Jump to content

Ford dropper kanskje WRC


Guest rskagen

Recommended Posts

Guest rskagen

Fords teamsjef Malcom Wilson har yttalt til Orange at det ikke er sikkert at Ford kommer til å delta i rally til neste år! Dette vil være en katastrofe for Ford og motorsporten!

Link to comment
Share on other sites

Ford som har jobbet så mye med den nye Focusen! Subaru mente jo at Ford var det teamet som stillte med best bil. Synd noe så bagatellmessig som løv skulle sette stopper for den på sist runde da men!

Synes nå det høres rart ut at Ford skal trekke seg ut...Ford har jo 'alltid' vært med...

Escort RS Turbo

Mondeo 4x4

Capri MK3 GT4

Pajero 4x4

Dynapac F141 6WD

Link to comment
Share on other sites

Guest superpuma

WRC uten Ford, Hyundai, kanskje Mitsubishi, osv. vil ikke være det samme, spesielt når fabrikksteamene får begrensinger på hvem de får lov til å ha som førere.

 

Kostnadene med utviklingen av konkurransedyktige biler er kanskje blitt så høye at færre og færre gidder å prøve. Håper det ikke ender opp sånn som Formel 1!

 

Hvis det blir for dyrt å utvikle en vinnerbil, føler nok bilmerkene at det er bedre å ikke delta enn å fremstå som en taper.

 

WRC kan jo være kjempebra for imaget til et bilmerke - se på Mitsubishi og Subaru - hvem hadde giddet å tenke på dem som ok biler uten Lancer EVO og Impreza Turbo?

Link to comment
Share on other sites

WRC kan jo være kjempebra for imaget til et bilmerke - se på Mitsubishi og Subaru - hvem hadde giddet å tenke på dem som ok biler uten Lancer EVO og Impreza Turbo?

 

Det stemmer nok det, synd at Ford ikke har satset så mye som dem for å få fram en kundebil som ligner på Wrc Focusen.

88' Escort Rs Turbo

86' Escort Rs Turbo -x-

I couldn't repair my brakes, so I made the horn louder.

Link to comment
Share on other sites

Den kommer nok, skal du se...

Jeg tror dette bare er en pr-gimmick.

Fordverden vil ALDRI tillate at moderselskapet gir seg med rally.

Rally ER jo Ford. Og de har altfro lange tradisjoner til å bare gi seg.

Da er det heller bedre de gir opp Formel1 sirkuset, Zetec-motoren der jo heller ikke balnt de argeste så..

12m Super

24v Cosworth

Prosjektet mitt

Link to comment
Share on other sites

WRC kan jo være kjempebra for imaget til et bilmerke - se på Mitsubishi og Subaru - hvem hadde giddet å tenke på dem som ok biler uten Lancer EVO og Impreza Turbo?

 

Det stemmer nok det, synd at Ford ikke har satset så mye som dem for å få fram en kundebil som ligner på Wrc Focusen.

 

Synes også det er rart. Ikke før har de eeendeelig fått stansa ut en Focus RS så forandrer de WRC utgaven som får RSen til å se ut som en standardbil :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror dette bare er en pr-gimmick.

Fordverden vil ALDRI tillate at moderselskapet gir seg med rally.

Rally ER jo Ford. Og de har altfro lange tradisjoner til å bare gi seg.

Da er det heller bedre de gir opp Formel1 sirkuset, Zetec-motoren der jo heller ikke balnt de argeste så..

 

Første reaksjon var et sjokk :shock:

Wrc sendinge blir ikke det samme uten en Ford. Men så begynner man å tenke. Tror også dette er sabelrasling.

Likt det som skjedde i F1 der fabrikktimene vil lage egen serie. Da Bernie er enehersker, og lovvokter.

 

Er altfor rart å bygge WRC bare for å kjøre 3/4 sessong.

Kanskje sjekker de hvor dyp misnøyen er blandt andre wrclag?

 

Den Jaguarsatsingen er ikke mye å flagge for.

