Jump to content

Noen her som kjenner til vingebilen min?


Kenth83

Recommended Posts

Jeg kjøpte i fjor høst en Sierra Cosworth av en på Toten. Bilen har litt spesiell teksting i vognkortet og har stått avregistrert siden 1998.

 

Så tenkte kanskje noen her kjenner til historien om bilen, eller kjenner til tidligere eiere? :)

 

Bilen kan vel sies å være ombygd, selv om bilen har orginalt cosworth chassi.

Som vognkortet sier så er bilen godkjent oppbygd i 1991 med nytt orginalt chassi.

"Oppbygd fra AJ-254XX etter till.fr toll og avg. Nytt ch.nr: AJ-355XX er innpreget veg høyre forsete. Fabrikasjonsplate plombert på tverrstiver."

 

Reg.nr som bilen har nå stammer fra en 1985 sierra 2.0l. Men som bildet og teksting i vognkortet viser er den orginale fabrikasjonsplaten plombert av biltilsynet. 

 

Hvorfor kunne de ikke bruke det opprinnelige skiltnr? Bilens chassinr er det samme som reg.nret. For det nye chassiet hadde vel ikke no identitet når det kom hit?

 

På 90 tallet tilhørte bilen noen i Grimstad området. Bilen ble avregistrert desember 1998 og blitt påregistrert av meg nå i April i år.

 

Hadde vært gøy om noen her kjente til bilen eller historien om den :)

 

Cossiemoelv_009.jpg
 

 

Link to comment
Share on other sites

Pen bil ihvertfall:D observert mellom dala og hamar om onsdag:)

Takk for det :) Ja det stemmer vettu ;)

Er ikke skiltnummeret fra den gammle bilen, før den fikk chassi bytte da?

Jo den er oppbygd ifra dens tidligere skilt nr. Men hvorfor kunne de ikke beholdt det opprinnelige reg nret? Hvorfor fikk bilen nytt reg nr, fra en 85mod 2liter når den fikk nytt orginalt chassi?

 

Men det spiller vel ikke så stor rolle, sålenge alt er godkjent :)

 

Hva tenker dere da? Orginal, eller ombygd? ;) Den er jo bygget over på et annet chassi, men orginalt cossie chassi ;)

 

Veteran over nyttår da siden reg nr er fra 1985 :)

 

Det står forøvrig i vognkortet at bilen er første gang reg i norge i 1991, samme dato som når den ble godkjent med nytt chassi. Men alikevel et norsk reg nr fra 1985 ;)

 

Merkelig opplegg?

Link to comment
Share on other sites

Mulig dette er kirkeng bil i rakkestad som har gjort dette på din bil...dem skøta hauevis på 90 tallet...

 

Reglene hadde et smutthull på 90 tallet....etter hva jeg har hørt

Hvis du hadde en Norsk bil som var mye skadet at den ikke lot seg reparere kunne du søke om helt fullstendig chassi bytte....

Da beholdt man kun vognkort fra gammel bil......men bilen ble som regel ny-registrert ved visning/godkjenning.

Alt dette uten og betale en kr i avgift

 

Jeg hadde en golf rallye i 96 som dette var gjort med...85 1.3 i papira..ikke en skrue eller en del fra den norske id bilen....og orginalt rallye chassi nr...

midt i vognkortet sto det 1.3 med dens chassi nr

Mens nederst sto rallye nr og godkjenningen av chassi bytte

Den ble ny registrert i halden....AA38xxx

 

Smutthullet ble etter hvert tettet ved at bilen måtte ha deler fra den norske skadebilen

og dette ble plombert ved søknad.....

Får i hvert fall ikke gjort det på samme måte idag

Noen tjente gode kr på dette på 90 tallet......

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg har hørt endel om skjøting og "skjøting" fra 90 tallet ja. Hadde en vingebil for endel år siden som var "skjøtet" ;)

 

Men denne har jo ikke beholdt dens opprinnelige vognkort eller reg.nr da.. Oppbygd ifra AJ254XX, som da er bilens opprinnelige reg.nr.. 

Hvor kommer da dagens reg.nr i fra? Altså AJ355XX, som stammer fra en 1985 sierra 2liter.

 

Hva tenker dere om bilens verdi mtp dette? Det kryr jo ikke av vingebiler for tiden.. Verken orginale eller ombygde..

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å tippe men siden den er plombert på skiltet i front og det er originalt så vil jeg tro den er kappet ved a-stolper. Sikkert bak i dørk også hvis ch.nr  til 85 2liter er preget på nytt. Det vil være bakenden som stammer fra 85 2liter. Står det originale ch.nr sammen med det nye eller er det kun det nye?  

Link to comment
Share on other sites

Vanskelig å tippe men siden den er plombert på skiltet i front og det er originalt så vil jeg tro den er kappet ved a-stolper. Sikkert bak i dørk også hvis ch.nr  til 85 2liter er preget på nytt. Det vil være bakenden som stammer fra 85 2liter. Står det originale ch.nr sammen med det nye eller er det kun det nye?  

