Jump to content

747 awhp Escort Cosworth


M.Eriksson

Recommended Posts

Utrolig rå bil :) denna likte jeg :) 4wd bil eller ombygd til 2wd?

----------------------------------------------------------------------

1969 Ford Escort Gt - snart godkjent med Duratec motor

----------------------------------------------------------------------

Link to comment
Share on other sites

Hvilket drivverk har du?

 

Fixit växellåda och original diffar.

 

Här har du fullständig spec:

 

Svensksåld årsmodell -94

 

Exteriör: 

Omlackerad i originalkulören Mallardgrön

Frontläpp med hockeysticks

Mörktonade baklysen 

Morette dubbelljussats

Cupspeglar

100+ Motorsport aluminiumfälgar med 225-40/18 Dunlop SP9000 däck

Aluminium tanklock

Alla lysen runtom bilen är nya.

 

 

Interiör: 

Helt rensad på inredning

Alla skarvar rensade på karosserikit och uppstyvningssvetsade

Dragracingbur

Hembyggd säkerhetslåda till fuelcell och bränslepump.

Corbeau Pro series Excel kevlar/kolfiber stolar med Corbeau sidofästen (justerbara på original underreden)

Sabelt 3" fyrpunktsbälten

Sparco pedaler

Sparco 325 ratt i mocka moddad med launchknapp

Flockad instrumentbräda, dörrsidor och diverse smågrejor

All övrig inredning är i kolfiber

Startknapp

Ford racing 5" varvräknare med shiftlight

Autometer 2,5 bar laddtrycksmätare

Autometer bränslenivåmätare

Autometer avgastempmätare

Autometer oljetrycksmätare

Innovative LC-1 bredbandslambdamätare

 

 

Chassi och bromsar:

GAZ Gold coilovers 

Hårdare bussningar till främre stötdämpartornen

Röda polyuretanbussningar till chassiet

Camber shims för rakare hjulvinklar bak

Original bromsar med gröna EBC bromsbelägg

 

 

 

Drivlina:

Ny Fixit växellåda med billet spakställ/växelspak

Original diffar

Vibratech växellådsfäste

Planat och moddat svänghjul

Sachs treskivig sinterkoppling specad till 1000+ vridmoment

Original kardan och drivaxlar (distansbrickor på drivaxlarna)

 

 

Motor osv:

Original 200 block, borrat och planat

Original oslipad vevaxel, polerade ramlager- och vevaxel-tappar, naturligtvis balanserad

Verdi vevstakar

CP kolvar

Blocket moddat för långa topplocksbultar 

Ny oljepump med högtryckskit

WRC topplockspackning

Planad topp med sänkta ventilfjäderbrunnar, nya ventilltallrikar, tätningar, styrningar och hydrauliska lyftare. Dubbla ventilfjädrar

Gatportad med matchportade insugningsrör.

BD16+ insugningskamaxel

BD16 avgaskamaxel

Kent cams blåa ställbara kamdrev

TG racing plenum

3" spjällhuskit

Rostfritt pulssplit grenrör av Peter G med Autometer avgastemp i kollektorn, lindat med avgasbandage

Turbosmart Progate 45mm wastegate

Precision SC6262 a/r0,68 T4 

Värmeskydd till avgashuset på turbon

BMC dubbelkon luftfilter 

Forge 70mm intercooler med 3" anslutningar

Pro alloy vevhusventilationsburk (från bägge sidor av blocket samt återrinning)

3,5" avgassystem med sidepipe, v-bandsklammor överallt, coatat och lindat med avgasbandage

Turbosmart Vee-port dumpventil

16 gallon fuelcell med tankmätare

Aeromotive Eliminator bränslepump och filter 

AN8 bränsleledning fram till Y-kors, dubbla AN6 till fuelrail och AN6 retur till tanken

Aeromotive AN6 bränsletrycksregulator

Bosch 1700cc bränslespridare 

Autronic SM2 styrsystem med CDI500R tändning

CDI tändspolar

Magnecor 8,5mm tändkablar

Escort Cosworth T25 fördelare

Extern oljekylare med tillhörande AN12 stålomspunnen slang och kopplingar

Rött Optima batteri

Samco silikonslangar till hela motorn

Link to comment
Share on other sites

Flott vogn!

