syre og andre ikkje "tette" grunninger har ingen verdens rusthindrende funksjon åleine, eg laga til ein supra driftebil til ein kamerat i vinter som ein anna lakkere hadde retta, han sprøyta på kun syregrunning fordi han er som fleste andre av den oppfatting att det beskytter nok for kun å stå ei lita stund,.. så det første eg måtte gjere når eg kom 1 uke etter, var å fjerne grunning og rust som var kommet inni der... desse grunningen er som svamper på luftfuktigheit, så 2k epoxy, polyester, fyller++ som er "tette" er det eineste som er vits å ha på ved lagring. syre og andre heftgrunninger er kun like før sprøyting for betre vedheft/beskyttelse.

 

ettersom eg forstår så skal du legge ein grunning på heile bil etterhvert som du er ferdig med områda du jobber på? så da har eg egentlig svart på det. etter heile bil er grunna og klar så finslipes den til lakk, her er det viktig att du ikkje sliper bil klar for så å vente med sprøyting, men att siste finmatting er rett før den blir maskert og sprøyta!!!!

 

håper dette hjelper litt...

 

dp 40 er god ja skybert, men ville nok hatt syre under, den henger godt nok som oftest, men vis ein sliper gjennom så har den ein tendens for å slippe... men er absolutt ein bra grunning(som andre epoxy)

Edited by twin turbo

trehjulsykel

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...