Bilen har ikke noe ordentlig chassi nr. Reg nr og chassi nr er det samme. Dvs rammenr på bilen er AJ355XX. Dette er preget inn i gulvet ved passasjerstolen og fremme på ene fjærtårnet. Det er ingen andre chassinr noen steder på bilen.

 

Kan dette støtte opp teorien om at bilen har nytt orginalt komplett chassi i 1991?

 

Det er det jeg ble fortalt av tidligere eier ihvertfall, att bilen har komplett nytt chassi.

Er vel ingen 85mod som hadde AJ35xxx orginalt?. Da må den ha fått nye skilter en gang eller det ble nytt nummer ved ombygging/skjøting.

 

Aj35xxx er vel i perioden rundt 91-93.

Ahh, okey :) Da fikk den kanskje nytt reg.nr ved ombyggingen da. Da er det sikkert AJ254XX som var en 85mod 2liter da?

Jeg sjekka opp AJ254XX på vegvesen.no nå.. Det er det reg.nr som er en 1985 2.liter ja ;)

Det står at den bilen er avregistrert siden 14.11.1988.

 

Så hva er gangen i det egentlig? Hvor kommer denne 2literen inn i fra? Tipper det ikke fantes veldig mange ombygde cosworther i Norge i 1988?

 

Kan det tyde på at bilen min er en orginal cosworth, som ble importert til Norge i 1991?  Og fikk da identiteten til den 1985 mod 2literen, MEN med nye kjennemerker?

Men hvorfor har ikke bilen beholdt ramme nret fra den 85 2literen? For den hadde jo WF0EXXGXXXXXXXXXX. Men det ramme nret finner jeg ingen steder på bilen min. Kun AJ355XX som er innpreget.

Link to comment
Share on other sites

Synes det ser ut som det ble skjøtet kaross Cosw / 2,0L i 88, og nytt erstatningskaross i 91.

Nytt chassis er det i alle fall ingen tvil om da du ser på produksjonsplata.

 

Nyt bilen , og ikke tenk mere på ombygd/original.

Aldri noe godt uten at det er galt for noe.

Link to comment
Share on other sites

Regnr og chassisnr er identisk ;)

Om det står hele regnr eller mangler 2 siste siffer spiller liten rolle, tok meg ca 10 sek. å finne de 2 siste sifrene.

 

Merkenavn / Modell: Ford / Sierra 2.0L BED

Merkekode / Type: 2600 / Oppbygd 1991

Reg første gang: 1985

Reg første gang i Norge: 24/9-1991

 

En telefon til Biltilsynet bør kunne gi deg ett konkret svar hva som har skjedd/blitt gjort.

Men karosseri er vel hvertfall nytt/byttet en gang, den plomberte platen står vel ikke på originalbiler fra 1986?

Link to comment
Share on other sites

Regnr og chassisnr er identisk ;)

Om det står hele regnr eller mangler 2 siste siffer spiller liten rolle, tok meg ca 10 sek. å finne de 2 siste sifrene.

 

Merkenavn / Modell: Ford / Sierra 2.0L BED

Merkekode / Type: 2600 / Oppbygd 1991

Reg første gang: 1985

Reg første gang i Norge: 24/9-1991

 

En telefon til Biltilsynet bør kunne gi deg ett konkret svar hva som har skjedd/blitt gjort.

Men karosseri er vel hvertfall nytt/byttet en gang, den plomberte platen står vel ikke på originalbiler fra 1986?

 

Hehe ;) Det spiller jo ingen rolle.. Kjører jo ikke rundt med sladda skilt heller ;) Men tenkte jeg ikke behøvde å gjørs på å legge ut hele reg nr på et åpent forum ;)

 

Men ja, den plomberte plata burde vel støtte teorien om at den har fått nytt karosseri en gang? Aldri sett lignende plater på noen andre orginalbiler.

 

Tror du noen på biltilsynet vet noe mere en hva som står i vognkortet da? :)

 

Ingen som kjenner til tidligere eiere av bilen da? På jobben har jeg navnet på den bilen sto reg på når den ble avskilta i 1998. Det var ei jente/dame i grimstad. Muligens mor til tidligere eier da. Husker ikke navnet i farta. Prøvde å google navnet uten hell.

 

I vognkortet er reg nr og chassi nr det samme ja.

Synes det ser ut som det ble skjøtet kaross Cosw / 2,0L i 88, og nytt erstatningskaross i 91.

Nytt chassis er det i alle fall ingen tvil om da du ser på produksjonsplata.

 

Nyt bilen , og ikke tenk mere på ombygd/original.

