Jump to content

ABS/Antispinn lyser


Siriuz

Recommended Posts

Hei. Helt ny her, og ny med Ford. 
Har skaffa meg en Ford Scorpio 2,3 16v GLX Stasjonsvogn. 
Om hjula begynner å spinne, går ABS og Antispinn-lampa på, og nekter og slukke igjen. Når dette skjer, så sitter jeg uten ABS og antispinn helt til jeg stanser og skrur av motoren. Må la den stå litt, og når jeg så starter den igjen, så er lampene slukket helt frem til hjula spinner igjen. Så er det samma greia på nytt. Er det noen som har noe tips til hva dette kan være? Er det bare sensorene som er skitne, er det selve ABS-pumpa, eller hva kan det være for noe annet? Tips og mulige løsninger tas imot med stor takk :) 

Link to comment
Share on other sites

ABS fungerer fint ellers?

 

Ville startet med en sjekk av sikringer og div stikk i forbindelse med Antispinn jeg.

Har ikke sjekka det, ikke prøvd bremsa sånn ellers. Sikringer kan det vel ikke være? Da skulle vel lampene lyst konstant? De begynner jo å lyse først når hjula spinner, eller dvs når antispinn slår inn, vel og merke. Hvilke stikk tenker du på? Sånn i forbindelse med sensorer og slikt? Kontakter, liksom? Hehe :)

Edit: Snakket med forrige eier. Han sa han hadde sjekka mot feilkoder, og det indikerte at det kunne være noe feil med ABS-pumpa. Sjekker på nettet etter brukte deler, og finner ABS-aggregat. Er dette ett og samme? 

Edited by Siriuz
Link to comment
Share on other sites

mål motstand i kontakta på hver føler skal ligge på 0,8-1 ohm  er det noe annet er følern defekt.

1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w
1977 Ford Granada 2,3L Automatic 
1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD
1998 Ford Explorer 4,0

Link to comment
Share on other sites

Det jeg sikter til er sikringer til ventiler i abs-enheten, disse vil ikke nødvendigvis gi feil før det viser seg at de ikke funker. Antispinn har vel funksjon for å legge på brems også, og det kanvære noe der som ikke får strøm eller for lite strøm.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

Har nesten samme problemet på min, men der lyser lampene hele tiden. Fikk det sjekket tidligere på Ford og da var det feil med sensoren på venstre side bak, så jeg fikk byttet den. Men det virker fortsatt ikke, så lurer på om hjernen til abs-systemet må tilbakestilles. Hjelper ikke med batteriet frakoblet.

Link to comment
Share on other sites

Sjekka litt nå.. Sikringer er OK, og har gått over alt av kontakter med elektrorens. Lot også batteriet være frakoblet slik som skrevet her. Null bedring. La merke til nå at abs/antispinn slår inn, frem til jeg har passert 20km/h.. Det eneste jeg kan resonnere meg frem til da, er sensorer. Eller? Mer hjelp mottas med takk. Møkk lei av å stå fast på egen gårdsplass. Har snart ikke råd til flere poser med grus!:P

Link to comment
Share on other sites

som skrevet over . mål motstand i kontakta på hver hjulføerer /sensor alt som aviker fra ca 0,8-0,9 ohm er feil da er føler defekt og må byttes.

  • Like 1

1968 Mercury Montego MX wagon 390,1969 Mercury Cyclone Fastback 351w
1977 Ford Granada 2,3L Automatic 
1986 Ford Scorpio 2,9i GL,1993 Ford Scorpio 2,9i Ghia Estate, 1993 Ford Scorpio 2,0 GLX, 1994 Ford Scorpio 2,0i , 1998 Ford Scorpio 2,5 TD
1998 Ford Explorer 4,0

Link to comment
Share on other sites

Da synes jeg det høres ut som du har funnet og reparert feilen du kom hit med i utgangspunktet. Men du har flere feil, og det kan gjerne være sensorer eller abs-ringer som er problemet, jeg ville startet med å fulgt tipset til mr. Scorpio, han vet nok hva han snakker om.

`82 Granada 2.0, `82 Granada 2.8 "Ghia", `84 Granada 2.3 L Turnier, `92 Scorpio 2.9 GL, `96 Scorpio 2.5TD Turnier

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det er jo enkelt å måle selv. Sjekk også abs ringene, at det ikkje er sprekk i en eller flere. Da får den også feil signal og setter feilkoder.

Ford sierra coupe v6 - Bruksbil/hverdag

Ford sierra sedan 2.0 - Restaurerings-prosjekt

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...