Jump to content

Forsikring - Hva skjer når en gammel bil blir påkjørt?


Strutlur

Recommended Posts

Hva skjer med en bil med ca. verdi på Finn.no 20.000,- når den blir påkjørt? Er det full runde med takst og demontering for å kartlegge omfanget, eller tar mann noen snarveier? Her er det snakk om en bil som er helt kjørbar, men støtfanger er litt skakk (Vil tro det bare er å bende på plass). Ingen synlige bulker bortsett fra støtfanger, og støtfangeren er ikke sprukket eller ødelagt på annet synlig vis. Kan være noe bak selvfølgelig. Var snakk om påkjørsel i svært lav hastighet og bilen som kjørte inn i den andre er knapt skadet. Dvs. skiltet falt av og hengerfestet ødela litt plastikk, men dette limes lett. Begge bilene er "gammelbiler".

 

Tenker at det er rimelig ufornuftig å bruke timer på demontering bare for å konstatere at skaden enten ikke var større enn det vi så uten å demontere, eller konstatere at skaden er så omfattende at den fort nærmer seg eller overgår bilens verdi.

 

Noen som vet/har erfaring?

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Jo, men motparten vil kjøre full pakke. Jeg hadde tatt 2-3.000,- i lomma, sparket støtfangeren på plass og kjørt videre, men dette er et "familiklenodium" med "ny motor" og i "særdeles god teknisk stand" som "det ikke finnes maken til", så de ser nok sitt snitt til å få pusset opp bakenden... Det er derfor jeg spør. Er takstmennene/verkstedene såpass realitetsorientert at de sier stopp og tilbyr andre løsninger, eller blir det full pakke?

 

En annen ting er at jeg ikke skjønner hvordan den "skadelidende" kan ha så store skader, når den som har skylda nesten ikke har skade. Hegerfestet på den skadelidende tok jo mesteparten av støtet. Har sett begge bilene, men jeg aner jo ikke hvordan den skadelidene så ut før det smalt, men dattera sin bil er i alle fall ikke spesielt preget. Synes dattera sin burde hatt knust grill om ikke annet....

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer å varsle forsikringsselskapet vårt om at jeg er i tvil om motpartens skade skyldes dette sammenstøtet. Vi skal ikke ha bilen vår på verksted, men kanskje burde den uansett vært vurdert for å finne ut om sammenstøtet faktisk forårsaket så stor skade på motparten. Er jo ikke spor å se bortsett fra det som er etter hengerfestet til motparten...

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

 

 

En annen ting er at jeg ikke skjønner hvordan den "skadelidende" kan ha så store skader, når den som har skylda nesten ikke har skade. Hegerfestet på den skadelidende tok jo mesteparten av støtet.

Når hengerfeste tar støten så kan det være lurt å kikke i og under bagasjegulvet. Har sett kollisjon hvor begge er "uskadd", men det var utapå. Ikke at jeg vet hvordan, og hva som skjedde i deres tilfelle. Men hadde jeg fått en trøkk i hengerfeste hadde jeg ønsket å fått sjekket det om jeg skulle ha bilen evig til Dovre faller.

 

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Enden på visa ble en reparasjon tilsvarende ca noe over halve verdien på tilsvarende bil på Finn.no. Det er vel sånn det funker...

2014 Ford Kuga Titanium X 140hk

2010 Ford Kuga Titanium 2.0 TDCi 136hk
2010 Ford Fiesta Titanium 1,6TDCi 95hk

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...