Jump to content

Sierra Cosworth 4x4 med mange problemer


mkarlsen92

Recommended Posts

Hei,

 

Nå har jeg søkt meg grønn rundt uten å finne noe som helst av det jeg lurer på.

 

Kjøpte for en stund tilbake en 4x4 godkjent ombygd Cosworth er L8 lednigsnett med 270 chip og blådyser.( skal vel kanskje være guledyser på dette) Denne hadde 3 brente stempler så overhaling måtte til.

 

Startet bilen her forrige uke og startet lett og virket som alt var i orden. Men så begynnte det.

 

1. Tomgangen er høy, ligger på rundt 1100 til 1300 omdreininger. Har stillt på skruen på gassspjeldet uten at jeg fikk den ned dit jeg ville. Lå på 1500 før justering. Har kontrollert alle vacuum slanger, sjekket at den ikke suger falskluft noe sted, men finner ikke det. Gikk da en stund og stopper, Når jeg starter den igjen så smeller det i potta og lukter bensin.

Så... noen forslag på mitt 2 delte problem?

 

2. Stoppet plutselig for meg her om dagen mens den gikk på tomgang(forhøyet selvfølgelig), Da slutta dysene å fungere, skiftet disse og bilen startet igjen. Så mens jeg skiftet stikkerhuset til phasesensoren som ikke var montert( kun med 2 kabelsko), så stoppet den igjen. da fikk den ikke bensin inn til railen. Målte spenning til drivstoffpumpe og der var det ingenting. Sikringen er i orden og releet fungerer som det skal(tok av lokket og trykket på den manuelt. koblet den midlertidig på en bryter, så da regner jeg med at det ikke er styrestrøm til releet. Noen vanlige/ kjente feil dette kan være? Nå kommer det drivstoff inn i railen, men pluggene er helt tørre, ikke noe drivstoff i sylinderen. Hva kan dette være?

 

3. Etter at den stoppet pga. drivstoff tilførselen sjekket jeg også at det var gnist der, det var det ikke. Ikke på pluggene og heller ikke rett ut av coilen. Skiftet tenningsmodulen, men fortsatt ikke gnist. Skiftet coilen, men fortsatt ingenting.

 

4. Siste: mistenker at jeg kanskje har byttet om på phasesensor og bankesensor. Finner ikke koblingsskjema med fargekoder til denne. Og det jeg finner av koblingsskjema stemmer ikke overens med stikkerplasseringer inn på styreenhet.

 

Noen som kan hjelpe meg med disse problemene? Begynner å bli passe lei av denne etter 6 måneder med skruing...

 

Daily Driver: 2003 VW Transporter 2.5 Tdi

Bane/ prosjektbil: 1993 Ford Sierra Cosworth 4x4 sleeper

Evighetsprosjekt: 1980 Ford Transit Bilfrakter

 

Link to comment
Share on other sites

Bigturbo.co.uk.

Om du har bytta om trigger og banke sensor så blir ikke bensin pompe releet "aktivert" da den får signal fra fordeler mener jeg. Om du bytter om på cam og veiv også, så blir det krøll.

Vedrørende tomgangen din, så dropp tomgangs motoren, og juster kun på skruen. 9 av 10 tomgangs motorer er deffekt

Link to comment
Share on other sites

Bigturbo.co.uk.

Om du har bytta om trigger og banke sensor så blir ikke bensin pompe releet "aktivert" da den får signal fra fordeler mener jeg. Om du bytter om på cam og veiv også, så blir det krøll.

Vedrørende tomgangen din, så dropp tomgangs motoren, og juster kun på skruen. 9 av 10 tomgangs motorer er deffekt

 

Ok. da må jeg ha satt minus og pluss feil inn på fordeler, for har prøvd å skifte om på stikker til bakesensor og phasesensor. Da får jeg prøve å skifte om på de.

Angående tomgangen: Tenker du på sensoren på siden eller på toppen(rød på siden og grå på toppen av innsuget). Nå er tomgangskruen skrudd helt i bånn og stikker til rød sensor er på. Stoppet med en gang jeg tok av stikkeren til den grå.

 

Noen tanker angående gnist problemet. Kan det at jeg har byttet om på stikkerne i stikkerhuset til phasesensoren være problemet der og?

Bigturbo.co.uk.

Om du har bytta om trigger og banke sensor så blir ikke bensin pompe releet "aktivert" da den får signal fra fordeler mener jeg. Om du bytter om på cam og veiv også, så blir det krøll.

Vedrørende tomgangen din, så dropp tomgangs motoren, og juster kun på skruen. 9 av 10 tomgangs motorer er deffekt

Har gått inn på bigturbo.co.uk, men stemmer ikke overens med stikkerplasseringene inn på motorstyreenheten.

Daily Driver: 2003 VW Transporter 2.5 Tdi

Bane/ prosjektbil: 1993 Ford Sierra Cosworth 4x4 sleeper

Evighetsprosjekt: 1980 Ford Transit Bilfrakter

 

Link to comment
Share on other sites

Ok. da må jeg ha satt minus og pluss feil inn på fordeler, for har prøvd å skifte om på stikker til bakesensor og phasesensor. Da får jeg prøve å skifte om på de.

