Jump to content

Bytte motor Escort Xr3i 1.6l -96


Tonanton

Recommended Posts

Hei, har en Escort Xr3i 1.6l -96, med Mondeo 2.0l.

Noen som veit hva som må til for at dette skal gå igjennom på BT?

Ford Norge var veldig lite behjelpelige med svar.

Regner med noe bremseoppgradering, men det hjelper vell fint lite så lenge jeg ikke har papirer fra Ford om at dette er ok?

 

Innbiller meg at dette har blitt gjort mange ganger tidligere, men kanskje ikke med godkjenning hos tilsynet.

Edited by Tonanton
Link to comment
Share on other sites

Jeg liker det ikke, men det er nok bare å glemme en godkjenning basert på "papirer" fra Ford om det ikke er en 1,8 XR3i :(. Ford har aldri levert Escort mk5> med 2.0 liter Zetech, kun som XR3i med 1,8 og 130hk(eller var det 128?) og kan da ikke dokumetere det da bilen ikke finnes. Alternativet ditt er da en uavhenig godkjenning(type TÜV eller lignende) eller søke om godkjenning basert på at effektøkningen er under 15% så sant du kan dokumentere at aksellastene dine ikke overstiger det som står i vognkortet. Aksellastene vil du neppe få godkjent øket utover det som står i vognkortet. TS har endret praksis på dette.  Så spørs det da, er det verdt å investere så mye tid og krefter for de siste 6(8) hestene. Ikke opp til meg å vurdere det da!

Dette er mine antagelser!

Edited by xr4ti
Link to comment
Share on other sites

Mk6 fikk du i 2.0 150hk ( RS2000 ). Veldig vanskelig å få godkjent ombygde Forder. Har du papirer fra donorbil? Hvis motor er eldre enn bilen, så er det bare å glemme tanken. Er flust med 1.6 zetec motorer rundtom,

'07 BMW 120d Msport ( Bruksbil )

'88 Ford Escort XR3i ( Prosjekt bil )

Link to comment
Share on other sites

Mk6 fikk du i 2.0 150hk ( RS2000 ). Veldig vanskelig å få godkjent ombygde Forder. Har du papirer fra donorbil? Hvis motor er eldre enn bilen, så er det bare å glemme tanken. Er flust med 1.6 zetec motorer rundtom,

RS2000 har ikke Zetech desverre, så det hjelper ikke han noe særlig vil jeg anta.

Problemet er nok helst at motoren allerede sitter i bilen, og at den må vises til Biltilsynet. Og det er vell en MK6 uten at det har så veldig mye å si. Takk for svar. Om enn noe nedslående.

Har du snakket med trafikkstasjonen?

Link to comment
Share on other sites

Nei det vet jeg. Men slagvolum og hk overstiger ikke.

Ja, vet. Utfordringen ligger i det at Ford aldri har bygget med Zetech 2.0 og dermed ikke typegodkjent i Norge(eller noe annet land for den saks skyld). Trafikkstasjonen vil kunne gi et svar på hva de aksepterer av effektøkning. Akselastene får man ikke gjort noe med.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke snakket med TS enda, regna med at det var like greit å innhente papirer fra Ford først. Men da trodde jeg at det var enklere. Nå viser det seg at det er 131hk på den motoren i følge vognkortet på bilen den kom fra, så i forhold til hk burde det ikke være noe problem. Mener bremsene på denne er like som XR3i-1,8l med 130hk.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke snakket med TS enda, regna med at det var like greit å innhente papirer fra Ford først. Men da trodde jeg at det var enklere. Nå viser det seg at det er 131hk på den motoren i følge vognkortet på bilen den kom fra, så i forhold til hk burde det ikke være noe problem. Mener bremsene på denne er like som XR3i-1,8l med 130hk.

Snakk med din trafikkstasjon, mener du kan få en såkalt forhåndssamtale. De vil da fremmlegge hva du må dokumentere. Skader neppe saken din å spørre. Man kan bli positivt overrasket iblandt :)

Noen trafikkstasjoner har vekt du kan benytte og da kan de veie bilens aksellaster. Er du innenfor styrker det saken din. Om du dokumenter effekt/dreimoment på de respektive motorene så har du dette å fremlegge også ved en eventuell forhåndssamtale og søknad.

 

Legger ved et par forslag til søknadskjemaer du kan videreføre.

Søk om ombygging av bil.doc

sknadskjema_ombygd_bil_1171.doc

Link to comment
Share on other sites

Ja, da er neste spørsmål da. Bremser, går jo aldri i verden igjennom med miniskiver foran og rustne tromler bak.

Focus MK1 har vell spindler som passer her, men vil det bli godkjent tro? Om vi bytter rundt om, med hovedsylinder også.

Er visst bare her det går å få noen fornuftige svar.

Ford Norge er visst livredde for å bistå pga problemer med mye Cosworth deler på avveie tidligere år.

Link to comment
Share on other sites

Gå for RS2000spek. Ikke start med hjemmemekk og modding av Focusdeler.

 

Kikk innom Mekonomen.no, Bilxtra.no, Biltema, Skruvat o.l

Finn reservedelene så sammenligner du delenr og millimetermål på tegningene til delene. RS2000, Xr3i 130hk og den du selv har. Brems, fjæring og stabstagforinger stikkord.

