Jump to content

mk4 dab+ uten usb


teddy

Recommended Posts

hei. har en 2010 mk4 med convers+ den har ikke usb i hanskerom, bare jack. er da standard sony spiller.  jeg ønsker skjult dab montering trenger jeg det usb utaket jeg ikke har. har da noen spørsmål om noen vet:

 

1. det usb utaket i hanskerommet hvor er det tilkobla bilen. går det å ettermontere.

2. så noe skrevet om ett printkort med usb utgang ( orginal ford del) , kan dette brukes om alternativ 1 ikke fungerer, og hva heter dette kortet.

3. antenne. mener det skal finnes ei kombi antenne  da for DAB+ og FM noen som vet hvor denne kan kjøpes.

 

har du noen ide om noe av dette si ifra. :rolleyes: :rolleyes:

mvh B.Henriksen

Link to comment
Share on other sites

Det du kan gjøre er jo å legge opp en ny kurs til en mobillader du plasserer i hanskerommet.

Dog, skal du ha den til å gå på tenningen blir det litt mere styr. Kansje enklest å hente seg strøm fra baksiden av den orginale sigarettuttaket å legge opp til hanskerommet.

 

edit: Etter litt lett googling kan det virke som at det ligger en 6 pins plugg bak hanskerommet, med 3 ledninger. Dette er vistnok usb power.

Her kan du kansje lodde på en usb plug å montere i hanskerommet, eller kjøpe en adapter hos ford å plugge i.

 

Selv bytta jeg bare ut spilleren min til en pioneer. Mye bedre lyd og enn sonyen jeg hadde samt usb. Men mk4 har jo en teit spiller å bytte ut. mye enklere på mk3.

Edited by Complexity

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

Det du kan gjøre er jo å legge opp en ny kurs til en mobillader du plasserer i hanskerommet.

Dog, skal du ha den til å gå på tenningen blir det litt mere styr. Kansje enklest å hente seg strøm fra baksiden av den orginale sigarettuttaket å legge opp til hanskerommet.

 

edit: Etter litt lett googling kan det virke som at det ligger en 6 pins plugg bak hanskerommet, med 3 ledninger. Dette er vistnok usb power.

Her kan du kansje lodde på en usb plug å montere i hanskerommet, eller kjøpe en adapter hos ford å plugge i.

 

Selv bytta jeg bare ut spilleren min til en pioneer. Mye bedre lyd og enn sonyen jeg hadde samt usb. Men mk4 har jo en teit spiller å bytte ut. mye enklere på mk3.

hei. trenger ikke usb for strøm, trenger det for å koble dab adapter som styres fra orginal radio. denne må ha usb. enkelte utgaver har usb utak i hanskerom men selfølgelig ikke min...

Link to comment
Share on other sites

Finnes det et godt alternativ for oss med DAB, men ikke DAB+? (Sony- stereoen) Noe som er en noenlunde integrert løsning? Er stygt redd for at mine dager som radiolytter er over nå som NRK flyttet alt over til DAB+.

Edited by audun-eg
Link to comment
Share on other sites

autodab er noe dritt!!! møkk lei av å montere slikt for tia.. dårlig lyd er d og !!

Har vært en del tull med senere modeller ja og ikke så enkelt å reklamere på. Klager ikke på lyden, bedre enn fm på min Kuga med 7" touchskjerm

Link to comment
Share on other sites

har gjort flere ganger tester på dette.
hørt på eks radio norge,med en kul låt på, for så å svippe over på dab. hvor dab "lydnivået" er betraktelig lavere enn på fm.
d blir litt på samme viset den tia man lasta ned mp3 filer, å man lastet som regel 192bit filer, mens dab føles mere ut som om man har lasta ned ei fil med 130bit ca

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

Dab+ sender vel på rundt 80kbps. Klarer vel oppi en 128 men fortsatt ræva.

Spotify og nettradio er tingen om man skal høre på noe annet enn nyheter.

Edited by Complexity
  • Like 1

Ford Scorpio 2.9GL 1988 - Solgt og vraket
Ford Sierra 2.0 CLX 4x4 1992 - Solgt

Ford Mondeo 2.0 TDCI Titanium 2006 - Solgt

Tesla Model 3 AWD LR 2019

Link to comment
Share on other sites

skikkeli ræl !!
men ang adaptre osv
har sett litt på den her saken..
https://www.elutstyr.no/dension-dbu1gen-dab-integrering-for-bilradio-med-full-speed-usb-tilkobling.html
å så må man da ha en jack til usb kabel. Tror d kan funke en del bedre enn autodab'en
å splitter man ut jackpluggen man har i hanskerommet å legger adaptre over rommet så er d jo skjult greit å

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

har gjort flere ganger tester på dette.

hørt på eks radio norge,med en kul låt på, for så å svippe over på dab. hvor dab "lydnivået" er betraktelig lavere enn på fm.

d blir litt på samme viset den tia man lasta ned mp3 filer, å man lastet som regel 192bit filer, mens dab føles mere ut som om man har lasta ned ei fil med 130bit ca

Om du gjør disse "testene" dine med et dab adapter så er det ikke rart det er forskjell. Et adapter er å blir ræva uansett hvordan adapter man bruker pga aux kabelen og inngangen på spilleren.