Angående tomgangen: Tenker du på sensoren på siden eller på toppen(rød på siden og grå på toppen av innsuget). Nå er tomgangskruen skrudd helt i bånn og stikker til rød sensor er på. Stoppet med en gang jeg tok av stikkeren til den grå.

 

Noen tanker angående gnist problemet. Kan det at jeg har byttet om på stikkerne i stikkerhuset til phasesensoren være problemet der og?

Har gått inn på bigturbo.co.uk, men stemmer ikke overens med stikkerplasseringene inn på motorstyreenheten.

 

Grå sensor på toppen av gasspjeld er tomgangsregulator (ISCV, Idle Speed Control Valve), den røde på siden er TPS (throttle position sensor).  TPS må du ikke koble fra.

 

Hva mener du med at stikkerplasseringene ikke stemmer overens med det som ligger på bigturbo.co.uk?  Det er jo i hovedsak likt på alle, både L1, L6, L8 og P8.  Hva har du for slags motorstyring i så fall?

Link to comment
Share on other sites

Ok. da vet jeg forskjellen.

 

Når jeg kjøpte bilen så manglet stikkerhuset på kontakten. Om den er til bakesensor eller ikke det er usikkert. Var da 2 løse ledninger som skulle inn i stikkerhuset. En grå og brun og en brun og gul. Tenkte kansje at jeg har byttet plassering på de i stikkerhuset.

 

På bigturbo.co.uk så finner jeg oversikt over ledningsnettet. Men finner ikke fargekombinasjonene på ledingene fra ECU og til alle sensorer. Tenkte å måle fra ECU kontakt og til kontakten på phasesensoren for å konkludere hvilken av de to som skal til pluss og minus på phasesensor. Men hvis jeg følger plasseringen som f. eks. er nr 9 ved ecu, så er ikke den til f. eks. phasesensor. Stemmer ikke overens med ledningsnettet på min bil. Har L8.

Daily Driver: 2003 VW Transporter 2.5 Tdi

Bane/ prosjektbil: 1993 Ford Sierra Cosworth 4x4 sleeper

Evighetsprosjekt: 1980 Ford Transit Bilfrakter

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Tar opp denne tråden igjen:)

 

Nå er alle sensorer skiftet, så nå starter bilen og går fint. Dog litt høy tomgang enda.

Men.... er montert rs500 intercooler uten original filterboks. Skulle koble opp amalventilen og husker selvfølgelig ikke hvordan den skal kobles opp. Kobler den opp slik jeg har lest rundt på nett.

Når dette er gjort så er det null reaksjon på wastegate. Den skal jo jobbe med trykk og ikke Vacuum så kan ikke dra slange fra innsuget heller. Fungerer heller ikke å hente fra turbinhuset.

Noen forslag?

Link to comment
Share on other sites

Ingen trykk til å åpne wastegate. Og ikke noe trykk ut fra kompressor huset. Litt reaksjon på turboslangen, men det er ikke mye. Hvis jeg har slangen fra innsuget og til wastegate så blir jo det feil. Suger bare Vacuum og da fungerer ikke wastegate. .

Link to comment
Share on other sites

Ingen trykk til å åpne wastegate. Og ikke noe trykk ut fra kompressor huset. Litt reaksjon på turboslangen, men det er ikke mye. Hvis jeg har slangen fra innsuget og til wastegate så blir jo det feil. Suger bare Vacuum og da fungerer ikke wastegate. .

Måler du dette når du står i ro?? Trykk til wastegate, skal du jo ikke ha, før den skal åpne dvs ved det ladetrykk du skal ha.Innsuget har da selvsagt trykk det også.

Link to comment
Share on other sites

Står i ro ja. Bilen må jo ikke rulle for at jeg skal ha ladetrykk. Ruser opp når jeg står i ro. Og null ladetrykk. Synes det bare er så rart. Har 2 cosworther og den andre er slangen dratt rett fra innsuget og inn på wastegate. Den fungerer som bare det. Testet med Vacuum klokke og fungerer ikke på Vacuum men på trykk. 1 bar trykk og wastegateen åpner som den skal. Så ikke noe galt med den. Prøver jeg med en wastegate fra vw t4 så fungerer det, men den fungerer på Vacuum og ikke trykk, da vil jo staget gå feil vei.

Tenker at det må være noe galt et eller annet sted. Og den amal ventilen var vel det første jeg tenkte på.

Står du i ro eller ute og kjøyre? Ta eit bilde så det blir lettare og hjelpe.

Bilen står ikke her nå. Men hva trenger du evt. Bilde av:)

Link to comment
Share on other sites

Du klarer KANSKJE å få 0.1 bar i trykk ved rusing, du må nok på veien med den.

 

Når wastegateklokka har fått det trykket fjæra er beregna på, 1 bar som et eksempel da jeg ikke aner kors wastegsteklokke du har, så åpner klokka via staget et lokk i turbo så du leder eksos forbi skovel for å holde ladetrykket på det ønska ladetrykk.

 

Igjen, dette får du ikke til på tomgang.

Caution, any attempt to overtake will result in a race!
Link to comment
Share on other sites

Som Ron skriver, så er det nesten ikke noe ladetrykk du får av å stå i ro og gasse. Ta slangen fra kompressor huset, rett innpå wastegaten og se hva trykk du får da når du kjører. Hender amal ventilene ryker og lekker innvendig

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...