Jump to content

Valg av utveksling


Christer_Martinsen

Recommended Posts

Holder på å sette oppe en 7,5" til min Cosworth. Har da 3.64:1 og 3.91:1 liggende på hylla.

 

215/40-17 Dekker

Standard T5 girkasse

Fullt ladetrykk fra ca 4000 rpm.

Bil blir ikke brukt på bane, kun vanlige veier.

 

Noen som har noe synspunkter ang hvilken utveksling som vil passe best?

Edited by Christer_Martinsen

Ford Sierra Cosworth 1988 2wd
Ford Sierra Cosworth 1990 4x4

 

Link to comment
Share on other sites

Avhenger av oppsettet, veiene du kjører på og personlige preferanser, men personlig hadde jeg definitivt valgt 3,9 diff. fremfor 3,6 diff. til en 2,0 L motor.

En kompis byttet fra 3,62 til 4,27:1 og selv om han stilte seg tvilende og var sterkt skeptisk på forhånd så er han kjempefornøyd med resultatet.

 

Flere rundt her kjører med 4,30 diff. på 450 - 600 + hk motorer og bilene fungerer skikkelig godt. Sistnevnte spant alle 201 M, men klarte likevel hele 159 km/t. 

 

Tør påstå at tung utveksling saboterer morrofaktoren.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Du burde gå for 3.91, er som å få en ny bil!

 

Med 4.27 blir turtallet stressende høyt etter veien på langtur, 3.91 er perfekt å en klar forbedring fra den originale utvekslingen.

 

Min mening :)

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Jeg brukte 4,44 på bane og syntes det var veldig fint på rudskogen for eks, men på veien var det tilbake til 3,64.

Må vurderes opp i mot hvor en bor.

 

På vestlandsveier er 3,64 unødvendig / ødeleggende høyt, men for å flå på E6 herover vil det være ok.

 

Synes 3,91 er en gylden middelvei, hvis en ikke gidder å bytte diff etter bruk.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Du burde gå for 3.91, er som å få en ny bil!

 

Med 4.27 blir turtallet stressende høyt etter veien på langtur, 3.91 er perfekt å en klar forbedring fra den originale utvekslingen.

 

Min mening :)

Han karen jeg nevnte kjører en ny T5 Mustang kasse som formentlig har tyngre 5. gear og i tillegg kjører han ulovlig store hjul. Med 3,62:1 kunne han knapt nok bruke 5. gear før han var over grensen for førerkortbeslag. I praksis kjørte han derfor bare på 4. gear som til orientering tilsvarer 4,36:1 diff. på 5. gear.

Med 4,27- 4,44 vil det org. 1.giret ofte føles alt for kort, og bør tas med i vurderingen hvis en bygger om kasse.

Det er sant og 4,44:1 er i sannhet en Rally utveksling som har lite på veien å gjøre.

4,27:1 kommer fra Scorpio som har hjul med stor rulleomkrets i forhold til Sierra.

Slik jeg ser det er 3,9 - 4,11 er det rette kompromisset til en gatebil med normale hjul og gearkasse.

4000 o/min på 3. gear gir ca. 85 km/t i ærlig hastighet og dette sikrer effektive forbikjøringer. 

4000 o/min med 4,11 diff  gir 81 km/t.

Med 3,64 diff må man over 90 ærlige km/t på 3. gear før det skjer noe.

Man må altså begynne forbikjøringen på 2. gear hvis idioten foran ligger og diller i 70 km/t.

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...