Jump to content

Diselvarmer Transit Connect part 3.


Nils 15m

Recommended Posts

Nye problemer her igjen da.

 

Som nevnt i en tidligere tråd ble det da til slutt innkjøpt en brukt varmer fra en 2013 mod. Bil, min bil er da forøvrig 2009.

Varmeren jeg kjøpte kom da fra en bil med veldig lav km. Stand, og det syntes på selve varmeren også, den ser helt ny ut.

 

Har nå fått montert den nye i bilen og har da skjer følgende...

 

-Kupevifta starter som normalt, vifta i varmeren starter og diselpumpa begynner

å gå, varmeren begynner å brenne for og så kutte helt ut i løpet av ca. Et

minutt, da er det bare en summing i varmeren og kupevifta har også stoppet.

 

-Normalt etter en dårlig oppstart prøver jo disse og prøve på nytt etter et par

minutter, det gjør den ikke hos meg nå.

 

-Så etter å ha prøvd dette noen ganger med samme resultat, blir det tid for en

tur til butikken, og tidsuret står da enda på etter siste forsøk på å få

dritten til å fungere, da hører jeg under kjøring at varmeren brenner som bare

det, stopper da utenfor butikken og mens bilen går på tomgang og konstaterer

at varmeren fungerer helt supert...ingen røyk eller ulyder av noe slag.

Kommer da hjem igjen etter et kvarters tid og stopper bilen og da stopper også

varmeren. Hva i hel....! starter bilen på nytt, og da etter et par minutter

fyrer den i gang igjen.

 

-Denne fungerer nå som kjørevarmer og ikke som parkeringsvarmer. Kan noe gjøres

med dette? Er ikke alle Connect levert med tidsur da?

 

Håper noen har litt info. Om dette, da jeg får null hjelp hos forhandler med spørsmål vedr. Dette.

 

For ordens skyld så må jeg nevne at det var en liten forskjell på id-skilt på varmeren jeg satte inn. Delenummer er det samme og spesifikasjoner er like, med unntak av følgende.

 

Orginal i min bil....NR. 2T 1V-18K463-PIA 2

Erstatning...........NR. 2T 1V-18K463-AE

 

Noen her på forumet mente forskjellen bare var nyere modell, er ikke så sikker på det lenger jeg da.

 

 

Håper noen har noe vettugt å komme med ang. Dette.

På forhånd takk.

Ford

Link to comment
Share on other sites

Opplevde lignende på Mondeoen nå når det var veldig kaldt. Bytte av batteri gjorde susen. Jeg har vært nøye med jevnlig vedlikeholdslading av batteriet, men en "stresstest" av batteriet viste at ytelsen ikke var god nok under belastning. Mitt batteri var det originale som var levert med bilen, og således snart 6 år gammelt. Mulig dette er noe du allerede har eliminert. Har du allerede byttet batteri, KAN det jo likevel være at batteriet ikke leverer nok under belastning.

Edited by audun-eg
Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Batteri er ikke problemet "audun-eg" det kan jeg garantere. Men har vært borti mye rart med gamle seiglivede orginalbatterier før, så skjønner hva tenker her.

 

Setter stor pris på tilbakemelding fra deg "grcossie" ang. Delenummer.

  • Like 1

Ford

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar.

 

Alle nr. Ellers matcher 100%.

 

Har tenkt på sirkulasjonspumpa selv, er forøvrig tilkoblet ja, men trenger jo ikke nødvendigvis og være i orden, hvis ikke denne fungerer vil vel varmeren overopphetes og stoppe. Når motoren går sørger jo vannpumpa ellers for sirkulasjon og alt fungerer.

Det er vel sirkulasjonspumpa som er tilkoblet eksternt med 2-leder fra varmeren...sitter litt til høyre for eber'n?

 

Temp sensor? Hvor sitter denne? Har forresten aldri opplevd at varmeren i min bil har startet selv, pågrunn av lav utetemp.

Ford

Link to comment
Share on other sites

Hei. 

Hvordan gikk dette for deg, Nils?

Jeg skiftet varmen på min Connect i går. 

Hadde fått tak i en ny og ubrukt varmer fra UK. 

Den manglet kobling til vannpumpa, men den flyttet jeg over fra den gamle varmeren. 

Kjører jeg i kulda, så starter varmeren ikke av seg selv.

Trykker jeg på Startknappen på panelet når jeg kjører, så starter varmeren.

Setter jeg den på «parkeringsvarmer» -timer, så starter varmeren ikke.

Starter jeg opp motoren og kjører (mens «timer-programmet» fortsatt er aktivt, så starter varmeren å varme.

Dette er som sagt en fabrikkny enhet, men jeg har ikke gjort noen programmering mot denne (har ikke kabel/peiling). 

Vet at Webasto må programmeres for å fungere som den skal. 
Men kjenner ikke til Eberspächer. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Jo da, nå er alt i orden her endelig...god og varm bil ☺

 

Programering er ikke nødvendig på disse med vanlig tidsur inne i bilen, da det ikke er noe canbus styring på disse.

Connect med diselvarmer bruker samme varmer fra 2002-2013, kan være noen små forskjeller i nr. På delenr. Fra Ford, men det viktigste er typenr. På varmeren, i dette tilfellet hydronic D5WS.

 

Har sjekket mye om diselvarmer nå i det siste, og har funnet ut at ikke alle Connect'er har kjørevarmer funksjon, min bil har ikke. Så den må startes manuelt med tidsuret når det er skikkelig kaldt, for å hjelpe motoren å holde tempen.

Personlig er dette bare greit etter min mening, da slipper unødvendig oppstart av varmer ved småturer osv, samt en krets mindre det kan komme feil på.

Om din bil ikke har Ac, er det meget sannsynlig at du heller ikke har kjørevarmer funksjon.

 

Når det gjelder symptomer på din varmer nå, ikke så ulikt det jeg selv opplevde etter bytte av varmer, jeg hadde fått luft i systemet mellom varmeren og sirkulasjonspumpa, slik at varmeren ble overopphetet og stoppet...lufta fikk jeg ut ved å kjøre bilen varm, iallefall så varm at termostat åpner og få litt trykk på systemet, med motoren igang startet jeg varmeren og løsnet litt på slangen som sitter øverst på varmer, der kom det en gulp med luft, og så var alt i orden.

Dette gjorde jeg da selvsagt etter at jeg da hadde konrollert at sirkulasjonspumpa fungerte, samt at jeg sjekket spenningen fra varmer til pumpa.

Sirkulasjonspumpa er forøvrig ikke så kostbar, byttet denne for et par år siden, var vel 1100-1200,- fra Ford.

 

Håper dette hjelper. Lykke til

Ford

Link to comment
Share on other sites

Det at ikke alle som har varmer har kjørevarmer funksjonen høres helt merklig ut.

Har jobbet med disse fra dag en i 2002 og aldri sett det på biler levert fra forhandler.

 

Om den er import eller noe og det er ettermontert så kan jeg skjønne det.

Edited by Mondeo Power
Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...