MadsBL Posted March 8, 2015 Posted March 8, 2015 (edited) Har en vingebil (med 4wd motor) der sikringa til kjøleviftene går etter en stund.. Når bilen går på tomgang og blir varm, så slår viftene inn og går en stund, før dem gir seg. Etter at de har gjort dette 3-4 ganger på tomgang, så ryker sikringa. Pr nå, så sitter det original føler i radiator (brun sokkel). Syns viftene går lenge av gangen når dem først slår inn, men dette er vel vanlig oppførsel på cosworth med original føler? Ingen tegn til smelting eller varmgang i sikringsboksen enda.. Noen som har oppgradert ledningsnettet her eller har lagt opp eget nett utenom sikringsboksen? Eller kjøres det originalt?Ser at det er å få kjøpt annen føler til radiator som gjør at viftene får ett mindre temp-område å jobbe på.. Edited March 8, 2015 by MadsBL
grcossie Posted March 8, 2015 Posted March 8, 2015 Har sett smelting i kontakt til releèt og på kontakten til termobryter i radiator
JHS Posted March 8, 2015 Posted March 8, 2015 Er vel 2 varianter av sensor i radiatoren, ikke sikker på hvem som er levert med hva. Men på Escorten er det 4 stikkere i kontakten så den skal vel egentlig ha 2 hastigheter (eller først 1 vifte så begge?). På Sierra (hvertfall 2wd?) er det vel bare 2 stikkere og en hastighet. Jeg hadde kjøpt ett nytt ledningsnett, koster ikke all verden og er fort gjort å montere, kost på en ny sensor mens du er i gang så er du sikker på at alt er som det skal
MadsBL Posted March 8, 2015 Author Posted March 8, 2015 Takk for svar I føleren som sitter i radiatoren min er det to stikk/pinner, så er nok bare en hastighet og styring av begge viftene samtidig. Kjøpte nye motorfølere hos Matt Lewis Motorsport i UK, ser han selger ledningsnett med ny føler i en pakke.. Dette legges vel opp direkte mot batteri. Å erstatte/bytte ledningsnettet fra sikringsboksen til vifta/føler er vel kanskje ikke like lett?
grcossie Posted March 8, 2015 Posted March 8, 2015 Escort har 2hastigheter, med begge viftene igang på begge hastigheter. Sierra har kunn full hastighet på begge viftene. Du får kjøpt termobryter,som starter viftene på lavere temperatur. Tror Matt Lewis har den også 1
JHS Posted March 8, 2015 Posted March 8, 2015 Takk for svar I føleren som sitter i radiatoren min er det to stikk/pinner, så er nok bare en hastighet og styring av begge viftene samtidig. Kjøpte nye motorfølere hos Matt Lewis Motorsport i UK, ser han selger ledningsnett med ny føler i en pakke.. Dette legges vel opp direkte mot batteri. Å erstatte/bytte ledningsnettet fra sikringsboksen til vifta/føler er vel kanskje ikke like lett? Matt har ledningsnett også ja, legges som du sier, direkte opp mot batteri, ikke innom noe styreenhet. Enkelt og greit, og det funke
Truckdriver Posted March 9, 2015 Posted March 9, 2015 Aluradiator? Om du har aluradiator er det stor fare for at viftene starter ved for lav temp. Jeg tok knekken på batteriet pga. viftene ikke stoppet før en stund etter motor var slått av.Jeg kjøpte ledningsnett til viftene fra Matt Lewis, og tror det var der jeg kjøpte termobryter beregnet til aluradiator. Har enda ikke fått prøvd sistnevnte. - 98 Pajero 2800 GLS, bruksbil/trekkbil.- 97 V70, x-bruksbil/traktor.- 84 Mod. Sierra GL, X-bruksbil, isbanebil nå, med bakstillinga opphengt i alu foringer og snart NA trimma motor -200 Tahoe 5.3 LT, LPG drift.- Diverse Megasquirt prosjekter.- 87 Sierra sedan Cosworth 4x4, T34 kulelagra hybrid. Har veket til fordel for 98 Mustang SVT Cobra.- Cossie4x4 LE delebil, og annet til salgs.Youtubekanal
MadsBL Posted March 9, 2015 Author Posted March 9, 2015 (edited) Kjører original radiator.. Har sendt mail til ML, så da får vi se.. Hadde planer om nytt ledningsnett til neste år, så tenkte å se litt mer på dette da, men må nok få fikset opp dette med viftene nå før sesongen uansett.. Aluradiator? Om du har aluradiator er det stor fare for at viftene starter ved for lav temp. Jeg tok knekken på batteriet pga. viftene ikke stoppet før en stund etter motor var slått av.Jeg kjøpte ledningsnett til viftene fra Matt Lewis, og tror det var der jeg kjøpte termobryter beregnet til aluradiator. Har enda ikke fått prøvd sistnevnte. Edited March 9, 2015 by MadsBL
grcossie Posted March 9, 2015 Posted March 9, 2015 Sjekk også at viftene dine går lett. Mangen av disse, begynner å få litt for stor motstand, som også kan gjøre at sikringen ryker 1
grandisjohn Posted March 9, 2015 Posted March 9, 2015 (edited) Treg vifte på biler som står mye er vel litt typisk. Edited March 9, 2015 by grandisjohn Det er ikke en ting jeg kan.
