Jump to content

Swirl Pot


triggerhappy

Recommended Posts

  • Replies 59
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Så vidt jeg har forstått er dette en fordel på alle trimmede motorer... Er nå i allefall stort sett standard på alle biler man ser i fast-ford...

-03 Ford Focus RS

-89 Nisan 200SX S13

-90 Nissan 200SX S13.5

-90 Mazda 626 2.0I 16V

Link to comment
Share on other sites

Swirl Pot og Oil Breather (Oil Separator?) hva er bra med dette? Forklaring på hva det gjør mener jeg. Ikke at jeg er bråkjekk.

Link to comment
Share on other sites

Swirl Pot: Denne fjerner luft som oppstår når vannet i kjølesystemet koker. Dette gjør at vannet får en mer stabil temperatur. Gjør at radiatoren fungerer mer effektivt, siden luft kun opptar plass i kjølesystemet uten å føre vekk noe varme...

Dette er ikke mine ord... Har bare oversatt noen setninger fra en katalog... Olje seperatoren var vist mer omfattende, har ikke tid nå til det... :lol: Men den skal vist separere olje inn i en flytende del og en del dunst eller gass... Som igjen gjør at man skal unngå olje i luftefilteret(og i bensinblandingen), man får et mer effektivt olje-resirkulerings-system... Og at veiva får mindre belastning pga av økt olje kapasitet....

-03 Ford Focus RS

-89 Nisan 200SX S13

-90 Nissan 200SX S13.5

-90 Mazda 626 2.0I 16V

Link to comment
Share on other sites

he he... mye som ikke er nødvendig men man må ha for å være tøffast i gata.... :lol:

 

Som foreksempel turbo.

 

Takk for utfyllende svar RST. Den oljegreia høres ut som tung racinglektyre.

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen

Oil Breather /Oil Separator

Veldig kjekt på biler med høyt ladetrykk. Dette er en avansert form for veivhusventilasjon. Styrer trykk (gass) og olje dit det skal. Oljen har vel muligens en tendens till å komme opp til toppen når ladetrykket blir stort nok (gjennom returkanalene). Dette kan lage stort oljeforbruk.. På en sliten motor kommer dette mye tidligere, på grunn av at noe av kompresjonstrykket "forsvinner" ned i blokka.... da kommer oljen opp..... Mindre oljeforbruk blir det okså. Bakdelen med Oil b/s er trykket blir "inni" motoren. Dette kan føre til at man får oljelekkasjer hær å dær...

Ikke nødvendig på biler uten turbo, da trykket i bunnpanna er forholdsvis lite.

Ble ca forklart sånn av en engelskmann for noen år siden...

 

 

Må legge til litt mere da..

Ser at f.ex. Kjetil kjører med "åpent" system. Jeg kjører lukket. Åpent system sikrer deg mot lekkasjer vil jeg tro. Men fordeler/bakdeler ??? Vet ikke....

Link to comment
Share on other sites

sånnt kommer liksom litt ann på linja du har lagt for bilen. skal du ha en bil som bare går styggfort og som skal tåle bruken, er det klart at shiny parts ikke er nødvendig. men om du liker å la bilen stå og kose seg i sola på ett treff, er det klart at de delene du får kjøpt er tingen.

Blue Oval Racer

07 Mondeo Tdci Titanium Stv

Link to comment
Share on other sites

Guest RsTurboKim
Har aldri selv følt behov for et "strigla" motorrom, men synes det holder med at det er ryddig og reint. Liker å lage egne funksjonelle løsninger på ting i stedet for kostbare bolt-on applikasjoner.

Jeg er enig med deg..

Men jeg veit jo ikke åssen triggerhappy tenker da..

Link to comment
Share on other sites

Guest ykarlsen

Står en god del info om dette i Burton katalogen...

Alltså swirl-pot + Oil Breather (Oil Separator).

Funksjonen blir jo den samme med hjemmelaga som kjøpt.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...