Jump to content

Vis forsiktighet ved annonsering av bil!


Pusur_

Recommended Posts

  • Replies 73
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå er vel ikke hvite/svarte skilter noe tema i saken mot Gjensidige?


Noen som vet om det er samme krav for godkjenning av økt effekt i rallybil som i vanlig registrert bil?

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Nå er vel ikke hvite/svarte skilter noe tema i saken mot Gjensidige?

Noen som vet om det er samme krav for godkjenning av økt effekt i rallybil som i vanlig registrert bil?

 

Trones har vell svar på det andre spørsmålet ditt vil jeg tro

Link to comment
Share on other sites

Bruksbegrensinga på rallybiler er om jeg husker rett svært streng, bilen kan kun brukes på offentlig vei når den blir brukt i løp, eller på dokumentert lovlig og organisert trening i regi av godkjent motorklubb og i henold til bilsportsforbundets regler..

 

En Rally bil med bruksbegrensing er på ingen måte en lovlig gatebil selv om den har skilter.

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

Bruksbegrensinga på rallybiler er om jeg husker rett svært streng, bilen kan kun brukes på offentlig vei når den blir brukt i løp, eller på dokumentert lovlig og organisert trening i regi av godkjent motorklubb og i henold til bilsportsforbundets regler..

 

En Rally bil med bruksbegrensing er på ingen måte en lovlig gatebil selv om den har skilter.

 

Hørtes mere ut som svarte skilt du snakker om?

 

Hadde en runde i dag, IF krever at forsikringstaker er 35år, Eika ville ikke ha noe med denne bilen å gjøre! Og Gjensidige, ja der vet dere vel historien? Huff, noen som har hatt eller vet noe konkret ang slik "lagrings/restaurerings" forsikring?

Link to comment
Share on other sites

Har man svarte skilt så skal man ha prøveskilt i tillegg når man kjører på offentlig vei som ikke er avsperret. Uten prøveskilt har man kun lov å krysse offentlig vei, og kjøre en begrenset strekke om det er nødvendig for å krysse vei, kanskje 500m eller så.

Så tror nok ikke det blir helt samme regelverket som du tenker på.

Forøvrig så er det svarte skilt med gul skrift som brukes på biler som er norsk, altså både momset og tollet inn i landet.

Regelverket for registrering på svarte og gule skilt er en del friere enn regelverket for registrering på hvite skilt, så det kan jo eventuelt være ett siste alternativ å vurdere om du ikke får til noe annet. Ulempen er jo selvsagt at du må ha prøvesklit hver gang du skal kjøre etter offentlig vei, men fordelen er at du har en bil som er registrert og forsikret og kan brukes lovlig på områder som ikke er offentlig vei.

Med svarte sklit så er det fritak for periodisk kjøretøyskontroll, og redusert årsavgift på ivertfall lastebiler, så tipper det kanskje er veteranavgift på en persobli.

Med tanke på hvor mange kjøretøy vi har hatt på jobb opp gjennom årene på svarte skilt vil det overraske meg om ikke spesifikkasjonene på bilen din vil bli godkjent for forsikring om du får registrert den på svarte skilt.

Det er mange ting som overhode ikke er tillatt på biler med hvite skilt som går glatt igjennom med svarte skilt.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Gjelder nok hvite skilter også dette, om det er bruksbegrensing i vognkortet.

 

Jeg skal finne frem vognkortet og se ordrett hva det står. Men sto noe om kun tilatt på offentlig vei til/fra trening/løp osv. Men ikke noe om dokumentasjon osv. Husk at denne bilen er godkjent slik på 90-tallet. Ting var nok litt mere "med oss" den gangen :)

 

 

Når det kommer til dette med svarte/hvite/gule elle rosa skilt så er egentlig det ikke av interesse for min del! Denne bilen skal ikke brukes slik den en gang var ment for. Her skal den nyte "pensjonist tilværelsen" med en og annen trackday for show. Eneste jeg prøver å få til her er å sette denne bilen skikkelig i stand og beholde den som et klenodium. Noe den faktisk nermer seg å være.

 

Missforstå meg rett, ikke ment som noe kritikk til noen. Men syns denne tråden sklei litt ut og endte med hva jeg har lov til og ikke. Noen som vet hvordan jeg kan få forsikret denne som den er? Med 100km i kjørelengde og full kasko? :)

Edited by Pusur_
Link to comment
Share on other sites

Men syns denne tråden sklei litt ut og endte med hva jeg har lov til og ikke. Noen som vet hvordan jeg kan få forsikret denne som den er? Med 100km i kjørelengde og full kasko? :)

 Helt enig.

 

Du har jo fått et brev som forteller at de ikke kan forsikre den, da ville jeg jo jobbet med det først og se på hva som er grunnlaget for den avgjørelsen. For jeg syntes, som sagt flere ganger, at det er noe som skurrer der. Kanskje du da kan få løst det og vips forsikring?

