Jump to content

Snublete gange på 2.3


2.3 GL

Recommended Posts

2.3'n i granadan min har litt problemer med overgangen fra null gass til delgass og noen ganger er det så ille at man må sleppe gassen helt å ta nytt "tak" på pedalen.

 

Bilen har stått lenge før den ble tatt i bruk i vår så regner egentlig med at det er selve gasseren som trenger en rens/overhaling. Er det noen spesielle problemområder som er verdt ekstra ettersyn på disse?

 

Plugger og ledninger ser rimelig nytt ut å bilen har fin gange og respons for det meste når den er driftsvarm. Kan vise antydning til å ikke gå på alle i jevn hastighet når den er kald.

 

Alle svar mottas med takk.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Det er nok av problemområder å ta tak i.

Ville startet med en telefon til Forgasser-service, og fått ett repsett, og kanskje noen gode tips,

 

De sliter med rusk/tette tomgangsdyser, falskluft fra spjeldaksler, slitte tannsegment(disse bør justeres så spjeldene går likt på tomgang, eller byttes).

Dette tilfellet høres for meg ut som en defekt membran til en av akspumpene, følger med repsettet.

 

Solex/Pierburg 32 EEIT heter forgasseren, det finnes noen forskjellige utførelser avhengig av årsmodell, ligger en orginal fordmanual på dem på ein finsk taunusside, søk litt på EEIT og float level så kommer siden.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Takk for de gode tipsene. Trur kanskje jeg har funnet ut av det nå. Kikket på forgasseren når motoren var god og varm å da sto chokespjeldene fortsatt nesten helt stengt. Så jeg satte de fast i åpen stilling å nå virker det som problemene er mer eller mindre borte. Kan høre at den skyter litt på en sylinder av og til på tomgang.

 

Forøvrig mistenker jeg gasseren for å være overhalt en gang før. For det bensinfilteret som sitter i gasseren var helt strøkent.

 

Hva er det som pleier å være feil med choken på disse? Kan nevnes som nyttig informasjon at halve bilen er koblet fra hverandre av en tidligere eier så har hatt litt strev med å få noen ting til å funke. Dette kan jo ha en sammenheng tenker jeg. Har bare ikke hatt ork eller tid til å kikke på det denne uka.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Denne har vel elchoke med vekselstrøm rett fra dynamo? Isåfall kan det f.eks være spenningsfall på enten ledning eller jording av gasser eller choke, slik at chokehuset ikke vil varmes helt opp.

Om du ikke finner en enkel løsning så bruker det uansett fungere helt greit med ombygging til manuell choke :)

Åpner forreste spjeldene seg litt med det samme motoren starter? Om vakumklokken til choken ikke virker helt så vil den slite med å åpne spjeldene helt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Hmmm. Er el choke på den ja men har ikke sporet ledningen for å se hvor strømmen kommer fra. Men når du nevner det så ligger det noen løse ledninger å no drit på innerskjermen ved dynamoen. Det kan jo fort høre choken til det. Må nok inspiseres nøye å vel det el nettet. Er så mye rart som ikke funker. Deriblant tankmåler og vindusspyleren. Ledningen til kupevifta fant jeg avklipt ute i motorommet så den er bare provisorisk koblet rett på batteriet.

 

Har ikke sett om spjeldene åpner litt ved oppstart. Men det kan jeg jo sjekke når jeg får mulighet.

Edited by 2.3 GL

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Tipper at en av de løste ledningene er til choke da. Har ikke skrudd på Granada, men ivertfall på Sierra med elchoke hentes strømmen fra vekselstrømutgangen på dynamo. Altså en ledning rett fra dynamo og opp på choke.

En kompis plagdes en gang med Sierraen sin, da den begynte å fjuske når den var varm, og så godt som umulig å få start på når den var varm.

Feilen var at strømledningen hadde løsnet fra dynamo.

 

Elchoke fungerer helt fint sammenlignet med vannchoke :) Så lenge den får den strømmen den skal ha.

Strømmen er ikke likerettet, og følger turtallet. Noe som vil si at den varmes raskere opp om man kjører med litt turtall enn om motoren bare går seg varm på tomgang.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Jeg regner også med de har samme type oppsett selvom granadan er noen år eldre. Har bare ikke hatt tid eller ork til å se på ledningsgreiene enda fordi jeg har jobbet kvelden hele uka så har ikke hatt mulighet til å drive med bilen før etter mørkets frembrudd å da har jeg tatt meg av andre problemer med bilen. Det er altså ikke gøy å overta biler med masse kluss i ledningsnettet.

 

Har hatt like mye problemer med vannchoke som med elchoke så for min del går det ut på det samme. Så lenge bilen starter lett å ting funker som det skal så kan det være paven som styrer choken for min del.

Sideways is the new forward

 

17m P7-1 Turnier (selges/byttes i scorpio)

Sierra mk1 2.0 Lat:)Prosjekttråd

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke vekselstrøm, er likestrøm, men får strøm fra magnetiseringsdiodene i dynamo.
Choken på 2.3 er koblet med strøm fra D+ på dynamo, det er to varmeelementer på choke-huset, det ene får strøm så fort bilen lader, det andre får strøm når motortemp øker over en gitt temp, tempføleren sitter på øvre "termostathus".
 

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Er nok ikke vekselstrøm, er likestrøm, men får strøm fra magnetiseringsdiodene i dynamo.

Choken på 2.3 er koblet med strøm fra D+ på dynamo, det er to varmeelementer på choke-huset, det ene får strøm så fort bilen lader, det andre får strøm når motortemp øker over en gitt temp, tempføleren sitter på øvre "termostathus".

 

Da har tydeligvis Ford gjort det på litt forskjellig på de forskjellige modellene sine. Begyner å bli noen år siden jeg var med på den feilsøkingen, så jeg kan så klart huske feil. Mener strømmen kom fra W tilkoblingen på den Sierraen. Fikk ivertfall ikke noen fornuftig avlesing med voltmetret på likestrøm.

Så da får man se bort fra det jeg skrev angående dette lenger opp :)

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...