Jump to content

EU-kontroll, for høye avgassverdier


Focusere

Recommended Posts

Hadde min Ford Focus 1,6 TDCi 2009 mod. på EU-kontroll i dag og fikk den ikke godkjent pga for høye avgassverdier.

 

Ble målt til 3.43, mens maksimalt tillatt er 1,5. På forrige EU-kontroll ble bilen målt til 0,4 dvs godt under grenseverdien. 

 

Jeg vet det er blitt mye småkjøring de siste to årene og som sannsynligvis har resultert i soting i systemet. Får man rensket opp litt i sotet ved å kjøre på høyere turtall et par uker?

 

Er det evt noe annet som man kan gjøre selv på bilen, selv uten å ha veldig peiling på bilmotorer? Det begrenser seg til skifte av lyspærer, vindusviskere, plugger ol. 

 

Er det vanskelig å få ned avgassverdiene slik at Focusen blir EU-godkjent?

 

Jeg er generelt veldig godt fornøyd med min Ford Focus. Har ikke hatt en eneste feil eller problemer med bilen i de 6 årene jeg har hatt den. 

Edited by Focusere
Link to comment
Share on other sites

Glemte kanskje å nevne at bilen ikke har partikkelfilter. Skal se på luftfilteret i morgen. 

 

Hvor ofte skiftes vanligvis luftfilter på nyere biler og hva med plugger?

 

Vist partikkelfilteret er tatt bort,så får du nok problemer med godkjenning ja.

Glødeplugger har vel egentlig ikke noen intervall,må skiftes når de er deffekt:-)

Link to comment
Share on other sites

egentlig helt på trynet nye biler ang.avgasser.de gamle bilene vi hadde på 80 tallet lå på de verdiene de å.ikke noe problem å justere så de gikk helt under 2 i verdi.gjorde det flere ganger,selv om kravet var høyere den gang.tror det var 2,5 hvis jeg ikke husker feil.så hva vi betaler for vet ikke jeg,men en god del jukseavgifter er det antar jeg.men over 3 høres helt utrolig ut.skal nesten ikke gå an med moderne motor.den gamle traktoren min kanskje,men en så ny bil ?.hmmmm.

Link to comment
Share on other sites

Bilen ble levert uten partikkelfilter. Det er en Focus ECOnetic. Vet ikke om det er kun disse modellene eller andre også som ble/blir levert uten partikkelfilter.

 

Får vel legge en murstein på gasspedalen en stund og se om det forsvinner noe sot etterhvert da. :)   evt forsøke dieselrens eller motorrens. 

 

Stusset litt selv også når avgass målingen gikk fra 0,4 på forrige eu-kontroll til 3,43 på dagens. Kontrollen ble utført hos NAF. Merker ellers ingen problemer med trekkkraft, ulyder, eksos e.l. 

 

Så da må det vel årsaken kun være fordi det er blitt mye småkjøring de siste par årene. 

Edited by Focusere
Link to comment
Share on other sites

Ta å få lest ut feilminne kan være no som ligg i loggen der.

Pro-tec diesel cleaner ell hav den hete og nytt luftfilter ville jeg prøvd;)

Ellers så er jo dessa motoran kjent for dårlige dyser...

89 FORD SIERRA SEDAN IS Bruksbil

94 FORD SCORPIO STV Bruksbil–SOLGT

FORD SIERRA SEDAN Proskjekt

Link to comment
Share on other sites

Har bestilt time hos Mekonomen som skal skifte en bærebroforing bak i samme slengen. De sa det ikke var noe problem å få bilen EU-godkjent pga av disse for høye avgassmålingene, spesielt ikke så lenge bilen var såpass ny. De har vel sine triks da, vil jeg tro. 

Link to comment
Share on other sites

Ts her,

 

Sjekket luftfilteret, og det såg ikke pent ut. Fullt av sand, støv og insekter, i tillegg til bøyde celler eller hva det heter, i filteret. Bytter det i morgen. 

 

Kan et urent luftfilter være nok til at avgass verdiene stiger såpass mye?

 

Har ikke merket noe dårligere trekkraft e.l på bilen.

Edited by Focusere
Link to comment
Share on other sites

Da var Focusen EU-godkjent og nye avgassmålinger viste 0,32. Det som nok gjorde susen var vel nytt luftfilter. Det gamle så riktig ille ut. At dette ikke ble skiftet på forrige service i januar skjønner jeg ikke, for jeg nekter å tro at luftfilteret har blitt så neddynget i sand, støv og insekter bare på én sommer. Og jeg har ikke kjørt mye på grusveier heller. 

 

Tror heller ikke at noen dager med kjøring på litt høyere turtall alene har fått avgassverdiene ned fra 3.43 til 0,32.

 

Så da er lærdommen at jeg må sjekke luftfilteret selv av og til heretter.  

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...