Jump to content

Turbo uten kjølevann


cossi1

Recommended Posts

Lurte på hva dere gjør med kjølevannet til turboen, når ny turbo ikke har kjølevann.

Noe annet en må tenke på om en bruker turbo uten kjølevann til sierra cosworth 4x4 200 blokk?

 

Mvh

Cossi1

Sierra cosworth 4x4 92

Link to comment
Share on other sites

Det enkleste er la motoren gå på tomgang minst et minutt etter kjøring slik at lagerhuset får kjølt seg ned slik at oljen ikke kokser igjen oljekanalen. En god olje er alltid en must.

Man får også slike "turboreddere". Det er en oljeomløpstank som porsjonerer olje igjennom lagerhuset etter at man har stoppet motoren. Igjen er dette for å kjøle lagerhuset for å unngå igjenkoksing av oljekanalen og er i prinsipp det samme som å la motoren gå på tomgang. 

Link to comment
Share on other sites

Lurte på hva dere gjør med kjølevannet til turboen, når ny turbo ikke har kjølevann.

Noe annet en må tenke på om en bruker turbo uten kjølevann til sierra cosworth 4x4 200 blokk?

 

Mvh

Cossi1

Jeg mener at den nippelen i toppen som mater turboen med vann bare kan tettes dersom du borrer ett null i termostaten. Du må altså koble den slangen som gikk mellom ekspansjonstank og turbo rett til nippelen i toppen, eller du borrer ett 5 mm hull i temostaten i kl. 12 posisjon og tetter nippelen med f.eks en slange og en skrue e.l. 

 

Ellers er det som det nevnes her viktig å ikke stenge motoren og parkere bilen med glovarm turbo fordi oljen i lagerhuset VIL kokse og ødelegge turboen. 

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...