Jump to content

Offenhauser og Swaymar diskusjon


RS 1000

Recommended Posts

Det er litt forskjellig å passe på der ja. 

 

Da har jeg misforstått med D.U.I. Jeg trodde at det var en HEI fordeler (med alt integrert) tilpasset disse motorene.  

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Du kan enten bruke nettsiden Photobucket og lime inn linken her, eller laste bildene direkte opp her på forumet via legg til miniatyrbilder når du poster innlegg :)

Ford Sierra '85 2.3 GL

Ford Mondeo '94 2.0 GLX

 

Bruksbil:

X - Ford Fiesta '00 1.3

X - Peugeot 607 '01 2.2

X - Toyota Corolla '99 1.3 Terra 

X - Honda Civic '97 1.4S

Ford Mondeo '05 1.8

 

Prosjekttråd til Sierraen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/77263-min-ford-sierra-23gl-1985-modell/

Prosjekttråd til Mondeoen.

http://www.fordclubnorway.no/forum/topic/79676-min-ford-mondeo-20glx-1994-modell/?do=findComment&comment=786642

Link to comment
Share on other sites

Jeg har sett disse bildene før og synes at produktet ser flott ut og at dette er en klar oppgradering over det originale. Det beste må markedet er nok Custom Jesel som lager nye brygger til å holde de nye akslingene, men jeg vil tro at slikt er overkill på en såpass liten motor som en Ford V6.

 

Du kan høre med ham hvilke kamakslinger han bruker. I noen klasser i USA er det ""lift rule" som setter begrensninger på lobefløftet at da er vippearmer med høyere utveksling en kjempefordel.

 

Nå når vi har funnet ut at maks lobefløft formentlig er 0,362" ut fra kamaksellagerdiameter så blir ventilløftet med de originale 1,5;1 vippene 0,5325" = 13,53 mm selv om man begrenser lobefløftet til 0,355".

 

Med 1,6:1 vipper øker dette til 14,43 mm som er glimrende for effekt og dreiemoment, men noe krevende å sette opp. :)    

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Med såpass løft, blir det å tenke klaring til stemplene å da

Neida, det er super ventilvinkel på disse motorene, så klaring mellom ventiler og stempler ALDRI ett problem. Du skal ikke bekymre deg for dette. ;) 

  • Like 1

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Så bra!!

 

Satt å grubla litt i dag,og kom til å tenke på registeret. Har liggende ståldrev fra Quife som ble kjøpt til formålet,samt at jeg har liggende alu fra Comp. Men har tenkt litt på at stål kan bli litt unødvendig tungt og overkill på en gassermotor.

 

Samtidig er det om det er noen store fordeler ved å bruke justerbart drev som jeg linket til tidligere,eller om det lite å hente på en V motor?

Link to comment
Share on other sites

For å holde det enkelt så handler justerbart kamdrev egentlig kun om en eneste ting, ventilløftet i ØD. Dette gjelder ALLE motorer og er uavhengig av alt annet.

 

For å ta ett eksempel; se på disse kamdataene: http://kentcams.com/product-details/390/Camshaft/Camshaft/V6T3-Sports-'-R-'/

 

Her ser man at det oppgis LTDC til 3,48 mm for innsugsventilene. Hvis man setter drevene på merket og måler ventilløftet i ØD til 3,48 mm da er jo saken grei og man er ferdig. Hvis man derimot måler betydelig lavere eller betydelig høyere ventilløft i ØD, da må dette justeres og det er da justerbare kamdrev er nyttige.

 

Ett høykvalitet justerbart kamdrev er kun overkill dersom motoren ikke har bruk for det.  

Edited by RS 1000

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

For å holde det enkelt så handler justerbart kamdrev egentlig kun om en eneste ting, ventilløftet i ØD. Dette gjelder ALLE motorer og er uavhengig av alt annet.

 

For å ta ett eksempel; se på disse kamdataene: http://kentcams.com/product-details/390/Camshaft/Camshaft/V6T3-Sports-'-R-'/

 

Her ser man at det oppgis LTDC til 3,48 mm for innsugsventilene. Hvis man setter drevene på merket og måler ventilløftet i ØD til 3,48 mm da er jo saken grei og man er ferdig. Hvis man derimot måler betydelig lavere eller betydelig høyere ventilløft i ØD, da må dette justeres og det er da justerbare kamdrev er nyttige.

 

Ett høykvalitet justerbart kamdrev er kun overkill dersom motoren ikke har bruk for det.

 

Klokere blir jeg,skjønte det jo :-)

 

 

Bare for å høre dine tanker om kammen i gamlemotoren min.

KN CAMS Sport

-Centerline 114*/114*

-Duration 285*/285*

-Ventilløft 11,6mm

-Løft TDC 1,8mm

Edited by Kayrock77
Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det kamdata som til enhver tid avslører og oppsummerer en gitt kam (til en gitt motor) er løftet i TDC, og 1,8 er mildt og snilt.  

 

En mild og fin, men turtallsvillig bruksbilskam til en MFI/EFI motor med stille og fint eksosanlegg eller med turbo. 

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg mener at det kamdata som til enhver tid avslører og oppsummerer en gitt kam (til en gitt motor) er løftet i TDC, og 1,8 er mildt og snilt.

 

En mild og fin, men turtallsvillig bruksbilskam til en MFI/EFI motor med stille og fint eksosanlegg eller med turbo.

Sant :-) Nydelig hverdagskam som har det lille ekstra. Og er som du sier,glad for turtall,men samtidig den seigeste motoren jeg har kjørt. Plasser den i 5. og kjør over alt

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid klare fordeler og klare ulemper med enhver kamaksling man velger.

 

Fordelen med en slik kam som du nevner her er at det er (litt) krefter på alle turtall.

 

Ulempen er at det ikke er stor kraft på noen turtall.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Det er alltid klare fordeler og klare ulemper med enhver kamaksling man velger.

 

Fordelen med en slik kam som du nevner her er at det er (litt) krefter på alle turtall.

 

Ulempen er at det ikke er stor kraft på noen turtall.

Sant. Hadde for lite greie på kamprofiler når jeg kjøpte den,men ble fin bruksmotor da. Har hatt det mer morro med Kent cam'ene oppigjennom.

 

Men satser på å komme fram til en god og effektiv kam denne gangen da,med litt råd og ny lærdom :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 9 months later...

Vært borti Engle Cams og Isky cams før RS1000?

Har litt utvalg til v6

Nei, det har jeg ikke.

Hovedproblemet med inkompetanse er at innehaveren sjelden er klar over dette selv. Vedkommende fortsetter derfor sitt virke med å ødelegge for alle dem som tar kontakt.

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...