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Helt enig.

 

Du har jo fått et brev som forteller at de ikke kan forsikre den, da ville jeg jo jobbet med det først og se på hva som er grunnlaget for den avgjørelsen. For jeg syntes, som sagt flere gange,r at det er noe som skurrer der. Kanskje du da kan få løst det og vips forsikring?

Det viser seg at det er nok ikke kun hesteantall og rallybil som ødelegger her. Men bare det at det er en Cosworth gjør at fler selskaper krever eldre forsikringstaker.

 

 

Kanskje dette er noe klubben skulle jobbet i mot? Få Cosworth bort fra høyrisiko lista og inn på entusiast lista? Det var hvertfall et forslag fra IF

Link to comment
Share on other sites

Er kanskje ikke så lett å få bort den fra lista når eiere generelt er yngre mennesker og at den har en potent motor.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Tjaa, har den nå så ille med effekt? Syns nesten det er mere 180-200hk dieselmotorer langs veiene. Hvor mange ulykker er det med Cosworth i dag kontra for 20 år siden? Det er vel heller ikke så mange som melder skade på slike biler? Da vet man jo at dem havner rett i pressa bare det er en bulka fremskjerm?

Link to comment
Share on other sites

du har jo de epsiodene med Escorten som dundra i fjellveggen med 3 i promille, og han med gamlebilen til janna som herja på et industrifelt og smalt i en betongvegg, og tragisk takka for seg. Er vel sånne episoder som er med på å gjøre at den bilen er dyr å forsikre.

 

Men hvor gammal er du egentlig? har hatt Cosworth forsikra på meg siden jeg var 21 jeg, så er vel ikke det som skal være det største problemet her?

Edited by Sierra_2.9

'93 Escort Cosworth

X - '93 ///M3
- '92 Ford Sierra CLX
X - '89 Sierra Cosworth
Mine bilder:www.facebook.com/hmfotografi - Lik gjerne siden :)

Link to comment
Share on other sites

Syns nesten det er mere 180-200hk dieselmotorer langs veiene.

 

Ser den, men det vil fortsatt aldri være biler som ungdom kjøper for å trimme, kjøre på bane, herje på streetmeet og legge piruetter i rundkjøringer med.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

For og gi et kjapt svar til breda og pusur..

 

Ta kontakt med bilsportforbundet pr tlf. og få svar på det dere lurer direkte på er nok det enkleste.

 

Dette er en rallybil uansett hvordan man snur og vender på saken og har aldri vært godkjent som noe annet i Norge heller, og eneste grunnen for at det er skilter på den, er at det er et krav for og kan kjøre transport etaper mellom A til B.

Mvh. Trones...
87. Merkur XR4TI.
06. Ford Focus 3 dørs. MS Sport. (til salgs.)

69. Ford Capri 1600GT. 80. Ford Fiesta(til salgs). 08. Ford Mondeo 2.0 tdci.

 

HUSK å resirkulere plast! Visste du at 2kg plast sparer 4kg olje, som kan refineres til 1l bensin til å fôre lekene mine.
 

Link to comment
Share on other sites

Alle de tingene du nevner der Breda vil føre til regress og forsikringsselskapet står uansvarlig :)

 

Det skal jo bevises igjen. Og regress er noe som skjer ved en eventuell skadesak, og har ingenting med å få forsikring på en biltype eller ikke.

Det er uansett sånne ting som er grunner for at kjente motorsterke biler er vanskelig å forsikre, opp imot bilen til bestefar som har mer dieselhester og går bedre. Du ser ikke bmw 530 diesel topper stjåletlister, eller ofte i annonser med ungdommer som har kjørt av veien i stor fart :) Da ser du bilene de ikke vil forsikre.

 

 

For og gi et kjapt svar til breda og pusur..

 

Ta kontakt med bilsportforbundet pr tlf. og få svar på det dere lurer direkte på er nok det enkleste.

 

Dette er en rallybil uansett hvordan man snur og vender på saken og har aldri vært godkjent som noe annet i Norge heller, og eneste grunnen for at det er skilter på den, er at det er et krav for og kan kjøre transport etaper mellom A til B.

 

Dette er ikke min bil, så jeg har ingen voldsomme behov for å vite dette 100%. Jeg bare spør litt i forhold til de argumentene du kom med angående ikke godkjent og lisens osv.

Saken er at jeg ikke tror bilen plutselig kategoriseres som noe annet av SVV selv om bilen ikke har lisens.  Dette er vel mer relevant når bilen skal kjøre et løp? Og om den har lisens eller ikke er vel heller ikke en ting Gjensidige bryr seg om kanskje? Og så kom jeg bare på tanken angående effekt på rallybil kontra vanlig bil. Dette regnet jeg da med at du kunne svare på som årskontrollør for NBF.