Link to comment
Share on other sites

Tror kanskje jeg har funnet en Xr3i med 130hk på et hoggeri som jeg kan plukke bremser av. Den har skiver rundt om, og motoren er jo like sterk/ svak. Så kanskje det ordner seg. Problemet med Mekonomen, Skruvat ol er jo at de stort sett bare har skiver, kalipere og klosser. Må jo ha hele skiten under der. :-)

Link to comment
Share on other sites

 Problemet med Mekonomen, Skruvat ol er jo at de stort sett bare har skiver, kalipere og klosser. Må jo ha hele skiten under der. :-)

Trenger du hele skiten? Ikke at jeg har så mye viten om mk5/6 Escort, men da ville du se om XR3i har samme bakstilling som RS2000 ved å sammenligne delene.

Nye bremsskiver, rør og belegg ville du trengt uansett om du skal vise dette ved en ombygging.

passer RS2000 bakaksling fra -92 modell på denne? Forstått at det hovedsakelig er karosseriet som er forandret på mk5 og 6?

Kjapp googling så er visstnok mk6 bakstillingtraversen sterkere enn mk5.

 

Skivebremser burde jo bare å være bolt on da det ikke er noen drivaksel ut til navet?

 

Stabstaget vet jeg ikke om kan festes til en bakstilling som ikke har, men ser jo ikke så komplisert ut at det trengs en egen travers for dette? Men ikke vet jeg for jeg tenker bare minimalt med pengebruk på utvikling vs  felles samlebånd og eksisterende deler = profitt som de gjorde på 90tallet ved Ford Europa. :)

 

Litt tekst og bilder om baktravers mk5 vs mk6:

 

http://fordclub.co.uk/topic/8238-rear-mk5-axle/

 

http://www.escortevolution.co.uk/forums/topic/82859-jcs-escort/page-31

 

http://www.escortevolution.co.uk/forums/topic/148199-xr3i-disc-brake-rear-beam-into-mk6/

Link to comment
Share on other sites

Etter noen runder frem og tilbake, så må jeg dokumentere hvilken bil bremser og motor kommer fra. Så det er i grunnen derfor jeg lurer. Trenger bare nav og feste jeg, så om det er likt på begge så har jeg alt jeg trenger på den bakakslingen. Blir billigere å kjøpe hele bakakslinga, enn del for del.

Har egentlig googla rundt nok allerede, men ikke blitt særlig klokere. Men det er kanskje andre årsaker til det. :-)

Har ikke funnet løse deler noe steder heller. Så det blir nok denne fra Sveariket.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer seg nå. Onkel and legger ikke ut linker i hytt og pine bare på kødd. ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå trenger jeg en liten bekretelse fra noen med litt oversikt. Begynner å forstå hvorfor det er så vanskelig og finne brukte deler for skivebrems bak på denne typen. Kan det stemme at det aldri er blitt levert? Fant en del sider etter lang googling, som også sa at RS2000 etter -95 var levert med tromler bak. Også XR3i med 130HK, så da er det like bremser på MK6 uansett motor?

Link to comment
Share on other sites

"4 Disc Brakes are standard on All Mk5, Mk5a and 4x4 Mk6 Models. It’s only the 2wd Mk6 that has rear drums"

 

Det nevnes ikke MK5 2wd, så hva den har????

 

http://www.rs2000-16v.co.uk/newsitefiles/buyers.htm

 

Bærebrua fra 4x4 med kaliperfeste, tipper jeg er forskjellig fra 2wd RS2000. I så fall er du like langt.

Caprimaniac- "RS Euroford". Facebook-1.png Ny online Speedshop:RSEuroford nettbutikk

Link to comment
Share on other sites

Nå trenger jeg en liten bekretelse fra noen med litt oversikt. Begynner å forstå hvorfor det er så vanskelig og finne brukte deler for skivebrems bak på denne typen. Kan det stemme at det aldri er blitt levert? Fant en del sider etter lang googling, som også sa at RS2000 etter -95 var levert med tromler bak. Også XR3i med 130HK, så da er det like bremser på MK6 uansett motor?

Sjekket på mekonomen.no? mk6 1.8 130hk/96kw http://www.mekonomen.no/bil/reservedeler/bremsesystem/bremsecaliper/bremsecaliper-bytte-ve-bak-ps216a03-64738no

FORD ESCORT (V), FORD ESCORT (V) 4WD, FORD ESCORT (V) Diesel, FORD ESCORT (VI), FORD ESCORT (VI) 4WD, FORD ESCORT (VI) Diesel, FORD ORION, KIA SEPHIA (I)
 
Eller så kan du jo bare maskinere nava som i den linken du fikk så har du både ABS og skiver bak?
 
Link to comment
Share on other sites

Nå trenger jeg en liten bekretelse fra noen med litt oversikt. Begynner å forstå hvorfor det er så vanskelig og finne brukte deler for skivebrems bak på denne typen. Kan det stemme at det aldri er blitt levert? Fant en del sider etter lang googling, som også sa at RS2000 etter -95 var levert med tromler bak. Også XR3i med 130HK, så da er det like bremser på MK6 uansett motor?

Onkel and leverer! Nå er du bare nødt til å bli medlem slik som jeg fikser for deg. :whistling:

 

96 mk6 1.8L 130hk.

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=63000532

 

260mm skive foran og 270mm skive bak.

http://bilxtra.no/butikk/index/index/platenumber/KT%2052260/#!/bremseskive

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...