Link to comment
Share on other sites

Guest rskagen

Hovedproblemet her er jo pengene. Huyndai "brøt" jo pga av det. Grunnen til at Wilson har gått ut med det er siden WRC skal utvides til neste år og at det blir så stor forandringer i reglene så blir det så vanskeligt for Msport og Ford å sette opp et budsjett. Samtidig som Ford of Europe sliter som **** med økonimien, minus på godt over 550 mill dollars sliter jo, selv for Ford som har flere milliarder på bok.

Men for å være ærlig så tviler jeg på at de vil slutte. De har satset sterkt på unge tallenter, Màrtin og Duval, pluss finsken da. De har lansert en ny bil som mange vil si er den beste i WRC, Cosworth stiller sterkt i mesterskapet og Ford ligger godt an til å "toppa hela skiten" til neste år....

 

Men jeg vil ikke si at JR-prosjektet var at totalt feilgrep av Ford. Nå etter at teamet har gjennomgått store forandringer, helte toppen av teamet ble sparket og nye førere, så begynner vi å se forandringer. Grunnen til at det gikk skeis tror jeg at vi skal legge på "Helvettes-Nasser", han gjorde ikke mer enn vont for Ford. Den karen skulle aldrig ha fått jobb hos en Ford-forhandler en gang! Jeg tor nok at JR vil kunne kjempe for 4.plassen til neste år. Og i 2006 tror jeg nok at de bil være blant Topp3, men den nye halvskala tunellen og en helskalatunell så kommer R7 til å være STERK!! og god..

Link to comment
Share on other sites

jeg ville ikke tro ford vil legge wrc delen død. om de skulle finne på noe sånnt ville jeg tro de gjorde det samme som mitsubishi gjorde. hadde ett "hvile" år for å utbedre bilen.

Motorsport har jo vært ford sin bane i alle år!

Blue Oval Racer

07 Mondeo Tdci Titanium Stv

Link to comment
Share on other sites

Guest rskagen

Vell hadde det ikke vært for at Ford of Europe hadde et så helvettes underskudd så skulle jeg gjerne også ha trodd det. Men når vi ser at Ford må stoppe investeringer på Genk, sparke opp til 50 000 arbeidere og de taper penger for hver dag som går. Noen analytikere mente at Ford var ikke langt unna konkurs tidligere i år, Ford har nemlig en høvelig stor gjeld.

Link to comment
Share on other sites

Penga var jo også problemet i F1.

Kan tenkes at de nye reglene og 2nye runder ble gitt uten noe særlig medbestemmelse. Kan bli ganske pist da.

Er vel ikke bare å hente inn ekstra lommepenger til Wrcvirksomheten i disse tider.

Nye wrc bilen ble nok påbegynt lenge før disse forslagene. Og blir ikke mye heder når det ikke lenger er flere fabrikker med enn at alle får plass på pallen.

Wrcreglene var jo ment for mangfold. Ingen Xantallstk for gatesalg o.l

Link to comment
Share on other sites

Er hentet fra dette blandt annet. Sto i de fleste nyhetnotiser

www.aftenposten.no/nyheter/okonomi/article.jhtml?articleID=637635

Link to comment
Share on other sites

Guest rskagen

Å hærregud hvor treg jeg er, jeg trodde han mente at Ford hadde bare 12000 kr i gjeld... :oops:

Men det viser seg at Ford har bedt M-sport om å kutte kostnadene med 30% til neste år! Det er ***** mye for et team som vil kjemåe om tittelen!!

Link to comment
Share on other sites

Guest rskagen

uansett, det vil være helt for ***** begge delene, hvis Ford skulle bli i WRC, men måtte kutte kostnadene med 30% vil de bli langt nede på listen, og hvis Ford forsvinner går jeg og skyter meg selv!!

Link to comment
Share on other sites

Den bekymriningen er du ikke alene om!

Blir de værende med 30% mindre budsjett blir det ras nedover lista i løpet av 04sessongen.

Solberg sa jo at den "nye" bilen var så bra, så søndagskjørte han til han måtte dytte. Forklaringen hans ble at de franske hadde fintuna enda litt mer så da var Petter like langt eller lengre unna iløpet av bare en runde.