MadsBL Posted March 9, 2015 Author Posted March 9, 2015 Mange bra tips her! Sjekka begge viftene i stad, syns de går forholdsvis greit rundt, uten for mye motstand.. En bekjent hadde en føler fra Matt Lewis liggende, så spørs om jeg prøver denne og ser hvordan viftene og sikringa oppfører seg med den montert. Føleren fra ML skulle ha ett temp-område på 4 grader vs den orginale på 11 grader, burde tilsi kortere last, men oftere. Så også over sikringsboksen litt bedre, ingen tegn til varmgang/smelting verken i sikringsholder for vifte eller rele.
grandisjohn Posted March 10, 2015 Posted March 10, 2015 Elektriske vifter skal vel ikke ha motstand i det hele tatt. Bare å bruke fingertuppen å snurre de rundt.Er i allefall sånn på biler med single vifte. Føleren er nok ikke feilen. Hvis ingenting er galt, så skal jo ikke sikringa ryke selv om viftene kjøler over et større temp.område. Det er ikke en ting jeg kan.
MadsBL Posted March 10, 2015 Author Posted March 10, 2015 (edited) Snurret vifta rundt med fingertuppen, men kjente en liten motstand, på begge to. Føleren i seg selv er nok ikke feilen nei, men slik jeg har skjønt og tolker funksjonen på den originale føleren og ledningsnettet til viftene fra sikringsboksen, så er kablene for dårlige til den lasten viftene drar, over tid. Og med en original føler som har som funksjon å styre arbeidsområde for viftene, og skal "kjøle" ned 11 grader, så vil jo viftene gå en stund, noe de gjør hos meg.. Viftene hos meg kan gå 3,4 og ja 5 runder før sikringa ryker på siste runde mot slutten, og hvis det hadde vært en jordingsfeil, kabelbrudd, dårlig kontakt eller lignende, så ville jeg tro viftene ikke hadde gått så lenge før sikringa gikk, hvis de i det hele tatt hadde virket avhengig av feil. En ny føler med en 4 graders differanse mellom start og stopp på viftene, vil mao gjøre at viftene i teorien skal gå nesten 1/3 av tiden, men oftere, sammenlignet mot den originale føleren, Dette er som sagt slik jeg tolker det, ikke dermed sagt at dette er riktig, og derfor jeg tok opp temaet Elektriske vifter skal vel ikke ha motstand i det hele tatt. Bare å bruke fingertuppen å snurre de rundt.Er i allefall sånn på biler med single vifte. Føleren er nok ikke feilen. Hvis ingenting er galt, så skal jo ikke sikringa ryke selv om viftene kjøler over et større temp.område. Edited March 10, 2015 by MadsBL 1
grcossie Posted March 10, 2015 Posted March 10, 2015 Helt vanlig med en liten motstand, siden det er børste motorer og gjerne litt tregheit i foringene
Recommended Posts
Create an account or sign in to comment
You need to be a member in order to leave a comment
Create an account
Sign up for a new account in our community. It's easy!
Register a new accountSign in
Already have an account? Sign in here.
Sign In Now