Så dette syntes jeg du kan svare på, så vi slipper å ringe til samme organisasjon som du representerer :)

Edited by Breda

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Hadde nok en runde med Gjensidige i dag, og det vises veldilg lett, de vil rett og slett ikke ha denne bilen! De har nå beklaget misforsåelsen med at denne bilen var ombygd til det ene og det andre, og insett at den er godkj som den står. Meen

 

Så da er jo alt i orden da? Sa jeg.....

Neeeei, ikke helt, bilen står fortsatt med ukjent hesteantall. Svarer han..

Jo, men det er jo en Sierra Cosworth, så da kan du vel bare bruke den forsikringen? Mente jeg...

Nei, vi kan ikke vite om det er 200hk eller 600hk

Men da kan jeg bremse bilen i benk, også kan dere få utskrift på effekten da? Så er saken biff?

Njaaa..... Det er jo fort gjort for bilkyndige som deg å justere dette opp og ned etter dagsform! Så det tør ikke Gjensidige å gamble på!

Skal dere tenke slik så er 70% av kundene deres uten bilforsikring!

Nå er det ikke alle andre vi har denne saken med, det er deg og din bil!

 

 

LEI! Neste forsøk: NBF!

Link to comment
Share on other sites

Da hadde jeg reist til SVV, og fått de til å rette opp vognkort med effekt, 224 hk. Så hadde jeg reist tilbake til Gjensidige og sagt at det er slik bilen er godkjent med skilt. Lagd eventuelt litt sak ut av det.

Snakk med en advokat om hva de kan gjøre og ikke kan. Det skal jo bevises at din bil har for mye hk før de kan nekte deg dette.

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Dette er ikke min bil, så jeg har ingen voldsomme behov for å vite dette 100%. Jeg bare spør litt i forhold til de argumentene du kom med angående ikke godkjent og lisens osv.

Saken er at jeg ikke tror bilen plutselig kategoriseres som noe annet av SVV selv om bilen ikke har lisens.  Dette er vel mer relevant når bilen skal kjøre et løp? Og om den har lisens eller ikke er vel heller ikke en ting Gjensidige bryr seg om kanskje? Og så kom jeg bare på tanken angående effekt på rallybil kontra vanlig bil. Dette regnet jeg da med at du kunne svare på som årskontrollør for NBF.

Så dette syntes jeg du kan svare på, så vi slipper å ringe til samme organisasjon som du representerer :)

 

 

 

 

 

Er ikke meg spørsmålet er rettet til, men sånn jeg kjenner regelverket er det så enkelt at en rallybil med bruksbegrensning i vognkortet IKKE er godkjent for gatebruk, den er BARE godkjent brukt på offentlig vei når den er med i LØP eller ORGANISERT TRENING på strekninger som ligger i kjøreboken på det aktuelle arangemanget. Og kan derfor også bare kjøres av lisensiert føre og med vognlisens på bilen.

 

Uten denne reglen med bruksbegrensning og derfor mulighet til å ha "skilt" på disse rallybilene ville det ikke vært noen gromme rallybiler i norge som kunne kjørt rally som vi kjenner sporten i dag.

Edited by as.
Link to comment
Share on other sites

Ja, føler det er litt feil å sitte med lua i hånda og spørre om de ikke kan være så snill å la meg bli kunde hos dem :mad2:

 

Ser den. Det kjipe er bare at du plutselig sitter uten noen å være kunde hos, fordi alle sier nei. I etterpåklokskap da, så kan det hende at du angrer på det.

 

Når jeg godkjente bilen min, så bestemte jeg meg for at uansett hva de sa, så skulle jeg bare nikke og være medgjørlig. La de supervrange idiotene får føle seg litt konger en liten stund. Alt jeg fikk beskjed om ble fikset, selv om det var mye som var bare for å forhindre meg i å få den godkjent. Jeg klarte faktisk ikke å holde meg, så jeg snakket mot han ene 1 gang, men han ga seg umiddelbart. Fordi det bare var tull. Og bilen ble godkjent. Er ikke sikkert den hadde blitt det hvis jeg oppførte meg som en 18 åring med for mye meninger og ønsket om å krangle på alt :)

 

Er ikke meg spørsmålet er rettet til,

 

Takk uansett. Men skal dette ha noe å si for forsikring da? Så lenge bilen da er registrert som rallybil og ikke kan kjøres på normal måte på veien, så ville jo det, ihvertfall i mitt hode, lettet vurderingen fra forsikringselskapet om å forsikre bilen.?

Signatur kan være på inntil 5 linjer i normal skriftstørrelse, eller bilde/banner-størrelse 100x800 pixler

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

×
×
  • Create New...