Jump to content

Trimming av taunus 1.6 og generelle spm.


Jonaspettersen

Recommended Posts

Heisann !

 

jeg har lenge likt ford taunus og jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en.

er 1.6 motoren sterk og tåler litt juling ?

finnes det aftermarket deler til motoren ? kammer, eksos, innsug osv ? 

har bare lyst på en artig lekebil. 

 

Takker for svar ! :)

Svensk rebell i en ford familie.

 

Mine kjøretøy 

Volvo 850 t5 (94)

Saab 900 Aero (87)

 

i gårdsplassen

Ford lincoln continental mark iv

Ford custom van 7.3 D

 

 

Link to comment
Share on other sites

Enda bedre må det vel være å ta utgangspungt i en 2,0 og ikke en 1,6.

Selv bare det, med orginal 32/36 DGV gasser og Sierra eksosmanifold og frontrør med bedre dimensjonert eksos vidre vil være en kraftig oppgradering selv uten trimming.

Med Kent Cams FR32 og justerbart kamdrev er 130hk oppnåelig med overnevnt gasser og eksos. Koster ikke så veldig mange tusen, og du nærmer deg allerede dobbelt effekt av orginal 1,6.

Der værste av alt er at motorrommet fortsatt vil se orginalt ut for de som ikke er veldig kjent med ohc motorer.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Dette var suspekte saker. Antydning om 175 hk fra en 1,7L motor med kun 2 x 40 mm forgasser er 100% urealistisk. Selger er altså enten helt idiot eller komplett lystløgner. Uansett bør man være skeptisk til slike. 

Heisann !

 

jeg har lenge likt ford taunus og jeg lurer på om jeg skal kjøpe meg en.

er 1.6 motoren sterk og tåler litt juling ?

finnes det aftermarket deler til motoren ? kammer, eksos, innsug osv ? 

har bare lyst på en artig lekebil. 

 

Takker for svar ! :)

Det er ikke smart å legge ut penger på en 1,6 motor når 2,0 L utgaven av samme motor er både billig og lett tilgjengelig.

Sluttresultat pr. brukt kr. vil være mye bedre med en 2,0L motor.

  • Like 2

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Dette var suspekte saker. Antydning om 175 hk fra en 1,7L motor med kun 2 x 40 mm forgasser er 100% urealistisk. Selger er altså enten helt idiot eller komplett lystløgner. Uansett bør man være skeptisk til slike. 

Det er ikke smart å legge ut penger på en 1,6 motor når 2,0 L utgaven av samme motor er både billig og lett tilgjengelig.

Sluttresultat pr. brukt kr. vil være mye bedre med en 2,0L motor.

 

Ser en annen 1700 måtte opp på 48 DCOE for å nå ca. 165 Hk, så ja, urealistisk. Vet ikke nøyaktig hva 40'ene kan svelge unna. 

 

2- liter er jo veien å gå, ingen tvil. Men det finnes noen som vil gå ut fra 1600, og det må jo være lov.... Lett frisering og kanskje 120 på svinghjulet? Selvfølgelig mulig med 100Hk+ pr. liter, men det koster...

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

 Vet ikke nøyaktig hva 40'ene kan svelge unna. 

 

2- liter er jo veien å gå, ingen tvil. Men det finnes noen som vil gå ut fra 1600, og det må jo være lov.... Lett frisering og kanskje 120 på svinghjulet? Selvfølgelig mulig med 100Hk+ pr. liter, men det koster...

Ca. 150 hk på sug med 2x40 mm forgassere og maks 400 hk med turbo.

 

Alt er lov, men man bør være klar over alle ulempene på forhånd så man slipper å angre på valget sitt i ettertid når sluttresultatet foreligger.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

hvis jeg ender opp å kjøpe meg taunus blir det nokk bare et lett oppsett med kansje en 120 hk, 1,6 eller 2.0. grunnen til at jeg vurderer 1,6 literen er prisen på bilen.

burtonpower sier ikke eksakt hva du trenger for å oppnå de forskjellige tallene, noen som har en skikkelig liste med deler jeg må ha ?

Svensk rebell i en ford familie.

 

Mine kjøretøy 

Volvo 850 t5 (94)

Saab 900 Aero (87)

 

i gårdsplassen

Ford lincoln continental mark iv

Ford custom van 7.3 D

 

 

Link to comment
Share on other sites

Selv om du kjøper en bil med 1,6, så er det fortsatt fint mulig å få tak i en 2,0 motor å pakke nedi.

Burtonpower har litt å si om tuning av pinto.

Ett kitt med FR32 kam, nye kamlagre og justerbart kamdrev i første omgang. Du trenger jo selvsagt nye pakninger og eventuelt toppbolter vist motoren har strekkbolter, og ny registerreim og strammehjul om nødvendig. DGAV gasser med tilhørende innsug som portes inn i løpene under gasseren. Ikke gå for den nyere gasseren fra Sierra og Scorpio som er delvis elektronisk styrt.

Er du tolmodig kan du forbedre toppen litt i toppen rundt ventilstyringene og kantene ned mot ventilsetene. Men for all del ikke lag portene større, de er allerede for stor.

Toppen kan med fordel planes litt.

Om du bestiller fra UK så finner du prisene på Burtonpower.

Med denne oppskriften skal du få over 120hk om du ikke gjør noe feil. Med kammen rett justert tømte jeg orginale IS dyser med FR32, og de skal holde til ca 130hk.

- 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor :D

-200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.
- Diverse Megasquirt prosjekter.
- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.
- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.

Youtubekanal

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...