Lenge siden man har sett så gromme bygg motormessig.

Har du kjørt noe drag med den?

 

Tack!

Inte testat strippen än, tror inte växellådan skulle må så bra av det.. :)

Flott bil :)

 

Tenker Fix-it kassen din ryker ganske snart, og diffene vil ihvertfall ikke tåle den effekten!

 

Tack!

Kör man normalt är det ingen fara för Fixit-lådan, men börjar man slänga i växlar och är lite för snabb med kopplingen smäller det nog till. Diffarna har också överlevt än så länge! :)

Jag beställde faktiskt en Ludde-dogbox men fick avbeställa när jag väntat i två år...

En Ludde-dogbox och ett par riktiga diffar så blir den farlig!

Men den går riktigt bra nu också!

Man är alldeles skakig efter att ha kört den :)

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Inte testat strippen än, tror inte växellådan skulle må så bra av det.. :)

 

Tack!

Kör man normalt är det ingen fara för Fixit-lådan, men börjar man slänga i växlar och är lite för snabb med kopplingen smäller det nog till. Diffarna har också överlevt än så länge! :)

Jag beställde faktiskt en Ludde-dogbox men fick avbeställa när jag väntat i två år...

En Ludde-dogbox och ett par riktiga diffar så blir den farlig!

Men den går riktigt bra nu också!

Man är alldeles skakig efter att ha kört den :)

Cosworth racing har Ludde dogbox i sin Sierra, hadde fixit tidligere. Vil tro den fungerer bra, ta deg en tur på Ford treff Rudskogen på søndag, visst du har mulighet

Link to comment
Share on other sites

Cosworth racing har Ludde dogbox i sin Sierra, hadde fixit tidligere. Vil tro den fungerer bra, ta deg en tur på Ford treff Rudskogen på søndag, visst du har mulighet

 

Ja en Ludde-dogbox hade varit det bästa för bilen!

Tyvärr ingen möjligthet att komma loss i helgen..

Skal ikke hk/nm krysses ved 5252 når de ligger i samme chart ?

 

Det vet jag inget om...

Däremot valde vi att hålla nere vridet (Nm) för att skona grejerna plus att tändningen inte riktigt hängde med. Därför planar Nm-kurvan ut på ett lite konstigt sätt.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke hk/nm krysses ved 5252 o/min når de ligger i samme chart med felles skala?

Det gjelder bare for HP og lb/ft.

Når man bruker Nm så endrer dette seg til ca. 7143 o/min.

Ja en Ludde-dogbox hade varit det bästa för bilen!

Tyvärr ingen möjligthet att komma loss i helgen..

 

Det vet jag inget om...

Däremot valde vi att hålla nere vridet (Nm) för att skona grejerna plus att tändningen inte riktigt hängde med. Därför planar Nm-kurvan ut på ett lite konstigt sätt.

Imponerende bygge. Godt jobbet. :)

Flat og fin dreiemomentkurve også. 700 NM målt på NAV i gjennomsnitt fra 5200 - 7700 o/min er direkte glimrende. 

Jeg har ett spørsmål. Youtubeklippet viser 4,82:1 diff.utveksling, og hastighet og turtall bekrefter at dette er riktig. Hvilket gear brukte dere her?

 

Hehe, ja man kan stole på å få problemer med tenningen når man "oppgraderer" til fordelerløst.

Hvilket tenningsanlegg har du nå og hva har du tenkt å gjøre for å blir kvitt tenningsproblemet?

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det gjelder bare for HP og lb/ft.

Når man bruker Nm så endrer dette seg til ca. 7143 o/min.