Okey.. det var noe sånn jeg håpet på også :)

20140421_112900.jpg
 
20140421_113044.jpg
Link to comment
Share on other sites

Hei du har fått den gamle bilen min ser jeg

Denne er ikke verken skjøtet eller noe annet tull med på en eller annen måte har de fått godkjent og erstatte en skada vanlig sierra med en Cosworth helt komplett og fått. Dette godkjent dette er en 100%. Orginal Cosworth bil men med vanlig sierra skilt når mye rart de fikk godkjent før

 

Jeg kjøpte denne etter at den hadde stått i mange år hos en kamerat og fikk den på veien igjen og hadde den en stund får jeg solgte den til en i vestagder som igjenn solgte den opp til Toten distriktet

 

Forøvrig så var det en veldig grei bil egentlig var litt slitt i lakken men det ser ut som er blitt ordnet

 

Motoren er også delvevis overhalt byttet alle lager ,stempel ringer,toppdeka blokk og topp,nyeventil tetninger og alle pakninger og simmringer byttet jeg men dette er jo noen år siden men er sikkert begrenset den er brukt

 

Mvh

Hans Ole

Link to comment
Share on other sites

Høres helt fjernt ut, men det er så bra om det er sant at denne burde være mer verdt enn en "vanlig" bare pga historien :) Man bruker bilen like godt om det er ekte eller ombygd, tut og kjør :) Pen er den ivertfall. 

hehe ja er helt utrolig jeg var og veldig skeptisk så jeg demonterte alt invendig og sjekket over alt og eneste jeg fant var et meget bra karosseri bare org lakk var det og ,bilen var og kun org grunning på under ikke techtyl ,noe av plasten var lakkert og en bakskjerm

 

se på plata i motorrommet som er plombert står cosworth på den og

 

så du har en meget fin bil der lykke til videre med grom bilen

Link to comment
Share on other sites

Hei du har fått den gamle bilen min ser jeg

Denne er ikke verken skjøtet eller noe annet tull med på en eller annen måte har de fått godkjent og erstatte en skada vanlig sierra med en Cosworth helt komplett og fått. Dette godkjent dette er en 100%. Orginal Cosworth bil men med vanlig sierra skilt når mye rart de fikk godkjent før

 

Jeg kjøpte denne etter at den hadde stått i mange år hos en kamerat og fikk den på veien igjen og hadde den en stund får jeg solgte den til en i vestagder som igjenn solgte den opp til Toten distriktet

 

Forøvrig så var det en veldig grei bil egentlig var litt slitt i lakken men det ser ut som er blitt ordnet

 

Motoren er også delvevis overhalt byttet alle lager ,stempel ringer,toppdeka blokk og topp,nyeventil tetninger og alle pakninger og simmringer byttet jeg men dette er jo noen år siden men er sikkert begrenset den er brukt

 

Mvh

Hans Ole

Okey :) Er det lenge siden du hadde bilen eller? 

Bilen virker å være ganske bra. Tight og fin. Etter hva jeg har blitt fortalt sitter det en 270 chip i bilen. Også har den moongose anlegg.

Bilen har nok fortsatt litt slitt lakk.. Litt småsår i hist og pist. Men helt grei bruks stand. Skal få kosta på en skikkelig poleringsrunde på bilen snart.

Støtfangeren bak hadde en stor sprekk på hjørnet, så den har jeg fått plastsveiset og lakkert oppigjen nå i vår.

 

Motor trenger nok noen nye pakninger igjen tror jeg.. sett den har begynt å svette litt etter at jeg har tatt i bruk bilen.

Har satt i powerflex foringer i bakstilling og stabstag bak. Satt på justerbare gaz dempere bak og skifta hjullager forran.

 

Langsiktig plan er hellakkering, nytt dørtrekk og ny hattehylle. Da begynner vi å nærme oss ;)

 

Du har ikke noen gamle bilder av bilen da? :)

Ferske bilder ;)

 

Cossiemoelv_001.jpg
 
Link to comment
Share on other sites

Okey :) Er det lenge siden du hadde bilen eller? 

Bilen virker å være ganske bra. Tight og fin. Etter hva jeg har blitt fortalt sitter det en 270 chip i bilen. Også har den moongose anlegg.

Bilen har nok fortsatt litt slitt lakk.. Litt småsår i hist og pist. Men helt grei bruks stand. Skal få kosta på en skikkelig poleringsrunde på bilen snart.

Støtfangeren bak hadde en stor sprekk på hjørnet, så den har jeg fått plastsveiset og lakkert oppigjen nå i vår.

 

Motor trenger nok noen nye pakninger igjen tror jeg.. sett den har begynt å svette litt etter at jeg har tatt i bruk bilen.

Har satt i powerflex foringer i bakstilling og stabstag bak. Satt på justerbare gaz dempere bak og skifta hjullager forran.

 

Langsiktig plan er hellakkering, nytt dørtrekk og ny hattehylle. Da begynner vi å nærme oss ;)

 

Du har ikke noen gamle bilder av bilen da? :)

når hadde jeg denne da ca 2008-2010 den sprekte fangeren og dør trekk og hattehylla var sånn når jeg og hadde den har sikkert bilder en vei og jeg  kjøpte bilen i gjerstad

 

ta og ring meg så kan vi ta en prat ang bilen 90091552

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...