 

Er jo heller ikke vits å selvpine seg selv bare for å kjøre rally når wrcbilen ikke ligner noe du kan beskue i salgslokale hos Fordforhandleren :roll:

 

Dette blir jo ikke noe valg:

1 Havne i bunnen etter endt sessong eller

2 Ikke se Fordfabrikkteam i løypa.

Wrc bilr ikke det samme uten, og med ford uten sjanser nei takk.

Blir som å se tippeliga, mens klubblaget ditt spiller i 4div.

Link to comment
Share on other sites

Guest rskagen

Nesten helt enig med deg and. For mesterskapets sin skyld synes jeg at WRC-reglene er bedre enn de gamle rally-reglene med at man måtte lage 2500biler for å kunne stille, nå er det lettere og billigere å stille i Wrc.

Og jeg er ikke helt sikker på om alle i Ford vil gota at M-sport må kutte kostnadene så mye. De fleste som er i Ford RS Team vet hva som må til for å vinne, og Cosworth Racing`s Hayes er nok enig med dem.

Jeg tviler på at Ford kommer til å fortsette om de vil ligge på bunnen til neste år (hvis de starter). Det sure eplet med Jaguar Racing har vært vanskeligt å sverge. Men der ser vvi en STOR bedring nå. Og der er ikke sikkert at det går så galt om de må kutte kostnadene. JR fikk så og si ubegrenset med midler når Helvettes-Jac satt ved roret hos Ford Motor i Dearborn, år William Clay Ford Jr. kom så han galskapen i dette og kuttet momentant pengestrømmen til Jaguar Racing, og nå begynner vi å se resultatet.

 

Uansett. Hvis Ford enten slutter eller ramler ned på listene så blir det for ******. Da har jeg bare F1 og se på, og vet at Ford kunne ha vært i toppen av WRC. Jeg vet at Ford of Europe sliter økonimisk, men dette er ikke det rette steget for å rette den opp. Det er ubeskrivelig hvor bra reklame dette er. Etter Monaco GP i fjor, tror jeg det var, når Eddie kom på 3.plass så steg bestillingene for Jaguar utrolig mye, så der er ingen tvil om at det funker, for å si det slikt.

 

Nei jeg håper at Ford vil komme til fornuft og de galskapen i dette. Ford er WRC, og WRC er Ford!!!

Link to comment
Share on other sites

Wrc var jo svaret på pengegaloppen, men så vil jo FIA? misjonere ut rallysporten. Gjerne til Amerika. Har jo vært mye fram og tilbake om Mexico. Er jo gammel historie og tradisjon, men vel så mye økonomi :wink:

Særlig japanerene som har begynt å selge bilene i usa vil jo gi mye drahjelp som betyr peng i kassen til FIA ala F1.

 

Vedlikeholdsbudsjettet med det mener jeg hva det koster å kjøre rally spiser kanskje opp utviklingkostnaden altså få en bil på startlinja.

Er jo mye bagasje å holde styr på.

 

Wrc er større potensiale enn F1. Hvor mange kjøper enn jaguar? Men så var det dette med upper class.

Husker Nasser utalte Im green of envy i 98? Ble ikke akkurat noe å være misunnelig av :lol:

Link to comment
Share on other sites

Guest rskagen

Vell, WRC har vell enda noen 10år igjen før de når igjen F1. F1 er den desidert største motorsporten i verden komersielt sett. Men det stemmer det du sier, utviklingen vil få mindre midler pga vedlikehld, og jeg tviler på at lønningene i teamet vil gå ned, selv om Màrtin liker Ford godt.

Nei jeg sier en ting, la oss alle sende mail til Ford Norge (Jan Johanssen) og si hva vi mener om dette, for det vil være en skam for Ford hvis de gjør dette mot M-sport og alle oss andre!!!

Link to comment
Share on other sites

Sende mail til Kolbotn tror jeg har liten vits! Pengetellerne der inne vet ikke hvem Malcolm Wilson er en gang........

Det som FIA driver med om dagen, med å utvide mesterskapet med to runder som ligger så langt unna andre runder og teamenes baser er jo med på å dra budsjettene til himmels, noe som passer dårlig sammen med en bilbransje som virkelig sliter økonomisk!

Over til fienden...

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...