Imponerende bygge. Godt jobbet. :)

Flat og fin dreiemomentkurve også. 700 NM målt på NAV i gjennomsnitt fra 5200 - 7700 o/min er direkte glimrende. 

Jeg har ett spørsmål. Youtubeklippet viser 4,82:1 diff.utveksling, og hastighet og turtall bekrefter at dette er riktig. Hvilket gear brukte dere her?

 

Hehe, ja man kan stole på å få problemer med tenningen når man "oppgraderer" til fordelerløst.

Hvilket tenningsanlegg har du nå og hva har du tenkt å gjøre for å blir kvitt tenningsproblemet?

 

Tack!

Ja det blev mycket effekt tack vare att allt fungerade bra ihop, allt är byggt för att lira ihop och tydligen fungerade det i praktiken också :)

Vi körde på treans växel, normalt kör man på fyran för att få 1:1 men nu bromsade vi mitt i vintern så oljan till dynapacken var kall och det gick inte att starta på fyrans växel utan bilen dog när man släppte kopplingen.

 

Jag kör med Autronic SM2 med CDI500R tändning på högeffektsläge och Mercury cdi-tändspolar från MRM-Racing. Tydligen är dessa spolar inte tillräckligt bra så egentligen skulle man ha kört VAG-spolar då dessa bevisligen fungerar bra.

Men vi körde på säkerhet vid bromsningen och höll nere laddet så klarade vi oss utan misständningar.

Effekten räcker som den är så jag har inte planerat för några ändringar. 

1700cc spridarna gick på 96% duty vid 4 bar grundtryck så det var stopp där också.

Men som sagt,  det är väldigt mycket effekt som det är och ingen har bromsat mer effekt i Sverige med en lika turbo (Precision SC6262 a/r 0,68).

Så jag är nöjd som det är! :)

Link to comment
Share on other sites

Trivelig bil :D

Hvilket drivstoff? Etanol?

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Tack!

Ja det blev mycket effekt tack vare att allt fungerade bra ihop, allt är byggt för att lira ihop och tydligen fungerade det i praktiken också :)

Vi körde på treans växel, normalt kör man på fyran för att få 1:1 men nu bromsade vi mitt i vintern så oljan till dynapacken var kall och det gick inte att starta på fyrans växel utan bilen dog när man släppte kopplingen.

 

Jag kör med Autronic SM2 med CDI500R tändning på högeffektsläge och Mercury cdi-tändspolar från MRM-Racing. Tydligen är dessa spolar inte tillräckligt bra så egentligen skulle man ha kört VAG-spolar då dessa bevisligen fungerar bra.

Men vi körde på säkerhet vid bromsningen och höll nere laddet så klarade vi oss utan misständningar.

Effekten räcker som den är så jag har inte planerat för några ändringar. 

1700cc spridarna gick på 96% duty vid 4 bar grundtryck så det var stopp där också.

Men som sagt,  det är väldigt mycket effekt som det är och ingen har bromsat mer effekt i Sverige med en lika turbo (Precision SC6262 a/r 0,68).

Så jag är nöjd som det är! :)

Bare hyggelig.

 

Jeg var innom MRM sin side og ser at disse coilene er oppgitt som : "Spolar för CDI och vanligt"

http://www.mrm-racing.se/shop/index.php?id_category=17&controller=category&id_lang=5

 

Man bør aldri bruke vanlige inductive coiler sammen med CDI bokser. Man sløser bort enorme mengder energi.

http://www.worldphaco.net/uploads/CAPACITIVE_DISCHARGE_IGNITION_vs_MAGNETIC_DISCHARGE_IGNITION..pdf

 

Her eksempler på rene CDI coiler. Legg merke til 800 mA:

http://www.summitracing.com/parts/msd-8230

http://www.summitracing.com/parts/msd-8232

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Min erfaring er at r500 burde gjort jobben her. Pluggåpning??

 

Er det foringer i denne motoren?

Ladetrykk?

 

0,3mm gap på stiften.