 

Hadde satt inn dab+ spiller i den gamle firmabilen og der var det glimrende lyd, men nye firmabilen har adapter. Der er det dårligere lyd.

 

Å som det blir sakt her. Når man først har blitt vandt med dab og alle kanalene så går man **** ikke frivillig tilbake. Det dere håpløse gamle skurre fm bandet er utdatert

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

er mange negative erfaringer på det meste her. noen som har ett brukbart oppsett. tenkte egentlig Dension men er usikker. ønsker da ett hel integrert oplegg.

neste utfordring er mangel på usb i hanskerom. planen er da å bytte Bluetooth enhet til en med usb utgang. noen som vet om den fungerer med sony cd. samt converce +.

mange spørsmål gitt :shutup: :shutup:

Link to comment
Share on other sites

jeg er klar over at en rein dab spiller har helt grei lyd.

for min del så har navigasjon i 2.5t mondeoen så må navien ut, bygges om til mindre radio enhet med separat varmeapparat styring, muligens kodes om, for så å røkke ut drittn å sette inn en evnt 2din dab enhet.
viss jeg ikke skal ha dab adapter da, som igjen går ut over lydkvalitet.

Merkur XR4TI

85 Sierra xr4x4 2.8i

06 Focus ST
89 Sierra 2.0 i cls ohc turbo 89 Sierra 2.0 i cls dohc 86 Sierra 2.0 isturbo
 

Link to comment
Share on other sites

er mange negative erfaringer på det meste her. noen som har ett brukbart oppsett. tenkte egentlig Dension men er usikker. ønsker da ett hel integrert oplegg.

neste utfordring er mangel på usb i hanskerom. planen er da å bytte Bluetooth enhet til en med usb utgang. noen som vet om den fungerer med sony cd. samt converce +.

mange spørsmål gitt :shutup: :shutup:

 

Har sony cd, convers+ og usb i handskerom

Link to comment
Share on other sites

Finnes det et godt alternativ for oss med DAB, men ikke DAB+? (Sony- stereoen) Noe som er en noenlunde integrert løsning? Er stygt redd for at mine dager som radiolytter er over nå som NRK flyttet alt over til DAB+.

Hvis du finner en focus eller mondeo med samme sony spiller men nyere enn 2013 er det vel bare og bytte enhet og vips så skal dab+ funke.( er en annen tråd om dette ,finnern ikke i farta, men da blei det vel konkludert med at 2013 eller nyere sony spiller har dab+ men ser helt lik ut(evt sein 2012)må uansett sjekkes ..

 

Har selv en 11 focus med kun dab.

Men vil dab slutte og funke slik ay du må ha dab+ for i det heletatt få inn kanaler? noen som veit

Eller vil de som funker nå kun på dab fortsatt funke?

Link to comment
Share on other sites

Hvis du finner en focus eller mondeo med samme sony spiller men nyere enn 2013 er det vel bare og bytte enhet og vips så skal dab+ funke.( er en annen tråd om dette ,finnern ikke i farta, men da blei det vel konkludert med at 2013 eller nyere sony spiller har dab+ men ser helt lik ut(evt sein 2012)må uansett sjekkes ..

 

Har selv en 11 focus med kun dab.

Men vil dab slutte og funke slik ay du må ha dab+ for i det heletatt få inn kanaler? noen som veit

Eller vil de som funker nå kun på dab fortsatt funke?

hvordan er det for min 2010 med sony cd. er det mulig å sette inn dab+ radio på ett någenlunde enkelt vis...

Link to comment
Share on other sites

Står dab+ på fronten på de sony spillerene, som har det.  Du må ha dab+, dab forsvinner

OK, takk for opplysning.

Har ikke sett at det står dab+ der så da har antagelig dem jeg har kikket på kun hatt dab ..

Fant en sony spiller fra en Mondeo 2013 som er lik min men der står det ikke dab+ i front.

Er ikke alle levert med dab+?

Edited by RstS2
Link to comment
Share on other sites

OK, takk for opplysning.

Har ikke sett at det står dab+ der så da har antagelig dem jeg har kikket på kun hatt dab ..

Fant en sony spiller fra en Mondeo 2013 som er lik min men der står det ikke dab+ i front.

Er ikke alle levert med dab+?

Trenger ikke ha det visst det har vært import bil. husker ikke helt når det ble standar på bilene som ble solgt nye her. Skal ikke si det helt sikker, men mener det står dab på alle de som har dab+

Ford-Sony-CD-MP3-player-DAB-Square-in-li

Link to comment
Share on other sites

Trenger ikke ha det visst det har vært import bil. husker ikke helt når det ble standar på bilene som ble solgt nye her. Skal ikke si det helt sikker, men mener det står dab på alle de som har dab+

 

OK, jeg har ikke import bil og min sony spiller er klin lik den du har linket til men jeg har ikke dab+.

jaja. ikke noe stress..slipper og høre på radio snart da :-)

Link to comment
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now
×
×
  • Create New...