Foringer vet jag inte vad det är på svenska :)

Laddtryck 2,7 bar

Bare hyggelig.

 

Jeg var innom MRM sin side og ser at disse coilene er oppgitt som : "Spolar för CDI och vanligt"

http://www.mrm-racing.se/shop/index.php?id_category=17&controller=category&id_lang=5

 

Man bør aldri bruke vanlige inductive coiler sammen med CDI bokser. Man sløser bort enorme mengder energi.

http://www.worldphaco.net/uploads/CAPACITIVE_DISCHARGE_IGNITION_vs_MAGNETIC_DISCHARGE_IGNITION..pdf

 

Her eksempler på rene CDI coiler. Legg merke til 800 mA:

http://www.summitracing.com/parts/msd-8230

http://www.summitracing.com/parts/msd-8232

 

Jag tror att texten "spolar för cdi och vanlig" syftar på alla spolar som borde finnas i deras webshop men nu finns det bara en bild på dessa.

Dessa är cdi-spolar, se sidan 15:

http://www.mwignitions.com/pdf/mw8.pdf

 

Men det var skumt att dom inte orkade tända, vi testade olika stift och gap.

Men det finns säkert bättre grejer att få tag på nu, jag köpte ju allt detta för ca 6 år sedan och utvecklingen går framåt. :)

Förresten, om någon är sugen på att köpa bilen så går det bra att lägga ett vettigt bud :)

Link to comment
Share on other sites

Enig med du.

Ingen tvil om at det der er rene CDI coiler nå. :)

En kompis har også Autronic r500. Vi ble overrasket over hvor svak gnist det var på tennpluggene selv i högeffektsläge. Tenker at CDI boksene til M&W er kraftigere enn Autronic sin.

 

Likte også at etter alt de har sagt om fordelene med CDI, så skriver de dette:

"Due to the high energy output from our inductive ignition systems it may be possible to enlarge the

plug gap for better performance. We suggest you try increasing the plug

gap to 0.060" (1.5mm) on naturally aspirated engines." :lol:

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Enig med du.

Ingen tvil om at det der er rene CDI coiler nå. :)

En kompis har også Autronic r500. Vi ble overrasket over hvor svak gnist det var på tennpluggene selv i högeffektsläge. Tenker at CDI boksene til M&W er kraftigere enn Autronic sin.

 

Likte også at etter alt de har sagt om fordelene med CDI, så skriver de dette:

"Due to the high energy output from our inductive ignition systems it may be possible to enlarge the

plug gap for better performance. We suggest you try increasing the plug

gap to 0.060" (1.5mm) on naturally aspirated engines." :lol:

Jag tror också att m&w boxarna är bättre än Autronics, men tycker effekten räcker i dagsläget så jag bygger inte om på ett tag. :)

Foringer er "rør" som blir maskinert til å passe nedi sylinderne for at sylindrene ikke skal sprekke ved mye effekt :)

Tack!

Förstod nästan det, det heter foder på svenska (hade det hetat fodringer på norska hade jag förstått direkt  ;) ).

Men det är ett borrat standard motorblock utan foder.

Link to comment
Share on other sites

Hvis den effekten din stemmer, tipper jeg blokken din rakner ganske snart :)

Jeg bremset 598 på hjulene i fjor på min 4x4, og har gått ned på effekt til 510 på hjulene for at blokken skal vare litt lengre. Med den effekten du har, er det bare et tidsspørsmål før den ryker..

2008 VW Transporter 2,5 4motion

1991 Sierra Cosworth 4x4

Link to comment
Share on other sites

Hvis den effekten din stemmer, tipper jeg blokken din rakner ganske snart :)

Jeg bremset 598 på hjulene i fjor på min 4x4, og har gått ned på effekt til 510 på hjulene for at blokken skal vare litt lengre. Med den effekten du har, er det bare et tidsspørsmål før den ryker..

 

Nu kör jag naturligtvis inte på maxeffekt heller, men det visar sig.

Än så länge har det inte varit några bekymmer :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...